תפריט עמוד

קרקוב: עשרה דברים שאסור להחמיץ

עם מצודות מרשימות, פארקים ירוקים, כיכר מרכזית מרהיבה, חיי תרבות ולילה תוססים ומחירים זולים, לא מפתיע שקרקוב היא אחד היעדים המבטיחים באירופה. העבר היהודי מוסיף שכבה של עומק לביקור. הנה כמה דברים שכדאי לעשות ולראות בקרקוב

קרקוב (Krakow) נחשבת ליפה ולרומנטית בערי פולין. זוהי עיר מלאת קסם עם מרכז היסטורי הגדוש בפנינים ארכיטקטוניות, טירות מרשימות, פארקים ירוקים, אזורי בילויים וקניות מלאי חיים, מוזיאונים משובחים וגם עבר יהודי עשיר אך קודר. כל אלה, ביחד עם טיסות ישירות וזולות מישראל, הופכים את קרקוב למקום שיותר ויותר ישראלים בוחרים לבלות בו חופשה קצרה. הנה עשרת המקומות שאסור להחמיץ בקרקוב:

כיכר השוק

כיכר השוק (Rynek Główny), הכיכר המרכזית של קרקוב, היא לא רק אחת היפות באירופה, היא גם הכיכר הימי ביניימית הגדולה ביותר. מלבד ממדיה המרשימים, הכיכר מוקפת במבנים היסטוריים יפהפיים, כמו בזיליקת מריה הקדושה וכנסיית סנט אדלברט. אבל לא רק העבר של הכיכר מפואר, היא מלאת חיים ותוססת גם בהווה, עם בתי קפה, פאבים ומסעדות. בקיץ הכיכר עמוסה במקומיים ובתיירים, שנהנים מהשמש וצופים במופעי רחוב ובעוברים ושבים. בחורף הכיכר עוטה מראה קסום, כשהיא מארחת את שוק חג המולד. כרכרות רתומות לסוסים ממתינות כאן כדי לקחת את התיירים לסיור ברחובות העיר העתיקה.

כיכר השוק של קרקוב, הכיכר הימי הביניימית הגדולה באירופה

כיכר השוק של קרקוב, הכיכר הימי הביניימית הגדולה באירופה

בזיליקת מריה הקדושה

מבין המבנים שמעטרים את כיכר השוק, בולטת בזיליקת מריה הקדושה (Kosciol Mariacki), כנסייה גותית אשר נבנתה במאה ה-14 על חורבות כנסייה רומנסקית. הכנסייה מפורסמת בחזית הלבנים האדומות ובשני הצריחים המרשימים שלה, האחד מזדקר לגובה 82 מטר והשני לגובה של 69 מטר.

תרועת החצוצרה בבזיליקת מאריה הקדושה

בימי הביניים ניצב במגדל הגבוה של הכנסייה שומר חצוצרן, שתפקידו היה להתריע מפני כניסת פולשים לעיר. האגדה מספרת על שומר חצוצרן במאה ה-13, שהבחין כי הטטרים מנסים לפלוש. הוא תקע בחצוצרה, מגני העיר הצליחו להדוף את ניסיון התקיפה, אבל אז שמו לב שהמנגינה נקטעה באמצע. כשהתקרבו למגדל הם הבינו את הסיבה: החצוצרן שהציל את העיר היה מוטל על הקרקע כשחץ נעוץ בצווארו. כדי להנציח את האירוע, מדי שעה עגולה מנגן חצוצרן מחלון בראש המגדל הגבוה את המלודיה "תרועת החצוצרה". הנגינה מסתיימת בקטיעה (ממש כמו המנגינה של החצוצרן המגן על העיר) והוא מנופף  בידו לקהל הרב שמתקהל למרגלות הכנסייה

בזיליקת מריה הקדושה, הכנסייה מהמאה ה-14 שהפכה לאחד מסמלי העיר

בזיליקת מריה הקדושה, הכנסייה מהמאה ה-14 שהפכה לאחד מסמלי העיר

העיר העתיקה ורחוב פלוריאנסקה

מכיכר השוק מסתעפים רחובות רבים, שמרכיבים את העיר העתיקה של קרקוב, אחת היפות באירופה. הרחובות מרוצפי האבן גדושים בפנינים ארכיטקטוניות, בכיכרות קטנות, במבני ציבור, כמו בית העירייה ותיאטרון סלובצ'קי, בבתי קפה מלאי אווירה ובחנויות מיוחדות. לא במקרה נבחרה העיר העתיקה של קרקוב להופיע ברשימה הראשונה של אתרי מורשת עולמית של אונסק"ו שהורכבה ב-1978. רחוב פלוריאנסקה (Floriańska), המוביל משער סנט פלוריאן לבזיליקת מארי הקדושה, הוא רחוב תוסס והומה אדם, הגדוש בחנויות מזכרות, מבשלות בירה, ברים ומקומות בילוי. אל תוותרו גם על שיטוט רגלי ברחוב גרודזקה (Grodzka), אחד הרחובות העתיקים ביותר בעיר, וגם הציוריים שבהם. הרחוב הוא חלק מהדרך המלכותית אשר הובילה לטירת וואוול (ראו בהמשך).

