תפריט עמוד

קיץ בגולן: מים, היסטוריה ודובדבנים

טיול בין פלגי המים והבריכות של פארק הירדן, טבילה במעיין ליד בית כנסת עתיק, קטיף דובדבנים ופירות יער, חוויה לילית בטבע - הגולן הוא אזור נפלא לחופשה קיצית עם כל המשפחה. כמה המלצות

רמת הגולן היא מהאזורים האלה שיש להם קסם בכל עונה  – שלכת יפה בסתיו, שלג בחורף, פריחות ושפע של מים באביב, וגם בקיץ יש המון סיבות טובות לבוא לכאן: נחלים, מעיינות ואתרי מים בהם אפשר להתקרר מהחום המהביל שבחוץ,ושפע של דובדבנים ופירות יער במטעים. הנה הצעות לכמה דברים נפלאים לעשות באזור בקיץ, עם כל המשפחה:

עוד טיולים בגולן כאן

טיולים בישראל כאן

פארק הירדן

פארק הירדן, אשר משתרע על שטח של כאלף דונם מצפון לכנרת, בצפון בקעת בית צידה, הוא אחד מאתרי הטבע היפים בצפון ובחירה מושלמת ליום קיץ חם הודות למי הירדן ואפיקיו שמזמינים לטבילה מרעננת בין בריכות ופלגי מים  במבט ראשון, ובעיקר כשמגיעים בחגים או בסופי שבוע עמוסים, הפארק עשוי להטעות. האזור המרכזי של הפארק, שבו שרידי טחנת קמח, בריכות, חורשת איקליפטוס ומתקני שעשועים, עשוי להיות הומה אדם, עם הרבה משפחות וניחוח של מנגלים.  אבל אם מתרחקים מעט, מגלים גם בימים העמוסים ביותר המון פינות חמד סודיות וזולות שלוות שאפשר להסתתר בהן מההמון, ליד ובתוך המים, לחלקן ניתן להגיע דרך מעבר בסבך הצמחייה ובתוך מנהרות קנים רומנטיות. מרגע שתמצאו פינה כזו, קרוב להמולה אך מרחק שנות אור ממנה, מובטח לכם שלא תרצו לצאת.

פינת חמד שלווה במים. גם ביום עמוס אפשר למצוא בפארק הירדן הרבה פינות סודיות

פינת חמד שלווה במים. גם ביום עמוס אפשר למצוא בפארק הירדן הרבה פינות סודיות

לצד טבילה מרעננת ופיקניק, הפארק מציע כמה מסלולי טיול יפהפים, והודות לצל ולמים ניתן לטייל ברובם גם ביום חם. המסלולים לא ארוכים מדי –משך ההליכה נע בין רבע שעה לשעה וחצי, אבל כמובן שניתן להקדיש להם זמן רב יותר, עם הרבה הפסקות לטבילה. המסלול הקצר ביותר הוא המסלול הסגול, מסלול מעגלי באורך 400 מטר המוצל לכל אורכו שמתחיל בטחנת הקמח ועובר בתעלת מים באורך 150 מטר ובמנהרת קנה מצוי. מסלול נוסף המומלץ למשפחות הוא המסלול האדום – מסלול מעגלי נוח באורך 1,100 מטר שעובר בין פלגי מים, בצל עצי ערבה ולצד שרידי טחנות קמח. שיאו של המסלול במרכז הירדן אשר עדיין זורם בשצף בתקופה זו של השנה. אם יתמזל מזלכם תוכלו לראות לאורך המסלול צבי ביצה, דגים ועופות מים. המסלול היפה ביותר לטעמי הוא המסלול הצהוב שמאפשר הצצה לכל הטוב שבפארק. המסלול שאורכו 2,200 מטר מתחיל בחלקו הדרום-מערבי של הפארק, בגשרון שעובר מעל אחד מאפיקי הירדן. זמן קצר אחרי תחילת המסלול מגיעים לעץ שקמה עתיק ואחר כך עוברים במנהרת קנים סבוכה, ממנה אפשר לרדת למים בכמה נקודות. בהמשך המסלול מתחבר למסלול האדום, ולבסוף הוא מסתיים בהליכה מהנה בתוך או לצד אמת מים מוצלת.

