תפריט עמוד

 

צילומן של ציפורי בר בישראל אינו דומה לצילומן במקומות אחרים. בישראל, שבה תרבות שימור הטבע חדשה למדי, כמעט שלא ניתן להתקרב לציפורים ולצלמן ללא שימוש באמצעים אופטיים מיוחדים ובשיטות עבודה בשדה המזכירות לעתים שיטות ציד. הסיבה לכך היא שציפורי הארץ חוששות מאיתנו ונסות על נפשן בכל מפגש. לא אחת אני מתקנא בעמיתים, צלמי טבע בריטים למשל, הנהנים משמורות טבע שבהן ריכוזי עופות ים המוניים, שאינם חוששים מאנשים ושאפשר להתקרב אליהם ולצלם אותם כשאנו גלויים לעיניהם. כך, למשל, באיי הים הצפוני וגם באיי שֶטְלנד, בפוקלנד, בגלאפגוס ועוד.
להקות של שחפי אגמים מלקטות דגיגים במעגן מיכאל

להקות של שחפי אגמים מלקטות דגיגים במעגן מיכאל

 

שקנאי בעמק החולה

שקנאי בעמק החולה

אך גם אם רכשתי את מיטב הטכנולוגיה האופטית, זה עדיין לא מבטיח את הצלחתי. עדשות הטֶלֶה אינן פותרות את בעיית המרחק. למשל, כדי לצלם שרקרק במיטבו בהגדלה סבירה עם עדשת 400 מילימטר, עלי להיות במרחק של כשמונה מטרים ממנו. בשנים הרבות שאני עוסק בנושא, לא הכרתי שרקרק שהסכים להימצא במרחק הזה מרצונו הטוב. הם חששנים וממהרים לברוח.

כדי לצמצם מרחקים אימצתי את שיטת המצלמה הנסתרת: לצלם מתוך מסתור, בהיחבא, מבלי שהציפור תחשוד בנוכחות אנושית בקרבתה. שימוש ב"סוכת צילום" מקובל כיום אצל צלמי הטבע. הסוכה היא מִתקן נייד המוצב בשטח יום או יומיים קודם לכן, שאותו מקרבים מדי פעם למושא הצילום. קירוב המחבוא נעשה בהדרגה, כדי לא להפריע לציפור ולא לגרום לה לנטישת הקן. רק לאחר שמוודאים שהיא נינוחה בקן, אפשר להיכנס למחבוא ולצלם.

 

קורמורן

קורמורן

הרגעת הציפור מחייבת את מעורבותו של אדם נוסף: מלווה שיכניס את הצלם למחבוא ויסתלק מהשטח. לאחר שהיא נוכחת שהמלווה הסתלק, חוזרת הציפור לפעילותה הטבעית. הספירה עד שתיים קשה למרבית הציפורים, והן לא מבחינות שאדם אחד נשאר בקרבת הקן. יש שיטות נוספות לצילום מקרוב: הצבת מצלמה מוסווית בקרבת הקן והפעלתה בשלט רחוק או באמצעות כבל, שימוש במתקן הפעלה באמצעות קרן תת אדומה (infra red) ועוד שיטות שונות, שמרביתן פותחו על ידי צלמי טבע כדי לצלם מבלי להפריע.

שחפיות הים

שחפיות הים


מעבר לשיטות המתקדמות, לב העניין הוא היכרות מעמיקה עם הנושא ומודעות לשימור הטבע. צלמי טבע חוטאים לפעמים בפגיעה בטבע בגלל להיטות יתר וחוסר התחשבות. צילום הטבע ושמירתו חייבים להשיק זה לזה בתודעה. קשה להצליח בהפקת צילומי טבע טובים תוך כדי הטרדה של מושאי הצילום והפרעת שלוותם. נוסף לכך, מניעת הפרעה לבעלי חיים מעוגנת בחוקי המדינה, ולכן בצילום עופות מוגנים כדאי להתייעץ עם המפקח על רשות שמורות הטבע והגנים ולקבל אישור מתאים.

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...