תפריט עמוד

טיול עירוני בוורשה המתחדשת

ורשה, שנחשבת זה מכבר ליעד תיירותי אטרקטיבי, מתחדשת לאחרונה באטרקציות מצוינות, בהן מתחמים תעשייתיים שהוסבו למרכזי תרבות, בילויים וקניות. הוסיפו לכך את זמן הטיסה הקצר ואת המחירים הזולים, ותבינו את סוד המשיכה. המלצות לטיול עירוני בבירת פולין

במרכז ורשה, באצטדיון הלאומי שבימים כתיקונם מארח משחקי כדורגל והופעות של אמנים בינלאומיים, נפתח בחודשים האחרונים מרכז רישום עבור הפליטים מאוקראינה. כאן הם מקבלים מסמכים שמקנים להם זכות לעבודה ולטיפולים רפואיים, בדומה לאזרחי המדינה. ורשה, לצד ערים נוספות בפולין, קלטה כמות כמעט בלתי נתפסת של פליטים אוקראינים מאז פרוץ המלחמה, אלא שבמהלך הטיול בעיר (ובערים פולניות אחרות) אין תחושה של פליטוּת או אומללות, לא רואים מתחמי אוהלים או אנשים עומדים בתור לאוכל. להפך, הפליטים נקלטים בבתים של מארחים מקומיים, רבים מהם שוכרים דירות ומצטרפים לשוק העבודה. תייר המטייל בימים אלה בפולין יחוש בעיקר את ההזדהות והעזרה ההדדית, בין השאר בדמות דגלי אוקראינה שמתנוססים במקומות רבים ברחבי המדינה, צעדות הזדהות, שלטי תמיכה ועוד.

חשוב לפתוח דווקא בנקודה הזאת כדי להפריך את החששות של התייר המצוי, שעלול לחשוב שזה לא הזמן המתאים לנפוש או לטייל בפולין. מניסיון אישי, זהו בהחלט זמן מתאים, מצוין אפילו. הכנסת האורחים החמה היא רק אחת משלל סיבות שהופכות את הטיול פה למהנה, כפי שגילינו במהלך טיול אביבי, שבו ביקרנו בשלוש ערים – ורשה, ורוצלב וקרקוב. מכיוון שכל אחת מהערים הללו מציעה שפע רב של אטרקציות, בילויים, עניין וקולינריה משובחת, וגם אווירה שונה, נתמקד בכל אחת בנפרד.

העיר העתיקה של ורשה. האזור הססגוני שוקם ושופץ לאחר שנהרס כמעט כליל במהלך מלחמת העולם השנייה

העיר העתיקה של ורשה. האזור הססגוני שוקם ושופץ לאחר שנהרס כמעט כליל במהלך מלחמת העולם השנייה | צילום: שאטרסטוק

באופן טבעי, נתחיל בוורשה, בירת פולין. אבל עוד לפני שנציץ אל אתרי העיר, כמה מילים על כסף. המטבע המקומי הוא זלוטי, ונכון לכתיבת שורות אלו זלוטי אחד שווה 0.76 אגורות – כלומר, 100 זלוטי שווים 76 שקלים. במהלך הביקור בפולין גילינו שאפשר לאכול ארוחה טובה, גם במסעדת שף, בסביבות 60 שקלים לסועד וללון במלון מצוין במרכז העיר החל מ-300 שקלים ללילה. עכשיו, כשגילינו כמה זול לטייל בפולין, הגיע הזמן לבקר בכמה מהמקומות החדשים שנפתחו בוורשה בשנתיים האחרונות:

ממפעלי תעשייה למרכזי תרבות ובילויים

ורשה מהווה מוקד משיכה לתיירים רבים, גם ישראלים, כבר לא מעט שנים. הטיסה הקצרה, פחות משלוש וחצי שעות, האווירה הצעירה והתוססת, האתרים המעניינים והמחירים הנוחים מאוד (גם ברשתות מוכרות כמו זארה או M&H המחירים זולים באופן משמעותי מאשר בסניפים הישראלים) – כל אלה הפכו את בירת פולין למקום שכיף לטייל בו. וגם אם ביקרתם בוורשה בעבר, תשמחו לגלות שהעיר מתחדשת כל הזמן. כך, למשל מפעלים נטושים הפכו בשנתיים האחרונות למרכזי קניות, אזורי תרבות ובילויים עם אדריכלות מעניינת, ששומרת על רוח העבר בשילוב אווירה מודרנית ומתקדמת.

