תפריט עמוד

קליפורניה: פארק האשליות

ליידיז אנד ג'נטלמן, קבלו את הפארק הנושאי החדש של חברת דיסנילנד: "הרפתקת קליפורניה". רכבת השדים דוהרת בין בוורלי הילס לבל אייר ומאליבו, רציף בנמל סן פרנסיסקו מתוח מעל לאגם מלאכותי, ויש גם יקב קליפורני אמיתי וסלבריטאים מפלסטיק. ברוכים הבאים לאשליית האשליות

בשמונה בפברואר 2001 נולדה לדיסנילנד שבעיר אנהיים (Anaheim), קליפורניה, אחות קטנה, והפעם לא בכיכובם של העכברים המונפשים או הברווזים המצווחים. הכוכבת הפעם היא קליפורניה עצמה, או לפחות איך שהיא נתפסת בעיני מהנדסי הבידור של חברת הענק דיסני.
הפארק, ששמו "הרפתקת קליפורניה" (California Adventure), נחלק לשלושה אגפים: הראשון מוקדש לטבע, והוא מרוכז סביב דגם של הר מרכס הסיירה נוואדה
(Sierra Nevada), מזויף אך מרשים. השני מייצג את חופי המדינה, והוא מעוצב בדמות רציף בנמל סן פרנסיסקו, מתוח מעל לאגם מלאכותי. השלישי הוא רחוב נוצץ ומפואר, שאמור לייצג את הוליווד (Hollywood). העיצוב, בהתאם למסורת של חברת האם, מתקתק: דלפק המידע מצוי במבנה דמוי בית מיסיון ישן, קצהו של הרחוב ההוליוודי הוא ציור דו ממדי שמעליו שמים כחולים תמידית וגשר הזהב יפה כמו בסרט.
גם מדיהם של מפעילי המתקנים משתתפים במאמץ האשליה: אלה שתפקידם לכוון את הקהל בכניסה ל"שיט בנהר הגריזלי", חוויה רטובה למדי, עוטים לגופם חליפות הצלה דקיקות. אלה השומרים על התור לרכבת ההרים, "בסגנון כביש מהולנד", לבושים בחולצות הוואי צעקניות, וכמעט נבלעים בקהל הנופשים האמיתיים.
בתחפושת צבעונית של מספר סיפורים אינדיאני, מחייה שחקן יהודי בשם דייב את אגדות

מוזר לחשוב על מיליוני
תיירים שיהלכו ביער של
עצי סקוויה עשויים גבס,
מבלי שייאלצו לטרוח ולהציץ בדבר האמיתי. אבל זאת בכל זאת קליפורניה, שבה פועלת תעשיית האשליות של הוליווד

שבט המיווֹק באוזני ילדים הלומי שמש. לאחר ההופעה, בארבע עיניים, הוא מודה שהמלאכותיות מעיקה עליו. "הרבה יותר טוב לראות את המקומות האמיתיים", הוא לוחש ומיד מוסיף, "אבל את זה אני לא אומר בתור איש של דיסני".
מוזר לחשוב על המוני התיירים שיגיעו לשם במסגרת חבילות נופש, יהלכו ביער של עצי סקוויה עשויים גבס ויתרשמו מחזיתות דיקט של רחוב כמו סן פרנסיסקואי, מבלי שייאלצו לטרוח ולהציץ בדבר האמיתי. מצד שני, זאת בכל זאת קליפורניה, שבה פועלת תעשיית האשליות של הוליווד. מבחינה זו לפחות, זהו הדבר האמיתי.

לעוף מעל לקליפורניה
"אנשים מופתעים כשהם מגיעים לכאן", אומרת ג'נט, שמסיעה את ההמונים ברכב ארוך בין מגרש החניה והשערים. "לא הייתי אומרת שהם מאוכזבים, אבל מופתעים. הם מצפים למשהו הרבה יותר דיסני, ובמקום זה חוטפים את כל הפטריוטיות הזאת".
הרושם הראשון שלי הוא דווקא דיסני עד מאוד: משקאות קלים במחיר מופקע, רכבת הרים המעוטרת באוזניו של מיקי מאוס ותורים אינסופיים של הורים קצרי מכנס וילדים קצרי רוח. שירים של הביץ' בויז רועמים סביב, וגל של מים פורץ ממזרקה, שעליה חולש קישוט דמוי שמש אדירה.
יש כאן גם דברים יפים ומרגשים. באולם קולנוע בעל תפאורה מתוחכמת, מדריכה דמותה של וופי גולדברג את הצופים לאורך מצעד דיוקנאות של דמויות מקבוצות אתניות שונות, ומספרת על מקומן בהיסטוריה של המדינה. לא כל הסיפורים מסתיימים בטוב: פועלי מסילת הברזל הסינים נספים בפיצוץ דינמיט, על המהגרת היפנית נזרקות עגבניות. לסיום

מיניאטורה של עמק נאפה, בירת היקבים של קליפורניה, באגף הטבע. זהו הפארק הראשון באמריקה שמציע חנות יינות. אפשר גם לאכול פירות טריים או מרק צדפות

