תפריט עמוד

צ'ילה: המקומות שלא כדאי להחמיץ

צ'ילה מציעה למטיילים בה מגוון אדיר של נופים ומראות: הרי געש פעילים, נהרות שוצפים, אגמים בצבע טורקיז, עמקים ירוקים, פיורדים, קרחונים, מדבר וגם ערים נעימות במיוחד. הנה הצעות לטיולים בכמה מהאזורים היפים ביותר בארץ היפהפייה הזאת

צ'ילה כלואה בין האוקיינוס השקט מצד אחד ורכס האנדים הכביר מן הצד השני, והיא נראית על המפה כמעין איטריה דקיקה ומתפתלת. אבל המדינה הצרה והארוכה הזאת (4,350 ק"מ מצפון לדרום) מציעה למבקרים בה מגוון עוצר נשימה ממש של אתרים ונופים. בצפונה משתרע המדבר היבש ביותר בעולם, שכבר מאות שנים לא ירדה בו טיפת גשם. במרכז נמצאים עמקים ירוקים ופוריים, עם כפרים יפים וערים נעימות. הדרום מתאפיין ביערות, הרי געש ואגמים כחולים. החוף הדרומי הדרמטי והיפהפה מורכב מרצף עוצר נשימה של פיורדים והוא תחום בקרחונים מרשימים. קשה לתאר את כל היופי הזה במילים, צריך פשוט להגיע ולחוות אותו. הנה כמה אתרים שלא כדאי להחמיץ בצ'ילה, בצירוף המלצות לטיולים בכל אזור.

סנטיאגו וסביבתה

סנטיאגו, בירת צ'ילה היא עיר מוקפת הרים, שנהנית מאקלים נוח במשך כל השנה. תושביה החביבים, אווירתה המיוחדת ואפשרויות הבילוי הרבות שבה הופכים את השהות בה לנעימה במיוחד. אתרים מרכזיים: Mercado Central, שוק נפלא לארוחות צהריים של פירות ים טריים; הכיכר המרכזית Plaza de Armas, פארק מטרופוליטנו (Parque Metropolitano) על פסגת הר סן קריסטובל (Cerro San Cristobal, יש רכבל לפסגה), המוזיאון הצ'יליאני לאמנות פרה-קולומביאנית (Museo Chilieno de Arte Precolombino), מוזיאון סנטיאגו (Museo de Santiago); תצפית על העיר מפסגת הפארק סרו סנטה לוסיה (Cerro Santa Lucia); מוזיאון המשורר הצ'יליאני פאבלו נרודה, La Chascona, בביתו לשעבר; ו-Bellavista, אזור אופנתי ובוהמייני עם מסעדות תוססות ושוק עבודות מלאכת יד. העמק המרכזי הוא אידיאלי לגידול כרמים, ואפשר לצאת מהעיר לביקור ביקבים באזור.

סנטיאגו. אווירה נינוחה ושפע של אפשרויות בילוי | צילום: cordyph, flickr

ואלפראיסו
עיר נמל היסטורית ומעניינת מצפון-מערב לסנטיאגו. מבנה העיר הוא מבוך פתלתל של סמטאות, רחובות ושכונות הבנויות על גבעות ומקושרות ברכבלים (Ascensores). בעיר שוכן בית הקונגרס החדש של צ'ילה. המשורר נרודה התגורר גם כאן, בבית המכונה La Sebastiana.

ויניה דל מאר
העיר, השוכנת כעשרה קילומטרים צפונית לוואלפראיסו, מכונה "עיר הגנים" על שום השטחים הירוקים הרבים בה, ביניהם הגנים הבוטניים של צ'ילה. מדי שנה, בחודש פברואר, מתקיים כאן פסטיבל זמר (Festival Internacional de la Cancion) הומה אדם. העיר ידועה בשדרותיה הרחבות הנטועות דקלים, בכיכרות מטופחות בגינות, בטיילת ההומה שלה, בבתי הקפה ובחופים הלבנים והנקיים, המושכים גם גולשי גלים.

