תפריט עמוד

קה גרנה – כשאין מה לעשות בנפאל

רשמיה של רוני מרגלית, מתנדבת בארגון "תבל בצדק", שחיה מספר חודשים בנפאל. רוני מספרת לנו על המושג הנפאלי "קה גרנה", שמשמעותו "אין מה לעשות"

בנפאל כמו במדינות אחרות במזרח, אין שום בעייה לתכנן תוכניות כל עוד
מבינים שהן לא ייצאו לפועל. את התובנה הזו גיבשתי רק כעבור ארבעה חודשים לשהותי פה ולמדתי מהמורה הטוב ביותר- ניסיוני המר.

כשהגעתי לפה לראשונה, ניסינו לנסוע אל ביקור בכפר המרוחק כשש שעות נסיעה מקטמנדו אך במשך שלושה ימים ננבצר מאיתנו לבקר שם עקב שביתה או בנפאלית-"בנדה". הפירוש המילולי של המילה הוא "סגור" אך המשמעות היא שיתוק מוחלט של צירי תנועה ראשיים והשבתת בתי עסק, מוסדות וכל אמצעי התחבורה. הסיבה לחסימת כל הדרכים המובילות החוצה מקטמנדו למשך שלושה ימים, הייתה שביתה של נהגי האוטובוסים. הם התאחדו כדי למחות על מעצרו של נהג אוטובוס  ושליחתו לכלא. לכאורה ניתן היה לראות בכך מאבק חברתי ולשבח את ההתגייסות הכוללת של כולם בשביל אחד. העובדה שמוסיפה מימד בעייתי לסיפור היא שאותו נהג נכלא משום שלא היה לו רישיון נהיגה. למען ביאור כל ספק- הכוונה אינה לכך שהוא לא נשא את רישיון הנהיגה עימו, אלא לכך שהוא מעולם לא טרח להוציא רישיון נהיגה כי היה עסוק בעבודתו כנהג אוטובוס.

שביתות כאלה מתרחשות מדי יום בכל רחבי נפאל עקב סיבות שונות ומשונות.
התייקרות מחירי הדלק או כל תאונת דרכים – ולצערנו אילו מתרחשות פה לעיתים קרובות- מסתיימת בחסימת כבישים עד יחלוף זעם. לפני כשבועיים קבוצה אתנית, אחת מתוך כחמישים קבוצות אתניות שונות במדינה, פצחה בבנדה משום שדרשה לקבל אוטונומיה בעמק קטמנדו. עיתון מקומי דיווח לאחרונה כי בשנה החולפת היו בנפאל כאלף באנדות וגם הנתון הזה חוטא למציאות, כי סביר להניח שהיו יותר אך פשוט אין מעקב אחרי התפרצויות ספונטאניות שכאלה.

השביתות הללו הן מאבק חברתי מפוקפק משום שלא רק שאינן משיגות את המטרה, למעשה הן אינן מגדירות מטרה או מציבות יעד בר השגה מלכתחילה. ועל מצב כזה אומרים בנפאלית: קה גרנה. הפירוש המילולי הוא מה לעשות אך המשמעות היא שפשוט אין מה לעשות. מעין השלמה פסיבית עם המצב כפי שהוא ללא רצון או אמונה שאפשר לשנות אותו. צמד המילים הזה שגור בפי הנפאלים ונאמר כתשובה בכל נושא על כל דבר.

נפאל היא מדינה ענייה עם בעיות חברתיות רבות. מלחמה איומה בין המורדים
המאויסטים לשלטון המלך נמשכה עשר שנים (2006-1996) וגבתה את חייהם של כ- 15,000 קורבנות. האימה, הכאב והזכרונות האיומים הינם חלק משגרת היום-יום ונוספות על כך תהפוכות פוליטיות שמערערות את מצב המדינה. ראש הממשלה האחרון נאלץ להתפטר לפני למעלה מחודש משום ששלוש מתוך חמש המפלגות המרכיבות את הממשלה פרשו ממנה. מאז ראש ממשלה חדש עלה לשלטון ללא בחירות אך עתיד הממשלה עדיין אינו ברור.

אף על פי שנפאל היא המדינה השנייה בעולם עם מקורות המים הרבים ביותר ביחס לגודלה (אחרי ברזיל), אין תשתית מים ראוייה ובקטמנדו הבירה ישנה מצוקת מים אמיתית. ברובם המכריע של הבתים המים אינם זורמים מהברז בכיור, אלא יש לצאת עם דלי אל הברז הציבורי ולהביא את המים הביתה. הברזים נפתחים בזמנים שאינם ידועים מראש ומשאירים את הציבור בחוסר ודאות תמידי- שמא המים יספיקו לכל שימושיהם עד הפעם הבאה שייפתח הברז. התורות משתרכים. טורים של ג'ריקנים וכדים מונחים על הקרקע, האנשים מחכים בסבלנות ובייאוש לתורם למלא את הכד ולשוב הביתה.

החשמל בנפאל מופק הידרואלית ולכן כשכמות הגשמים דלה אספקת החשמל מצומצמת.בחודש מרץ היו כארבע שעות חשמל ביממה והן אינן היו שעות קבועות. המצב השתפר בהדרגה ככל שהתחילו לרדת גשמים ובימים אלו יש כמעט 20 שעות חשמל ביממה. את יתר השעות נטולות החשמל מקבלים בהבנה ובהשלמה. הבנה של המצב כפי שהוא והשלמה עם העובדה שאי אפשר לשנות אותו. אותה קבלה פסיבית של המציאות העגומה כמו שהיא. אין חשמל. אין מים. אין ממשלה יציבה. אין אפשרות לנסוע. אין כסף. אין שיפור. אין מה לעשות.
קה גרנה.

נפאל – למידע נוסף>>

נפאל: סודות ההימלאיה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מנפאל

פשופאטינט – הגבול הדק שבין החיים למוות
פשופאטינט – הגבול הדק שבין החיים למוות

הגבול הדק המביך והמצמרר, בין ריח המנגל לפרידה קורעת הלב באתר שריפת הגופות במקדש פשופטינט בקטמנדו, הוא גם הגבול המטושטש בין החיים למוות. זוהי התפיסה ההינדית והבודהיסטית בנפאל. כאן המוות, הוא לא סוף פסוק. להפך, הוא הזדמנות חדשה, ...

טרק בממלכת מוסטנג הנידחת, אי שם בצפון נפאל
טרק בממלכת מוסטנג הנידחת, אי שם בצפון נפאל

אם יש גן עדן הוא נמצא במוסטנג, מקום מושבם של טיבטים, סמוך לגבול עם סין (או טיבט, תלוי את מי שואלים), החיים את חייהם בחופש. עניין שאינו מובן מאליו מאז הסכסוך שהתעורר עם סין ובריחתו של הדלאי לאמה ...

מסע צילום במוקדי העניין בקטמנדו
מסע צילום במוקדי העניין בקטמנדו

במבט ראשון נראית קטמנדו מוזנחת, צפופה ומזוהמת, אך אל תתנו לרושם הראשוני להטעות אתכם, מדובר באחת מהערים הקסומות והמרתקות במזרח ובעולם כולו. הצלם חמי כרם חוזר בפעם החמישית אל קטמנדו למסע צילום שמתרכז דווקא בעיר עצמה, ולא בפסגות ...