תפריט עמוד

קליפורניה, טריוויה ותמונות קצרות

פסגות מושלגות וחופים זהובים, גבעות מיוערות ומדבר צחיח, הנקודה הגבוהה ביותר בארצות הברית וגם הנמוכה ביותר, העץ הכי גדול, הנדל"ן הכי יקר וגם העירייה היחידה בעולם שמממנת לעובדיה ניתוח לשינוי מין. כאן נולדו מזללות מקדונלד, גלשן החופים המודרני, עמק הסיליקון ואמבט הג'קוזי. קליפורניה, דיוקן בתמונות ובפרטי טריוויה

 

סנטה מוניקה, לוס אנג'לס. העיר לוס אנ'לס מתקרבת – לאט – להרי סן גבריאל (San Gabriel). מדענים קבעו, לאחר שימוש בטכניקות סקירה לווייניות, כי העיר נעה מזרחה בקצב של כחצי סנטימטר בשנה
מאונט שסטה (Mount Shasta). נחשב לפעיל אף על פי שלא התפרץ ב-200 השנים האחרונות
האגם המלוח מונו (Mono), סיירה נוואדה. למרות מימיו המלוחים, האגם הוא מעין נווה מדבר באגן הגדול (Great Basin) ומשמש משכן למיליוני ציפורים מקננות ונודדות
> ב־1948 עצרה מרילין מונרו בחנות תכשיטים בסלינס (Salinas), קליפורניה. כמה מהמעריצים הרבים שנקבצו סביבה היו אנשי תעשיית הארטישוק הקליפורנית, שהציעו להכתיר את מונרו ל"מלכת הארטישוק". התחנה הבאה בדרכם היתה קסטרוויל (Castroville), עיירה במחוז מונטריי (Monterey) שהכריזה על עצמה כ"מרכז הארטישוק העולמי". בעקבות הכתרתה של מונרו למלכת הירק המשובח, עלו המוניטין של הארטישוק, שנכלל ביותר ויותר תפריטים של מסעדות יוקרה ברחבי ארצות הברית. בקסטרוויל חיים כיום מעט יותר מ־5,000 תושבים, האחראים לגידול שלושה רבעים מכלל הארטישוקים בקליפורניה, שמספקת 99 אחוז מצריכת הארטישוק בכל ארצות הברית.

> שטחה של קליפורניה הוא 403,934 קילומטר רבוע. לשם השוואה, שטח ישראל הוא פחות מ־22 אלף. אורך קו החוף של קליפורניה הוא יותר מ־2,000 קילומטר (ישראל – פחות מ־200).

> המוצר הנמכר ביותר בקליפורניה הוא מים מינרליים בבקבוק.

> עיריית סן פרנסיסקו היא היחידה בעולם המממנת לעובדיה ניתוחים לשינוי מין. מייד לאחר קבלת ההחלטה ביקשו ליהנות מההצעה 14 מעובדי העירייה. עלות הניתוח: כ־37 אלף דולר מגבר לאשה וכ־77 אלף דולר מאשה לגבר.

> הדירות העומדות למכירה באיזור המפרץ של סן פרנסיסקו הן היקרות ביותר בכל ארצות הברית.

> יותר מ־300 אלף טון ענבים גדלים מדי שנה בקליפורניה, המייצרת יותר מ־77 מיליון ליטר יין בשנה. האיום המרכזי על תעשייה זו הוא ה־Glassy-winged Sharpshooter, חגב עלים ייחודי לדרום ארצות הברית, הנושא את החיידק האחראי למחלת פירס, שמזיקה לגפנים ולצמחים אחרים. רשות המזון והחקלאות של קליפורניה משקיעה 36 מיליון דולר כדי להתמודד עם האיום.

> סדרת הטלוויזיה "משמר המפרץ", שעלילתה מתרחשת בחופי לוס אנג'לס, עלתה לשידור לראשונה ב־NBC ב־1989. מאז צפו בה לפחות מיליארד בני אדם, ב־140 מדינות בעולם.

