תפריט עמוד

רשימת המאה 2013 – הנבחרים

מטיולי משפחות ועד בילויים סוערים, מבעלי חיים בטבע ועד חופשת סוף שבוע עירונית – קבלו את עשרת היעדים שהכי כדאי להגיע אליהם במהלך השנה הקרובה, ועוד עשרה שהגיעו למקום השני

כמו בכל שנה, גם השנה עזרתם לנו להרכיב את רשימת המאה – מאה המקומות המעניינים, המיוחדים, המוצלחים והמבטיחים לשנת 2013. אז איפה הכי כדאי לראות בעלי חיים בטבע? מהי העיר עם חיי הלילה הסוערים ביותר? לאן תרצו לצאת לחופשה עם כל המשפחה? מהי חופשת החלומות שלכם? אם יש לכם רק שלושה ימי חופש לאן מומלץ לנסוע? כל התשובות לפניכם:

בעלי חיים בטבע: גלפגוס בעקבות דרווין
בספטמבר 1835 הגיע לאיי גלפגוס חוקר טבע אנגלי, צ'רלס דרווין שמו. חמישה שבועות הוא שהה באיים שבלב האוקיינוס השקט, כאלף ק"מ מערבית לאקוודור, והתצפיות שערך שם שימשו בסיס לתיאוריית הברירה הטבעית שלו, שראתה אור בספרו "מוצא המינים". מה ראה דרווין בגלפגוס שגרם לו להגות את תורת האבולוציה? עושר עצום של בעלי חיים אנדמיים (ייחודיים), בהם צבי ענק, שמשקלם מגיע למאות קילוגרמים; פינגוויני גלפגוס, היחידים בעולם שחיים באזור קו המשווה; קורמורנים שאיבדו את יכולת התעופה; מינים שונים של פרושים (ציפורים קטנות), בהם פרוש הערפד הניזון מדמן של ציפורים אחרות ועוד ועוד. את כל אלה, לצד אריות ים, דובי ים, אלבטרוסים ובעלי חיים רבים נוספים אפשר לראות גם כיום בגלפגוס, והיעדר אויבים טבעיים אחראי לכך שתוכלו להתקרב מאוד לבעלי החיים מבלי שאלה יברחו. ההגעה לאיים נעשית דרך הים, והמטיילים חוזרים בכל לילה לישון בספינות כדי לא להפריע את מנוחתם של בעלי החיים.


פינגווין גלפגוס, הפינגווין היחיד בעולם שחי באזור קו המשווה | צילום: אייסטוק

למקום השני בקטגוריית בעלי חיים בטבע הגיעה שמורת סרנגטי בטנזניה, בה אפשר לראות את "חמשת הגדולים" (חמשת היונקים הגדולים החיים באפריקה: אריה, פיל, תאו, נמר וקרנף), לצד צבאים, זברות, גנו ורבים אחרים. בסתיו ובאביב מתרחשת הנדידה הגדולה של אוכלי העשב, הנודדים בעדרים עצומים בעקבות המזון, בין הסרנגטי למסאי מרה שבקניה ובחזרה – מחזה מרהיב לצפייה.

עוד על שמורת סרנגטי בכתבה הבאה:

שמורת סרנגטי: מישורי העשב האינסופיים
שמורת סרנגטי: מישורי העשב האינסופיים
סרנגטי, אחת משמורות הטבע העשירות בעולם, היא מקום תצפית אידיאלי על מעגלי החיים של חיות הבר, במיוחד בעונת ההמלטות. אמהות וגורים, המלטה ויניקה, מארב, מנוסה וטריפה. בשנים של עצירת גשמים נחשפים גם צדדים פחות אידיליים של הטבע