בפארק יש כמה אפשרויות לינה ועליהן נפרט בהמשך. אתר הפארק

פארק הירדן. שפע של צמחייה ומים

פארק הירדן. שפע של צמחייה ומים

טיול לילה – תופעת טבע בפארק הירדן

למרות הקיצים הלוהטים שמאפיינים את הארץ שלנו, יש מעט מאוד מקומות בהם אפשר ליהנות מטיול טבע לילי שמותאם לכל המשפחה. לכן האטרקציה הלילית של פארק הירדן, "תופעת טבע", מומלצת במיוחד למשפחות. זוהי הזדמנות לראות את הנופים היפים של פארק הירדן מוארים באור אחר. המסלול הצהוב מואר  לכל אורכו בפנסים קטנים שמאירים אותו באור רומנטי, אבל למעשה, מדובר בחוויה מיוחדת לכל המשפחה. הסיור הלילי במקום מתקיים בליווי מדריך ובמהלכו עוברים המשתתפים בכמה תחנות שבהן מיצגים אורקוליים מרהיבים שדרכם אפשר ללמוד על מאפייניו הייחודיים של הפארק ועל החי והצומח בו.  בין היתר עוברים ליד עץ שקמה מדבר בן 502 שנה, אשר ההקרנה שעל פניו נראית מאוד מוחשית ומזכירה את העצים המדברים בפארק אפטלינג, עוברים ביער המואר באורן של המון גחליליות (אשר דרכן לומדים על זיהום אור), פוגשים אבני בזלת בנות אלפי שנים שמלמדות על הגאולוגיה של הפארק ומנגנים על פטריות ענק שממלאות את היער בצלילים קסומים. קול הפכפוך של מי הירדן שמלווה את הצועדים לאורך כל הדרך תורם לחוויה. הדמויות השונות אותן פוגשים לאורך המסלול מדובבות על ידי כוכבי ארץ נהדרת, ואפילו הציניקנים שבינינו גילו שהטיול  לא רק יפהפה (מה יכול להיות רע בנהר הירדן המואר באור הירח או הליכה במנהרת קנים המוארת בהמון פנסים קטנים) אלא גם כמחכים ומאוד משעשע. בת ה-11  ביקשה כבר באמצע המסלול לחזור למקום פעם נוספת, ואילו בת הארבע, שניצבה מהופנטת מול עץ השקמה המדבר, ממשיכה לדבר על החוויות מהטיול הלילי ימים רבים אחרי שהוא נגמר.

ההשתתפות בסיור בתשלום ובתיאום מראש, יש ליצור קשר עם רכז הפעילות חיים בטלפון 050-6912481.

תופעת טבע בפארק הירדן

עין קשתות

רמת הגולן משופעת באתרים היסטוריים ובמעיינות. אחד המקומות שמשלב את שני אלה הוא אתר עין קשתות, הסמוך לנטור. אם לא שמעתם על המקום, זה משום שהוא נחנך במתכונתו הנוכחית רק בשנה האחרונה. במקום הזה היה בתקופה הביזנטית כפר יהודי, אחד מכשלושים כפרים שהיו באותה תקופה באזור. בחפירות שנערכו במקום נחשף בית כנסת  מפואר מהמאה השישית לספירה, והוא חרב יחד עם הכפר כולו ברעידת אדמה במאה השמינית לספירה. ב-2018 האתר נחנך לקהל הרחב לאחר ששוחזר באמצעות טכנולוגיות מתקדמות והיום ניתן להתרשם מהקומה הראשונה של בית הכנסת, על היכלית ארון הקודש המעוטרת בנשר ובמוטיבים מן המקדש כמו מנורה, שופר ולולב.