> האתר ההיסטורי הרשום מספר 976 של קליפורניה הוא מוסך בשדרות אדיסון 367 בפאלו אלטו (Palo Alto), שבו, למעשה, נולד עמק הסיליקון. הרעיון להקמת איזור היי טק צץ במוחו הקודח של ד"ר פרדריק טרמן, מרצה באוניברסיטת סטנפורד, שעודד את תלמידיו להקים חברות טכנולוגיה עצמאיות באיזור, במקום להצטרף לחברות מובילות בחוף המזרחי של ארצות הברית. שני התלמידים הראשונים ששעו להצעתו היו וויליאם היולט (Hewlett) ודייוויד פקארד (Packard), אשר החלו לפתח את מוצרם הראשון בשנת 1938 במוסך הקטן. שנתיים אחר כך הגיעה ההזמנה הגדולה הראשונה: אולפני דיסני רכשו מהם ארבעה מתנדי אודיו, ששימשו להפקת הסאונד בסרט הקלאסי "פנטזיה". חברת הענק שלהם,HP, מעסיקה 88,500 עובדים בכל רחבי העולם.
> האחים ג'קוזי לא היו מפורסמים במיוחד כאשר היגרו מאיטליה לקליפורניה בתחילת המאה ה־20 והתחילו לפתח כלי תעבורה חדשניים, בהם מטוס דואר, בצד התמחות בתעשיית המשאבות לחקלאות. ב־1956 הם כבר הציגו בריכה קטנה עם מערבולות מים, וב־1968 הציג הנכד של המהגרים, רוי ג'קוזי, את מערכת הג'קוזי הראשונה, והתחיל לשווק אותה תחת השם המסחרי "ג'קוזי". בנוסף להמצאה הזאת, רשמה משפחת ג'קוזי מקליפורניה עוד 250 פטנטים בינלאומיים.

> "ג'נרל שרמן", עץ הגדל בפארק הלאומי סקוויה (Sequoia National Park), הוא העץ הגדול ביותר בעולם. משקלו – יותר מ־6,000 טון. העץ החי הגבוה ביותר בעולם – יותר מ־112 מטר – גדל בשמורת יער מונטגומרי (Montgomery Woods State Reserve) שבמחוז מנדוסינו (Mendocino).

> בקליפורניה חיים כ־40 מיליון תושבים, שהם כ־13 אחוז מכלל אוכלוסיית ארצות הברית. 52 אחוז מהם לבנים, 30 אחוז ממוצא היספאני, 11 אחוז ממדינות אסיה ומאיי האוקיינוס השקט ושבעה אחוזים שחורים.

> בקליפורניה יש כ־24 אלף קילומטר של כבישים מהירים ולא פחות מ־12 אלף גשרים. במשרדי הרישוי של קליפורניה רשומות כ־26 מיליון מכוניות, לעומת 11 מיליון כלי רכב ב־1966.

> ריצ'רד ומוריס מקדונלד פתחו ב־1940, בסן ברנרדינו (San Bernardino) שבקליפורניה, מסעדת דרייב אין, ללא מלצרים וללא אפשרות לשנות את תכולת הלחמניות, שמולאו בהמבורגרים ונעטפו עוד לפני ההזמנה. זאת היתה מסעדת "מקדונלדס" הראשונה.

> בקליפורניה מגדלים יותר תרנגולי הודו מאשר בכל מדינה אחרת בארצות הברית.

> שטיח הטלאים המנציח את קורבנות האיידס (Aids Memorial Quilt) ונמצא ב"פרויקט השמות", ברחוב מרקט בסן פרנסיסקו, עשוי מ־44 אלף פיסות בד, שכל אחת מהן מוקדשת לזכרו של מישהו שנפטר מהמחלה.

> באקווריום שבמפרץ מונטריי (Monterey Bay Aquarium) חיים לא פחות מ־350 אלף יצורים.

> לוי שטראוס ושותפו, חלוצים קליפורניים בהלבשת גברים, רשמו בשנות השבעים של המאה ה־19 פטנט על המודל הראשון של מכנסי ליווייס (Levi’s).

> מדי שנה מייצרים בקליפורניה בין 80 ל־160 מיליון טון זיתים.

> הובארט "הובי" אלטר, צעיר חובב גלים מלגונה ביץ' (Laguna Beach), בנה את הגלשן הראשון שלו מעץ בלזה ב־1950. יחד עם שותפו, גורדון "גרובי" קלרק, הוא המשיך בנסיונות עם פיברגלס וחומרים מוקצפים, וב־1967 הציגו השניים את ה"הובי 14", קטמרן מפיברגלס ליחיד, ששינה את עולם הגלישה והשיט.