מתנגן שיר על רקע סצנות מתולדותיה של קליפורניה (שנפילת חומת ברלין מופיעה בהן, משום מה), לצלילי מחיאות כפיים ספונטניות של הקהל.
מי שרוצה להרחיב את ידיעותיו על המדינה מוזמן לגשת ל"חוות העמק השופע". שם אפשר ללמוד שקליפורניה מייצרת 99 אחוז מהתוצר הלאומי של ארטישוק בארצות הברית, ולטפס על טרקטור מסוג "קאטרפילר". מי שקצה נפשו בדגמים ובשחזורים יוכל לראות תמונות של המקומות האמיתיים במתקן דמוי מטוס ששמו "לעוף מעל לקליפורניה", ובו הצופים מטולטלים באוויר מול מסך IMAX ענקי, המציג את מיטב נופי המדינה – יערות, חופים, מדבריות, רכסים וערים, כפי שצולמו ממצנחי רחיפה ומהליקופטרים.

החלום הקליפורני
לא גיווּנה הגיאוגרפי של קליפורניה, וגם לא זה האנושי, היו אלה שהעניקו לאנשי דיסני את ההשראה ליצירה המקורית ביותר. מתקן הדגל נקרא "לימוזינת הכוכבים", והוא מפגיש אותנו עם עולם הזוהר ההוליוודי.
המסע במתקן דמוי רכבת השדים מתחיל באולמות המייצגים שכונות פאר שונות בלוס אנג'לס: בוורלי הילס (Beverly Hills), בל אייר (Bell Air) ומאליבו (Malibu). הנוסעים מוזמנים לזהות בובות בדמויותיהם של סלבריטאים, כמו סינדי קרופורד ומלאני גריפית', הניצבות כולן בתוך התפאורה הססגונית. בהמשך הופך הנוסע עצמו לכוכב על. מסכי הטלוויזיה מראים המונים המריעים לו, ותמונתו, כשהוא יושב ומגחך בקרונית, מופיעה על מסך ענק.
ג'יימס רידר, המעצב שאחראי ליצירות רבות בפארק, דווקא מתנצל: "הרבה תוכניות מוצלחות באמת היו על השולחן", הוא מספר, "והן נגנזו בשלב זה משיקולי חיסכון".
חברת דיסני מתכוונת, אמנם, להוסיף שלושה מתקנים חדשים בעונה הבאה, אולם רידר עדיין מאוכזב. "כל התוכניות להפיכת המלונות מסביב לאתרים בקליפורניה בוטלו", הוא אומר. "חוץ מזה, הרושם הראשוני חשוב, והוא הוזנח".
ייתכן שהוא צודק, אבל אנשי דיסני, שהוא נמנה עימם, יודעים היטב מה הם עושים. נסיונם

נופי מסלול "לימוזינת הכוכבים", מפגש עם עולם הזוהר ההוליוודי. גם המבקר מוזמן להיות סלבריטאי לרגע: הוא יושב בקרונית ומגחך, תמונתו מוקרנת על מסך ענק וההמונים מריעים לו

ניכר בפרטים הקטנים ומפצה על ההתחלה המהוססת: פיסה מגזע של עץ סקוויה אמיתי בן אלף שנה משובצת בתוך מסלול מכשולים. עצמותיו של טורף קדמון מציצות מתוך עפרו של ההר המדומה. ספרים מאת ג'ון מור ניצבים על מדפים בבקתת הרים בדיונית.
בפארק אפשר למצוא את כל מאכלי קליפורניה, החל במרק צדפות בנוסח מונטריי, המוגש בתוך כיכר לחם חלולה, וכלה בפירות טריים לפי משקל. מרכז מבקרים של יקבי רוברט מונדבי הופך את "הרפתקת קליפורניה" לפארק הראשון באמריקה המציע חנות יינות מגוונת. רמקולים סמויים משמיעים בכל אתר מוזיקה הקשורה לנושא שאותו הוא מייצג. במקום אחד התגלה שאפילו ציוצי הציפורים מוקלטים. עם ערב מסתיים הכל בתהלוכה מרהיבה שנושאה החלום הקליפורני, ובה בובת פיברגלס עצומה של בלונדינית בביקיני ומשקפי שמש מחוללת בצד עוגיות מזל אנושיות מצ'יינה טאון.
ברכב הנוסע חזרה אל מגרש החניה ישבו לידי שלוש ילדות חמודות כבנות עשר. לאחר תחקור קצר עלה כי הן בנות אוקלנד (Oakland), עיר במזרח מפרץ סן פרנסיסקו שבצפון קליפורניה.
איך אתן רואות את הפארק הזה בתור קליפורניות? הוא משקף יפה את המדינה שלכן?
הן מושכות בכתפיהן, ואחת אומרת: "קשה לנו לומר, עוד לא היינו בכל המקומות האלה".
הביקור כאן נתן לכן תיאבון לראות עוד מקומות בקליפורניה?
"כן".
איזה, למשל?
שלושתן עונות פה אחד: "דיסנילנד!".

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.