חיי לילה סוערים: ברלין
המבקר בברלין יתקשה להאמין שעד 1989 היתה זו עיר אפרורית ועצובה, שחומה עברה במרכזה, חוצה אותה לשני חלקים, מפרידה באופן שרירותי וחסר לב בין תושביה. הכל השתנה ב-9 בנובמבר 1989 עם נפילתה – הפיזית והסמלית – של החומה. ברלין השתקמה בתוך זמן קצר, ועוד איזה שיקום! בתוך שנים ספורות העיר העגמומית, שסימלה יותר מכל את המלחמה הקרה בין מערב למזרח, הפכה למקום תוסס ומלא שמחה, עם רוח צעירה ומרדנית, עיר שאף פעם לא מפסיקה להתחדש ולחגוג. שנות הצער והאפרוריות נמחקו כלא היו. השכונות העלובות של מזרח העיר הפכו למקום הכי נכון ועכשווי, עם בוטיקים ייחודיים, גלריות חדשניות ומועדונים מכל הסוגים והמינים, שבהם חוגגים בשחרור מוחלט את כל ההעדפות המניות והתרבותיות. גם החפצים בבילויים סולידיים יותר יבואו על סיפוקם עם שלל מסעדות שפתוחות עד השעות הקטנות של הלילה, תיאטראות ובתי אופרה, מוזיאונים מצוינים ועוד.


מועדון לילה בברלין, בירת הבילויים האירופית | צילום:
Matthew Wilkinson, flickr

למקום השני בקטגוריית חיי לילה סוערים הגיעה ניו יורק, העיר שידעה כמה וכמה אסונות במהלך השנים האחרונות, מנפילת מגדלי התאומים ועד הוריקן סנדי, ותמיד ידעה לעמוד מחדש על הרגליים ולסנוור את המבקרים בה בחיי תרבות ואמנות עשירים ובמגוון בילויים שלא נגמרים 24 שעות ביממה.

טיול משפחתי: פארקי שעשועים באורלנדו, פלורידה

בשנות השישים, כשוולט דיסני החליט להרחיב מקליפורניה לפלורידה את החזון שלו – פארק שעשועים לכל המשפחה המבוסס על הדמויות המוכרות מסרטיו – איש, כולל הוא עצמו, לא צפה את גודל ההצלחה. דיסניוורלד הוא ללא ספק אתר הנופש והבידור הפופולרי ביותר בעולם, עם ארבעה פארקי שעשועים ענקיים, שני פארקי מים, אינספור מתחמי בידור, מלונות, מסעדות, אתרי ספא, מגרשי גולף ועוד ועוד. צריך לפחות שבוע כדי לנצל את רוב מה שהאזור מציע – רכבות הרים ומתקני שעשועים, מופעים מושקעים, מפגני זיקוקים מרהיבים, מפגשים עם דמויות דיסני האהובות, הצצה לעולם העתיד וכן הלאה. מצד אחד, אין ספק שזוהי החופשה המשפחתית האולטימטיבית. מצד שני, יש סכנה למנת יתר…


דיסניוורלד, אתר הבילוי הפופולרי ביותר בעולם | צילום: Robert Ciavarro, flickr

למקום השני בקטגוריית טיולי משפחות הגיע אזור האגמים בצפון איטליה, שבשנים האחרונות מושך יותר ויותר משפחות המשתכנות בדירות נופש או בווילות מקומיות ויוצאות משם לטיולים יומיים באזור האגמים, ולא מחמיצות את פארקי השעשועים והמים באזור, בהם הפארק הגדול והמוצלח, גארדלנד.

הצעות לבילויים משפחתיים באזור האגמים האיטלקי בכתבה הבאה:

טיולי משפחות: אזור האגמים באיטליה
טיולי משפחות: אזור האגמים באיטליה
באזור האגמים בצפון איטליה יש נופים מרהיבים, אתרי טבע נפלאים, עיירות מקסימות ומגוון פארקי שעשועים שישמחו את הילדים והילדים ברוחם

חופשה מהחלומות: שייט תענוגות מסביב לעולם
הקטגוריה החדשה, שנוספה השנה, מתייחסת לחופשה שכולנו חולמים עליה, גם אם לא נוכל להגשים אותה בקרוב (או אי פעם). באופן מפתיע, ואולי דווקא לא, שני המקומות הראשונים שנבחרו קשורים להפלגות, גם אם שונות לחלוטין. למקום הראשון הגיע שייט תענוגות מסביב לעולם, אולי כי לפחות לרובנו זהו באמת חלום בלתי אפשרי. קודם כל, הזמן. הפלגה שכזאת מצריכה לפנות לפחות שלושה חודשים, ולרוב יותר. שנית, הכסף. כצפוי, מדובר בחופשה יקרה להפליא, עם מחירים שמתחילים ב-20 אלף דולר לאדם ומאמירים מעלה-מעלה. ודבר אחרון שכדאי לקחת בחשבון אם אתם מתכוונים לממש את החלום הוא העובדה שבמשך ימים ארוכים נמצאים בלב ים, עם נוף, איך לומר זאת בעדינות – מעט מונוטוני. אבל אין להתכחש לעובדה שאתם נמצאים בספינת פאר מצוידת בכל טוב, כולל יותר אוכל מכפי שתרצו או תוכלו לסיים, ושבסיומה של החופשה תוכלו לומר בבטחה שראיתם עולם. אולי לא את כולו, אבל בהחלט חלקים נרחבים ממנו.


