תפריט עמוד

טיול ג'יפים בקירגיזסטן: בין ההרים השמימיים

טיול ג'יפים בקירגיזסטן עובר בטבע פראי של הרים, יערות, אגמים וקרחונים, עם נופים שיעצרו את נשימתכם והכנסת אורחים חמה במיוחד. הזריחות, השקיעות ושמי הלילה הזרועים באינספור כוכבים הם רק בונוס בטיול בלתי נשכח

כבר יותר מעשור עבר ואני לא מפסיק לחזור לארץ המיוחדת הזאת, להרים ולנוודים. בשנות האלפיים המוקדמות, קצת אחרי הצבא, גילינו כמה חברים את קירגיזסטן, אז ארץ שמעט מאוד ישראלים הכירו. מהר מאוד מצאנו בה את כל מבוקשינו – טבע פראי של הרים, יערות, אגמים, קרחונים והרבה הרפתקאות, שלשמחתי נגמרו בטוב. בעיקר התרשמנו מהכנסת אורחים נפלאה של הקירגיזים, עם תורכי-מונגולי, ומהקשר החם עם משפחות הנוודים שפגשנו בשטח, בהרים.

כלי התחבורה העיקריים שעמדו אז לרשותנו היו בעיקר שתי רגליים מיומנות, שסחבו תרמיל עמוס ציוד, והסוס הקירגיזי החסון. מהר מאוד למדנו שהסוס היא הדרך הפרקטית, הזמינה והנפלאה לתור את הארץ. למדנו לאכוף את תרמילינו הכבדים על אוכפי הסוסים ולדהור בערבה ובהר. בין לבין הסתופפנו במכוניות לאדה עתיקות יומין וחרשנו את מעט הדרכים המאובקות היפות והארוכות שבין הרי טיאן-שאן ורמות פמיר הגבוהות.


מאהל יורטות, אוהלי הנוודים | צילום: גונן גורן

כיום המצב אינו שונה בהרבה. הנוודים ממשיכים לעלות כל שנה עם בוא האביב לג'אילו, מרעה הקיץ שבכרי העשב הגבוהים. הקירגיזים עדיין שמחים (תמורת תשלום סמלי) להשאיל את סוסיהם האציליים לסיבוב באחו והרועים הנוודים ממשיכים לחלוב את הסוסות ולהתסיס את החלב הדליל והמתקתק למשקה האהוב עליהם הנקרא קומיס, המשקה הלאומי של עמי הערבה. ההרים, היערות, האגמים, הנהרות ואפילו הקרחונים נותרו אדירים ועוצרי נשימה ובעלי הוד כשהיו אז בפעם הראשונה.

אז מה השתנה בקירגיזסטן במהלך העשור האחרון? המדינה הרחוקה והמיוחדת נפתחה מעט יותר לעולם ואת מכוניות הלאדה הסובייטיות החליף ג'יפ הלנדקרוזר של חברת טיוטה. הלנדקרוזר, אמצעי תחבורה נוח ואידיאלי, שאתו ניתן להיכנס ולצאת בנוחיות מרבית מהשטח ההררי והמאתגר, משאב אותו יש לקירגיזסטן להציע בשפע. בנוסף, בשנים האחרונות נבנו ונחנכו לא מעט בתי מלון ובתי הארחה מודרניים, אידיאליים לסוף יום אתגרי בשטח.

מבישקק על דרך המשי לאגם איסיקול

מסע הג'יפים מתחיל בעיר הבירה בישקק (Bishkek), בה נוחתות כיום יותר ויותר טיסות בינלאומיות סדירות. בעיר הירוקה והלא גדולה במיוחד, השוכנת למרגלות הפסגות האדירות של הרי טיאן-שאן, ההרים השמימיים, נמצא מגוון גדול של מסעדות ובתי מלון. המוזיאון ההיסטורי הלאומי מעניין ואם יש זמן שווה לקפוץ לבזאר הגדול, Osh bazar, ובערב ליהנות ממופע פולקלור קירגיזי. בישקק עיר מוצא אידיאלית להתחלה או סיום של טיול.


עדרי סוסים מנקדים את הנופים המרהיבים של קירגיזסטן | צילום: אשחר יופה

מבישקק עולה בהדרגה מזרחה נתיב עתיק השייך לאלומות דרך המשי ההיסטורית, המחברות בין קיסרות סין העתיקה לאגן הים התיכון. כיום נתיב היסטורי מרתק זה חוזר לחיים ולפעילות מסחרית מואצת בין סין ומדינות מרכז אסיה שנוסדו על חורבות ברית המועצות. עלינו בנתיב העתיק לחופי אגם איסיקול, "האגם החם", שהוא אגם טרמינלי (אגם ללא ניקוז כמו ים המלח), שאורכו 180 ק"מ, רוחבו 60 ק"מ וגובהו 1600 מ' מעל פני הים. האגם האדיר אינו קופא בחורף מכיוון שמימיו מליחים ומחוממים על ידי נביעות מינרלים חמימות.

