שטוקהולם – צלילי אבבא בניחוח הל וקינמון

אורית ורפי ביקרו בשטוקהולם היפה, פגשו אנשים מסבירי פנים, דוברי אנגלית משובחת, נסעו בתחבורה ציבורית נפלאה, נהנו משילוב הרמוני של עיר מודרנית עם הצצה למסורת עתיקה, אתרים מרתקים, וטבע פראי. חזרו עם טעם של עוד. ואולי זה הטעם של קציצות בשר עשירות ומאפה קינמון מהביל

אל תגלו, אבל יכול להיות שבשבדיה אין בכלל כסף.

חמישה ימים שוטטנו בעיר הבירה, קנינו, נסענו, אכלנו, נכנסנו לאטרקציות, ולא ראינו שטר או מטבע. אז יש משהו שהם קוראים לו SEK או קרונה והוא משמש לרכישת מוצרים ושירותים. הכל מתנהל באמצעות אפליקציות או כרטיסי אשראי. מצמידים, שומעים צליל וזהו. אם רוצים לדעת כמה זה בשקלים – מחלקים ב-3. האמת, קצת ריחמנו על מקבצי הנדבות הספורים שפגשנו, נדמה שלאף אחד לא היה מה לתת להם.

נחתנו בשטוקהולם ביום האחרון של אוגוסט לחמישה ימים וארבעה לילות של שפיות קרירה ונעימה, וגילינו עיר מודרנית שמחוברת בגאווה לעבר שלה, מלאת אטרקציות מכל הז'אנרים האפשריים.

עוד מידע וכתבות על שטוקהולם

תצפית על העיר. נחתנו בשטוקהולם ביום האחרון של אוגוסט לחמישה ימים וארבעה לילות של שפיות קרירה ונעימה

מופע פולקלור (1)

מופע פולקלור

מופע פולקלור (3)

רובע נורמהאלם (2)

רובע נורמהאלם

מתפעלים מהתחבורה

אי אפשר להתחיל בסיפור מבלי להתייחס לתחבורה הציבורית של העיר.

בואו נאמר שאנחנו מאחלים שבעוד 20 שנה תהיה לנו כאן תחבורה כזו, שמחברת אותך ביעילות ובזרימה, מכל נקודה לכל נקודה ברחבי העיר והסביבה. וכשאנחנו אומרים "הסביבה" הכוונה גם לאיים הרבים שמרכיבים את הארכיפלג הגדול, וגם לשמורות הטבע היפהפיות שבקרבת העיר. פשוט מתחברים לאפליקציה, קונים כרטיס לפי מספר הימים שבוחרים, ומאותו רגע אפשר לנסוע בכל קווי הרכבת, האוטובוס, החשמלית, המטרו והמעבורת שרק תרצו. האפליקציה ממליצה על המסלול המשולב הנח ביותר בזמן אמת, ובכל תחנה פזורים שלטים אלקטרונים מאירי עיניים שמבשרים מתי כלי התחבורה צפוי להגיע. לא פלא שמחוץ למרכז העיר, תנועת המכוניות דלילה באופן מעורר קינאה.

אחרי שגמרנו להתפעל, יצאנו לדרך.

מתוך הבנה שהתחבורה כל כך זמינה ויעילה, אורית הסיקה בצדק שאין סיבה לבחור מלון במרכז העיר. התמקמנו בזריזות במלון שברובע נאקה NACKA ויצאנו לשאוף את העיר. התחלנו בעיר העתיקה, גמלא סטאן GAMLA STAN, כשסמטאות צבעוניות, שריח מאפים טריים אופף אותן, הובילו אותנו, דרך כיכרות רחבות, אל הארמון המלכותי בתזמון מדויק לטקס חילופי השומרים הקיטשי-אך-אטרקטיבי. לקראת ערב, נהנינו ללכת לאיבוד בסמטאות הצרות ולקנח עם עוגות טריות וקפה חזק, ממש לפני ששקיעה מאוחרת סימנה לנו שזה זמן טוב לסיים את היום הארוך שהתחיל לפנות בוקר בתל אביב.

התחלנו בעיר העתיקה, גמלא סטאן – GAMLA STAN, כשסמטאות צבעוניות, שריח מאפים טריים אופף אותן, הובילו אותנו, דרך כיכרות רחבות, אל הארמון המלכות

גמלא סטאן העיר העתיקה (1)

גמלא סטאן

גמלא סטאן העיר העתיקה (2)

מוזיאונים מדליקים

זרזיפי גשם השכימו אותנו למחרת, אז בחרנו שלא לצאת לטבע או לשייט, אותם נשאיר לימים הבאים, אלא לדגום שניים מבין המוזיאונים הרבים שיש לעיר להציע. התחלנו במוזיאון אבבא שהוכיח את אמינות הסלוגן שלו – Walk In. Dance Out. מיצג ענק של פריטים מקוריים של הלהקה הפופולרית, פרסים, תלבושות, קטעי וידאו ועיתונות, בתערוכה יפהפייה וכובשת, ששיאה במיצגים אינטראקטיביים שמאתגרים את יכולות השירה והריקוד של התיירים. בקלות אפשר לשהות שם שעות ולשקוע בנוסטלגיה מתקתקה של געגועים לשנות ה-70 וה-80. כמובטח, יצאנו עם שיר בלב, אל שמיים שהתבהרו בינתיים.