ספינת קרוז. לראות עולם דרך הים | הצילום באדיבות רויאל קריביאן

למקום השני בקטגוריה חופשה מהחלומות הגיעה עוד הפלגה, אבל מסוג אחר – הפלגה לאנטארקטיקה. בהפלגה לאנטארקטיקה השייט הוא לאו דווקא החלק המרכזי או אפילו החשוב, אלא בעיקר אמצעי למטרה הסופית – נופים בתוליים מהסוג שלא תראו בשום מקום אחר בעולם ומפגשים מדהימים עם פינגווינים, כלבי ים, לווייתנים, אלבטרוסים ועוד.

עוד על אנטארקטיקה בכתבה הבאה:

אנטארקטיקה: המקום שבו הטבע שולט
אנטארקטיקה: המקום שבו הטבע שולט
בעולם שבו אין כמעט מקום שטרם נכבש, יבשת אנטארקטיקה מצליחה להעניק למטייל את התחושה שהגיע לארץ לא נודעת. כאן האדם הוא רק אורח, השליט האמיתי הוא הטבע הפראי והקפוא

טיול גיאוגרפי: בין גייזרים לקרחונים בניו זילנד
ניו זילנד הרחוקה מסקרנת אותנו, הישראלים, ולא במקרה. הכי רחוק, גיאוגרפית ונפשית, מסיר הלחץ הישראלי, ניו זילנד מציעה נופים מפעימים שמתחלפים מכרי דשא ירוקים מנוקדים בכבשים שמנמנות להרים דרמטיים, מחופים מפורצים וסלעיים לגייזרים מתפרצים. ועל הכל שורה מין שלווה נפלאה, בהחלט לא מוכרת במחוזותינו. ואם כל הירוק-ירוק הזה נראה לכם מעט חד-גוני, באו הניו זילנדים וזרקו קצת אקשן לעורר את האדרנלין. לבנג'י, שנולד כאן, נוספות כל הזמן עוד ועוד פעילויות אתגר, חלקן ממריצות, אחרות פשוט מוזרות. גלגול במדרון תלול בתוך כדור שקוף, נדנוד בנדנדת ענק התלויה מעל תהום, שיט מהיר להחריד בנהר הכלוא בין קירות צרים של קניון, וכמובן כל האופציות המוכרות – ממצנחי רחיפה ועד צניחה חופשית. מי שמעדיף את הטבע שלו ללא תיווך של חבלים, מצנחים, כדורים וכן הלאה, יכול ליהנות מטרקים משובחים, המטובים בעולם, שעוברים בנופים מפעימים.


הר קוק, חלק מרכס האלפים הדרומיים באי הדרומי של ניו זילנד | צילום: אייסטוק

למקום השני בקטגורית הטיולים הגיאוגרפיים הגיע טיול בפטגוניה, בין צ'ילה לארגנטינה, אחד האזורים היפים והמיוחדים באמריקה הדרומית, עם טבע מדהים ובלתי מופרע ומעט מאוד בניינים ואנשים.

אי טרופי: סיישל
לא מעט מקומות זוכים לכינוי "גן עדן עלי אדמות". בלי להעליב אף אחד מהאחרים, איי סיישל, השוכנים ממזרח לאפריקה, בהחלט ראויים לתואר הזה. כל מה שתמיד חלמתם למצוא באי טרופי נמצא כאן: חופים לבנים, דקלי קוקוס דקיקים ותמירים, יערות טרופיים, ים צלול עם מים בצבע טורקיז ונופים שכמו יצאו מתוך גלויה קיטשית. ועוד יתרון יש לאיי סיישל – מצד אחד, התשתיות התיירותיות מפותחות מספיק כדי לספק גם לתייר המפונק את כל שחפצה נפשו, מצד שני, אין פה פיתוח יתר שמקלקל את הנוף או האווירה ביעדים שפעם היו קסומים והיום קצת פחות.


