תפריט עמוד

פריז של החלומות: חצות בפריז

במשך שנים היה וודי אלן מזוהה יותר מכל עם ניו יורק, אבל בשנים האחרונות הוא התחיל לצאת מגבולות עירו האהובה. "חצות בפריז" הוא שיר אהבה לעיר האורות, שיגרום גם לפרנקופובים מושבעים לרצות לעלות על מטוס לפריז בסוף הסרט. טיול בעיר בעקבות הסרט

"זה לא ייאמן. תסתכלי על זה! אין עיר כזו בכל העולם. ומעולם לא היתה". גיל פנדר, תסריטאי הוליוודי מצליח שמנסה לכתוב את ספרו הראשון, מאוהב. הוא מאוהב בעיר אליה הגיע לביקור עם משפחתה של ארוסתו, אינז, רגע לפני החתונה. את המשפט זה, שפותח את חצות בפריז, אומר גיל לאינז בגנים של ביתו של קלוד מונה בג'יברני, המרוחקת כשמונים קילומטר מפריז. פנדר נלהב מהרעיון שמונה חי ועבד ממש במקום הזה, המרוחק נסיעה קצרה על כך מפריז.

ממש כמו רבים מסרטיו של אלן שהיו שיר הלל למנהטן, "חצות בפריז" הוא שיר אהבה לעיר האורות. הסרט נפתח בתמונות פריזאיות: גשר על נהר הסן, שער הניצחון, ספינה מלאה בתיירים שטה על הנהר, המולין רוז', כיכר קטנה, בית קפה, הפירמידה של מוזיאון הלובר, הפנתיאון, פריז בגשם, מגדל אייפל מואר בלילה.

שחפים על גדות הסן. הנהר מככב בסצנות רבות בסרט

הדימויים האלה של פריז מלהיבים לא רק את הצופים, אלא גם את גיל פנדר. הוא מוכן לוותר על הבית עם הבריכה בבוורלי הילס ולעבור לגור בעליית גג קטנה בפריז, לכתוב את הספר שלו, ולצאת לטיולים ליליים בגשם. הוא רואה את עצמו מטייל בגדה השמאלית עם בגט תחת זרועו, ממהר לקפה דה פלור לכתוב בשמחה את הספר שלו. פנדר מאוהב בפריז אותה רואה בעיני רוחו – רומנטית, נוסטלגית ושובת לב, יפה ומלאת השראה, מוקד משיכה לאמנים, מוזיקאי ג'אז וסופרים. פריז בתקופת הסלונים של שנות העשרים.

אינז לא שותפה לפנטזיה הרומנטית של גיל. היא מעדיפה לבלות עם פול וקרול, חבריה מארצות הברית אותם פגשו במקרה בעיר, במקום לצאת לעוד טיול לילי בגשם עם גיל. וכך גיל מוצא את עצמו לילה אחד יוצא להרפתקה לילית בעיר. מכונית פג'ו משנות העשרים אוספת אותו, והוא קופץ לביקור בפריז של שנות העשרים, פריז של מועדוני הג'אז ושל הסלונים הספרותיים והאמנותיים, פריז של גרטרוד שטיין והמינגווי, פריז של פיקאסו ודאלי, פריז של סקוט וזלדה פיצג'רלד, פריז של ג'וזפין בייקר, פריז של קול ולינדה פורטר. פריז שתמיד הופיעה בחלומותיו. וכך לילה אחר לילה, כשהשעון מצלצל חצות, יוצא גיל למסע בעבר, ובימים הוא מטייל עם ארוסתו והוריה בעיר, בעודם עסוקים בקניות, ארוחות במסעדות יוקרה והכנות לחתונה. בדרך הוא לומד כמה דברים על החיים ועל עצמו, ומגלה שגם להווה יש את הקסם שלו.


