תפריט עמוד

המסע לאגם מונו – 'אגם האחות' של ים המלח

אגם מונו שבקליפורניה סימן את המסע החמישי של נועם בדין לאגמי-מלח ברחבי העולם ב-17 שנים האחרונות. האגמים הללו, החבויים באגנים סגורים, הם סמלים לחוסן ושבריריות. הם מקבלים מים מתוקים ממקורות שונים אך אין להם מוצא לאוקיינוסים או נהרות. אגם מונו הוא האגם המלוח העתיק ביותר בצפון אמריקה, והוא רדוד, מלוח וסופני

סיקור מיוחד למגזין מסע אחר אונליין

דמיינו לעצמכם את ההרגשה כאילו רגלכם דורכת על הירח, והבינו את היופי השמימי של אגם מונו, המתגלה כ"האגם האחות" של ים המלח.

אגם מונו שבקליפורניה סימן את המסע החמישי שלי לאגמי-מלח ברחבי העולם ב-17 שנים האחרונות. האגמים הללו, החבויים באגנים סגורים, הם סמלים לחוסן ושבריריות. הם מקבלים מים מתוקים ממקורות שונים אך אין להם מוצא לאוקיינוסים או נהרות. הם אגמים סופניים, רדודים, מלוחים ופגיעים מאוד.
בדצמבר 2022, בעקבות הזמנה לביקור מ"ועדת אגם מונו" (Mono Lake Committee) יצאתי למסע כדי לחקור את אגם מונו, האגם המלוח העתיק ביותר בצפון אמריקה.

עוד על אגם מונו כאן

אגם מונו, קליפורניה

אגם מונו, קליפורניה

שונה וגם דומה

המסע שלי הרחיק אותי מהמוכר – טיסה ישירה של 16 שעות מתל אביב לסן פרנסיסקו ואחריה נסיעה של שש שעות מזרחה בקליפורניה בין הרים מושלגים – הכל בשביל הזדמנות לחזות בפלא הטבע הדומה לים המלח. האגם המפואר הזה משמש תחנת עצירה חיונית לנדידה ומקלט קינון למיליוני ציפורים, ומהווה חלק מנתיב אויר פרהיסטורי של עופות הנמתח מהקוטב הצפוני בקנדה ועד למחוזות הרחוקים של ארגנטינה.

כשהגעתי לאגן אגם מונו, יצאתי בשקיקה לחקור שבילי שטח מכוסים בשלג, המובילים אותי קרוב יותר לפלא הגיאולוגי העתיק הזה. עברתי על פני אפיקי נחלים מיובשים, עם תזכורת חיה לטבילה האחרונה שלהם. בין ערוצי נהרות פזורים תצורות סלע טופה (Tufa) ייחודיות, בליווי מושבות של זבובי מונו במים הרדודים. נגעתי בעדינות במשטח המים השמנוני, הסתכלתי אל האופק, התבוננתי באלפי כדורי קצף שנוצרו מרמת ה-pH של המים כשהם עושים את דרכם לעבר קווי החוף החשופים.

למחזה השקיעה, נדדתי לאגן הדרומי של אגם מונו, שם שוטטתי במגדלי טופה ענקיים (Tufa Towers). רק לפני שלושה עשורים, התצורות הללו היו שקועים מתחת למים, וגרמו לי להרגיש באותו רגע, כאילו מצאתי את 'האגם האחות' של ים המלח, הנקודה הנמוכה ביותר של כדור הארץ ואחד ממקווי המים המלוחים ביותר שלו. תוך כדי חקר מגדלי טופה של אגם מונו, לא יכולתי שלא לצייר הקבלות ל'ארובות המלח' הייחודיות של ים המלח, שנוצרו גם על ידי זרמי מים מתוקים עשירים במיקרואורגניזמים מתחת לפני השטח שלו.

פלאים גיאולוגיים אלו נוצרו באזורים געשיים מסתוריים מתחת למים המלוחים העשירים במינרלים ומים מתוקים תת קרקעיים ומים חמים. העשורים האחרונים היו עדים לירידה במפלס המים של אגמי המלח הללו, בזמן זה, נחשפו קווי החוף הסוריאליסטיים והזרים שלהם לעולם. באופן מפתיע, התחושה של 'הליכת ירח' לא הייתה מופרכת מדי, שכן שני אגמי המלח משכו מחקר מדעי מחוץ לכדור הארץ על ידי מעבדות הסילון של נאס"א למשימות חלל עתידיות, עם תקווה לגלות חיים מיקרוביאליים. ים המלח היה נושא למחקר הקשור למאדים, בהובלת עמותת פרויקט ים המלח בהתחדשות, בעוד ועדת אגם מונו בדקה דגימות מאגם מונו עבור המחקר של אנקלדוס, אחד מירחי שבתאי, ואירופה, ירח של צדק. התרומות המדעיות של שני האגמים הללו חולקות קווי דמיון מרשימים.