קניוני אגם איסיקול

סביב אגם איסיקול מגוון נפלא של עמקים קניוניים. לכל קניון אופי נופי וגיאולוגי ייחודי ושונה. בטיולי הג'יפים של איילה גיאוגרפית אנחנו מתמקדים בארבע קניונים: אלטין אראשאן, קניון ג'טי אוגוז (שבעת השוורים), קניון ברסקאון ורמת קומטור, ולבסוף בקניון המערבי ביותר, קניון טוסור המוביל למעבר ההרים טוסור, מעבר ההרים המוטורי הגבוהה והמאתגר בקירגיזסטן. בכל הקנינונים הללו נשים דגש על הליכות רגליות קלות בנופים היפים.


אגם איסיקול. מימיו המליחים חמימים ואינם קופאים בחורף | צילום: גונן גורן

בסיס הלינה האידיאלי באזור הוא בעיירת הקוזקים קראקול. עיירה רוסית יפה, שנבנתה על ידי חלוצים קוזקים בקצה האימפריה הצארית המתפשטת של סוף המאה ה-19. בקרקול מגוון מלונות ביתיים ונעימים, ושם נמצא גם שוק בהמות תוסס כל בוקר יום ראשון.

קניון אלטין ארשאן, האלפיני הירוק והמיוער, נמצא דרומית מזרחית לאגם איסיקול. בראש הקניון עמק אלפיני נהדר מוקף פסגות מושלגות ומשוננות, יערות אשוח צפופים ונחלים זורמים בינות לברוש קירגיזי ייחודי. בשיא היום מומלץ להיכנס לבנייה, בריכה חמה טבעית, המספקת אתנחתא מפנקת.


קניון אלטין ארשאן הירוק מוקף בפסגות משוננות ויערות אשוח צפופים | צילום: גונן גורן

מערבית לקניון אלטין ארשאן נמצא עמק שבעת השוורים. בכניסה לעמק עולים עם הג'יפים לנקודת תצפית נהדרת על תצורת מצוק אבן החול האדומה המאפיינת את הקניון, תצורה המכונה בפי הקירגיזים מצוק שבעת השוורים. דרך עפר חוצה חמישה גשרי עץ על הנהר עד לעמק הפרחים. בחודשי הקיץ, מאמצע חודש יוני עד ראשית ספטמבר, העמק מהווה מקום אידיאלי למפגש עם הג'אילו, מרעה הקיץ הקירגיזי. לעמק הירוק והרחב עולות בראשית הקיץ עשרות משפחות, המשאירות מאחור את בתי הקבע בכפרים שלחוף האגם, ומשתכנות בעמק באוהלי יורטה לבנים עשויי לבד.

עמק הפרחים הוא אתר אידיאלי לשוטטות בינות מאהלי היורטה והנאה מהפסטורליה. בדרך כלל, מול כל יורטה תראו סוס מאוכף וסמובר מעשן – מיחם מים בסגנון רוסי עתיק. אם אתם אמיצים, תבקשו סיבוב רכיבה על הסוס. אם לא, לפחות תתכבדו בתה, קאימאק – חמאת חלב טרייה על פרוסת לחם, וקערת קומיס, חלב סוסות מותסס.


ג'יפ הלנדקרוזר הוא אמצעי תחבורה נוח ואידיאלי לנהיגה בשטח המאתגר של קירגיזסטן | צילום: אשחר יופה

אחד המקומות המיוחדים בקירגיזסטן הוא קניון ברסקאון ורמת אראבל הגבוהה, בה נמצא אחד ממכרות הזהב הגדולים והחשובים בעולם, מכרה קומטור. הכניסה לקניון ברסקאון נמצאת כשמונים ק"מ מערבית לעיירה קרקול. הדרך מובילה לעמק אלפיני, מוקף קירות הרים גבוהים ותלולים, ליד כר דשא הנמצא תחת סדרת מפלים מרשימה. משם ממשיכים עם הג'יפים מגובה של 2,000 מ' לרמת אראבל, שגובהה הממוצע 3,800 מ'. הדרך מובילה בסופה למכרה הזהב הגדול בקירגיזסטן, מקור ההכנסה מספר 1 במדינה. המכרה נמצא למרגלות קרחון ענק התלוי על בלימה מעל הדרך, שלבסוף חוצה את שרשרת פסגות הרי הטיאן-שאן. במקום זה, בלב רמת אגמים ארקטית, גם באמצע חודשי הקיץ, סופות שלג הן דבר שבשגרה.