להתאהב בעיר האורות. הקדימון לסרט "חצות בפריז"

פריז השתנתה הרבה מאז שנות העשרים, וגם כך רבות מהסצנות התקופתיות בסרט צולמו במקומות סגורים שקשה לזהותם מבחוץ, אבל טיול בעקבות כמה מהתחנות בסרט, בפריז של המאה ה-21, מראה שפריז היא עדיין עיר יפה ורומנטית להפליא. הנה כמה אתרים בפריז ובסביבתה, שאפשר לטייל בהם בעקבות הסרט, ולמעשה מומלץ להגיע אליהם גם ללא כל קשר לסרט:

כנסיית סנט אטיין דה מונט
ההרפתקה הלילית של גיל התחילה על מדרגות כנסיית סנט אטיין דה מונט (ÉGLISE SAINT-ÉTIENNE-DU-MONT) שברובע הלטיני. גיל הגיע לשם ממש במקרה, כשהוא שתוי לאחר ערב של טעימת יינות, בעודו מנסה למצוא את הדרך בחזרה למלון. הוא התיישב על מדרגות הכנסייה, וכשפעמון הכנסייה צלצל 12 פעמים הופיעה במקום מכונית פג'ו עתיקה ובתוכה הצעירים שהזמינו את גיל להצטרף אליהם ללילה של בילויים בפריז.

בסרט לא רואים את פנים הכנסייה, שבנויה במגוון סגנונות – גותי, רנסאנס וקלאסי. גיל לא ראה את הויטראז'ים היפים מהמאה ה-16 שמעטרים את הכנסייה. כדאי לשים לב אליהם וגם למסך בית המקהלה הבנוי אבן בסגנון רנסאנסי.

כתובת: 1 Place Ste-Geneviève, 5e

חדר חבצלות המים במוזיאון האורנז'רי | צילום: Gigi 4791, Flickr

מוזיאון האורנז'רי
מוזיאון האורנז'רי ( (MUSÉE DE L’ORANGERIE), שממוקם בצידם הדרומי של גני הטווילרי, אמנם לא מפורסם כמו מוזיאון הלובר או מוזיאון אורסיי, אך למרות זאת מדובר באחד מהמוזיאונים החשובים בפריז, ובו אוסף מרשים של אמנות אימפרסיוניסטית. המבנה בו הוקם המוזיאון שימש בעבר כחממה והוסב למוזיאון ב-1927. האטרקציה המרכזית של המוזיאון היא החדר האליפסי שבקומה העליונה של המבנה, בו מוצגים שמונה ציורי קיר ענקיים של חבצלות המים של קלוד מונה. קלוד מונה תכנן בעצמו את החדר (שיחד עם שאר המוזיאון עבר שיפוץ ומקיף ונפתח מחדש ב-2006), והחבצלות מוארות באור טבעי. בחדר הזה צולמה אחת מהסצנות בסרט, כשגיל ואינז מבקרים במוזיאון יחד עם חבריה של קרול מארצות הברית, פול וקרול. גיל לא מחבב את פול, אותו הוא מכנה "פסבדו אינטלקטואל", בשל יהירותו וניסיונו להפגין ידע בכל תחום, כפי שעשה גם בביקורם במוזיאון. בנוסף לחבצלות המים של מונה, יש במוזיאון יצירות של סזאן, רנואר, רוסו, מטיס ועוד.

כתובת: Jardin des Tuileries

מוזיאון רודן והגן שבחזית המוזיאון

מוזיאון רודן
מוזיאון רודן (Musée Rodin) הוא אתר נוסף אליו הגיעו שני הזוגות לבילוי משותף. גם כאן, בגן המוזיאון, ניסה פול להפגין את ידיעותיו (השגויות) על רודן, בעוד מדריכת המוזיאון, שמגולמת על ידי קרלה ברוני, מתקנת אותו, לשמחתו של גיל. המוזיאון מופיע עוד כמה פעמים במהלך הסרט, כשגיל מגיע להתייעץ עם המדריכה ולבקש את עזרתה. המוזיאון ממוקם בבית בו התגורר רודן ברובע השביעי, והוא מוקף בגן יפה בו מוצגים כמה מפסליו החשובים של רודן.