רחוב פלוריאנסקה בעיר העתיקה של קרקוב | צילום: Elena Kirey / Shutterstock.com

רחוב פלוריאנסקה בעיר העתיקה של קרקוב | צילום: Elena Kirey / Shutterstock.com

ברביקן ושער סנט פלוריאן

הברביקן של קרקוב (barbakan krakowski) הוא הביצורים הבודדים שהקיפו את העיר בימי הביניים ושרדו עד ימינו. המבנה המבוצר הוקם בסוף המאה ה-15 בסגנון גותי. זהו מבנה לבנים עגול ומרשים, המוקף חפיר, ולו שבעה צריחים ו-130 אשנבי ירי. כיום הוא משמש כמוזיאון. אל הברביקן מוביל שער סנט פלוריאן, אחד משמונת השערים שהוקמו בחומות העיר. השער, שנבנה במאה ה-14 בסגנון גותי, שמור היטב.

הברביקן, מהביצורים הבודדים שהקיפו את העיר ושרדו עד ימינו

הברביקן, מהביצורים הבודדים שהקיפו את העיר ושרדו עד ימינו

פארק פלנטי

הריאה הירוקה של קרקוב, פארק פלנטי (Planty), מורכב מרצף של שמונה גנים שונים. הוא נמתח לאורך ארבעה קילומטרים ומקיף את המרכז ההיסטורי. זהו פארק מקסים, החביב במיוחד על המקומיים שנוהגים לצאת בו לריצה או לטיול עם הכלב. הפארק מנוקד בפסלים ומזרקות, שתורמים ליופיו.

תופסים שלווה בפארק פלאנטי | צילום: Simple Photographer / Shutterstock.com

תופסים שלווה בפארק פלאנטי | צילום: Simple Photographer / Shutterstock.com

טירת וואוול

טירת וואוול (Wawel), החולשת על העיר מראש גבעה, היא אחד הסמלים של קרקוב. הטירה, שגילה קרוב לאלף שנים, ידעה שריפות, תקיפות ומלחמות ושופצה פעמים רבות, כך שהיא בנויה בערב רב של סגנונות  – גותי, רנסאנס, רוקוקו ורומנסקי. בעבר היא שימשה בית למלכי ומלכות פולין, היום היא מושכת תיירים רבים. המתחם כולל 771 חדרים, חלקם שימשו כדירות פרטיות של מלכי פולין. מתחם הטירה הוסב למוזיאון הגדוש בציורים, פסלים ושטיחי קיר. סמוך לטירה נמצאת קתדרלת וואוול, קתדרלה קתולית בת יותר מ-900 שנה. הקתדרלה, שנהרסה ונבנתה מחדש שלוש פעמים, שימשה כמקום הכתרה וקבורה של בית המלוכה הפולני (המונרכיה הפולנית הסתיימה במאה ה-18).

מצודת וואוול המרשימה החולשת על העיר

מצודת וואוול המרשימה החולשת על העיר

הרובע היהודי

ברובע קז'ימייז' (Kazimierz) התגוררה הקהילה היהודית של קרקוב מהמאה ה-15 ועד למלחמת העולם השנייה. על אף הצביון יהודי, במיוחד במאה ה-19, תמיד התגוררו בקז'ימייז' גם נוצרים. במשך עשרות שנים אחרי מלחמת העולם השנייה הרובע היה מוזנח, אבל בעקבות הסרט "רשימת שינדלר" שיצא בשנת 1993 הוא זכה לפריחה מחודשת (ברובע נמצא המפעל של אוסקר שינדלר וניתן לבקר בו). בעקבות ההתעניינות, הרובע שוקם ושופץ והפך לאחד הרבעים הטרנדיים בעיר. יש בו בתי קפה היפסטריים, פאבים מחתרתיים, גלריות, חנויות עתיקות ויד שנייה, חנויות ספרים, מבשלות בירה ומועדונים. לאווירה המיוחדת תורמות יצירות של אמנות רחוב המעטרות את קירות הבתים.

מסעדה ברובע קאז'ימייז', הרובע היהודי המתחדש של קרקוב | צילום: mikolajn / Shutterstock.com

מסעדה בקז'ימייז', הרובע היהודי המתחדש של קרקוב | צילום: mikolajn / Shutterstock.com

לצד כל אלה, עדיין אפשר להתרשם מהחיים היהודיים שהתקיימו פה בעבר. ברחוב יש כמה בתי כנסת שכדאי לבקר בהם, בין השאר, בית הכנסת הישן, אשר הוסב למוזיאון יהודי, בית הכנסת טמפל המעוצב בסגנון נאו רומנסקי, בית הכנסת הרמ"א, מהעתיקים באירופה. מומלץ גם לבקר בבית הקברות היהודי. בחזיתות הבניינים מוטבעים שמות היהודים שהתגוררו בהם בעבר, ופועלות כאן כמה מסעדות כשרות.