פעוט בעיר אוש. אוש הקור והיובש משאירים את לחיי הילדים סמוקות | צילום: גונן גורן

מעבר ההרים טוסור המאתגר

במהלך יום השטח האתגרי חוצים את רכסי ההרים השמימיים דרומה לעמק נהר הנרין, שבתחילתו הוא נקרא נהר סיר דריה. זהו הנהר הגדול בקירגיזסטן, שמנקז את קרחוני הרי טיאן-שאן לשדות הכותנה האינסופיים של מישורי אוזבקיסטן השכנה. ביום זה גומעים כ-200 קילומטר של דרכי עפר, חלקן במעבר הרים שגובהו כמעט ארבע קילומטרים.


במעברי ההרים הגבוהים נועלים דיפרנציאל וצמיגי השטח עושים את העבודה | צילום: אשחר יופה

בקניון מדברי צר משלבים ל-4X4 וכך נוהגים עד סוף היום. אחרי הקניון הצר, שדרת ההר הראשית של הרי טיאן-שאן נפתחת במלא הדרה. פסגות משוננות של צוקים וקרחונים מסמנות את היעד, מעבר צר בין הפסגות. דרך העפר המקרטעת מעלה, לאט ובבטחה, לכיוון מעבר ההרים טוסור. בערך כשלוש שעות אחרי היציאה מד הגובה עומד על 3,600 מ', שכבה דקה של שלג ושלוליות קרח קפואות מכסות את נתיב הדרך. כאן למתחיל קטע קצר, מאתגר ומהנה של נהיגת שטח. בקשר ניתנת הוראה לנעול דיפרנציאל ולשמור על מרחק נכון בין הרכבים, הנהגים המיומנים וצמיגי השטח יעשו את העבודה. מי שלא אוחז בהגה יוצא החוצה לאוויר הבהיר והקפוא לצלם ולתת עצות. לאט לאט ובהדרגה שיירת הג'יפים מנתבת באלגנטיות במסלול מכשולים באורך כשלושה קילומטרים של סלע וקרח עד ראש מעבר טוסור, בגובה 3,900 מ'. הנוף, כמובן, עוצר נשימה וכך גם הדרך הארוכה.


חלב סוסות מותסס, הקומיס, הוא המשקה הלאומי של תושבי הערבה | צילום: גונן גורן

לאורך הדרך המאתגרת, בזמן חציית אחד מיובליו של נהר הנרין, עוצרים לפיקניק סמוך לגדה חולית של פלג מים איתן. במבט למימי הפלג הצלולים ניתן למצוא בקרקעית הנחל חלקיקי זהב טהור. תוך דקות מרבית חברי הקבוצה שוכחים בצד את שולחן הפיקניק העמוס ובעזרת צלחות הפיקניק פולים נתחי זהב מהנהר. המקומיים אומרים שבהרי קירגיזסטן ניתן למצוא את כל טבלת היסודות מנדלייב, רק צריך להתכופף ולהרים…. בצדו המערבי של המעבר, פוגשים עדרים עצומים של סוסים, פרות ויאקים. את היום מסיימים במנוחה במלון מפנק בעיר נרין.

אל אגם סונג קול – גן עדן לצלמים

למאהל היורטות באגם סונג קול כדאי להגיע מוקדם. האגם הגדול והפסטורלי, שסביבו פרוסים כרי דשא אינסופיים ורכסי הרים מושלגים, הוא מקום בו רצוי לקחת את הזמן. מסביב לאגם פזורים מאות מאהלי נוודים קירגיזיים עם עדרים של אלפי סוסים, כבשים ויאקים שעלו למרחבי העשב והמרעה של עונת הקיץ. אפשר לבהות בנוף עם כוס תה ביד ואפשר לעלות על סוס ולרכוב לחוף האגם. קצת לפני השקיעה שבים לג'יפים ומטפסים לאחת הפסגות המשקיפות על מרחבי האגם ההררי, ללוות את השמש בדרכה מעבר להרים. אחרי השקיעה הרומנטית חוזרים למאהל היורטה החמים. בתפריט ארוחת הערב – מרק חם ודגים טריים מהאגם. כשהחושך יורד מהר, יחד עם הטמפרטורה, חופת השמיים הבהירים נחשפת ביופיים של הכוכבים.