חוף בלה דיג, אחד מאיי סיישל. גן עדן כאן ועכשיו | צילום: Tobias, GFDL

למקום השני בקטגוריית האיים הטרופיים הגיע האי באלי, אינדונזיה, שבנוסף לנופים קסומים ותרבות אקזוטית ומרתקת הוא מהווה חלום בלתי ממומש לרובנו, שכן אי אפשר להיכנס אליו בדרכון ישראלי.

היעד המבטיח לשנת 2013: איסלנד
בכתבה מנומקת היטב סקרנו את היעדים המבטיחים לשנה הקרובה, אבל למען האמת ההתלבטות היתה קצרה או לא קיימת כלל. ברוב קולות אדיר (42 אחוזים!) בחרתם באיסלנד כיעד המבטיח ל-2013. אחרי שנים שיוקר המחייה כאן היה מהגבוהים בעולם, משבר כלכלי שפקד את איסלנד לפני כמה שנים הביא לירידה תלולה במחירים והפך את המדינה המיוחדת הזאת ליעד טיול אפשרי בהחלט. ואיזה יעד! איסלנד מציעה נופי בראשית שלא תראו כמותם בשום מקום אחר: שדות לבה שחורים, מפלים עצומים, הרי געש פעילים, גייזרים מתפרצים, קרחונים דרמטיים, חופים שלא מזכירים בדבר את החופים שלנו. הכל פראי, בתולי וכמעט ריק מאדם, במיוחד אם עוזבים את הכביש הראשי, המקיף את האי, וחודרים פנימה אל לבו. ואם אתם זקוקים למעט מנוחה מהנופים הפראיים ומשתוקקים לתענוגות עירוניים, בבירה ריקיאוויק תגלו מסעדות וברים שבהם האלכוהול נשפך כמים והחום האנושי מפיג את הקור שבחוץ.


מפלי דטיפוס האדירים בצפון-מזרח איסלנד | צילום: Tim Bekaert, GFDL

למקום השני בקטגוריית היעדים המבטיחים הגיעה קוריאה הדרומית, יעד מסקרן ופחות מוכר לישראלים, למרות האקזוטיות המובטחת והנוחות של טיסות ישירות. מי שבכל זאת יגיע, ולא למטרות עסקים, יגלה מדינה בעלת שני פנים: מצד אחד, כלכלה משגשגת ופיתוח אדיר (יונדאי, סמסונג, LG ודייהו הם רק כמה מהחברות הדרום קוריאניות שכבשו את העולם), מנגד – מסורת מרתקת וטבע מושך. ועוד לא הזכרנו את "גנגם סטייל" (Gangam Style), להיט הרשת שכבש את העולם ב-2012, ואשר מקורו בשכונת גנגם האמידה של סיאול…

מחוץ למסלול התיירות הרגיל: הזוהר הצפוני באלסקה
השילוב של מרחבי נוף בתוליים עם אחת מתופעות הטבע המפעימות הוא שילוב מנצח לכל הדעות. ברוב גדול (35 אחוזים) בחרתם בזוהר הצפוני באלסקה כיעד מועדף לטיול מחוץ למסלול התיירות הרגיל. מופע האורות המרהיב מתרחש בשמי הלילה הצפוניים, לא רק באלסקה, אלא גם בצפון סקנדינביה, בקנדה, באיסלנד ובמקומות נוספים. השמים החשוכים מתמלאים במיני צורות וצבעים מפתיעים – דרישת שלום אנרגטית מהשמש שלנו ומהסערות המתחוללות עליה. החורף הוא העונה הטובה ביותר לצפות בזוהר הצפוני, וככל שתצפינו יש סיכוי טוב יותר למופע מרהיב.


מופע מרהיב של הזוהר הצפוני באלסקה | צילום: US Air Force

למקום השני בקטגוריית מחוץ למסלול התיירות הרגיל הגיע עוד יעד קפוא, בקוטב הנגדי של כדור הארץ: אנטארקטיקה. גם מעל אנטארקטיקה תוכלו לחזות בתופעה דומה לזוהר הצפוני, שכאן היא קרויה, כמובן, הזוהר הדרומי.

