תפריט עמוד

מסלול טיול בצפון קפריסין

טיול בין מטעי חרובים, מצוקי כורכר המשקיפים על הים התיכון, חופים מפורצים, מנזרים נטושים ואמת מים רומית. באביב נפרשים כאן שדות סחלבים יפים, בקיץ ובסתיו עולות צבות הים להטיל את ביציהן. טיול בצפון קפריסין

יוצאים מקירֶנְיָה (Kyrenia שבצפון קפריסין; בתורכית גִירְנֶה, Girne) בכביש החוף מזרחה. אחרי שמונה קילומטרים עוברים בצומת וממשיכים לכיוון ההרים וניקוסיה. מימין נראים שרידי מנזר ארמני נטוש. כשמטיילים בחודשים מארס ואפריל עוברים דרך שדות סחלבים אנדמיים (הייחודיים לאזור זה) בצבעים שונים, ודרך עמקים צרים ועמוקים הכלואים בין חופי הכורכר לבין מורדות הרי "חמש האצבעות" (Pentadaktylos; פנדאקטילוס, ביוונית; Besparmak, בשפרמאק, בתורכית), הלא הוא רכס קירניה.

נוסעים דרך עצי זית בר המשובצים בכוורות דבורים רבות, ומטעי חרוב, שפירותיו נטחנים ומתבשלים בקדרות גדולות להפקת סירופ מקומי וממתקים. אלה יוצאו בעבר מנמל החרובים, הנטוש היום. מספרים שהסירות היו חוזרות לנמל טעונות ברובים, שסופקו לתנועת ההתנגדות התורכית בשנות החמישים.

מימין נמצא הכפר התורכי קַרַאַגָ'אץ, שהוקם על ידי משוחררי הצבא העות'מאני. ממשיכים לאסנטפה (Esentepe), שלושים קילומטר מקירניה, כפר גדול שתושביו הועברו מהרי הטרודוס, והוא משמש מרכז מקומי לתיירות ולתעשייה זעירה – בתי בד, ייצור דבש וסירופ חרובים. ממשיכים לאורך החוף מזרחה, דרך נמל החרובים הנטוש, ולאחר כקילומטר יורדים אל החוף. בחודשים יוני עד ספטמבר אפשר לראות כאן את צבות הים הירוקות הענקיות עולות לחוף כדי להטיל את ביציהן.

ממשיכים דרך כמה בקתות דייגים לכפר בַּהצֶ'לִי, המאוכלס על ידי מהגרים מתורכיה. אורח החיים כאן מסורתי ודומה לכפרים שבמזרח תורכיה. נוסעים לאורך חופים שוממים ומפורצים וכמה כפרים קטנים עד לצומת העולה לקַנְטָרָה.

מבצר על רכס קירניה

מסיירים רגלית בכפר קפליג'ה (Kaplica) ונכנסים לכנסייה המקומית שהפכה למסגד. אפשר לראות למרגלות האפסיס את הפעמון עם התחריטים הנוצריים שהורד ממגדל הפעמונים. את מתקני הרחיצה והמחרב המוסלמיים, ומעל לכפר את בית הקברות הנוצרי עם מצבותיו המנותצות. מכאן ממשיכים להעפיל על פי השילוט למבצר קנטרה.

המבצר מציג את שלבי היישוב השונים של מבצרי קירניה האחרים: יסודות ובסיס ביזנטי, שיפוצים ותוספות לוזיניאניות (צלבניות) כחלק מקו הגנה המקושר בקשר עין להעברת מידע על ידי משואות, ונוכחות ונציאנית. מטפסים דרך שלושה אולמות ששימשו למגורי המושלים ודרך בריכת המים ומערכת איסוף המים לראש המבצר, לתצפית פנורמית מדהימה על רכס קירניה לכל צידיו.

חוזרים כמה קילומטרים לצומת החוצה את רכס קירניה מצפון לדרום, וממשיכים כ-14 קילומטר דרומה, לעיירת הדייגים בּוֹגָאזי (Bogazi), לארוחת צהריים באחת ממסעדות החוף, לשיטוט במעגן הדיג ולרחצה במפרץ הקטן. ממשיכים דרומה לאורך כביש החוף הגובל ממזרח עם מישורי מסאוריה, ונכנסים לפי השילוט לביקור במנזר בַּרָנַבָּס
(Varnavos). ברנבס היה יהודי קפריסאי ממשפחת מתיוונים, שהיה אחד השליחים הנוצרים החשובים בתקופה שבה הגיעה הנצרות לקפריסין. מעניין לראות אתר ביזנטי עם פרסקאות, המשמרות את סיפור חייו של הקדוש הנוצרי, העומד על תילו ומשמש אתר נוצרי אורתודוקסי, בהתאם להסכמי הפסקת האש מ-1974.