הנופים באזור אגם סונג קול | צילום: גונן גורן

במהלך הטיול בקירגיזסטן כדאי לבלות לפחות לילה אחד במאהל יורטות. התנאים מעט בסיסיים, אך המאמץ משתלם. המקום המועדף עלי ללינת יורטה הוא כמובן אגם סונג קול. אל האגם מובילות כמה דרכי עפר אטרקטיביות, החוצות מעברי הרים גבוהים בנוף פראי ונהדר. המאהל אליו אני תמיד חוזר מתופעל על ידי מקומיים הדואגים לאירוח נפלא. לכל אחד יש מיטה עם מצעים נקיים. ואם נהניתם מהשקיעה, אל תפספסו את הזריחה. נופי האדם והטבע הם סדנה נהדרת לצלמים שביננו.

אפשרויות הצילום בקירגיזסטן כוללות לא רק את נופי הטבע המדהימים אלא גם את הנופים האנושיים | צילום: גונן גורן

חציית שלושת המעברים

מאגם סונג קול ממשיכים בדרך ייחודית לנו, במטרה לחצות את תתי רכס שרשראות הרי טיאן-שאן דרומה. דרך עפר ארוכה ויפה הכוללת שלושה מעברי הרים גבוהים, שמאפשרים לחצות את רכס הפרגנה בגבהים מעל 3,000 מטר. בכל מעבר יש תצפיות אין סוף, ובראשם ממוקמים מאהלי הרועים, במקום בו המרעה משובח ביותר. רק תיירים זרים בודדים מגיעים למעברים אלו, וגם אנו מהווים אטרקציה עבור המקומיים הסקרנים.

נהר נרין | צילום: אשחר יופה

עמק פרגנה והעיר אוש – עולם אחר

עמק פרגנה נחשב לאסם התבואה של מרכז אסיה. בשולי העמק, במורדות ההרים, נפרסים שדות של חמניות, שדות תירס וכותנה וחורשות עצי אגוז מלך עתיקים. אנחנו עדיין בקירגיזסטן, אך כאן מרבית האוכלוסייה ממוצא אוזבקי. הכפרים והעיירות עשירים ומסודרים, השארנו מאחור את עולם הנוודים הקירגיזי ואת היורטות. גם התפריט משתנה, יש האומרים לחיוב, וכמויות של בשר כבש צלוי על שיפודים זורמות לשולחן. את הארוחה מסיימים באבטיחים, מלונים וענבים שקשה לתאר את מתיקותם וטעמם הנפלא. אנו לנים במלון מודרני חדש ונעים בבעלות אמריקאית בעיר גלאל-אבאד.

למחרת חוזרים בגיחה אחרונה להרים, לכפר מקסים בשם ארסלן-בוב. הכפר נמצא בלב יער אגוזי המלך הטבעי הגדול בעולם. במרכז הכפר בין עצי דולב ואגוז עתיקים, על פלגי מים, בבתי תה מסורתיים, יושבים בישיבה מזרחית זקני הכפר לבני הזקנים וחובשי הכיפות הבוכריות. ממשיכים לסיור בשוק הצבעוני, בין דוכני הפירות, חלות הדבש ומאפיות הלחם הבוכרי והסומסה. סמוסה הוא מאפה בשר כבש אוזבקי הנאפה בטבון אבן.


עם הג'יפים אפשר להגיע לדרכי עפר במעלה צוקים |צילום: אשחר יופה

עם הג'יפים ממשיכים לטפס בדרכי עפר אתגריות במעלה המצוקים מעל הכפר. חוצים שדות חמניות ונוסעים בין יערות אגוז עתיקים, כשנוף רכס ההרים מעלינו. את היום מסיימים בהליכה רגלית למפל מים ובארוחה אוזבקית טעימה באחד מבתי הכפר.

את היום האחרון במסע מקדישים לעיר העתיקה אוש (Osh). העיר השנייה בגודלה בקירגיזסטן מהווה צומת דרכים היסטורית על דרכי המשי. מאוש יוצאות דרכים חשובות מזרחה לנאת המדבר קשגר שבסין, מערבה לטשקנט וסמרקנד שבאוזבקיסטן, צפונה לרוסיה וקזחסטן, ודרומה להרי פמיר. מומלץ לבקר בשוק הגדול והתוסס, אחד השווקים הגדול ביותר בקירגיזסטן, על שלל בתי האוכל והחנויות המקומיות שבו. השמש שוקעת על אוש, כבר החזרנו את הג'יפים ואנו מוזמנים לארוחת ערב אוזבקית טעימה בחצר הבית המטופחת של השף האוזבקי אימין-ג'אן. להתראות קירגיסטן, לפנות בוקר טסים חזרה לארץ.

מפת טיול הג'יפים בקירגיזסטן:

לחצו להגדלה

_____

אשחר יופה – מדריך בחברת איילה גיאוגרפית

 

מסע אופניים בקירגיזסטן

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.