תפריט עמוד

שייט בקריביים – להכיר את האיים

האקלים הטרופי, הים הצלול והנופים המרהיבים הפכו את האיים הקריביים לאחד היעדים הפופולריים ביותר להפלגות נופש. ומה עושים כשעוגנים באיים? הנה כמה הצעות לסיורי חוף מרתקים

לפעמים חלומות מפליגים… בעוד בעבר, שייט תענוגות היה חלום טלוויזיוני, כדוגמת סדרת הקאלט "Love Boat" וסמל סטאטוס לאנשי הממון, הרי שדווקא בשנים האחרונות מסעות שייט באזורים שונים בעולם נהפכו מבוקשים ונגישים לכלל האוכלוסייה, ונמצאים בהישג יד. מסע בקרוז איננו רק פינוק באוניות גדולות עמוסות במיטב המטעמים ובשפע מגוון קולינארי. הפעילות באנייה והיקף מתחמי הבילוי השונים הוא לעיתים בלתי נתפס: מגרשי גולף וטניס, הופעות החלקה על קרח וערבי בידור. האונייה משמשת לא רק כמלון חמישה כוכבים השט במימי האוקיינוסים, אלא אף דרך מצוינת להכיר אזורים שקשה להגיע אליהם, כמו האיים בים הקריבי.

אחד היעדים הפופולריים ביותר בהפלגות בעולם הוא אזור האיים הקריביים. האיים הקריביים מצויים מדרום-מזרח לפלורידה, מזרחית למרכז אמריקה. באזור הים הקריבי, שהוא חלק מהאוקיינוס האטלנטי, ישנם כ-7,000 איים ואיונים. האקלים הטרופי, הים הצלול והנופים המרהיבים הפכו את האזור ליעד מועדף על מטיילים רבים. במשך רוב חודשי השנה מקיימות חברות השייט הפלגות באזור זה. היצע המסלולים רב ומגוון. בין האיים הפופולריים ביותר נמצאים איי הבהאמה, ג'מייקה ואיי קיימן. במסלולים רבים ניתן לבקר גם בהאיטי, פורטו ריקו, איי הבתולה הבריטים והאמריקאים, אנטיגואה, סנט קיטס ונוויס, סנט לושה, ברבדוס, קראסאו, ארובה ועוד.

הים הקריבי, עם אוניית קרוז באופק. יעד פופולרי להפלגות

באיים הקריביים התגוררו אנשים במשך מאות שנים עוד בטרם הגעת האדם הלבן. אחת מקבוצות הילידים היתה שבט הקריב, ומכאן גם מקור השם קריביים. רוב האוכלוסייה המקומית הוכחדה במהלך השנים, בשל המפגש האלים עם האירופים שהגיעו לכאן – לעיתים במלחמה של ממש, ולעיתים בשל המחלות והמגפות שהביא עמו האדם הלבן. בשנת 1492 הגיע לאזור קולומבוס, ומאז שלטו הספרדים על האיים במשך יותר ממאה שנים. אחר כך באו גם האנגלים והצרפתים, ואחריהם ההולנדים, ואפילו הדנים והשוודים. אל האיים הובאו עבדים מאפריקה, שעיבדו את שדות הקפה וקנה הסוכר. רק במאה ה-20 החלו איים שונים לקבל עצמאות, וכיום האזור הוא ערבוביה של מדינות עצמאיות, שטחי חסות, מחוזות מעבר לים ועוד. כל אלו אחראים לכך שהמפגש עם האיים הקריביים מהווה מסע מרתק מבחינה היסטורית ותרבותית, וכמובן שאוצרות הטבע והנופים הנפלאים מעצימים מאוד את החוויה.

איי בהאמה: שודדי הקריביים, הסיפור האמיתי
רבות מההפלגות היוצאות מפלורידה שבארצות הברית מגיעות לאיי הבהאמה ועוגנות בבירת המדינה נסאו, אליה מגיעים בכל יום אלפי תיירים. זה זמן רב שנסאו מושפעת מאוד מהתרבות האמריקאית, אך עם זאת עדיין יש בה זוהר קריבי. בנסאו חיים מרבית תושבי האיים, ובהם צאצאי עבדים, צאצאי המושבה הבריטית שמשלה במקום ואמריקאים שמחפשים סוג של שלווה. בעבר היה המקום מרכז חשוב של שודדי האיים הקריביים, והאיים אף נשלטו על ידי שודדים אלה. שפע של פעילויות נכונו לבאים לעיר, ולו לשעות ספורות. מרכזי קניות, סיורים רגליים בין בתי העבר והבנייה החדשה, גנים בוטנים, מצודה ועוד.

