תפריט עמוד

רמות מנשה – אטקרציות משפחתיות

רכיבה על סוסים, טיולי פריחה, סיור תת קרקעי מרתק ואפילו ביקור במוזיאון לאמנות. אזור רמות מנשה מציע הרבה פעילויות בטבע, וגם כמה מתחת לגג

חוות דובי: הלמות הפרסות בנוף הירוק
חוות הסוסים שבפאתי קיבוץ רמות מנשה מאפשרת טיולי רכיבה בפארק רמות מנשה היפהפה. אחרי סיבוב היכרות סביב חצר החווה, שבו מתרגלים לסוסים, לומדים איך פונים, איך מצמצמים רווחים, והכי חשוב – איך עוצרים, אפשר לצאת לדרך. הרכיבה מתבצעת במעלה גבעות ירוקות-ירוקות, במורד שבילים מתפתלים, לאורך נחל שלף ואפילו לרוחבו, כשהסוסים צועדים במים. קשה לתאר במילים עד כמה יפה הנוף מעל גבו של סוס ועד כמה נעימות לאוזן הנקישות הקצובות של הפרסות – צריך פשוט להתנסות בחוויה. החווה מציעה מגוון טיולי רכיבה בסגנון רכיבה מערבי (ווסטרן), הסוסים רגועים מאוד ומתאימים לילדים החל מגיל שבע (קטנים יותר יכולים לרכוב עם מדריכה). יש גם טיולים בני יומיים, עם לינת שטח, ומחנות בוקרים לילדים ובני נוער בחופשת פסח ובחופש הגדול. אין צורך בניסיון קודם, אך יש לתאם מראש.

איך מגיעים? מכביש 70 יורדים במחלף אליקים לכביש 672. כעבור כמה קילומטרים פונים ימינה לעבר רמות מנשה, בשער הקיבוץ יש הכוונה לחווה.
אתר אינטרנט

מי קדם: העולם שמתחת לאדמה
פארק אלונה הנחמד, שנמצא בין המושבים אביאל ועמיקם, צופן בחובו מקום קסום באמת, מֵי קדם. זהו חלק ממפעל מים מהתקופה הרומית-ביזנטית שנועד להעביר מים מעֵין צברין, ליד עמיקם של ימינו, אל העיר קיסריה. על פני כ-23 קילומטר השתרעה רשת של תעלות, מנהרות ואמות מים. הרומים חפרו פירים וביניהם נִקְבָּה שהוליכה מים למרחק של שישה קילומטרים. כל העבודות האלה היו נותרות קבורות מתחת לפני האדמה אילולא נחשפו במקרה בעת עבודות עפר מקומיות. לאחר החישוף והניקוי נפתחה לקהל נִקבה באורך של כ-280 מטר. לאחר סרטון קצר (ודי מיותר) מגיע החלק הכיפי: יורדים אל בטן האדמה דרך אחד הפירים וצועדים בתוך המים הקרים. פס אור התלוי על הקירות מאיר מעט את החשכה, והמים, שבהתחלה הם רדודים למדי, לקראת הסוף מגיעים עד מעל לברכי אדם מבוגר ומעל המותניים של מטיילים צעירים. הצעידה במחילה הצרה והמתפתלת מפעימה, והשקערוריות בקירות שנועדו לנרות בתקופה הרומית מרגשות. הסוף מגיע מהר מדי – בהחלט היה נחמד אם היה אפשר להמשיך עוד כמה מאות מטרים מתחת לאדמה. בחורף האתר סגור, הוא ייפתח למבקרים בתחילת חודש מרץ. חשוב להביא נעליים מתאימות להליכה במים ובגדים יבשים להחלפה.

איך מגיעים? פארק אלונה נמצא על כביש 654, בין המושבים אביאל לעמיקם.
טלפון: 04-6388622

הדיר בקיבוץ דליה. דיר אמיתי, לא כזה שנועד לצורכי הדגמה או ליטוף

קיבוץ דליה: יש בדיר טלה קטן
הביקור בדיר של קיבוץ דליה מספק חוויה כפרית אמיתית לילדים עירוניים. זהו דיר אמיתי, לא כזה שנועד לצורכי הדגמה או ליטוף, והגדיים הלבנבנים שנולדו לא מזמן – עדיין רואים את שרידי חבל הטבור שלהם! – מעוררים קריאות שמחה מצד המבקרים הצעירים. מחלב העזים שבדיר הזה מייצרים את הגבינות המצוינות שמגישים בארוחת הבוקר למתארחים בבקתות העץ של הקיבוץ (ראו כתבה על לינה ברמות מנשה). אחרי הדיר, או לפניו, כדאי לקפוץ לביקור ביקב המקומי – בכל שנה מייצרים פה כ-2,500 בקבוקים של יינות כמו קבנה, מרלו, שרדונה ומוסקט. אם אתם במצב רוח לפיקניק כהלכתו, תוכלו להצטייד בבקבוק או שניים ללגימה נינוחה בחיק הטבע (תיאום ביקור ביקב דליה בטלפון 04-6747325). ואם כבר הגעתם עד הנה, אל תחמיצו את גן הפסלים היפה במרכז הקיבוץ. 24 פסלים לבנים, יצירות של חבר הקיבוץ נתן ינוקא, נטועים בלב הפסטורליה הכפרית.

איך מגיעים? מכביש 70 יורדים במחלף אליקים לכביש 672 וממשיכים עד קיבוץ דליה.