קסטרו, בירת האי צ'ילואה. בתי פאלאפיטו צבעוניים ניצבים על כלונסאות מעל נהרות ונחלים | צילום: אייסטוק

מחוז האגמים: שווייצריה הקטנה

מחוז האגמים הצ'יליאני הוא אזור יפהפה, צבוע בגוונים הירוקים של יערות גשם עתיקים ואדמות חקלאיות שנהרות ומפלים שוצפים בהם, ובגוונים הכחולים-טורקיזיים של אגמים קרחוניים, שפני המראה שלהם משקפים הרי געש בעלי  פסגות מושלגות. האזור כולל את המחוזות La Araucania (המחוז התשיעי) בחלקו הצפוני ו-Los Lagos (המחוז העשירי), שבתחומו נכלל האי צ'ילואה, הגדול באיי צ'ילה.

גילי חסקין, מדריך טיולים ותיק באמריקה הדרומית, ממליץ על מסלול קצר באזור האגמים (מסלול ארוך ומפורט שלו אפשר למצוא במדריך המלא של צ'ילה ובכתבתו על אזור האגמים):

* שייט על אגם כל הקדושים
* ביקור ולינה בעיירה פוארטו ואראס

* ביקור בפוארטו מונט בשוק הדגים אנחלמו ובנמל
* מעבר במעבורת אל אי הדייגים צ'ילואה
* ארוחת צהרים מאכלי ים טיפוסית
* ביקור במושבת פינגווינים

להלן כמה אתרים בולטים באזור המדהים הזה, שמציע אפשרויות רבות לפעילויות מאתגרות, טיולים נופיים, שיט, ביקור בעיירות ציוריות ועוד ועוד.

פוקון
עיירת הנופש הבולטת ביותר במחוז האגמים. בעיר אפשר לארגן שלל פעילויות, כמו רפטינג בנהר Rio Trancura, טיפוס, אופני הרים, רכיבה על סוסים, סיורים מאורגנים באתרי הטבע סביבה ועוד.

הפארק הלאומי וייריקה
זהו מוקד העניין המרכזי באזור האגמים. במרכזו של הפארק ניצב הר הגעש וייריקה המתנשא לגובה 2,840 מטר. אינכם צריכים להיות מטפסים מקצועיים כדי להעפיל לפסגת ההר, אך חובה להצטייד בקרמפונים (מעין סנדלים ממוסמרים, שנועלים על הנעליים), בקרדומי קרח, בחבלים ובציוד הדרוש לטיפוס קרח, וכן לצאת בלוויית מדריך מוסמך. את כל אלו אפשר לארגן בנקל מפוקון. לטיפוס יוצאים באחת אחר חצות, כדי להגיע לפסגה באור ראשון ולצפות בלוע הפעיל. מהעיר אין תחבורה ציבורית אל הפארק, אך הוא נגיש באמצעות מוניות וסיורים מאורגנים. סמוך לפארק שוכנים מרחצאות חמים.

מפלאי הבריאה. קרחון צף בפיורד באזור פטגוניה | צילום: פטריק פונדל

צ'ילואה
האי צ'ילואה (Isla Grande de Chiloe) הינו הגדול באיי צ'ילה הנמצאים במלואם בתחומה (בניגוד לטיירה דל פוגו, "ארץ האש" שבקצה הדרומי של היבשת, הגדול יותר אך השייך בחלקו הגדול לארגנטינה). האי שייך למחוז לוס לאגוס, ומשתרע ממערב לחופיו הדרומיים של המחוז. בחלקו המערבי יערות גשם ממוזגים רחבי ידיים, דיונות וחופים. חופו המזרחי מיושב יותר ומנוקד בכפרי דייג ובכפרים חקלאיים בעלי גגות רעפים, וכן באיי קטנים יותר, השייכים לארכיפלג. מאיים אלו אפשר להבחין בפסגות פטגוניה המושלגות באופק, מעבר לים. בכפרים ניתן לראות בתי פאלאפיטו (palafito) רבים, הניצבים על כלונסאות מעל נהרות ונחלים. מבנים מעניינים נוספים הן כנסיות העץ האלגנטיות הרבות שנבנו באי. שתי הערים הגדולות הן אנקוד (Ancud) וקסטרו (Castro).

קאסטרו היא בירת האי, השוכנת במרכז החוף המזרחי. זוהי העיר הותיקה והגדולה בצ'ילואה. קאסטרו ידועה בפירות הים המשובחים שלה ובאמנות המקומית המסורתית, וכן במבני הפאלאפיטוס הצבעוניים הרבים בה. באנקוד, הנמצאת כתשעים קילומטר צפונית לקאסטרו, נמצא מוזיאון צ'ילואה ובו תערוכות העוסקות בהיסטוריה, בטבע ובתרבות העשירה והמיוחדת של הארכיפלג. במערב האי הוכרזו חלק מהיערות כפארק הלאומי צ'ילואה (Parque Nacional Chiloe).

