תפריט עמוד

רואטן, הונדורס – גן עדן כאן ועכשיו

חופים קריביים קסומים עם מי תכלת צלולים ועצי דקל הפזורים על החול הלבן, קופים ואיגואנות ענק המשוטטים בחופשיות, שפע צמחייה טרופית מרהיבה ואתרי צלילה מהיפים בתבל - כל אלה הם רק חלק ממה שתמצאו באי רואטן השייך להונדורס, בעבר מעוזם של בני שבט הפאיה ושל שודדי הים. הביקור פה מתאים מאוד גם למשפחות

האי הקריבי רואטן (Roatan Island) הוא המרהיב מבין שלושת איי המפרץ של הונדורס, והוא ממוקם כ-50 ק"מ מחופה הצפוני של המדינה. האי שופע צמחייה טרופית עשירה ומוקף בחופים קסומים עם מי בדולח צלולים ונעימים וחולות לבנים המשובצים עצי דקל. מיקומו בסמוך לריף האלמוגים הגדול ביותר בקריביים הופך אותו לאחד מאתרי הצלילה המרהיבים בתבל.

המבקר באי הקריבי הקסום, הפשוט והשלו הזה, יתקשה להעלות בדמיונו את סערות העבר שידע המקום, הקרבות העקובים מדם בין מדינות ופולשים על השליטה בו, ובין המבקשים נתיבי ים להעברת סחורות וזהב שנבזזו מ"העולם החדש" לארצות רחוקות לבין שודדי הים, שאלפים מהם חיו כאן והפכו את האי למעוזם. דומה כי רוחם שורה במקום עד עצם היום הזה, ועדיין רווחים כאן דיווחים ואגדות על רוחות הפיראטים המתגלות לאנשי המקום בלילות חשוכים באזורים מבודדים, ולוחשות על אוזנם וסיפורים על רוחות מטמיני הזהב שהרגו אנשים והשתכנו בגופם כדי להשגיח על מטמונם, וכעת, מקץ מאות שנים עייפו הרוחות משמירה על הזהב והן עתידות לתת למקומיים הוראות מדויקות היכן נמצאים האוצרות. סיפורי הפולקלור על מורשתם הם חלק מההווי המקומי, מהולים במסורות אבות אבותיהם של התושבים המקוריים, בני שבט הפאיה ובני הגריפונה.

רואטן. סערות העבר התחלפו בשלווה קסומה | צילום: James Willamore, flickr

קרוזים במקום ספינות פיראטים
כ-500 שנה חלפו מאז שקולומבוס גילה את האי, בשנת 1502, ועד שהתגלה מחדש לפני שנים אחדות על ידי חברות הקרוזים הגדולות ויזמי תיירות, שחשו בפוטנציאל הגלום באי שזכה לכינוי "הפנינה הנסתרת". את מקומן של ספינות שודדי הים תפסו אוניות הקרוזים המפוארות והפולשים היחידים כאן כיום הם גדודי התיירים שהן נושאות עמן. במהלך השנים האחרונות, מאז החלו אניות הקרוזים לפקוד את האי, ניכרת בו תנופת התפתחות ובנייה משמעותית. לצד בתי העץ עם גגות הפח של התושבים העניים, נבנים כעת רזורטים מפוארים ווילות יוקרתיות על ידי משקיעים אמריקאים עתירי ממון, ולאחרונה אף נבחר האי לאחד מעשרת יעדי הקיץ המומלצים ביותר על ידי המגזין "נשיונל ג'אוגרפיק". התושבים, שבעבר התפרנסו בעיקר מחקלאות ודייג, מתפרנסים כיום בעיקר מענף התיירות.