לאור השיפור במזג האוויר, הליכה קצרה הביאה אותנו אל המוזיאון הפתוח העתיק בעולם, SKANSEN. זהו פארק ענק אליו הובלו מרחבי המדינה כ-150 מבנים ששומרו ושוחזרו מלפני מאה ומאתיים שנה. ברחובות מרוצפי האבן, בתוך הבתים, בסדנאות ובחנויות פגשנו נשים וגברים בתלבושות עתיקות, עוסקים במלאכות עתיקות, בכלים המקוריים, כשהם שמחים לספר ולשתף על מנהגי השבדים במחוזות השונים. בסדנה של נפח הזכוכית העברנו דקות ארוכות מהופנטים ליכולת ליצור ממש יש מאין בשלל צורות וצבעים. זה היה הפתיח למפגשים אינטימיים, מיתרונות הנסיעה מחוץ לעונה, עם רוקח, חלבנית, איכרה, רוקעת נחושת, ואפילו – מיילדת ביתית. היה מרתק לשמוע את הסיפורים שלהם באנגלית משובחת, וכמובן לצלם את הסצינות הפוטוגניות שלא רואים בכל יום. בקצה המתחם הענק, לחובבי הז'אנר, יש גן חיות ובו בין היתר – דובים, איילים, זאבים, כלבי ים, לוטרות, לינקס (שונר צפוני), ואקווריום גדול. בקיצור, חוויה לכל המשפחה שבקלות יכולה להעביר פה יום שלם. חזרנו למרכז העיר אל מסעדה מומלצת, בה אכלנו בהנאה את מנת הדגל השבדית, הזכורה לנו עוד מסניף איקאה נתניה – כדורי בשר ברוטב שמיימי.

מוזיאון אבבא הוכיח את אמינות הסלוגן שלו - Walk In. Dance Out

מוזיאון אבבא הוכיח את אמינות הסלוגן שלו – Walk In. Dance Out

המוזיאון הפתוח העתיק בעולם, SKANSEN. ברחובות מרוצפי האבן, בתוך הבתים, בסדנאות ובחנויות פגשנו נשים וגברים בתלבושות עתיקות, עוסקים במלאכות עתיקות, בכלים המקוריים, כשהם שמחים לספר ולשתף על מנהגי השבדים במחוזות השונים

סקאנסן - בעלי מלאכות עתיקות (6)

סקאנסן - בעלי מלאכות עתיקות (4)

סקאנסן

שטוקהולם, איים סביב לה

אי אפשר להיות בשטוקהולם, שמהווה חלק מארכיפלג שבו למעלה מ-20,000 איים, מבלי לצאת אל הים. אז ביום השלישי החלטנו לדגום מעט מהם. הפלגנו מהמזח המרכזי שליד העיר העתיקה על מעבורת מספר 83 (כלולה בכרטיס השבועי) אל VAXHOLM, עיירה שבעצמה מחולקת ל-70 (!) איים, ובה מסעדות, בתי קפה, חנויות חמודות ורציף דייגים. טיילנו בפארק הזעיר שמשיק לחצרות הבתים על קו המים, וברחובות הקטנים שמשני עבריהם בתים צבעוניים ועצי פרי. מאפה בטעם הל אגרסיבי, בעל השם הקליט KARDEMUMMABULLAR, נתן לנו את האנרגיה שנדרשה לקפוץ לאי השכן RINDO ולטפס למבצר שבראש הגבעה, לפני שחזרנו לעיירה וממנה (באוטובוס) לעיר הגדולה. עצרנו לארוחת צהריים בשוק האוכל הסגור ÖSTERMALMS Food Hall, שאם נודה על האמת, בתמונות היה מבטיח יותר מאשר במציאות, ומשם בהליכה שוברת שיאים (למעלה מ-30,000 צעדים ביום הזה!) שוב אל העיר העתיקה, ולסיום היום הגדוש – עליה לתצפית יפהפיה על העיר מפסגת SKINNARVIKSBERGET שבאי ODERMALM. לא היינו צריכים הרבה כדי להירדם אחרי פיצה מעולה ובירה מקומית שהכנסנו לבטן בדרך למלון.