אחד המקומות האלה, למשל, הוא מפעל הוודקה קונסר (Koneser) בפראגה. עוד לפני שנכנס בשערי המפעל לשעבר, כמה מילים על רובע פראגה, ששווה מאוד להקדיש לו כמה שעות במהלך ביקור בעיר. פראגה (Praga), בגדה המזרחית של נהר הוויסלה (Wisła), היתה בעבר עיירה נפרדת ועד היום תושביה שומרים על גאווה מקומית, מבטא ייחודי ואופי נינוח. בעוד שמרכז ורשה חרב כמעט כליל במלחמת העולם השנייה, פראגה נותרה שלמה באופן יחסי וברחבי הרובע ניתן לראות בניינים מקוריים, רחובות צרים מרוצפי אבן ומפעלים תעשייתיים מהמאה ה-19 וראשית המאה ה-20 שהפכו למתחמי תרבות מעניינים.

מפעל וודקה שהפך למתחם של אוכל ובילויים

ביום ובלילה: מפעל וודקה שהפך למתחם של אוכל ובילויים

ביום ובלילה: מפעל וודקה שהפך למתחם של אוכל ובילויים

אחד המקומות האלה, כאמור, הוא מפעל וודקה מקומי, שהוסב לאזור שמאכלס מסעדות, בתי קפה, ברים וגם את מוזיאון הוודקה הפולני.

גם אם אתם לא חובבי וודקה, כדאי לכם מאוד לבקר במוזיאון הקטן והמושקע הזה. הביקור הוא רק בסיור מודרך, שבמהלכו מגלים כיצד מייצרים וודקה, מה ההבדל בין המשקה שמופק משעורה, חיטה או תפוחי אדמה, מה הקשר של הרולינג סטון לוודקה המקומית ושלל סיפורים ואנקדוטות נחמדות. ברקע הסיור עומדת השאלה לגבי ארץ מוצאה של הוודקה – רוסיה או פולין? התשובה אמנם לא נאמרת באופן ברור, אבל למבקרים בהחלט יש תחושה שהם יודעים מהי… בסופו של הסיור מגיעים לחדר טעימות, ושם על השולחן מחכות כוסיות שלכל אחת נמזגת וודקה שהוכנה מחומר גלם שונה. כך תוכלו לגלות באופן מעשי את ההבדלים בטעם של כל אחת מהוודקות, בהתאם למרכיבים שמהם מופק האלכוהול.

מוזיאון הוודקה הפולני. בסוף הסיור המודרך מצפות טעימות של וודקה

מוזיאון הוודקה הפולני. בסוף הסיור המודרך מצפות טעימות של וודקה

מוזיאון הוודקה הפולני. בסוף הסיור המודרך מצפות טעימות של וודקה

• איפה וכמה? מוזיאון הוודקה או בפולנית Muzeum Polskiej Wódki נמצא ב- Plac Konesera, ברובע פראגה. סיור מודרך יוצא כל 45 דקות וכולל טעימות של שלושה סוגי וודקה. מחיר הביקור כולל שלוש טעימות – 45 זלוטי למשתתף; בתוספת 10 זלוטי אפשר ליהנות מארבע טעימות. אתר המוזיאון

עוד מתחם תעשייתי שהוסב לאזור של קניות ואוכל, ומומלץ בחום לבקר בו, הוא Elektrownia Powisle, תחנת כוח להפקת חשמל מראשית המאה הקודמת שהוסבה למתחם מעוצב ושיקי, עם חנויות יוקרתיות וקומת אוכל מפתה במיוחד. גם אם אתם לא אוכלים או קונים פה, כדאי לעלות לקומה העליונה כדי להתרשם מקורות המתכת המקוריות שתומכות את הגג המבנה – החורים שאפשר לראות פה ושם בקורות הם תוצאה של הפגזות במלחמת העולם השנייה. ואם אתן נשים, אל תוותרו על ביקור בשירותים בקומה העליונה (לא בדקנו את שירותי הגברים באופן אישי, אז אין לנו מידע מהיימן לגביהם…): לא תאמינו, אבל יש כאן הזדמנות לצילום אינסטגרמי מושלם.

• איפה? Dobra 42

תחנת כוח להפקת חשמל הפכה לקניון יוקרתי עם קומת אוכל מפתה במיוחד

תחנת כוח להפקת חשמל הפכה לקניון יוקרתי עם קומת אוכל מפתה במיוחד. בקומה העליונה ניתן לראות את קורות הפלדה המקוריות

תחנת כוח להפקת חשמל הפכה לקניון יוקרתי עם קומת אוכל מפתה במיוחד. בקומה העליונה ניתן לראות את קורות הפלדה המקוריות

בשנה האחרונה שופצו ונפתחו בעיר עוד כמה מתחמים תעשייתיים, שהפכו למרכזי בילוי. בין השאר שווה לבקר במבנה של Warszawskie, שהכיל את מבשלת הבירה הגדולה בפולין אשר פעלה ממחצית המאה ה-19 ועד מלחמת העולם השנייה. כיום יש במתחם מסעדות, בתי קפה ומבשלת בוטיק עם 19 סוגים של בירה. שווה לבקר גם ב-Norblin מפעל תעשייתי למתכות, ששגשג במאה ה-19 והפך בשנה שעברה למתחם מושך עם מסעדות, פיאנו בר, גלריות, בית קולנוע קטן ואיכותי ועוד.

להשקיף על ורשה מלמעלה

אכלנו, קנינו, נהנינו, הגיע הזמן להסתכל על ורשה מלמעלה. עד עכשיו מרפסת התצפית הגבוהה בעיר היתה מראשו של ארמון התרבות והמדע, אותו בניין אייקוני שניתן במתנה לעם הפולני על ידי סטלין. מספרים שסטלין שאל את הפולנים מה ירצו במתנה – מטרו או גורד שחקים. את התשובה ניתן לראות בקלות במרכז ורשה, המטרו נבנה רק שנים מאוחר יותר, אחרי נפילת הקומוניזם. אלא שבקרוב אפשר יהיה להסתכל על ארמון התרבות והמדע מלמעלה, דבר שגורם שמחה ללא מעט מתושבי העיר, שלא בדיוק מחבבים את המזכרת הסטליניסטית. במהלך 2023 תיפתח מרפסת תצפית חדשה בגורד השחקים Tower Varso שנמצא לקראת סיום הבנייה.

הנוף ממרפסת התצפית במגדל Varso שתיפתח לציבור ב-2023

הנוף ממרפסת התצפית במגדל Varso שתיפתח לציבור ב-2023

אנחנו קיבלנו הצצה ראשונית לנוף שנשקף מהקומה ה-46 של המגדל החדש. מצוידים במגפיים, קסדות ואפודים זוהרים טיפסנו למרומי המגדל. מלמעלה העיר כולה פרושה למרגלותינו, כולל "השפיץ" של ארמון התרבות והמדע והבועות המוזרות של גג קניון Złote Tarasy הצמוד לתחנת הרכבת המרכזית. כשיושלם, המגדל יתנשא לגובה של 310 מטר, מה שיהפוך אותו לא רק לבניין הגבוה ביותר בפולין, אלא בכל האיחוד האירופי. ואם המקומיים מחפשים עוד סיבה לגאווה, בזכות האנטנה שבראשו הוא יהיה גבוה במטר אחד ממגדל השארד המפורסם בלונדון.

פועלים בעבודה על מרפסת התצפית של המגדל, שיהיה הגבוה ביותר באיחוד האירופי

פועלים בעבודה על מרפסת התצפית של המגדל, שיהיה הגבוה ביותר באיחוד האירופי

• איפה? מגדל Varso הוא חלק מקומפלקס של שלושה מגדלים במרכז ורשה, לא רחוק מארמון התרבות והמדע ומתחנת הרכבת המרכזית. בניית המגדל אמורה להסתיים בסתיו 2022, מרפסת התצפית תיפתח לציבור ב-2023. אתר

היסטוריה יהודית ודרך מלכותית

לא חשוב מה אתם מתכננים לעשות במהלך השהות בוורשה, גם אם זה בעיקר שופינג ובילויים, אל תוותרו על ביקור במוזיאון פולין, המוזיאון להיסטוריה של יהודי פולין. במבנה בעל העיצוב הייחודי מוצגות אלף שנות היסטוריה של יהדות פולין בדרך חדשנית ואינטראקטיבית, שמנגישה את הנושא באופן מרבי, מרגש וכובש לב. בחלקו התחתון של המוזיאון יש תערוכות מתחלפות, במהלך הביקור שלנו היתה זאת התערוכה "מה מתבשל?" שמתמקדת באוכל יהודי – המטבח האשכנזי כמובן, אחרי הכל אנחנו בפולין, אבל גם מטבחים יהודיים אחרים, בהם אלה של צפון אפריקה והמזרח התיכון.

מוזיאון פולין. תצוגות מרגשות שמכניסות את המבקרים אל אורח החיים ברחוב היהודי | הצילום באדיבות לשכת התיירות של ורשה

מוזיאון פולין. תצוגות מרגשות שמכניסות את המבקרים אל אורח החיים ברחוב היהודי | הצילום באדיבות לשכת התיירות של ורשה

• איפה וכמה? כתובת המוזיאון: 6 Mordechaja Anielewicza, כניסה – 30 זלוטי לאדם, ילדים עד גיל 16 וסטודנטים עם תעודה – 1 זלוטי. מדריך שמע (אודיו גייד) – 12 זלוטי, ובהחלט מומלץ להצטייד בו. אתר המוזיאון. התערוכה What's Cooking על המטבח היהודי פתוחה עד 12 בדצמבר 2022.

ורשה מציעה עוד המון דברים מהנים, בין השאר מומלץ בחום לטייל ברגל לאורך הדרך המלכותית, הכוללת ארמונות, כנסיות ומבני ציבור מרשימים. כדאי לשים לב אל ספסלי שופן הפזורים במקומות משמעותיים בחייו של המלחין הפולני הנודע. לחיצת כפתור תשמיע לכם קטע מוזיקלי קצר שלו. הדרך המלכותית מסתיימת בעיר העתיקה של ורשה. זהו רובע קטן, צבעוני ומלא חיים, ששוחזר לאחר שנהרס כמעט כליל במהלך המלחמה.

הדרך המלכותית שמובילה אל הרובע העתיק

הדרך המלכותית שמובילה אל הרובע העתיק

כדאי גם לטייל לאורך נהר הוויסלה, שבקיץ הופך למקום בילוי תוסס לתושבי העיר ושווה להצטרף אליהם. בגדת הנהר יש אזור של חופים חוליים ואזורים אחרים מרוצפים. לא משנה היכן תטיילו, ביום קיצי בהיר תפגשו את המקומיים משתזפים, מבלים ונהנים מבירה ונשנושים מפוד טראקס לצד הנהר.

נהר הוויסלה שחוצה את ורשה בראשית האביב

נהר הוויסלה שחוצה את ורשה בראשית האביב (למעלה, צילום רותם בר כהן) ובקיץ (הצילום באדיבות לשכת התיירות של ורשה)

נהר הוויסלה שחוצה את ורשה בראשית האביב (למעלה, צילום רותם בר כהן) ובקיץ (הצילום באדיבות לשכת התיירות של ורשה)

המלצות אוכל ולינה בוורשה

את המחירים הנוחים, ואפילו מצחיקים לעומת מה שאנחנו מכירים מישראל, פוגשים כל יום מחדש במסעדות ובמלונות בפולין בכלל, ובוורשה בפרט.