עם הגיענו לאי מקבלים המקומיים את פנינו על המזח בנגינה, שירים וריקודים, כשהם לבושים בתלבושות מסורתיות וענודים במחרוזות פרחים. לאחר שוטטות קצרה, אנו יוצאים לנסיעה במרחבי האי. ברואטן כביש מרכזי סלול אחד העובר לאורך מרבית שטחו של האי הצר הזה, שאורכו כ 60 ק"מ ורוחבו שמונה קילומטרים בלבד. הדרך מתפתלת בתוך נוף יפהפה, צמחייה עבותה ומרחבים ירוקים, המוקפים בים הכחול, שנשקף כמעט מכל נקודה בדרך. מפעם לפעם אנו חולפים דרך כפרים קטנים, בהם מתגוררים המקומיים. מקץ כשעה נסיעה בדרך היפה הזו אנו מגיעים לפארק גמבלימבה (Gumbalimba Park).

פינה קסומה בפארק גמבלימבה | צילום: רויטל חורש

בכניסה לשמורה אנו מפקידים את כל חפצינו במקום המיועד לכך. בפארק מסתובבים קופים סקרניים רבים העלולים לנסות לחטוף כל חפץ שנישא עמנו – החל ממשקפי שמש וכלה בדברי מאכל – ואף לפתוח את רוכסני התיקים. כאשר הם נתקלים בהתנגדות, הם עלולים להתרגז.

גן עדן עלי אדמות
פסענו אל תוך הפארק, ונשמתנו נעתקה: אם קיים גן עדן – כך בוודאי הוא נראה! צמחייה טרופית יפהפייה (יותר ממאתיים זנים של עצים ופרחים), מפלי מים, פרחים מרהיבים וביניהם משוטטים עופות מים, איגואנות (שמסתבר שהן המאכל המועדף באזורים אלו) ועוד. חצינו גשר חבלים ארוך מאוד, המתנדנד עם כל פסיעה ותלוי מעל אגם גדול, אליו נשפך מפל מרהיב, וצפינו בצבי המים השוחים במימיו ובצמחיה המדהימה מסביב. גן עדן עלי אדמות.

שוטטנו במרחבי הפארק עד שהגענו לפתחה של מערת שודדי ים משוחזרת, שבמרכזה "תיבת אוצרות" גדולה גדושה במטבעות זהב, המונחת לרגליו של "שודד ים", ועל קירותיה מפה לאוצר האבוד וציורי קיר המתארים אירועים מההיסטוריה המקומית. המערה עצמה מלאכותית וקיטשית למדי, אולם די בה כדי להצית את דמיונם של הילדים וסיפוריו המרתקים והמשעשעים של המדריך המקומי אודות חייהם של כמה מהפיראטים המפורסמים שחיו באי זה, מפצים על כך.

מערת שודדי ים משוחזרת | צילום: רויטל חורש

משם המשכנו לאזור בו שוכנים תוכים גדולים ויפהפיים, חלקם מסתובבים חופשי וחלקם בתוך כלובים גדולים. לאחר שהצטלמנו עם התוכים שוטטנו מעט במקום, מתפעלים מיופיים, והמשכנו לחורשה, בה מסתובבים בחופשיות קופים קטנים וחמודים, שללא הרף קפצו על כתפינו וראשינו, מחבקים אותנו ומתכרבלים בזרועותינו כמו תינוקות. כמה מהם התיישבו על ראשי הילדות והחליטו לעצב את שערן בתסרוקות חדשות… קופיף קטן בן ארבעה חודשים, סופה שמו, התאהב באחת מבנותיי הקטנות וסירב להתנתק ממנה. במשך זמן רב הוא חיבק אותה והתכרבל בזרועותיה, ממש כתינוק וגם כאשר המשגיח המקומי ניסה לקחתו ולהניחו בזרועות אנשים אחרים, הוא מיד נמלט מהם היישר אל בין זרועותיה של הילדה הנרגשת.

קופים רבים יצא לנו לפגוש ולהאכיל במהלך טיולינו בעולם, אולם אלו שכאן היו הידידותיים מכולם וניכר בהם שהם מורגלים לחברת בני אדם. מרביתם מסתובבים בחופשיות, מדלגים בין העצים ובין המבקרים במקום. קופים בודדים, שלהערכת המשגיחים עלולים לגלות תוקפנות, נושאים באופן זמני קולר עם רצועה שנועדה לאפשר למשגיח יותר שליטה על הקוף במקרה הצורך. ניתן לסייר כאן במסגרת קבוצה עם מדריך, אולם אנו נהנינו אף יותר כאשר שבנו לשם בהמשך לבדנו, ללא קבוצה, ויכולנו להשתעשע עמם כאוות נפשנו (כמובן תחת השגחתו של אחד מצוות הפארק, אסור להיכנס לאזור ללא ליווי משגיח). גם הפעם סופה שמח לחזור לזרועות הילדה, שהתקשתה להיפרד ממנו ועד היום מפצירה בנו שנשוב לשם לבקרו.