מהעיר הפיניקית למישורי מסאוריה

חוזרים אל הכביש הראשי וחוצים אותו לסיור באתר ההלניסטי-רומי החשוב באי – סלמיס (Salamis). העיר נוסדה במאה ה-11 לפני הספירה כעיר פיניקית, לאחר חורבן אנגומי-אלסיה ברעידת אדמה, והפכה במאה הרביעית לפני הספירה לעיר הלניסטית, מהחשובות בעולם העתיק. העיר עברה לשלטון התמלאי, ואחר כך התפתחה עיר רומית על כל מרכיביה – נמל, מבני ציבור ומתקני שעשועים. במאה הרביעית לספירה נהרסה סלמיס ברעידת אדמה, ונבנתה שוב על ידי הקיסרים הביזנטים.

חורבותיה, הכוללות וילה רומית, בורות מים ביזנטיים, נמל עתיק, שרידי אקוודוקט וקברים מלכותיים, פזורות על שטח נרחב. הביקור הממוקד יכלול את הגימנסיון, שסביבו שרידי ריצוף, בתי מרחץ מפוארים, בתי שימוש ושרידי תיאטרון מאוחר יותר, שנבנה בשלביה האחרונים של העיר.

ממשיכים דרומה אל העיר פמגוסטה (Famagusta). העיר הצלבנית העתיקה היתה היתה מיושבת תורכים מאז הכיבוש העות'מאני, כאשר תושביה היוונים נמלטו לפרבר הדרומי ורושי. האזור היווני הפך לעיר רפאים בעת הפלישה ב-1974. הפרברים הדרומיים על בתי המלון הרבים נטושים עד היום, ואת מקומם ממלאים אתרי הנופש בצד היווני של הגבול. הביקור בעיר כולל את הקתדרלה והכנסייה הגותית המרשימה איוס ניקולאוס, שהפכה למסגד לאלה מוסטפה פאשה (Lala Mustafa Pasa Cami), כנסיית פטרוס ופאולוס (מסגד סינאן פאשה), בית הכלא נמיק כאמל, שוק המזון ומצודת אותלו, המשקיפה אל הנמל. מומלץ לטייל אל חלקים מהחומה המקיפה בשלמותה את העיר, ולראות את החפיר, את חרכי הירי ואת השערים.

דרך מישורי מֶסָאוֹרְיָה (Mesaoria) ממשיכים כשעה נסיעה לביקור של אחר הצהריים המאוחרות בניקוסיה (Nicosia; לֶפקוסיה ביוונית, לפקושה בתורכית), בירת קפריסין. הקו הירוק, המכונה "קו אטילה", מפריד בין שני חלקי העיר ועובר בליבה, וניתן ללכת או לנסוע לאורכו. כמו כן, כדאי ללכת מאובליסק הגרניט לקתדרלת הענק הגותית סנטה סופיה, שבה הוכתרו המלכים לבית לוזיניאן, ואשר הפכה בעזרת צמד מינרטים למסגד סלימיה. משם אפשר להמשיך לכנסיית איוס ניקולאוס, שהפכה לבזאר. בזאר זה והשוק שלידו הם אתרי הקניות הזולים באי.

החזרה לקירניה (גירנה) נמשכת כמחצית השעה, בנסיעה צפונה וחציית רכס קירניה.

 

כדור פורח בקפדוקיה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מקפריסין הצפונית

קפריסין אחרת
קפריסין אחרת

מתגעגעים למלונות המפנקים של תורכיה, לאוכל הנהדר ולמחירים הנוחים? קפריסין הצפונית מחזירה את הטעמים והניחוחות התורכיים בלי הסוגיות המדיניות והיחסים המעורערים. שליח מסע אחר אונליין בילה סוף שבוע ארוך במלון על חוף פרטי בצפון קפריסין וגילה שאפשר להרגיש ...

צפון קפריסין: אתרים מומלצים
צפון קפריסין: אתרים מומלצים

עם חופים יפים, בתי מלון מפנקים, אוכל משובח ואתרים היסטוריים מרתקים – קפריסין התורכית, בצפון האי קפריסין, הופכת במהרה ליעד תיירות חם. הנה המלצות למקומות מעניינים ששווה לבקר בהם במהלך החופשה בצפון קפריסין

תולדות הסכסוך בצפון קפריסין
תולדות הסכסוך בצפון קפריסין

בצפון קפריסין יש חופים יפהפיים שאינם מביישים את רודוס ומלטה, ואוכל נפלא במחירים זולים. התושבים מכנים את האיזור הרפובליקה התורכית של צפון קפריסין. אבל רוב מדינות העולם אינן מכירות בה, ובניגוד לדרום היווני של האי יש בה חיילים ...