יער קרן כרמל: חגיגה של צבעים
בתקופה זו של השנה כולם נוהרים לראות את פריחת הרקפות המרשימה. אחד המקומות המפורסמים לצפייה ברקפות הוא גבעת הרקפות שליד קיבוץ גלעד, אבל יש מקומות נוספים בסביבה בהם ניתן ליהנות מפריחה נהדרת של רקפות. אחד מהם הוא יער קרן כרמל הסמוך לצומת אליקים. זהו יער אורנים מקסים, שמתכסה בחודשי  החורף (ינואר – מרץ) במרבדים של רקפות, לצד פרחים נוספים כמו כלניות וכרמליות. למרות הפריחה החורפית הנהדרת, נפלא לטייל ביער בכל עונות השנה, בעיקר ובחודשים אוקטובר-נובמבר הוא מתסה במרבדי נרקיסים. במקום  יש שביל מסודר של קק"ל, שעובר גם ליד מערות קבורה ומסתיים במצפור המוחרקה, שמשקיף על מנזר המוחרקה (קרן כרמל), עמק יזרעאל, רמות מנשה והגלבוע.

איך מגיעים?
ממחלף אליקים פונים לכיוון דלית אל כרמל (כביש 672).  ממש לאחר הטרמפיאדה שמימין ניצב שלט עץ גדול של קק"ל ובו רשום "יער קרן הכרמל- חניון חורבת חרמש" וחץ מפנה ימינה. נוסעים בשביל עפר כבוש כורכר (מתאים לכל סוגי הרכב) כ- 800 מטר אל רחבת כורכר שבשוליה עצי ברוש גבוהים. שם מחנים את הרכב.

עננים מעל יער חורשן. חורש טבעי ופריחה עונתית | צילום: עמוס גיל

שמורת טבע הר חורשן: פיקניק בחורש הטבעי
הר חורשן הוא אחת מהפסגות של רמות מנשה, למרות שגובהו רק 178 מטר. פני ההר מכוסים חורש טבעי, אשר כולל עצי אורן, אלון התבור ואלון מצוי וכן מינים נוספים. עושר המינים הזה גרם לבריטים להכריז על המקום כשמורת טבע בתקופת המנדט. בחורף ניתן ליהנות גם מפריחה של מגוון פרחי בר, כמו כלניות, רקפות, נוריות וצבעונים. גם בקיץ המקום נעים לטיול וומספק המון צל. מפסגת ההר נשקפים נופי עמק נחל דליה, הרי הכרמל ורמת מנשה. כל אלה הופים את ההר למקום אידיאלי לטיול ופיקניק במרחק נסיעה קצרה ממרכז הארץ.

איך מגיעים?
נוסעים בכביש תל אביב-חיפה הישן, כביש מס' 4, עד לצומת זיכרון יעקב-פרדיס וממשיכים עד למושבה בת שלמה. מיד בכניסה למושבה פונים לדרך עפר הסובבת את היישוב. חולפים על פני חוות חורשן ובפנייה הראשונה פונים ימינה. חוצים את שדות מטעי השסק של נחל תות עד לכניסה לשמורת היער.

דג בכפר
דיג מצריך אופי מסוים, ולא כל אחד ייהנה מהפעילות הזאת. אבל אם אתם דייגים חובבים מכל הגילאים, תמצאו בפארק הדיג ביקנעם המושבה בריכה גדולה, שסביבה פזורים ספסלים מוצלים, אזורי פיקניק ומנגלים. אפשר להשתמש בציוד שלכם או לשכור חכה ופתיונות. עכשיו כל שנותר לעשות הוא להשליך את החכה למים ולחכות. ולחכות. ולחכות. אם התמזל מזלכם והעלתם בחכתכם דג שמנמן, אתם יכולים לקחת אותו הבית או לפינת הניקוי ומשם היישר למנגל הקרוב. רחמנים בני רחמנים ישחררו את האומלל בחזרה למים (אם כי אין ביטחון שבפעם הבאה המזל ישחק לו שוב). יש גם בריכת דיג לקטנטנים, מתנפחים ובריכת כדורים ופינות יצירה.

איך מגיעים? פונים מכביש 70 על פי השילוט אל יקנעם המושבה ומצד ימין רואים שלט לפארק הדיג.
אתר אינטרנט

מוזיאון וילפריד ישראל לאמנות: פנינה בקיבוץ
מרבית האטרקציות באזור רמות מנשה קשורות, מטבע הדברים, לטבע. אבל גם חובבי התרבות והאמנות יבואו על סיפוקם באזור. מוזיאון וילפריד ישראל לאמנות שוכן בין מדשאות רחבות ידיים ועצים מצלים בקיבוץ הזורע. למרות שהוא לא מפורסם כמו המוזיאונים הגדולים בארץ, מדובר באחד המוזיאונים הוותיקים בארץ. המוזיאון התבסס תחילה על אוספיו של וילפריד ישראל, שהיה מיודד עם אנשי קיבוץ הזורע. במסגרת משימה להוצאת יהודים מאירופה בתקופת מלחמת העולם השנייה, הופל מטוסו על ידי הצבא הגרמני. בצוואתו הוריש לחברי הקיבוץ את אוספיו. במהלך השנים התרחבו האוספים לצד הפעילות המוזיאלית ונוספו אגפים חדשים. אוסף נוסף מוקדש לפריטים אריאולוגיים שנחשפו בתחומי הקיבוץ ובסביבתו הקרובה. בנוסף מוצגות במוזיאון תערוכות אמנות מתחלפות. ימי אלה ניתן לראות תערוכת ציורי דיו של אמנים ישראלים וכן תערוכת ציורי דיו סיניים מהמאה ה-20.

איך מגיעים?
המוזיאון שוכן בקיבוץ הזורע שבעמק יזרעאל, בסמוך ליקנעם המושבה על הגבול שבין צומת מגידו לצומת התשבי.
אתר אינטרנט

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.