מפגש קרוב במיוחד עם קוף ידידותי בפארק גמבלימבה | צילום: רויטל חורש

תענוגות המים
בשטח השמורה חוף ים ציורי ויפהפה, שלאורכו פזורים עצי דקל. השתכשכנו מעט במים הנעימים. בסמוך לקו החוף שחייה של ממש אינה נוחה בשל הסלעים והאצות במים ולכן כדאי להרחיק מעט מעבר להם. כאן ניתן לשכור קיאקים, בהם כאלו עם תחתית שקופה שדרכה מתגלה העולם התת מימי העשיר במהלך החתירה, לשנרקל בין שוניות האלמוגים המרהיבות ושפע הדגים הצבעוניים או אף "להלך" ביניהם באמצעות חליפות אמודאי מיוחדות, המאפשרות גם לכאלו ללא כל ניסיון קודם ואף לילדים (מגיל שמונה ומעלה) ליהנות מחוויית הצלילה. המעוניינים יוכלו לשכור כאן seascooter, מעין מנוע עם ידיות אחיזה שמוסיף ריגוש לחוויית השנרקול או הצלילה, וחוסך את הצורך בתנועות חתירה במעמקים. מי שכל זה נשמע לו פעלתני מדי, יוכל להשתרע על כיסא נוח עם כוס משקה טרופי ביד וליהנות מהשלווה ויפי החוף הקריבי הזה, שכמו נלקח היישר מגלויות התיירות. ואפשר גם להתענג על מסאז' מפנק ממש על קו המים. גן עדן, כבר אמרתי?

בצמוד לחוף יש בריכה גדולה ויפה, שנהנינו לשחות ולהשתעשע במימיה הנעימים, ואלמלא רצינו לבקר שוב את הקופים וליהנות עוד מהפארק, היינו יכולים לבלות בה שעות רבות של הנאה. עוד במקום, אומגות (zip lines) בהן ניתן לרחף בגובה רב מעל המראות הנפלאים של הים והצמחייה העבותה. על אף שאני חובבת אומגות מושבעת החלטתי לוותר על כך הפעם, בשל תאונה שהיתה פה בעבר ובה אישה צנחה אל מותה מגובה רב. אמנם הלקחים נלמדו ויושמו והמקום שב לפעילות ברמת בטיחות משודרגת, אולם גם להרפתקנות שלי יש גבול.

מתחת למים ברואטן. בסביבה נמצא הריף השני בגודלו בעולם | צילום: אייסטוק

לגלוש, לצלול, לטפס, לרכוב
ברחבי האי תוכלו למצוא אתרי אומגות נוספים, כמו גם חוות איגואנות, פארק פרפרים נחמד (אל תצפו להמוני פרפרים, אולם ניתן ליהנות כאן גם ממגוון ציפורים, כגון תוכים מדברים, ומצמחייה טרופית מגוונת הכוללת בין השאר עצי מנגו, פפאיה, קשיו, בננה, קני סוכר ועוד), לרכוב על סוסים דרך הג'ונגלים ולאורך החופים, לשוט בצוללת מיוחדת, לטפס במעלה השבילים בתוך יערות וצמחייה מרהיבה בגני Carambola (מומלץ לטפס עד לראש ההר וליהנות מהתצפית המרהיבה), וכמובן ליהנות מהחופים הקאריביים הקסומים.

