תפריט עמוד

קטמנדו – ביקור בעיר

קטמנדו היא עיר של סמטאות ומקדשים, ילדים שמשחקים ברחובות וגברים בכובעים רקומים, חנויות לציוד מטיילים ורוכלים שמנסים למכור הכל - מגלויות נוף ועד טיול טיבט. שיר אהבה לעיר שנכנסת ללב

החיוך לא יורד לי מהפנים כשאני צופה בפתיח ובפרקים של הסדרה "קטמנדו" המשודרת בערוץ 2. זה לא רק בגלל העלילה, השחקנים, האתרים, הנופים והאווירה שהצילומים מעבירים. מי שטרם היה שם, בטח מרים גבה לנוכח ההמולה וההתנהלות היומיומית בנפאל בכלל ובקטמנדו בפרט. אבל מי שהיה שם, בטח מחייך בכל פעם שרואים את המקדשים מכיכר דורבר, את רחובות העיר והשווקים, וגם סתם מישהו שלוגם כוס צ'אי באמצע הרחוב . ואני? לי היה מספיק לראות את הפתיח של הפרק הראשון כדי להתגעגע ולרצות לחזור לשם.


ערב רב של אנשים, יונים, סוסים, פרות ומה לא בכיכר דורבר

בשבילי קטמנדו תמיד תהיה העיר עם בתי הלבנים האדומות, סמטאות צרות שבהן חבויים מקדשים, וחצרות קטנות עם ילדים שמשחקים בקולי קולות, אנשים הצופים אל הרחוב מבעד חלון מעוצב בגילופי עץ, גברים חובשים כובעים רקומים, מאפיית הפומפרניקל המפורסמת ורוכלים שינסו למכור לך הכל מכל – מגלויה ועד טיול לטיבט – דרך הסוכנות של "הדוד" שלהם.


בונה תופים באחת מסמטאות העיר

קטמנדו כמעט שלא השתנתה ב-15 השנים האחרונות. כעיר בירה, היא די עלובה ונמל התעופה, שער הכניסה את המדינה הכל כך מתוירת הזאת, מוזנח. על המצאת המחשב עוד לא שמעו שם, תהליך הרישום וקבלת הוויזה נעשה באופן ידני ועובר דרך שלושה או ארבעה פקידים, וההמולה ביציאה משדה התעופה היתה ונשארה גדולה – ואת כול זה היטיבו יוצרי "קטמנדו" להראות בשתי הדקות הראשונות הפותחות את הסדרה.


פסל פני הבודהה במקדש הקופים

התחבורה אל הערים ובתוכן נעשית לרוב ברכבים שמזמן היו אמורים לעבור גריטה, זיהום האוויר גבוה, האשפה נערמת ברחובות, פרות, קופים, כלבים ושאר בעלי זנב וכנף הם חלק ממשתמשי הדרך, ובעיר עצמה עוד לא קם ולו גורד שחקים אחד או קניון מפואר. ועם זאת, ואולי למרות זאת, אני מאוד אוהב את קטמנדו, ששומרת על אותנטיות.


קבוצת נשים למרגלות מקדש הקופים

אחרי כל כך הרבה סדרות וסרטים שצולמו או נקשרו בהודו, אני שמח על החשיפה של "האחות הקטנה" של הודו, נפאל. נכון שלנפאל אין חופי ים, אין בנייה מפוארת, אין הרבה מקומות ואפשרויות להתפנק וגם אין מטבח משובח (טעם אישי), אבל זהו אחד מיעדי הטיול המועדפים על המטייל-התרמילאי הישראלי, לא פלא. יש כאן מסלולי טרקים מהיפים בעולם, מסעות רפטינג, שמורות טבע ועוד. מסיבות אלו ואחרות נפאל ראויה לחשיפה המצוינת לה היא זוכה בסדרה.