אל האי אפשר להגיע בשילוב אוטובוסים ומעבורות מפוארטו מונט, אוסורונו, ויישובים נוספים לאורך החוף הצ'יליאני.

קארטרה אוסטרל, האוטוסטרדה הדרומית, עוברת דרך נופי פטגוניה היפהפיים | צילום: אלכסנדר וולמן

פטגוניה: פיורדים וקרחונים

אזור פטגוניה נחלק בין צ'ילה לארגנטינה. פטגוניה הצ'יליאנית כוללת את המחוז ה-11, אייסן (Aisen) והמחוז ה-12, Megallanes. אזורי הפיורדים והקרחונים מזכירים במידה רבה אזורים שונים בנורבגיה ובאלסקה ואת פארק הפיורדלנד בניו זילנד. היישובים בחלק זה של צ'ילה דלילים והטבע בשיא הדרו.

האוטוסטרדה הדרומית, קארטרה אוסטרל (Carretera Austral) היא מהדרכים הידועות והיפות בחלק זה של היבשת. זוהי דרך עפר שראשיתה מדרום לפוארטו מונט וסופה בפורטו יונגאי (Puerto Yungai) שבפטגוניה, העוברת בין נופים נפלאים כפיורדים עמוקים, לגונות יפהפיות, יערות אדירים, קרחונים והרים. סלילתה של הדרך הושלמה אך ב-1988, ועדיין ישנם קטעים לאורכה המחייבים שימוש במעבורות, בעיקר בפתחיהם של פיורדים מסיביים. החלק הפופולרי ביותר בדרך יפה זו הינו הקטע המרכזי שלה, בן כ-420 קילומטר, בין עיירת הנמל Chaiten במחוז העשירי לבירת מחוז אייסן, Coihaique.

פונטה ארנס. עיר נמל שוקקת חיים במפרץ מגלן | צילום: cordyph, flickr

לגונה סן רפאל
מ-Coihaique שעל דרך הקארטרה אוסטרל יוצאים סיורים לפארק הלאומי המרהיב לגונה סן רפאל (Laguna San Rafael). מקרחון סן רפאל נשברים גושי קרח לבנים-תכולים, הצפים במי האגם המקסים. סיורי שיט למקום יוצאים גם מפוארטו מונט והעיירה פוארטו צ'אקאבוקו (Puerto Chacabuco).

פונטה ארנס
פונטה ארנס (Punta Arenas), היושבת על גדתו הצפונית של מפרץ מגלן, היא עיר נמל שוקקת חיים והיישוב הגדול במחוז. בסמוך לעיר נמצאת מושבת פינגווינים מגלנים במיצר אוטוויי (Otway Sound).

הפארק הלאומי טורס דל פיינה. יופי עוצר נשימה | צילום: winkyintheuk, flickr

פארק מגדלי הפיינה
הפארק הלאומי מגדלי הפיינה, או בשמו הספרדי טורס דל פיינה, הוא אחד הפארקים המפורסמים ביותר במדינה. שמו ניתן לו על שום תצורתם המיוחדת של עמודי הגרניט האנכיים הבולטים מעל פני השטח. פרט לאלו מתהדר הפארק באגמים ובקרחונים, מפלי מים ויערות, ועולם חי עשיר. בפארק עובר מסלול הליכה מעגלי פופולרי בן כחמישה ימים.

המלצה של מדריך הטיולים גילי חסקין למסלול בחלקה הדרומי ביותר של צ'ילה:

* טיסה מעל שדות הקרח לפונטה ארנס הדרומית
* ביקור בפונטה ארנס
* תצפית על מייצרי מגלן
* לינה בפוארטו נאטלס
* שייט בספינה לקרחון בלמסדה
* שייט בזודיאקים מהירים דרך נהר סראנו
* כניסה לפארק מגדלי הפיינה ולינה בלודג' מקומי
* פארק מגדלי הפיינה: סיור למפל הגדול ומפל הפיינה
* תצפיות על קרני הפיינה
* טיול רגלי ותצפיות על מגדלי הפיינה ולגונה אזול