כתובת: rue de Varenne  מס' 79

שוק הפשפשים סנט וואן
גיל ואינז ביקרו בשוק הפשפשים סנט וואן (MARCHÉ AUX PUCES DE SAINT-OUEN), שנחשב לשוק העתיקות הגדול ביותר בעולם. בזמן שאינז עשתה שופינג, הגיע גיל לדוכן תקליטים משומשים ושם שוחח עם גבריאל, המוכרת הצעירה, שחלקה איתו את האהבה לקול פורטר. בשוק, שפתוח בימי שבת-שני, יש כ-2,500 דוכנים לממכר עתיקות ופריטים נוסטלגיים, וכדאי מאוד לבקר בו כדי למצוא אוצרות, גם אם סביר להניח שהם לא יימכרו במחירי מציאה.

כתובת: rue des Rosiers מס' 140

דוכן בשוק העתיקות סנט וואן

גשר אלכסנדר השלישי
סצנת הסיום של הסרט צולמה בגשר אלכסנדר השלישי (PONT ALEXANDRE III), הפוטוגני להפליא. גיל יצא לטיול לילי בעיר, אבל במקום להגיע לכנסיית סנט אטיין דה מונט הוא הגיע לגשר הקשתות שנמתח מעל לנהר הסן. הגשר, המעוטר בקצוותיו בסגנון הר-נובו, נחשב לאלגנטי ביותר והמקושט ביותר בעיר. הגשר נבנה בידי המהנדסים ז'אן רסל (Jean Résal) ואמדה ד'אלבי (Amédée d'Alby) ונחנך בשנת 1900 במסגרת התערוכה העולמית של פריז של אותה שנה. הגשר, שאורכו 154 מטר, נחשב באותה תקופה לנס הנדסי. גם היום הגשר מרשים מאוד ואין מתאים ממנו לסצנת הסיום הרומנטית והאופטימית של הסרט.

גני ורסאי. אחד מהיעדים הפופולריים ביותר לטיול יום מפריז

מחוץ לעיר
על אף שעלילת הסרט מתמקדת בפריז, גיל ואינז יוצאים גם לטיולים מחוץ לעיר, וכדאי בהחלט, גם למי שלא מטייל בעקבות הסרט, לעשות כמותם.

סצנת הפתיחה של הסרט מתרחשת, כאמור, בגן של ביתו של קלוד מונה בכפר ג'יברני, ששוכן כשמונים קילומטר מצפון לפריז. הגן היפהפה היווה מקור השראה עבור מונה והוא הרבה לצייר בו. לצד ערוגות פרחים בשלל צבעים והמון עצים וצמחייה, נמצאת בגן בריכת הנימפיאות המפורסמת עם הגשר היפני שזכתה להנצחה ברבים מציוריו של מונה. על הגשר הזה מתנשקים גיל ואינז.

סיבה נוספת לצאת מחוץ לפריז נמצאת קרוב יותר בוורסאי. ורסאי היתה במשך שנים בירתה הלא רשמית של צרפת. שריד לכך ניתן למצוא בארמון ורסאי המפואר, שהיה משכנם העיקרי של מלכי צרפת בשלהי המאה ה-17 והמאה ה-18, ומהווה את אחד היעדים הפופולאריים ביותר לטיול יום מפריז. גם שני הזוגות – גיל ואינז, פול וקרול, הגיעו לטיול במקום. הם מטיילים בגנים המפוארים של הטירה, גנים צרפתיים קלאסיים שמאופיינים בצורה סימטרית, ובהם שבילים, מזרקות ותעלות מים, בעוד שפול, שמדריך את הטיול, לועג לגיל על נטייתו לנוסטלגיה.