פרחי נזירים צעירים במיוחד

הנקודה הראשונה בקטמנדו שאליה מגיעים רוב התרמילאים היא רובע הטאמל (THAMEL). סבך רחובות עם מסעדות, סוכני נסיעות, גסט האוסים ומלונות, חנויות של ציוד לטיולים, חנויות בגדים עם החולצות הרקומות המפורסמות של נפאל ("אחי היה בנפאל וכל מה שהביא לי זה את החולצה הזאת") ושלל חנויות מזכרות. נקודות ציון מוכרות למטיילים בטאמל הן סוכנויות הנסיעות המפורסמות "סוויסה" ו"שי", הנותנות שירותים בעיקר למטיילים הישראלים, בית חב"ד, שמשמש בסיס לסדרה "קטמנדו", מאפיית פומפרניקל המפורסמת ומסעדת OR2K המארחת מטיילים רבים באווירה נעימה.


ראש בסטופה הגדולה בנפאל, בודאנאת'

יש לי מסלול קבוע בכל פעם שאני מגיע לקטמנדו. הוא מתחיל בהליכה מהטאמל אל כיכר דורבר, כיכר שבה מקדשים רבים הבנויים בעיקר מעץ ומעוטרים בגילופים רבים, משם אל מקדש הקופים (SWAYAMBHUNATH) המצריך טיפוס של 365 מדרגות בשביל ליהנות מהנוף, התצפית וקבוצות הקופים המדלגים בין הפסלים, הגגות וגלגלי התפילה. ובשעות אחר הצהרים – נסיעה אל סטופאת בודנאת (BODHNATH), הסטופה הגדולה בנפאל, לצפייה בתפילה של המאמינים הטיבטיים. בכל פעם אני מחפש לראות מה השתנה מהביקור הקודם, והאמת שחוץ מצבעים חדשים של הפסלים והמקדשים הרוב נשאר אותו דבר.


ילדים בסמטאות העיר

מעבר לביקור במקומות המפורסמים והחשובים אני תמיד אוהב לשוטט בסמטאות הפחות מוכרות – שם נמצאת קטמנדו הלא מתוירת, שם רואים וחווים את נפאל האמיתית. החנויות הקטנות של בעלי המלאכה, הנשים המכבסות בברז המשותף של השכונה, הילדים שמתרחצים בפתח הבית בקערה קטנה, הסבים והסבתות ששומרים על הנכדים. החוויה הזאת, בסמטאות העיר, לא פחות מיוחדת מביקור באתרים הידועים. לשמחתי,את כל מה שאני אוהב בקטמנדו הצליחו הצילומים של הסדרה להעביר, ועל כך אני ממליץ – גם לביקור וגם לצפייה.


נפאל: סודות ההימלאיה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מנפאל

טרק בממלכת מוסטנג הנידחת, אי שם בצפון נפאל
טרק בממלכת מוסטנג הנידחת, אי שם בצפון נפאל

אם יש גן עדן הוא נמצא במוסטנג, מקום מושבם של טיבטים, סמוך לגבול עם סין (או טיבט, תלוי את מי שואלים), החיים את חייהם בחופש. עניין שאינו מובן מאליו מאז הסכסוך שהתעורר עם סין ובריחתו של הדלאי לאמה ...

מסע צילום במוקדי העניין בקטמנדו
מסע צילום במוקדי העניין בקטמנדו

במבט ראשון נראית קטמנדו מוזנחת, צפופה ומזוהמת, אך אל תתנו לרושם הראשוני להטעות אתכם, מדובר באחת מהערים הקסומות והמרתקות במזרח ובעולם כולו. הצלם חמי כרם חוזר בפעם החמישית אל קטמנדו למסע צילום שמתרכז דווקא בעיר עצמה, ולא בפסגות ...

בעקבות ציידי הדבש בהימלאיה בנפאל
בעקבות ציידי הדבש בהימלאיה בנפאל

מזה למעלה מ-2000 שנה גברי שבט הגורונג והמגאר, משלשלים עצמם בעזרת סולמות וחבלים מבמבוק, בין ענני הדבורים הגדולות בעולם במצוקי רכס ההימלאיה שבנפאל. לימור צדוק שהיתה בכלל עם עקבים ובדרך לטיסה, מצאה את עצמה בדרך תלולה בוצית בג'ונגל, ...