תפריט עמוד

צפת – האוויר הטוב של שנות השישים

קובץ נשים אמריקאיות מטופחות ישבו על המרפסת והאזינו לבחורה דקיקה שסיפרה להם באנגלית קלוקלת מהחוויות הקשות של המלחמה. איך אומרים באנגלית פגז? היא שאלה את הלחשנים שמאחוריה. הנשים האמריקאיות חייכו בחמלה ורוקנו את תכולת ארנקיהן. בצפת עולם כמנהגו נוהג, ועדיין חיים כאן על שנור.


במקורות הראשונים המזכירים את צפת מסופר על עיר שביצר יוסף בן מתתיהו כדי להגן על הגליל. לאחר חורבן בית המקדש ברחו לשם

צפת. העיר היחידה שיש בה פסטיבל כליזמרים | צילום: איתמר גרינברג

מקצת משפחות הכהנים. במשך שנים איש לא ביקר בצפת, ורק בתקופת הצלבנים הפכו אותה הנוצרים למבצר החזק ביותר בין עכו לכנרת.


עיקר תפארתה של צפת בחכמיה ומקובליה. כאן ישבו רבי יעקב בירב, שניסה להקים מחדש את הסנהדרין, יוסף קארו, מחבר שולחן ערוך, ומקובלים גדולים כמו רבי משה קורדובירו והאר"י הקדוש. בערב שבת, כך מספרים, היה האר"י נוהג לצאת עם תלמידיו לשדה לקבל את פני השבת בתפילה ובשיר. בצפת שרו לראשונה המקובלים את המזמור לכה דודי בקבלת השבת. כל החכמים והמקובלים הללו חיו מתרומות של יהודים בחוץ לארץ, שזו היתה דרכם לתמוך במקיימי מצוות יישוב הארץ ולקרב את הגאולה.


הגברות האמריקאיות הבטיחו שישובו ושיעשו כל מה שהן יכולות למען "ארס ישרואל". בבית הקפה הקטן חיכו שהן יוציאו קצת כסף גם על קפה, אבל הן הסתפקו בטליתות, ומיהרו לעבר האוטובוס הממוזג. השמש התחילה לשקוע, הר מירון שממול טבע בים של ורודים, והאמריקאיות שלפו את הטלפונים הסלולריים וחייגו הביתה לאמריקה לדווח על מעשי הגבורה שלהן – ביקור בצפת, שרק לפני רגע היתה מופגזת.

עיר דתית לכל דבר

"כאן בצפת", אמר עמרי בשעה שהכין לנו סחלב, כשר כמובן, "אם ייפול לך שקל, עשרה ירוצו להרים לך אותו". הוא מדבר על העזרה ההדדית המאפיינת את תושבי העיר, מחייך חיוך ממיס ומסדר את הכיפה הגדולה המכסה את ראשו. עמרי הוא אחד ממאות ה"מתחזקים" הממלאים את צפת. היא אכן מתחרדת, ובעצם, מלבד אתנחתא קצרה בשנות השישים, היתה צפת מאז ומעולם עיר חרדית.


עמרי מייצג את הצד היפה של הדת. ואולם עלעול קצר בעיתונים מעלה פן אחר בהתחרדות העיר. ביולי 1997 אמר חבר מועצת צפת כי

גלרייה בצפת. קשה למשוך תיירים כשהעיר סגורה בשבת צילום: ברוך גיאן

"לא יעלה על הדעת שבחורה תסתובב בקרוסלה וגבר יעמוד מתחתיה", ואכן נשים וגברים הופרדו בלונה פארק הארעי שהיה אז בצפת. בספטמבר 2006 דווח כי רשות העתיקות ועמותת ותיקי צפת טוענים שחסידי ברסלב בעיר אחראים לכאורה להרס של 12 מתוך 13 מבנים שיועדו לשימור ברובע הספרדי של העיר העתיקה. לטענתם, אחד מהמבנים הללו הוא ביתו המקורי של האר"י הקדוש. בעמותת החסידות הכחישו את הטענות נגדם.


"צפת היא עיר דתית לכל דבר", אומר יואל מנספלד. "עובדה זו דוחקת את התיירות החוצה ומשאירה פתח רק לתיירות יום. אבל ברגע שאין לינה, אין הכנסה כלכלית רצינית. עד לפני 15 שנים היתה בעיר אוכלוסייה חילונית, אבל רובה עזבה את המקום, ובתי המלון הפכו לבתי מדרש וישיבות. ציירים שהיו להם גלריות עזבו, מסעדות התחילו להיסגר. הגליל", קובע מנספלד, "הוא מרחב תיירותי של סופי שבוע, וכשבסוף שבוע סוגרים את העיר – אין לה תוחלת מבחינה תיירותית".

בכל זאת יש בה משהו

בצפת דווקא משקיעים בתשתיות, והעיר חפורה. כשיגמרו בטח יהיה נורא יפה. אבל העיקר בצפת, כמו תמיד, הוא הרוח, הנשמה, הכוונה והאמונה. מורשת יהודית היתה תמיד האטרקציה כאן  – בית הקברות, קברי צדיקים, בתי כנסת.  רובע האמנים נראה גוסס, אבל העיר העתיקה של צפת מלאה, מתפוצצת כמעט, באנשים צעירים עם ברק בעיניים. לאן שלא פונים בעיר העתיקה נתקלים במרכזים ללימוד דת ובעסקים קטנים המוכרים אוכל כשר. מפתיע לראות כאן את הפועלים המקומיים, כולם לובשי כיפות וציציות. מי אמר שאין פועלים עבריים?


אם חסר לכם פריט יודאיקה זה או אחר, תמיד תוכלו להשיג אותו בשוק של צפת. בתי הכנסת העתיקים שלה מרתקים, יש בה קבלות שבת מרגשות והיא העיר היחידה בעולם שיש בה פסטיבל כליזמרים. ובכלל, אם תשאלו את הצפתים, מי שאחראי לדילול התיירות בעיר הם יבואני המזגנים. עד שנות השבעים, לפני שישראל התחילה להיות ממוזגת, היו עולים לצפת כדי להימלט מהחום הנורא של הקיץ.

לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגליל עליון ועמק החולה

צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות
צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות

הסמטאות של צפת מתמלאות בימים אלה בנגנים חדשים וותיקים, נגנים אשר גומעים קילומטרים רבים בסמטאות העיר ועושים שמח. אולם פסטיבל הכלייזמרים, לדברי המדריך, "הוא לא רק קשור לנגינה. יש בו מסר של פשטות. כולנו מוזמנים להגיע, לפשוט מעלינו ...

מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה
מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה

סמטה מוצלת מובילה אל הבית המוקף בבוסתן המשתלב בגינת ירק ועשבי תיבול שהשף קוטף ומלקט מהם היישר למטבח. נוף פנורמי גלילי והחרמון באופק. בבית שני חדרי אוכל מרווחים. החללים והקירות משמשים רקע לאוסף חפצי אמנות וטעם משובח. השף ...

מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין
מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין

"בעיצומו של קיץ, בחום יולי אוגוסט עליתי מהגליל התחתון אל הגליל העליון. הובלתי את הקרוואן בכביש הצר המטפס דרך הכפר ראמה, חלפתי על פני בית ג'אן וחרשים, ונכנסתי אל פקיעין". רונן רז חונה בגליל העליון, מכיר שכנים יהודים ...