המוזיאון הלאומי

בקרקוב יש כמה מוזיאונים מצוינים. אם צריך לבחור רק אחד מהם, הרי שזהו המוזיאון הלאומי (Muzeum Narodowe w Krakowie). במוזיאון, שהוקם בסוף המאה ה-19, יש מאות אלפי מוצגים, מארכאולוגיה, דרך כלי נשק ועד אמנות מודרנית, כשתשומת לב מיוחדת מוקדשת לאמנות פולנית. יצירת האמנות החשובה ביותר במוזיאון היא "הגבירה עם החולד" של לאונרדו דה וינצ'י. כתובת: Al. 3 Maja 1, אתר

בניין המוזיאון הלאומי של קרקוב | צילום: Agnes Kantaruk / Shutterstock.com

בניין המוזיאון הלאומי של קרקוב | צילום: Agnes Kantaruk / Shutterstock.com

מכרה המלח וייליצ'קה

אם אתם נמצאים בקרקוב יותר מיום או יומיים, מומלץ בחום לנסוע לוויליצ'קה (Wieliczka), עיר מכרות המלח. המכרות הסמוכים לעיר הם מהעתיקים בעולם, והם פעלו באופן רצוף מהמאה ה-13 ועד שנות התשעים של המאה העשרים.  למעשה, גם היום מתקיימת במקום כריית מלח אך בהיקף מצומצם מאוד. במכרות, שעומקם המרבי הוא 327 מטר מתחת לפני הקרקע, יש קרוב ל-3,000 חדרים ואולמות באורך כולל של 300 ק"מ. בפני המבקרים פתוח מסלול טיול באורך שלושה וחצי קילומטרים, העובר בשיאו בעומק של 135 מטר מתחת לאדמה. לאורך המסלול מוצגים פסלים עשויים ממלח, כשגולת הכותרת היא  קפלת קינגה הקדושה (Święta Kinga), קפלה החצובה כולה במלח ומוקדשת לקדושה המגנה על המכרות. ניתן הגיע למקום במסגרת סיור עצמאי או בסיור מאורגן מקרקוב.

אגם תת קרקעי במכרה המלח וייליצ'קה | צילום: akturer / Shutterstock.com

אגם תת קרקעי במכרה המלח וייליצ'קה | צילום: akturer / Shutterstock.com

מחנה ההשמדה אושוויץ

לצד האדריכלות, האמנות והטבע, בביקור בקרקוב אי אפשר להתעלם מהצד האפל. במרחק כשעה נסיעה ממרכז קרקוב נמצא מחנה הריכוז וההשמדה אושוויץ (Auschwitz), הגדול במחנות ההשמדה שהקימה גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה. במקום היו שלושה מחנות, כאשר ההריגות התבצעו באושוויץ II (בירקנאו). לא פחות מ-1,100,000 יהודים נרצחו במחנה זה, לצד כמאה אלף צוענים, שבויי מלחמה סובייטיים ואינטלקטואלים פולנים. בשער מחנה הריכוז אושוויץ 1 הופיעה הכתובת Arbeit macht frei ("העבודה משחררת"), שהפכה לאחד הסמלים של שואת יהודי אירופה. במהלך הביקור במחנות, עוברים בין הבלוקים בהם התגוררו האסירים בתנאים מזוויעים ותאי הגזים ואפשר לראות פריטים שהיו שייכים לאסירים, כמו נעליים ומשקפיים. ביקור מטלטל ומזעזע שלא יותיר עין יבשה.

מפת קרקוב:

>

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מפולין

יפהפיות פולניות: טיול בין טורון לבידגושץ'
יפהפיות פולניות: טיול בין טורון לבידגושץ'

שלוש שעות נסיעה מצפון לוורשה נמצאות שתי ערים יפהפיות, שישראלים רבים לא מכירים. זה הזמן לגלות את טורון ובידגושץ', שמשלבות בין היסטוריה ארוכת שנים לבילויים עירוניים עכשוויים. ובסביבתן יש אתרים מקסימים, מוקפים בנופים כפריים ירוקים והמון מים. מסלול ...

קרקוב: הצעה לטיול בעיר היפהפייה
קרקוב: הצעה לטיול בעיר היפהפייה

קרקוב היא אחת הערים היפות בפולין, אם לא היפה שבהן, והיא מתהדרת באדריכלות עתיקה מרשימה. לצד המבנים ההיסטוריים והכיכרות המדהימות, יש כאן גם אוכל מצוין, שווקים משמחים, נופים יפים ואווירה שמחה. ויש גם המלצות לטיולים מוצלחים במרחק קצר ...

טיול עירוני בוורשה המתחדשת
טיול עירוני בוורשה המתחדשת

ורשה, שנחשבת זה מכבר ליעד תיירותי אטרקטיבי, מתחדשת לאחרונה באטרקציות מצוינות, בהן מתחמים תעשייתיים שהוסבו למרכזי תרבות, בילויים וקניות. הוסיפו לכך את זמן הטיסה הקצר ואת המחירים הזולים, ותבינו את סוד המשיכה. המלצות לטיול עירוני בבירת פולין