תפריט עמוד

קיץ בגן החיות התנ"כי

שעות אחר הצהריים והערב הן זמן מושלם לביקור בגן החיות התנ"כי בירושלים. בשעות הנעימות של היום אפשר לטייל בנחת בשבילי הגן, לראות את החיות ערניות ופעלתניות או מתכוננות לשינה, וגם להצטרף לשלל סיורים מודרכים מרתקים שמאפשרים הצצה אל מאחורי הקלעים של גן החיות

גן החיות התנ"כי, שהוא גן החיות היפה והמושקע בארץ, הוא מקום נהדר לבלות בו עם המשפחה גם בימות הקיץ החמים. נכון, הסיור בגן החיות בצהרי יום קיצי עלול להתגלות כאכזבה – החום מתיש במהרה את המבקרים והחיות העייפות נוטות פעמים רבות להסתתר ולא להיות פעילות במיוחד. בדיוק בגלל זה הגו בגן החיות מגוון סיורים ופעילויות לשעות הנעימות של היום. הפעילויות האלו מאפשרות לא רק לטייל בגן החיות בשעות אחה"צ, בשקיעה או בשעות החשכה, כשהשמש נעלמת ואפשר להרגיש בריזה נעימה, אלא גם להיחשף למאחורי הקלעים של הגן, לראות את החיות פעילות, או מתכוננות לשנת הלילה ולשמוע אנקדוטות וסיפורים מעניינים.

שעות אחר הצהריים הן הזדמנות נהדרת לפגוש את הפנדה האדומה כשהיא פעילה

שעות אחר הצהריים הן הזדמנות נהדרת לפגוש את הפנדה האדומה כשהיא פעילה | צילום: יניב שאואר

מאימון חיות ועד מפגש עם טורפים

אחד הסיורים המרתקים בגן הוא "אימון, העשרה ומה שביניהם". במהלך הסיור יוצרים לבעלי החיים משחקי העשרה, לומדים איך מאמנים בעלי חיים בגן, מקנגורו ועד פילים, ולאחר מכן צופים באימון. אימון, יש להדגיש, הוא פעולה שונה לחלוטין מאילוף. האימון נועד לחזק את היכולות הטבעיות של החיות ולא לשעשע או לשרת את האדם. בגן החיות משתמשים באימון, למשל, בשביל לתת לחיות תרופות בעת הצורך בקלות וללא התנגדות. האימון נועד גם להעשיר את החיות ולגרות אותן לפעולה באמצעות משחקים שונים, ממש כמו צעצועי התפתחות לתינוקות.

אחת החיות שמרתק במיוחד לצפות באימון שלה היא האורנגאוטן שתצוגה חדשה שלו נחנכה לאחרונה בגן החיות. קוף האדם הזה מפורסם באינטליגנציה שלו ובכישוריו האקרובטיים, ומחקרים מוכיחים שהוא בעל החיים האינטליגנטי ביותר אחרי האדם. יש לו יכולות למידה גבוהות, הוא יוצר כלים ומשתמש בהם (למשל, יצירת סככה מעל הקן שמגינה עליו מהגשם) והוא יודע לפתור בעיות. באימון שחזינו בו, ראינו את עקיבא, המטפל,  מבקש מצמד האורנגאוטנים שבגן להציג את איברי גופם (כמו בטן), פעולה שימושית במקרה שהחיה חולה או פצועה. בהמשך, הוא השליך לעברם של האורנגאוטנים ענבים, החביבים עליהם, אך אלה היו מחוץ לכלוב, שלא בהישג ידם. אחרי כמה ניסיונות הם לקחו ענף והשתמשו בו כדי לקרב אליהם את הענב.

וידאו

חיה נוספת שאפשר לחזות באימון שלה היא הפנדה האדומה. הפנדה האדומה היא יונק מסדרת הטורפים, עם פרווה אדומה וזנב מפוספס (שהקנה לה את שמה הנוסף, פנדה זנובה). היא חיה ביערות במבוק בהרים סלעיים בסצ'ואן, צפון בורמה ונפאל.  המפגש עם הפנדה האדומה הוא חוויה בפני עצמה, שכן מי שביקר בעבר בגן החיות בשעות היום יודע שקשה עד מאוד לראות יותר מקצה זנבה של החיה המתוקה הזו, שנוטה, לשכב מנומנמת בביתה שעל העץ בשעות אלה. בשעות אחר הצהריים המאוחרות, לעומת זאת, שלוש הפנדות האדומות שחיות בגן היו אנרגטיות ומלאות מרץ.

