רכס בשנית בגולן: ניחוחות סתיו אירופאי

הפעם נצא בעקבות הבורדו, האדום, הכתום, הצהוב והחום - גווני השלכת. לשם כך נשים פעמינו אל מרכז רמת הגולן ונצא לטיול של כמה שעות ברכס בשנית

• עונה מומלצת: בסתיו, אבל גם כל השנה. כל עונה ויופייה שלה.

• התאמה: לכל המשפחה.

• קושי מסלול: קל.

• אורך מסלול: 3 ק"מ.

• משך מסלול: כשלוש שעות.

• מפה: מפת סימון שבילים מס' 1, "החרמון, הגולן ואצבע הגליל".

• הגעה מצומת עמיעד: פונים צפונה בכביש מס' 90 ונוסעים אל צומת מחניים שבה פונים ימינה (מזרחה) לעבר גשר בנות יעקב והגולן. ממשיכים לנסוע ישר במעלה הרמה, מגיעים לצומת השריון וממשיכים ישר לעבר קיבוץ עין זיוון. חולפים על פני שער הקיבוץ וממשיכים אל צומת זיוון. בצומת ממשיכים ישר ואחר כך פונים שמאלה, בעקבות השילוט לאלוני הבשן. שישה קילומטרים לאחר הפניה החדה ימינה נגיע אל פניה שמאלה. זוהי דרך צרה ומשובשת המעפילה לעבר המוצב בראש הר חזק. כשנגיע לעיקול חד בכביש, שבו הנסיעה בדרך הממשיכה ישר אסורה – נחנה. מימין לדרך נבחין בסימון שבילים ירוק – ראשיתו של המסלול. כדי להגיע אל מרום גולן יש לעקוב אחר השילוט הברור במקום.

• המסלול אינו מעגלי ונדרשת הקפצת רכבים.

העברת רכב אל נקודת הסיום: נחזור אל הכביש ממנו פנינו ונפנה בו שמאלה (דרומה) נחלוף על פני הכניסה לאלוני הבשן ונמשיך קצת למעלה מקילומטר ונגיע אל פניה של דרך עפר שמאלה, המסומנת בסימון השבילים הירוק ובשלט "שמורת טבע רכס בשנית" – זוהי נקודת סיום המסלול.

הפעם נצא בעקבות הבורדו, האדום, הכתום, הצהוב והחום – גווני השלכת, שהם בעיקר נחלתם של האזורים הצפוניים לנו. לשם כך נשים פעמינו אל מרכז רמת הגולן, כמעט הכי צפונה והכי גבוה שאפשר. בעונה זו של השנה משילים מעליהם חלק מהעצים את עלוותם כדי שלא תקפא בחורף או פן תקלוט כמויות שלג גדולות שעשויות להביא לקריסת ענפי העץ. נצא לטיול קצר ברכס בשנית האורך שעות ספורות.

המסלול מתחיל בסמוך למרומי פסגת הר חזק – הפסגה הגבוהה ביותר ברכס המאורך המכונה רכס בשנית. מתחילת המסלול יפרשו לפנינו מראות יפים של דרום רמת הגולן. נוכל לראות את תל פארס, הדרומי מבין התלים הגעשיים ברמה ומעבר לו את צפון הגלעד בירדן. למרגלותינו נראה את אלוני הבשן ומעבר לישוב את הגבעה הקטנה, הר בני צפת, שברומה טורבינת רוח בודדת. מבט מערבה יזכה אותנו במבט אל השיפון והיוסיפון ומעט צפונה מהם גם הר אביטל והר בנטל.

רכס בשנית הוא אחד המקומות היחידים בגולן בהם נשמר החורש הפתוח שכיסה את האזור בעבר. העץ הדומיננטי ביותר כאן הוא אלון התבור הניכר בעליו הרחבים המשנים את צבעם לחום עמוק קודם לנשירתם ועצי האלה שמופע השלכת שלהם הוא סחרור צבעים של אדום, כתום וצהוב. על רבים מהעצים ישנן חזזיות עצים המשוות להם מראה מסתורי. גדולים הסיכויים לראות כאן חיות בר, בפרט בשעות הדמדומים. נפוצים מכל הם חזירי הבר, אך גם צבאים ארצישראליים מצויים כאן בשפע, שועלים ותנים הממהרים להימלט למראה אדם וארנבות שדה.

בעונת הסתיו נוכל למצוא בינות לעצים את אחד מפרחי הסתיו היפים והנדירים בארץ (ולכן גם מוגנים!) – את סתוונית התשבץ. סתוונית זו גדולה יותר ולרוב גם כהה יותר מהסתוונית המוכרת. שמה ניתן לה בשל העובדה שעל עלי הכותרת שלה ישנו נימור עדין של משבצות בצבע בהיר וכהה לסירוגין.

במרגלות הרכס נוכחות האדם רבה יותר. בשטח הפתוח רועים עדרי פרות וסוסים. ייתכן והאחרונים יתקרבו אלינו אט אט, בצעד מהסס, בניסיון לזכות במעט יחס מאיתנו. בשטח פזורות גם עדויות רבות להתיישבות קדומה במקום – גדרות אבן וטרסות בזלת, עצי פרי שונים – תאנים, גפנים, שקדים, רימונים, שרידי בתים ואפילו ורדים. רבים מהבוסתנים במקום עובדו עד שנת 1967.

כשנסיים את המסלול כדאי לבקר בנקודה אחת נוספת – לעלות על הרכב ולנסוע אל עבר טורבינות הרוח הנמצאות בפסגת הר בני רסן. פנייה משולטת אליהן נמצאת כ- 4 ק"מ צפונית מהפניה לאלוני הבשן.
בראש הגבעה פרוסה סוללה של טורבינות רוח המייצרות חשמל המסופק ליישובי האזור. בעמידה מתחתן ובהאזנה לרחש שהן מייצרות יש משהו כמט מיסטי – סוריאליזם במיטבו. זוהי נקודה טובה במיוחד לצפות ממנה על השקיעה לפני שאנחנו מתחילים להתגלגל חזרה.

לצד המסלול המאפשר להתרשם מהשלכת של הטבע מומלץ ביותר לבקר בקיבוץ מרום גולן שבו נוי מפותח הכולל עצים זרים רבים שהגיעו מארצות ניכר צפוניות ושזהו להם מקום הגידול היחידי כמעט בארץ. בתחומי הקיבוץ ניתן להתרשם משלכת אדר הסוכר, הצובע מידי סתיו את מרחבי ניו-אינגלנד, גפנית עוטה בורדו, ערמון שעליו מצהיבים, אלון אמריקאי אדום, עץ עשן (קוטינוס) שפירותיו נראים כעשן ועליו עוטים גוונים רבים. על אלו מצטרפים לחגיגת הצבעים גם ברבריס, פיסרדי, מילה פנסילבנית ורבים ואדומים אחרים. במהלך הסתיו מתקיימים מידי שבת סיורים מודרכים בגינות המשק. לפרטים והזמנות: 04-6960267