בית הכנסת המפואר בעין קשתות

בית הכנסת המפואר בעין קשתות

כמו בכל כפר יהודי בעת ההיא, לא רק בית כנסת היה במקום אלא גם מעיין, אשר קשתות האבן המרשימות שבו העניקו לו את שמו "עין קשתות" (או אום אל קאנטיר). המעיין,שנובע לתוך כמה בריכות ומוצל בעצי תות, הוא פינת אמתית. ניתן לשבת תחת העצים, לטבול את הרגליים במים ולהשקיף  על הצפרדעים שמקרקרות במים ועל נוף עוצר נשימה של הרי הגולן והכנרת. המסלול במקום קצר למדי, כחצי שעת הליכה. יש גם מסלול נגיש לנכים, ואילו מטיילים שמתקשים בהליכה יכולים ליהנות משירות של קלאב קארים שייקח אותם ישירות לאתר ויאסוף אותם בחזרה לעכלה כשירצו בכך. מרכז המבקרים במקום חדיש ומעוצב היטב, וכולל תצוגות של ממצאים שנתגלו במקום, מזנון, סרט קצר וקליל שמסביר על המקום ומרפסת נוף. הכל מושקע, מצוחצח ועשוי בקפידה, עם הרבה תשומת לב לפרטים הקטנים, ואפילו העובדות במקום ידידותיות להפליא.

איפה? נטור, טלפון: 04-6851002.

המעיין בעין קשתות. אפשר לשבת בצל ולשכשך את הרגליים

המעיין בעין קשתות. אפשר לשבת בצל ולשכשך את הרגליים

קטיף דובדבנים ופירות יער

הגובה ומזג האוויר מאפשרים לגדל ברמת הגולן דובדבנים ופירות יער שלא גדלים כמעט בשום מקום אחר בארץ, ואלה נמצאים בשיאם בתחילת הקיץ, ובעיקר בחודש יוני, אז מתקיים באזור פסטיבל הדובדבן בגולן. לצד פעילות של קטיף עצמי במשקים רבים באזור, הפסטיבל שמתקיים בסופי שבוע בחודש יוני כולל הופעת חיות, סיורים וטיולים, שוק איכרים והפעלות לילדים. אנחנו השתתפנו בקטיף במשק "הדובדבן שבגולן" בסמוך למושב שעל, שבו יש שפע של פרי כבר בתחילת העונה. על אף שהגענו בצהרי יום שבת עמוס במיוחד, בערב חג השבועות, אחרי שהמוני אנשים פקדו את המקום, העצים שבמקום היו עמוסים עד להתפקע בדובדבנים עסיסיים, אדומים ולבנים. למעשה, יכולנו לעמוד ליד עץ אחד ולצאת עם כמה סלסילות מלאות. במטעים היו גם עצים נמוכים במיוחד, כך שגם בת הארבע יכלה לקטוף דובדבנים בקלות וללא עזרה מצדנו ולמלא  בעצמה את סלסילות הפרי, וזהו בונוס גדול. כשמוסיפים לאלה את  האווירה האינטימית והלא המונית ואת הנוף המשגע שנשקף מהמקום, מתקבלת חווית קטיף מוצלחת במיוחד. במקום פועל גם אתר קמפינג. טלפון: 054-7515166.

קטיף דובדבנים בדובדבן שבגולן | צילום: מיקי זנתי

קטיף דובדבנים בדובדבן שבגולן | צילום: מיקי זנתי

חווית קטיף מסוג אחר מחכה לכם בבוסתן בראשית בעין זיוון. זהו אתר הקטיף הגדול ביותר באזור ולמעשה מדובר באתר תיירות שמציע הרבה מעבר לקטיף. אם אתם רוצים מקום להעביר בו כמה שעות מהנות עם המשפחה, ולא רק קטיף נטו, זה המקום. במתחם יש מטעי דובדבנים, פטל, אפרסקים ועוד, לצד ערסלים הפזורים בין העצים, מתנפחים לקטנטנים, קיר טיפוס ופארק  חבלים, פינת חי וליטוף ואטרקציות נוספות. טלפון: 073-7576880.