וידאו

סיור מרתק אחר הוא הסיור במחלקת הטורפים. בסיור זה רואים את הטיפול בטיגריסים מאחורי הקלעים ובהמשך מבקרים כמה מהחיות הטורפות האחרות, ובהן האריות והדובים, וצופים בשגרת הערב שלהם. אנחנו זכינו לראות  את הדובים נכנסים למגורי הלילה שלהם והולכים לישון. בזמן שהמתנו לדובים במגורי הלילה, הם כבר הלמו בכפותיהם על דלתות התאים, כמבקשים להיכנס – הם ידעו שארוחת הערב ממתינה להם בפנים. בגן החיות התנ"כי מתגוררים ארבעה דובים סוריים, זכר אחד ושלוש נקבות –אם ושתי בנותיה. הנקבות ישנות באזור אחד, ואילו הזכר ישן בתא אחר, עם כניסה נפרדת. מיד אחרי שהדובים נכנסו לתאים, הם התנפלו על ארוחת הערב שלהם, שכללה נתח גדול של דלעת על קליפתה וחציל שלם, ולא נחו עד שסיימו.

פגישה עם נמר במהלך סיור ערב במחלקת הטורפים | צילום: יערה פורסט

פגישה עם נמר במהלך סיור ערב במחלקת הטורפים | צילום: יערה פורסט

בגן החיות התנ"כי מתקיימים עוד הרבה סיורי אחה"צ וערב מרתקים. הסיור ג'ירפות ולישון שמתקיים בשעת השקיעה במחלקת אוכלי העשב כולל היכרות עם היחמורים והיעלים בארץ חיות התנ"ך וממשיך בסיור בבית הג'ירפות והקרנפים, בו לומדים על הטיפול בחיות אלה. סיור אחר הוא סיור שקיעה עם פילים, סיור מרתק בו פוגשים את המטפלים של מחלקת הפילים שמסבירים על תהליך האימון של הפילים ועל הקשר המיוחד בין הפילים למטפליהם. הסיור כולל גם ביקור בבית הפיל הזכר ותצפית על הפילים שאוכלים את ארוחת הערב בביתם. סיור נוסף, שמותאם לילדים אוהבי חיות שחולמים להיות וטרינרים הוא "וטרינרים צעירים". בסיור הזה מבקרים במרפאת הגן, לומדים איך מטפלים בנחשים ארסיים ואיך מחסנים את הפינגווינים ומכירים לעומק את עבודת הווטרינר בגן החיות.

לילה בגן החיות

יש גם סיורים שנערכים אחרי שהשמש שוקעת, כמו סיור לילה לבן שכולל ביקור אצל בעלי החיים שפעילים בשעות החשכה, סיור לילי ברכבת הגן ואפילו לילה בגן החיות. זהו סיור לילי שכולל לינה בשקי שינה על מדשאות הגן, ליד בריכת הפלמינגו. הסיור כולל תצפית על בעלי החיים הפעילים בלילה וגם על האורחים שמגיעים בלילה לגן ובהם עטלפים, קיפודים ודורסי לילה.

האכלת פינגווינים בגן החיות התנ"כי | צילום: צוריאל פנש

האכלת פינגווינים בגן החיות התנ"כי | צילום: צוריאל פנש

השעות הנעימות של הגן

בקיץ גן החיות התנ"כי פתוח עד שבע בערב, כך שגם אם לא נרשמים לסיור מיוחד, עדיין אפשר ליהנות מגן החיות כשמזג האוויר נעים ולראות את החיות פעלתניות. התצוגות המושקעות של גן החיות מזמנות עוד המון הפתעות. אפשר, למשל, לראות את קופי הסיאמנג השובבים מקפצים מעץ לעץ ומפליאים בפעלולי אקרובטיקה, לחזות בפינגווינים המתוקים להפליא רוחצים במים ולהאכיל את התוכים בצפריית הלורים בנקטר של פירות וצוף (רק היזהרו שהם לא יחטפו לכם את הכוס מהיד). לקראת השקיעה, כשהשמיים צבועים באור רך, שלווה גדולה עוטפת הגן. זוהי השעה בה החיות נכנסות למגורי הלילה שלהן, האנפות מתכנסות לשנת לילה על עצי הגן, ורק ציוצי הציפורים ונהמות החיות מפרים את השקט, אך תורמים לאווירה הפסטורלית.

פרטים נוספים על הסיורים השונים בטלפון 02-6750111 ובאתר גן החיות.

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.