> בסן פרנסיסקו חיים 801,377 בני אדם. העיר נקראת על שמו של פרנציסקוס הקדוש מאסיזי. לעיר יש ברית ערים תאומות עם העיר אסיזי באיטליה. וגם עם העיר חיפה בישראל.

> הפרח הרשמי של מדינת קליפורניה הוא פרג קליפורניה (Eschscholzia californica) ובאביב אפשר להתרשם מפריחתו הזהובה על שטח של יותר מ־7,000 דונם ב־Antelope  Valley California Poppy Reserveשבלנקסטר (Lancaster).

> הציפור הרשמית של קליפורניה היא השליו הקליפורני (Callipepla californica), ובעל החיים – דב הגריזלי הקליפורני (Ursus californicus). הגריזלי זכה למעמד בשנת 1953, כ־30 שנה לאחר שנתפס ונורה הגריזלי האחרון במדינה, באוגוסט 1922. הגריזלי היה נפוץ בקליפורניה יותר מאשר במדינות אחרות בארצות הברית, אולם בעקבות תנועת ההתיישבות בקליפורניה החלו בני אדם להרוג את הדובים, ופחות מ־75 שנה לאחר גילוי הזהב הוא הוכחד לחלוטין.
.לפני שהפכה למעצמת קולנוע, היתה הוליווד (Hollywood) קהילה חקלאית. שיעורי גננות היו פופולריים במיוחד בתיכון "הוליווד", ותלמידי המחזור של שנת 1911 נדרשו לענוב עניבות גם בשיעורי חקלאות.

> גילרוי (Gilroy) היא בירת השוּם של קליפורניה, המספקת 90 אחוז מצריכתו בכל ארצות הברית. בפסטיבל השום הפופולרי שנערך מדי שנה בגילרוי השתתפו כשני מיליון בני אדם.

> בלוס אנג'לס חיים כמעט עשרה מיליון תושבים, ועד 2010 עתידים להתגורר בה שני מיליון נוספים.

> בעקבות הצלחתו של מכון למחול אירובי בבוורלי הילס (Beverly Hills), לוס אנג'לס, הקליטה בשנת 1982 השחקנית ג'יין פונדה קלטת וידיאו ובה תרגילים אירוביים. בכך תרמה פונדה לפופולריות של ספורט זה ולהחדרת תרבות הכושר הגופני לזרם המרכזי בחברה האמריקאית כולה.

> המוטו של מדינת קליפורניה הוא "Eureka", מלה יוונית שפירושה: מצאתי! המוטו אומץ בשנת 1849, בעקבות גילוי הזהב בסיירה נוואדה (Sierra Nevada).

> קליפורניה היא מעצמת חקלאות, המשווקת יותר מ־350 סוגי גידולים ומוצרים חקלאיים, בסך כולל של 25 מיליארד דולר בשנה. בקליפורניה מגדלים יותר ממחצית הפירות, הירקות והאגוזים שצורכים האמריקאים, והמדינה מספקת 99 אחוז מצריכת השקדים, הארטישוקים, התמרים, התאנים, התלתן, הקיווי, האפרסמונים, הזיתים, הפיסטוקים, הצימוקים, השזיפים המיובשים ואגוזי המלך של ארצות הברית. קליפורניה היא גם המדינה המובילה בארצות הברית בכמות החלב והשמנת שהיא מייצרת.

> תאנת "המיסיון השחור", מין פופולרי הגדל באזורים מדבריים, זכתה לשמה בזכות צבעה ומשום שגדלה לראשונה במיסיונים של קליפורניה.

> מדי שנה מספקים מחוזות ריוורסייד (Riverside) ואימפריאל (Imperial) יותר מ־26 מיליון טון של תמרים. בחודש פברואר חוגגים את פסטיבל התמר בעיר אינדיו (Indio), המפורסמת בשייק התמרים שלה, שמורכב מגלידה או יוגורט, חלב ותמרים מרוסקים, המוקצפים למעדן אוורירי.