כמה מהחופים המומלצים ביותר הם Tabyana Beach) West Bay), שהוא אולי החוף המוצלח מכולם (הבעיה היחידה היא שלא מעט אנשים חושבים כך…), Half Moon Bay Beach, Infinity Bay ו-Camp Bay, שהוא פחות תיירותי ועמוס, אך בהתאם גם מציע פחות שירותים. המגיעים לביקור יומי במסגרת קרוז של חברת קרניבל או חברות הבת שלה יוכלו להגיע מהמזח החדש ברכבל כסאות היישר לחוף Mahogany, שהוא חוף פרטי מסודר ונוח, אך זה לא ממש רואטן…

העולם התת ימי העשיר של רוטאן | צילום: רויטל חורש

אפשרות עדיפה (לטעמי) עבור אלו המגיעים לזמן מוגבל במסגרת קרוז ואינם מעוניינים להרחיק או לבזבז זמן על נסיעות ארוכות יותר, היא האי הפרטי Maya Key הממוקם במרחק שייט קצרצר מהרציף בסירת מונית. כאן תמצאו שני חופים קאריביים יפים עם כל הנוחות והפינוקים ושלל אטרקציות נוספות, כגון גנים טרופיים, בריכת שחייה, מגוון בעלי חיים, שרבים מהם משוטטים בחופשיות במסגרת מרכז לשימור והצלת בעלי חיים הפועל במקום, עולם תת מימי עשיר ההופך את השנרקול כאן לחוויה, מרכז בו ניתן לצפות באמנים מקומיים במלאכתם ולרכוש את יצירותיהם, ואזור שחזור של עתיקות קופאן (Copan ruins), מאתרי המאיה החשובים ביותר, בגודל מקורי. בשביל הדבר האמיתי – המהווה את האטרקציה התיירותית החשובה ביותר בהונדורס – תאלצו להרחיק לקצה השני של המדינה, סמוך לגבולה המערבי עם גואטמלה.

חופים רבים מציעים מגוון רחב של ספורט ימי ומעבר לשנרקול ושלל אפשרויות הצלילה, הסנובה וכיוצא בזה, תוכלו לחתור כאן בקיאקים, להפליג במפרשיות ועוד. בכל החופים ברואטן חשוב להתמרח מבעוד מועד בתכשירים נגד חרקים וזבובי חול ורצוי לא לשכב ישירות על החול, נעים ככל שיהיה.

להתיידד עם דולפין | צילום: רויטל חורש

שוחים עם דולפינים
ב-Roatan Institute for Marine Sciences – Anthony's Key Resort הממוקם ב Sandy Bay תוכלו ליהנות מחוויה של פעם בחיים (גם בגלל החוויה, גם בגלל המחיר…) של שחייה עם דולפינים, להשתעשע עמם במים ותוך כדי כך ללמוד אודותיהם לא מעט ואפילו לקבל מהם נשיקה רטובה… כאן הם חופשיים יותר בהשוואה למקומות מקבילים בעולם. הם שוחים במים לצד המבקרים, מתקרבים מרצונם, ואלו שאינם חפצים להשתעשע עם המבקרים ממשיכים לשחות לנפשם.

מיקומו של האי בסמוך לריף האלמוגים הגדול ביותר בקאריבים והשני בגודלו בעולם (לאחר מחסום השונית באוסטרליה), הופך אותו לאחד מאתרי הצלילה המרהיבים בתבל. במעמקי הים תוכלו לגלות עולם עשיר של שוניות בתוליות, אלמוגים מדהימים ומגוון רחב של צמחי מים ודגים בשלל צבעי הקשת, כשלצידם שרידי ספינות טבועות, צבי ים, צלופחים, חתולי ים ואפילו כרישים (הסיכוי לראותם רב יותר בחודשים מרץ-אפריל ובאזור הסמוך יותר לאוטילה). באי פועלים מועדוני צלילה רבים המציעים חבילות צלילה שונות וקורסי צלילה בכל הרמות.

רויטל חורש – ייעוץ ובנייה של מסלולי טיול ייחודיים בהתאמה אישית למגוון רחב של יעדים וליווי קבוצות לחו"ל
metailimbaolam@gmail.com; revital.horesh@gmail.com


מחול הקקאו, אגם אטיטלן, גואטמלה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.