לגונה ליד נסאו, בירת איי הבהאמה

איי קיימן: ג'ורג'טאון והסביבה
יעד פופולרי לא פחות הוא העיר ג'ורג'טאון, בירת איי קיימן. איי קיימן הם מושבת כתר בריטית, שבה חיים פחות מ-60 אלף תושבים בשלושה איים. עיקר פרנסתם של תושבי האי הוא מתיירות ובנקאות. בין נמלי העגינה של הפלגות השייט נמצא נמלה של ג'ורג'טאון. הזמן האידיאלי ליציאה לסיורי חוף הוא בשעות העגינה.

ג'ורג'טאון היא עיר קטנה ושקטה, וחיים בה קצת יותר מ-30 אלף תושבים. בעיר יש כמה אתרים מעניינים מאוד, שאפשר לראותם, או לפחות חלק מהם, בעת שהאונייה עוגנת כאן. המוזיאון הלאומי של איי קיימן שימש בעבר כבית משפט, כנסייה, בית ספר ואפילו כבית סוהר. המבנה אשר עבר שימור, משמש כיום כמוזיאון העוסק בתולדות האיים ובתרבותם; כנסיית ג'ורג'טאון נחשבת למבנה בעל ערך היסטורי שכדאי לבקר בו; בית העירייה לשעבר נבנה בראשית המאה ה-20 והיה בעבר למרכז התרבותי והחברתי של העיר. אחד האתרים החשובים והמעניינים בג'ורג'טאון הוא ללא ספק מבצר ג'ורג' שנבנה במאה ה-18 מחשש הספרדים, אך רק מעט מאוד שרד ממנו. בג'ורג'טאון יש גם אנדרטאות, מגדל שעון, בתי משפט חדשים, מבני האסיפה המחוקקת, שוק ואפילו חוות פרפרים.

דיירים בחוות הצבים באיי קיימן. קולומבוס קרא לאיים "הצבים" על שמם

בקרבת העיר נמצא אחד היעדים התיירותיים החשובים באיי קיימן – חוות צבים, שבה מגדלים צבי ים ירוקים שכמעט נכחדו מן העולם. כריטסופר קולומבוס נתקל בצבים הללו כשהגיע לאזור בשנת 1503 ועל שמם כינה את האיים לאס טורוגאס, "הצבים". לאורך ההיסטוריה הצבים ניצודו בשביל בשרם, החביב על תושבי האיים, והם גם סיפקו מזון במסעות הטרנסאטלנטיים. ציד לא חוקי הביא לכך שהצבים כמעט הוכחדו, ובחוות הצבים מגדלים אותם ומשיבים אותם אל הים. עוד באזור, טירת פדרו – מבנה מהמאה ה-18 שכיום משמש כמוזיאון. תיירים רבים מגיעים לכפר המכונה "הל" (גיהנום באנגלית) כדי לראות את הסלע המשונן, שהעניק את הכינוי הזה. באי יש גם גנים בוטניים, חופי רחצה מדהימים ואתרי צלילה.

שקיעה באיי קיימן. התושבים מתפרנסים בעיקר מתיירות ובנקאות

הנקודה היהודית
ומה לגבי הנקודה היהודית? גם כאן יש סיפור מרתק ביותר. לאחר גילויה של אמריקה ובואם של הספרדים, נהרו אחריהם גם האנגלים והצרפתים, ועמם באו יהודים. תחילה היו אלה יהודים אנוסים, שהגיעו עם גלי ההגירה הראשונים – חלקם בחיפוש אחר מסחר, אחרים בתקווה שכך יוכלו להינצל מרדיפות האינקוויזיציה. מאוחר יותר הגיעו יהודים באופן גלוי, והם חיו במושבות ההולנדיות והאנגליות. רבים מהם היו אנוסים ששבו ליהדות והיו לחלק מהקהילות הספרדיות-פורטוגליות במערב אירופה. בתי כנסת מעניינים ויפים מצויים באזור הקריבי, בין השאר בג'מייקה, קורסאו וברבדוס. בית הכנסת הספרדי בסורינם הובא בשלמותו למוזיאון ישראל, ובו ניתן לראות לא רק את האדריכלות היפה אלא גם את החול שנהגו לפזר על רצפת בית הכנסת, יש אומרים כסמל להליכה במדבר.

הפלגות לאיים הקריביים נערכות לאורך כל השנה כמעט, עם זאת העונה המומלצת ביותר לערוך שייט באזור הזה היא בחודשים נובמבר-דצמבר, כאשר מזג האוויר נוח ביותר. בין חברות ההפלגה הרבות פועלת גם חברת רויאל קריביאן, שהיא אחת החברות הגדולות והחשובות.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.