> העלילה של סדרת הטלוויזיה המצליחה "סיינפלד" מתרחשת אמנם בניו יורק, אולם חזית הבית שצילמו כביתו של גיבור הסדרה, ג'רי סיינפלד, נמצאת בלוס אנג'לס.

> לאחר 20 שנות תכנון נכנס לשימוש, ב־3 ביוני 1948, הטלסקופ הענקי והמשוכלל בהר פלומר (Palomar), קליפורניה. האסט־רונום האמריקאי ג'ורג' הייל שכנע את המשפחה העשירה ביותר בארצות הברית באותם ימים, משפחת רוקפלר, להשקיע בפרויקט שישה מיליון דולר. באמצעות הטלסקופ אפשר לראות למרחק של יותר מ־4,730,400,000,000,000,000,000 קילומטר, שהם כחמישה מיליארד שנות אור.

> "ביג יוֹ", היו־יו הגדול ביותר בעולם, נמצא במוזיאון היו־יו הלאומי בצ'יקו (Chico), קליפורניה. גובהו 127 סנטימטר, רוחבו 80 מטר, משקלו 116 קילוגרם, והוא עשוי מעצים שונים מקליפורניה, מקנדה ומברית המועצות לשעבר. הוא הופעל  לראשונה בסן פרנסיסקו, ב־3 באוקטובר 1979.
> יותר מ־30 מיליון חתיכות לגו נדרשו לעיצוב האטרקציות בפארק הנושא "לגולנד" (Legoland), שנמצא בקרלסבאד (Carlsbad), קליפורניה.

> בקליפורניה חיים יותר משני מיליון וחצי חיילים משוחררים, מהם כשני מיליון לוחמים לשעבר: 300 ממלחמת העולם הראשונה, כ־569 אלף ממלחמת העולם השנייה, כ־430 אלף ממלחמת קוריאה, כ־918 אלף ממלחמת וייטנאם וכ־195 אלף ממלחמת המפרץ.

> בקליפורניה יש 94 מתקני כליאה (סגורים ופתוחים, לגברים, לנשים ולנוער), שבהם מוחזקים כ־180 אלף איש ואשה, מהם 19,500 במאסר עולם. מאז שהונהג במדינה מחדש גזר דין מוות, בשנת 1978, הוצאו להורג בקליפורניה שמונה בני אדם.

> ב־14 ביולי 1987, בשעה 6:00, הכריז איגוד הבמאים האמריקאי על שביתה נגד האולפנים הגדולים "האחים וורנר" ו"קולו־מביה". המשא ומתן היה קצר, ובשעה 6:50 באה לקיצה השביתה הקצרה בתולדות הוליווד.

> עץ חג המולד הלאומי הרשמי של ארצות הברית הוא "ג'נרל גרנט", סקוויה ענקי בגובה 90 מטר, הנמצא בפארק הלאומי קינגס קניון (Kings Canyon) שבקליפורניה. הוא נבחר לתפקיד המכובד בשנת 1925.

> בקליפורניה נמצא המקום הנמוך ביותר בארצות הברית – עמק המוות (Death Valley), 86 מטר מתחת לפני הים. הר וויטני (Whitney), המקום הגבוה ביותר (4,416 מטר מעל פני הים) בארצות הברית, למעט אלסקה, נמצא אף הוא בקליפורניה.

> בקליפורניה מתיישבים יותר מהגרים מאשר בכל מדינה אחרת בארצות הברית, רובם מיפן ומסין.

> מפסגתו של בניין קפיטול רקורדס בלוס אנג'לס, שנבנה כך שיזכיר ערמת תקליטים, מנצנץ מדי 20 שניות אור אזהרה אדום למטוסים, המשדר בשפת מורס את המלה "הוליווד".

> ב־256 מהפארקים של מדינת קליפורניה מבקרים מדי שנה יותר מ־70 מיליון בני אדם.

> ב־1890 הגיעו לקליפורניה עצי התמרים הראשונים, ומאז לא מפסיקים לגדל אותם.

> בזמן הבהלה לזהב של שנת 1849 נהגו הכורים לשלוח את בגדיהם לכביסה ולגיהוץ בהונולולו (Honolulu). המחירים בקליפורניה האמירו בתקופת הפריחה הכלכלית הזאת עד כדי כך, שהשתלם יותר לשלוח את הבגדים להוואי.

 

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.