הפלגנו מהמזח המרכזי שליד העיר העתיקה על מעבורת מספר 83 אל וקסהולם - VAXHOLM, עיירה המתפרסת על 70 (!) איים

הפלגנו מהמזח המרכזי שליד העיר העתיקה על מעבורת מספר 83 אל וקסהולם – VAXHOLM, עיירה המתפרסת על 70 (!) איים

האי וקסהולם (5)

האי וקסהולם (3)

האי וקסהולם (2)

שיט לואקסהולם

בשייט לואקסהולם

שמורות טבע יפהפיות

למחרת, כבר ביום הרביעי לטיול, החלטנו לצאת מהעיר אל שתיים משמורות הטבע שמקיפות אותה. התחלנו בשמורת נאקה NACKARESERVATET, אתר תיירות יפהפה, שבמרכזו אגם צלול ומגוון שבילי הליכה מאתגרים יותר או פחות. בחרנו בשביל סובב האגם (סימון צהוב-אפור), ויצאנו לדרך, מטפסים ויורדים בין חורשות עצי אורן, סלעים ופלגים קטנים. מדי פעם פגשנו מטיילים נינוחים, משפחות משכשכות באגם, ורוכבי אופניים נמרצים. כמה אויר לנפש ולנשמה. אחרי פעילות קרדיו-וסקולרית נאה, עצרנו בבית הקפה החמוד שעל החיבור של המסלול עם הכביש הראשי, כדי להשיב את נפשנו עם קפה משובח ומאפה חמוציות פריך וטעים, לפני שהמשכנו ליעד הבא.

הפארק הלאומי TYRESTA NATIONALPARK הוא שמורת טבע ענקית שמשתרעת על למעלה מ-12 אלף דונם. בשמורה יערות אורן עתיקים, ומגוון עצום של בעלי כנף, שקולותיהם מלווים את ההולכים בשבילים הקסומים, בין מגוון עצום של פטריות, טחבים, וחזזיות. תוך כדי הליכה נתקלנו במלקטים שסלסלת קש בהירה בידם האחת, בעודם אוספים פטריות ממגוון צורות, גדלים, צבעים ומרקמים. לשמחתנו, התברר שבימי ראשון בשבוע, היום בו ביקרנו בשמורה, מתקיימים במקום פיקניקים גדולים ומופעי פולקלור מסוגים שונים. יצרנו קשר עם אחד הרקדנים, שרגע לפני שעלו להופיע עם מחרוזת שירים וריקודים על הבמה המרכזית, סיפר לנו שכל אחד מהם לובש בגד מסורתי שמאפיין מחוז אחר של שבדיה. מזג האויר השמשי השלים את החוויה המיוחדת והפוטוגנית.

שמורת נאקה - NACKARESERVATET היא אתר יפהפה, שבמרכזו אגם צלול ומגוון שבילי הליכה מאתגרים ברמות שונות

שמורת נאקה – NACKARESERVATET היא אתר יפהפה, שבמרכזו אגם צלול ומגוון שבילי הליכה מאתגרים ברמות שונות

שמורת נאקה (4)

שמורת נאקה (1)

מנה אחרונה

ביום האחרון, שעת הטיסה הביתה הכתיבה יציאה בצהריים לכיוון שדה התעופה, ולכן בחרנו להעביר חצי יום בהליכה נינוחה באזור שמצפון לעיר העתיקה, בין קתדרלות, פארקים, גינות פורחות, כנסיות ואפילו בית הכנסת הגדול (שהיה סגור).

מאפה קינמון KANELBULLAR אחרון, הצטיידות בכמה קילוגרמים של שוקולדים בסופרמרקט השכונתי – והביתה.

פילוסופיית הטיולים שלנו היא לשהות במקומות ולמצות אותם, ולא לדלג מנקודה לנקודה. לפיכך, השארנו לפעם הבאה שכיות חמדה רבות ומומלצות, גם כדי שיהיה למה לצפות בפעם הבאה – לונה פארק ססגוני, מוזיאון פרסי נובל, פארקים ציבוריים, ועוד מגוון מוזיאונים מומלצים.

לאורך הביקור פגשנו אנשים מסבירי פנים, דוברי אנגלית משובחת, נסענו בתחבורה ציבורית נפלאה, נהנינו משילוב הרמוני של עיר מודרנית עם הצצה למסורת עתיקה, אתרים מרתקים, וטבע פראי. חזרנו עם טעם של עוד. ואולי זה הטעם של קציצות בשר עשירות ומאפה קינמון מהביל.

ניחוח קינמון והל

————

אורית גוטרבוים-פרטוק ורפי קורן, זוג מכרכור בשנות ה-50 המוקדמות לחייהם, האוהבים לטייל, לצלם, ולספר סיפורים.
אורית, אם לארבעה בנים, בעלת משרד עורכי דין.
רפי, אב לבן ובת, מתמחה בהדרכת צילום בארץ ובחו"ל לצלמים מקצועיים ולחובבי צילום. מוזמנים לעקוב: