תפריט עמוד
העיירה ספרנבולו (Safranbolu) נחבאת בתוך רכס הרי פונטוס שבתורכיה, 400 קילומטרים מאיסטנבול. תושבי העיירה הפסטורלית הזאת מייצרים את תבלין הזעפרן היקר, שעל שמו היא נקראת, בשיטות ייצור מסורתיות מהמאה ה־17. לפני כמה שנים הכריז ארגון אונסק"ו על ספרנבולו כאתר מורשת עולמית, ומאמצי השימור ניכרים בכל פינה.

בעיירה נפגשים נוף נדיר, אווירה קסומה, אנשים מכניסי אורחים ורחת לוקום בטעם יחיד במינו. כבר בכניסה אליה משתלטת על המבקרים תחושה של יופי ושל מסתורין. הבתים הצבועים לבן, החלונות החומים, השקט שמופר מדי פעם על ידי נגינת מוזיקה מקומית. ספרנבולו היא פנינה, ופנינים — קשה למצוא אותן, אבל מי שמצליח למצוא פשוט מתמכר.

העכבות נשארות במלתחות
אחרי הנסיעה הארוכה מאיסטנבול לספרנבולו נדרשת התרגעות. הלכנו אחרי המקומיים לג'ינג'י חמאם (Cinci Hamam), החמאם של העיירה. המקום עתיק מאוד, אך שמור להפליא. האולמות הגדולים עם התקרות הגבוהות משרים תחושה כאילו באנו בשערי מקדש שבו תענוגות הגוף מתמזגים עם תענוגות הנפש. מהקירות פורצים מי שלגים קפואים הזורמים ללא הפסקה – עדות רטובה למקורות המים הרבים שתורכיה התברכה בהם.

את הבגדים ואת העכבות משאירים במלתחות לפני שנכנסים לחמאם. בעלת הבית עומדת בכניסה ומחלקת קערית פלסטיק שאותה ממלאים במי קרח לצינון הגוף. כשנפתחת דלת החמאם ואדי המים החמים עוטפים את הפנים, יש רק רצון אחד — לשכב, להתרווח ולספוג את האווירה. יש שמעדיפים לעמוד ליד הברזים ולהשפריץ מים קפואים כל העת, ולעומתם אחרים מעדיפים לשכב על הגב באחת מפינות החמאם ולטבול מדי פעם את הפנים וחלקים אחרים מהגוף בקערת מי הקרח.

היציאה מהחמאם הלוהט אל אוויר הערב הקריר בספרנבולו רק מעצימה את החוויה. הרוח מלטפת את איברי הגוף הרפויים ואת מבני העיירה העתיקים, וזה הזמן לצאת בתחושת ריחוף לשיטוט ברחובות. הסמטאות הצרות והרוכלים שהופכים כל קרן רחוב לתוססת במיוחד יגרמו לכם לרצות לגמוע עוד ועוד מהעיירה הזאת.

רחת לוקום לאניני טעם
לפני השקיעה מומלץ להגיע לנקודה גבוהה בעיירה, ושם לצפות בשמש הנפרדת מספרנבולו ומותירה את הבתים טובלים באור אדום. גם בבוקר מומלץ לקום בשעה מוקדמת כדי לראות איך העיירה המיוחדת מקבלת את פני היום החדש. בשני קצות היום מדובר במחזות מרהיבים ביופיים.

אחד המאכלים המזוהים עם תורכיה הוא רחת לוקום. כמעט אין תייר שמגיע למדינה ולא יוצא ממנה עם רחת לוקום בשלל גוונים, טעמים ומרקמים, אבל רק בספרנבולו תוכלו להשיג רחת לוקום עם זעפרן. המחיר אמנם גבוה יחסית, אבל יש תמורה. תשכחו מהמאכל המתוק־מתוק הזה שנדבק לשיניים. הרחת לוקום זעפרן הוא מעדן עדין ואנין.

כדור פורח בקפדוקיה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מתורכיה

מרמריס: היסטוריה, טבע וים
מרמריס: היסטוריה, טבע וים

בשנים האחרונות תורכיה, ומרמריס בפרט, חזרו להיות חביבות הישראלים. עם זאת, נופשים רבים מבלים את מרבית חופשתם בבית המלון ובחוף הצמוד לו, וזה חבל, כי למרמריס יש המון מה להציע - מאתרי עתיקות מרתקים ועד אתרי טבע מפעימים ...

הכל כלול, גם הדאגה לסביבה
הכל כלול, גם הדאגה לסביבה

בשנים האחרונות הולכת וגוברת המודעות שלחופשות שלנו תג מחיר סביבתי ולחשיבות הרבה של תיירות אחראית ובת קיימא, כחלק מהמאמץ העולמי מול אחד האתגרים הגדולים ביותר הניצבים בפני האנושות בעידן הנוכחי. אחד המקומות שכבר התקדמו כברת דרך משמעותית בתחום ...

מסע אל פסגת האררט: הר הבכי
מסע אל פסגת האררט: הר הבכי

אררט... מספיק השם. ההר הראשון ששמענו עליו בבית הספר היסודי. המקום בו נחתה התיבה של נוח והגיעה אל סיום מסעה האפי: "וַתָּנַח הַתֵּבָה בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּשִׁבְעָה – עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ עַל הָרֵי אֲרָרָט" (ספר בראשית, פרק ח', פסוק ...