חופשה פעילה: ספארי חורף בלפלנד
קטגוריה נוספת שקיבלה השנה לבוש חדש.  חופשה פעילה לא חייבת להיות אקסטרימית או עמוסת אדרנלין. למעשה, לא מעט מהאפשרויות שהצענו היו נגישות לכל, גם למי שממעט להתנתק מהמחשב או מהטלוויזיה בחיי היום-יום. חופשה פעילה, כשמה כן היא, כרוכה בפעילות כלשהי, לפעמים פעילות מאתגרת במיוחד, כמו טיפוס להר הקילימנג'רו בטנזניה, פעמים אחרות נינוחה להפליא כמו טיסה בכדור פורח מעל עמק הלואר בצרפת. הבחירה שלכם היא בין לבין – מצד אחד, ספארי חורף בלפלנד מציע לא מעט פעילויות אקשן, כמו דהירה באופנוע שלג, ומנגד יש בו גם פעילויות שמתאימות לכל המשפחה, כמו נסיעה במזחלת שלג רתומה לאיילי צפון וביקור בכפר של סנטה קלאוס.


לפלנד מציעה שלל פעילויות אקשן חורפיות | צילום: frankdemol, flickr

למקום השני בקטגוריית החופשה הפעילה הגיע טרק מילפורד, אחד הטרקים היפים בניו זילנד, ויש האומרים בעולם כולו. אבל אם חשבתם להגיע כך סתם ולהתחיל לצעוד, מצפה לכם אכזבה. צריך להזמין מקום זמן רב מראש ולשלם הרבה כסף תמורת ההזדמנות לצעוד כאן.

עוד על טרק מליפורד בכתבה הבאה:

מילפורד, ניו זילנד - השביל היפה בעולם
מילפורד, ניו זילנד – השביל היפה בעולם
אם הזמנתם מקום שנה מראש, שילמתם סכום לא מבוטל, וביום המיוחל שיחק מזלכם ולא ירד גשם זלעפות – תזכו לצעוד באחד ממסלולי ההליכה היפים בעולם

חופשה קצרה: ברצלונה
דברים משתנים, משברים כלכליים או מדיניים משפיעים על יעדי הנסיעות שלנו (זוכרים את אנטליה?), אבל דבר אחד תמיד נכון, לפחות ברשימת המאה שלנו – בכל שנה ברצלונה זוכה בקטגוריה של החופשה הקצרה המוצלחת ביותר. ומה הפלא? יש בה כל מה שצריך לחופשה קצרה משובחת: שדרות רחבות ידיים עמוסות בחנויות, כיכרות תוססות עם בתי קפה הומים, אדריכלות ייחודית ומוזיאונים מצוינים לחובבי התרבות והאמנות, מסעדות וברים עם אוכל נהדר (מי אמר טפאס ולא קיבל?) ומלונות בכל הרמות ובמחירים סבירים לעומת ערים אירופאיות אחרות. ועוד לא הזכרנו את קמפ נואו, איצטדיון הכדורגל האגדי, ביתה של קבוצת הכדורגל האהובה על רבים ברחבי העולם, ואת החופים היפים במרחק נסיעה קצר מהעיר. החיסרון היחיד בחופשה קצרה בברצלונה הוא משך הזמן – אחרי שלושה ימים כאן, סביר להניח שתתקשו לעזוב.


תצפית מפארק גואל אל בתיה של ברצלונה | צילום: אייסטוק

למקום השני בקטגוריית החופשות הקצרות הגיעה רומא, שבמרחק טיסה קצר מציעה מכל טוב ולכל העדפה וטעם – שוחרי האמנות יתפעמו מול יצירות של גדולי הציירים והפסלים מהעת העתיקה ועד לימינו, חובבי השופינג יתענגו על בגדים ונעלים בעיצוב איטלקי משובח, וכולם ייהנו מהמטבח הכי טעים בעולם (ויסלחו לנו הצרפתים). רק מי שמחפש חופשה רגועה ושלווה, לא יימצא כאן את מבוקשו…


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.