בריכת חבצלות המים בגן ביתו של קלוד מונה בג'יברני

תחנות נוספות
הסרט כולו, מביא תמונות פריזאיות, ובמהלך הצפייה בו מתגלים עוד ועוד מקומות בהם אפשר לבקר. המדקדקים יכולים ללכת למלון בריסטול (Hotel Le Bristol), בו התארחו גיל ואינז ובו צולמו סצנות רבות מהסרט. המלון היוקרתי והאלגנטי נפתח ב-1925 ומאז אירח בין כתליו מפורסמים רבים, בהם ג'וזפין בייקר, גרייס קלי, מרלין מונרו, צ'רלי צ'פלין וכמובן וודי אלן, שהתארח במקום בזמן צילומי הסרט. סביר להניח שלא תוכלו להרשות לעצמכם להתארח במקום, אבל אפשר לקבל טיפול בספא של המלון, לאכול במסעדת המלון שזכתה לשלושה כוכבי מישלן או פשוט להציץ מבחוץ.

כתובת: rue du Faubourg Saint-Honoré מס' 112

חנות הספרים שייקספיר אנד קומפני. מוסד פריזאי

מוסד פריזאי נוסף שמופיע בסרט הוא חנות הספרים שייקספיר אנד קומפני, חנות הספרים המפורסמת ביותר בצרפת, בה אפשר למצוא כמעט כל ספר שאפשר להעלות על הדעת, בעיקר בשפה האנגלית. לא במקרה בחר אלן לצלם את גיל יוצא מהחנות: החנות הנוכחית אמנם נפתחה ב-1951, אבל כבר בשנות העשרים והשלושים של המאה הקודמת, פעלה בעיר, ברחוב ל'אודאון (l’Odéon), חנות ספרים בשם "שייקספיר אנד קומפני", שהתמחתה בספרות אמריקאית ואנגלית והיוותה מקום התכנסות של הסופרים שגלו מארצות הברית כמו ארנסט המינגווי וסקוט פיצג'רלד. גם החנות הנוכחית מהווה מוקד משיכה לסופרים, וגם מלון בחינם לעוברי אורח שישנים בין המדפים.

כתובת: rue de la Bûcherie מס' 37

ואם יש עוד מקום אחד שאסור לפסוח עליו, הרי שאלו הן גדות הסן. גיל אוהב לטייל לאורך הנהר של פריז, לבד או בזוג, והנהר מככב בסצנות רבות בסרט, בשעות הבוקר או כשהוא מואר בלילה.

עיריית פריז הוציאה מפת סיור בעקבות כמה תחנות בסרט, אותה ניתן להוריד בכתובת הזו.

טירת הנשרים בדרום צרפת

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מפריז

פאריס הפחות מוכרת: הגדה הימנית
פאריס הפחות מוכרת: הגדה הימנית

הפעם אביטל ענבר מציג אתרים לא מאוד מוכרים בפאריס השוכנים על הגדה הימנית של הסן. הואיל והנהר זורם מערבה, במפה היא "מעל" הנהר. מתחיל באתרים שבמרכז העיר, ומרחיק קילומטרים שבגבול פאריס. בצפון מערב, פרבר סן-דני. בדרום-מערב, בולוניה-ביאנקור

פאריס הפחות מוכרת, הגדה השמאלית
פאריס הפחות מוכרת, הגדה השמאלית

בספרו החדש, פאריס של כולנו, מספר הסופר אביטל ענבר על פאריס שהוא מכיר זה 65 שנה. במסע אחר הוא בחר להציג פנים מוכרות פחות של העיר, מקומות שרוב התיירים אינם מכירים. כאן התמקד בגדה השמאלית, כלומר, פאריס שמדרום, ...

טיול קולינרי בפריז
טיול קולינרי בפריז

הפריזאים מתייחסים לאוכל ברצינות רבה, בין אם זאת ארוחה עם חברים, קניות בשוק מקומי או פיקניק בסוף שבוע. וגם אם אין לכם חברים מקומיים שיזמינו אתכם לארוחה ביתית, תוכלו לאכול ולשתות טוב במסעדות יוקרתיות, בבתי קפה מיתולוגיים, במסעדות ...