ואם אתם לא מסתפקים בדובדבנים ורוצים לצאת עם שלל פירות אקזוטיים, המטעים של משק לוי במושב שעל הם המקום בשבילכם. כאן תמצאו, לצד דובדבנים, גם פטל, אוכמניות, דומדמניות, אוסנות, תותי עץ ותותי יער, שיזף סיני, ענבים בטעם מנגו ועוד שלל פירות אקזוטיים. לצד אלה תמצאו באתר פינת חי ופינת משחקים לילדים והרבה פינות מוצלות לעשות בהן פיקניק. טלפון: 052-4600465

עצים מלאי פרי בדובדבן שבגולן | צילום: מיקי זנתי

עצים מלאי פרי בדובדבן שבגולן | צילום: מיקי זנתי

איפה ישנים?

פארק הירדן מהווה לא רק בסיס נהדר לטיולים ברחבי הגולן אלא כאמור גם יעד נהדר בפני עצמו, שאפשר לבלות בו שעות ארוכות ומהנות של טיולים או של פיקניק רגוע ליד המים. אפשרות הלינה הפופולרית ביותר בפארק, וגם הזולה ביותר, היא בקמפינג. מומלץ להגיע מוקדם (ואם אפשר אז להימנע מלהגיע בסופי שבוע ובחגים), לתפוס פינה שלווה ליד המים, לתלות ערסל בין העצים ולא לזוז משם. לרשות  אורחי הקמפינג יש באתר שירותים ומקלחות, תאורה ושפע של צל. באתר יש גם חניון קרוואנים וכן חניון לילה לקבוצות ובתי ספר ומאהל בדואי עם מזרנים, חשמל, תאורה, שולחנות קק"ל וחדר מקררים במרחק הליכה. אלה מתאימים ללינת קבוצות.

חדרי האירוח בפארק הירדן. חדרים בסיסיים ונוחים עם כל מה שצריך כשרוצים לישון בזול, קרוב לטבע

חדרי האירוח בפארק הירדן. חדרים בסיסיים ונוחים עם כל מה שצריך כשרוצים לישון בזול, קרוב לטבע

אם אתם רוצים ללון בזול קרוב לטבע ויחד עם זאת ליהנות מתנאים נוחים, מומלץ ללון באחד מ-12 חדרי האירוח. החדרים אמנם בסיסיים, עם ארבע או חמש מיטות יחיד, אבל יש בהם כל מה שצריך בתום יום של טיולים – מזגן, מקלחת ושירותים, מקרר קטן, שולחן אוכל, קומקום ופינת קפה. בחוץ יש שולחנות קק"ל וחניה. זוהי אופציה נהדרת ללינה זולה באזור. לפרטים נוספים: 050-7887018.

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגולן וחרמון

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...

מבוא לנדודים 61: הקיקלופים באים הרפאים באים
מבוא לנדודים 61: הקיקלופים באים הרפאים באים

"מתחת לחורשה המשקיפה לכנרת בה חונה הקרוואן שלי כבר חמישה חודשים תמימים, לא רחוק מעין תאנה ומעל נחל סמך, מתנוססת גבעה זעירה חסרת שם, מוקפת בחומה קיקלופית קדומה, שורה של אבני שדה גדולות, עד שלושה נדבכים גובהה. הקיקלופים ...

מצפה השלום – נוף בלי סוף
מצפה השלום – נוף בלי סוף

כפר הנופש מצפה השלום מציע את הנוף הכי יפה בארץ, מסלולי טיול במרחק הליכה מהבקתה, ארוחות מפנקות וטיפולי מים מרגיעים להשלמת חוויה. באמת שלא צריך יותר מזה לחופשה רגועה