צפון צ'ילה: המדבר הגדול

אזור צפון צ'ילה ניחן בגיוון גיאוגרפי מעניין. ממזרח, בגבול עם ארגנטינה, מתנשאות פסגות הרי האנדים, וממערב חופי האוקיינוס השקט הנאים. ביניהם נמצאים מדבר אטקאמה (Atacama) והרמה המישורית אלטיפלאנו (Altiplano). בשוליו הדרומיים של המדבר שוכן אזור מכרות עשיר במינרלים. העיר אריקה (Arica), הצפונית ביותר במדינה, שוכנת באזור יבש סמוך לחוף, ומשמשת בסיס יציאה לטיולים באזור. הנה המלצות לכמה מקומות יפים במיוחד באזור הצפון:

מדבר אטאקאמה בצפון צ'ילה | צילום: Michel, flickr

הפארק הלאומי לאוקה
הפארק הלאומי לאוקה (Lauca) שוכן בשיפולי הרי האנדים, בצפונה של צ'ילה. במרכז הפארק נמצא האגם התכול Lago Chungara (גובה 4,500 מטר), שמוקף בהרי געש מושלגים. בפארק יש מרחצאות חמים, מסלולי הליכה, אתרים ארכיאולוגים וכנסייה היסטורית בכפר Parinacota. אפשר לראות כאן ציפורים ועופות מים רבים וכן עדרים של ויקוניה (קרובי משפחה של הלאמה). אחת מאפשרויות הלינה באזור היא בכפר Putre הסמוך לפארק.

עמק אספה (Valle de Azapa)
עמק ירוק סמוך לאריקה. האתרים בו כוללים סדרה של גיאוגליפים עתיקים והמוזיאון הארכיאולוגי San Miguel de Azapa. גיאוגליפים רבים נוספים נמצאים באזור העיר איקיקה (Iquique), ביניהן דמותו גדולת הממדים של "ענק האטאקאמה".

כנסייה בכפר סן פדרו דה אקטקמה | צילום: אייסטוק

סן פדרו דה אטקאמה
הכפר San Pedro de Atacama, השוכן בקצהו הצפוני של אגם המלח Salar de Atacama, הוא מחביבי התיירים בצפונה של צ'ילה. בכפר מוזיאון (Museo Gustavo Le Paige) מוצלח ובו תצוגות הקשורות באזור. אך עיקר העניין קשור בנופים סביבו: אגם המלח המשמש מקום מחייתה של מושבת פלמינגו ופסגות הרי האנדים סביבו; אל טאטיו (El Tatio), אתר הגייזרים הגבוה בעולם (כ-4,300 מטר מעל פני הים), המרשים במיוחד בזריחה; ו-Valle de la Luna, תצורות נוף מיוחדות שעוצבו בידי הרוח.

הרצאת וידאו: פטגוניה המסעירה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מצ'ילה

אי הפסחא: מסע אל הלא נודע
אי הפסחא: מסע אל הלא נודע

מסע מיוחד במינו אל אי הפסחא המרוחק והמבודד, הידוע בפסלי הענק המסתוריים שבו, כדי להגשים את החלום של תומר בכר ז"ל, תרמילאי מושבע שרצה להגיע אל האי ולא הספיק. בשבילך, תומר, עד קצה העולם, כותבת לו אמו, דליה ...

חגיגות סילבסטר בקרטרה אוסטרל, צ'ילה
חגיגות סילבסטר בקרטרה אוסטרל, צ'ילה

התכנית המקורית לא עלתה יפה, וכך שירלי נדרי מצאה את עצמה מבלה את ערב השנה האזרחית החדשה בכפר נידח בדרך הקרטרה אוסטרל בצ'ילה, בלי מיטה אחת פנויה. את מה שקרה אחר כך היא לא תשכח לעולם, בעיקר לא ...

טורס דל פיינה: המסלול ההיקפי – המדריך לתרמילאי
טורס דל פיינה: המסלול ההיקפי – המדריך לתרמילאי

פארק טורס דל פיינה (מגדלי הפיינה) נמצא בדרום צ'ילה, בפטגוניה הצ'יליאנית. הוא נחשב ליהלום שבכתר ואחת השמורות היפות בעולם. במרכזו נמצאים שלושה מגדלי גרניט שנתנו לפארק את שמו, וסביבם הרים מושלגים, קרחונים, אגמי טורקיז יערות והרבה שקט. מה ...