אתגרי האגמים האלקליים

למרבה הצער, גם האתגרים העומדים בפני אגמים אלה דומים זה לזה: עלייה בביקוש למים, בצורת ממושכת, אקלים מתחמם והסטת יובלים כדי לתמוך בקהילות צומחות וביקוש לתוצרי חקלאות, הביאו למפלסי מים נמוכים היסטורית במערכות אקולוגיות של אגמים מלוחים אלה, התוצאה היא זעקה קולקטיבית לעזרה ממערכות אקולוגיות של אגמי מלח ברחבי העולם.

הגדלת המשטחים האלקליים היבשים תורמת להחמרה בהפרות של איכות האוויר, והמליחות העולה של האגם מסכנת את המערכת האקולוגית כולה. במהלך 45 השנים האחרונות, ועדת אגם מונו, השתמשה ללא לאות בשיטות שונות כדי לשמר ולהגן על אוצר המים העתיק הזה, מה שעורר בי השראה לחקור את האגם הזה בחברתם ולהציע תקווה לאגמים מלוחים ייחודיים ברחבי העולם, לרבות ים המלח.

בליווי של רובי די פאולו, טכנאי שדה שיקום, ואנדרו מוועדת אגם מונו, חקרתי את אפיקי האגם המזרחיים היבשים של אגם מונו, שהיו שקועים מתחת למים רק לפני כמה שנים. הגענו לקו החוף הרדוד, שנחשף בעקבות ירידת מפלס המים, ובקרוב ייווצר גשר יבשתי לאיי האגם – נתיב מסוכן בו זאבי הערבות יוכלו לטרוף את אזורי הקינון של שחפי קליפורניה. הוועדה מתכננת להתקין בשלב זה גדר חשמלית ניידת של קילומטר אחד על הגשר היבשתי כדי להגן על השחפים ולהבטיח את המשך בטיחותן.

אגם מונו, אגם מלח מרהיב, עבר את מבחן הזמן, הודות למאמצים הבלתי נלאים של 'ועדת אגם מונו', שזכתה לשבחים בינלאומיים, שהקדישה 45 שנים לשימורו – השראה לשומרי סביבה ברחבי העולם.

יש תקווה

אגם מונו לוחש סיפורים על תקווה ומאמצים מקבילים להצילה, סיפורים עתיקים כמו הזמן עצמו. בהשראת הרוח הבלתי מעורערת של ועדת אגם מונו, גיליתי מאפיינים משותפים במעשיהם שיכולים להנחות את המסע הרב-גוני להצלת ים המלח. בשש השנים האחרונות, הקדשתי לחקר הנוף המשתנה ללא הרף של ים המלח, הנגיש רק בסירה עקב הופעתם של 7,000 בולענים שהפכו ל-98% מחופיו לבלתי נגישים לציבור. ים המלח מאבד עד 600 בריכות מים אולימפיות מדי יום באמצעות אידוי, בעוד אגם מונו ירד לפחות מ-30% מרמת המנדטורי שלו.

מה שחיכה לי במסע הקוסמי הזה היה התגלות – קשר עמוק בין אגמי המלח של כדור הארץ. הסיפור של אגם מונו עורר הדים לא רק בי אלא גם בקרב פעילים מאגמי מלח אחרים ברחבי העולם, כמו פרו, איראן, אגם המלח הגדול של יוטה וארגנטינה. זה העיד על הרצון האוניברסלי להגן על פלאי מלח אלה.

לאור הגילוי הזה, אני קורא למאמץ משותף בין עמותת פרויקט ים המלח להתחדשות לבין ועדת אגם מונו. ביחד, נוכל להקים 'ברית אגמים מלוחים בינלאומית', פלטפורמה גלובלית לחילופי ידע, השראה והגנה קולקטיבית על אגמי המלח והימים המלוחים היקרים שלנו.

איחוד זה הוא יותר מסתם תגובה למשבר האקלים; זוהי עדות למחויבות המשותפת שלנו – מאמץ גלובלי ואזורי להבטיח את קיימות משאבי המים של הפלנטה שלנו עבור הדורות הבאים. בחיבוק הנצחי של אגם מונו, אנו מוצאים לא רק 'אגם אחות' אלא סמל לאחדות, מעיין של השראה וקריאה לשמור על האוצרות המופקדים על כדור הארץ.

מפת אגם מונו

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.