מתוך שלל המסעדות שסעדנו בהן אהבנו במיוחד את מסעדת Dyletanci, ומסתבר שלא רק אנחנו חושבים שהיא נהדרת. זוהי מסעדה מומלצת מישלן, עם חדר יינות מרשים במיוחד, שמכיל מאות רבות של יינות מקומיים ובינלאומיים. המטבח מתמקד במרכיבים עונתיים וטריים, רובם מהאזור, וכיאה לקולינריה עכשווית המנות קטנות, מעוצבות למשעי, והטעמים מרוכזים ונהדרים. כצפוי, תפריט היין נרחב ביותר והסומלייה ישמח להמליץ לכם על יינות שילוו היטב את המנות.

• איפה וכמה? תפריט צהרים (מוגש בימים שלישי עד שישי בין 15:00-12:00) עולה 73-55 זלוטי (כלומר החל מ-40 שקלים לסועד!); תפריט טעימות בן שבע מנות (מוגש בין 17:30 ל-20:00) – 310 זלוטי, ויש גם מנות א-לה-קארט. כתובת: Rozbrat 44A, אתר

מנת פתיחה במסעדת Dyletanci

קינוח ב-Dyletanci, מסעדה מומלצת מישלן

מנה ראשונה (למעלה) וקינוח ב-Dyletanci, מסעדה מומלצת מישלן בוורשה

לילה נעים במיוחד אפשר להעביר במלון אינדיגו – Indigo Warsaw Nowy Swiat –  שנמצא במיקום טוב במרכז העיר. זהו מלון בוטיק מקסים, עם עיצוב צבעוני ושובה לב וחדרים מרווחים ונוחים מאוד. לציון מיוחד זכתה ארוחת הבוקר שמוגשת לשולחן במקום במזנון כמקובל בדרך כלל במלונות. תפריט הבוקר מציע מנות רבות ומצוינות, עם או בלי ביצים, מה שמשאיר טעם טוב לתחילתו של יום חדש ומרתק בעיר.

• איפה וכמה? Smolna 40, אתר, החל מ-400 זלוטי לחדר זוגי כולל ארוחת בוקר.

הלובי במלון אינדיגו ורשה. מלון בוטיק ססגוני ומקסים במחיר אטרקטיבי במיוחד

הלובי במלון אינדיגו ורשה. מלון בוטיק ססגוני ומקסים במחיר אטרקטיבי במיוחד

יוצאים מוורשה: הנה באה הרכבת

אם אתם רוצים לצאת מוורשה ולהכיר חלקים נוספים של פולין, אפשר כמובן לשכור רכב. אבל יש דרך נוספת, מוצלחת ומהנה מאוד, להתנייד בפולין, בוודאי אם אתם מתכוונים לטייל בין כמה ערים – נסיעה ברכבת.

הרכבות בפולין טובות, יעילות, נוחות ומהירות, וחשוב לא פחות – זולות. אם אתם רוצים פינוק אמיתי, קנו כרטיס לרכבת המהירה, שכמו רכבות סופר-מהירות בעולם, גם היא מתהדרת בקטר בעל חרטום צר ומאורך, והיא גומאת את הדרך במהירות של 250 קמ"ש ויותר. בתוספת כספית לא גדולה הרשו לעצמכם, לפחות פעם אחת, לנסוע במחלקה הראשונה ברכבת המהירה. כאן תוכלו להירגע בנחת מול הנוף הירוק, כשמלצר מעונב יגיש לכם קפה בספלי חרסינה לצד כריכונים נחמדים. אפשר להזמין מראש ארוחה מלאה, שמוגשת למושב, עם בחירה בין כמה מנות עיקריות (יש גם אופציה צמחונית ואפילו טבעונית) וקינוח.

אל כל אחת משלוש הערים שבהן ביקרנו בטיול שלנו – ורשה, ורוצלב וקרקוב, אפשר להגיע ברכבת מהירה, בנסיעה שאורכת פחות מנהיגה ואינה תלויה במצב הפקקים. פרטים באתר של חברת הרכבות הפולנית

הכותבת היתה אורחת של ארגון התיירות הפולני, PTO – אתר, פייסבוק

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.