תפריט עמוד

פסטיבל האוכל הכפרי במטה יהודה: ההנאה שבאיטיות

שפלת יהודה מציעה שפע של תענוגות קולינריים: מסעדות כפריות, בשלנים ביתיים, יקבים, מבשלות בירה, מאפיות ומחלבות, עם דגש על חומרים מקומיים ועונתיים ושיטות הכנה מסורתיות. פסטיבל האוכל הכפרי של מטה יהודה הוא הזדמנות מצוינת לטייל באזור הירוק והמקסים הזה ולגלות את הסודות הגסטרונומיים המקומיים

כשיושבים לבראנץ' על דק העץ בחצר של נטלי פוטנה אבו במושב נחושה, החיים נראים יפים. השולחן עמוס במעדנים מלוחים ומתוקים מפתים, וממול נפרשים הנופים המיוערים של עמק האלה, כשדבר לא חוסם את הנוף הפתוח. חבל שאי אפשר לעצור את הזמן ולבלות כאן את כל היום, ונדמה שהדבר היחיד שחסר הוא ערסלים שאפשר יהיה לנמנם בהם בין קיש פטריות לקרם ברולה. אבל לכל הדברים הטובים יש סוף, ובסוף היינו צריכים להיפרד ולעבור לתחנה הבאה בסיור הקולינרי שלנו. תוך זמן קצר גילינו שהשילוב של אוכל טוב, נופים יפים והתחושה שאין צורך למהר לשום מקום מאפיין בתי אוכל רבים בשפלת יהודה, אשר אפשר להכתיר אותה בקלות כבירת הסלואו פוד של ישראל.

שפלת יהודה היא אזור של גבעות עגולות, שבחורף מתכסות בפריחה נהדרת, כרמי גפנים וזיתים, יערות, מערות ובעיקר שפע קולינרי שאין שני לו. יש כאן יקבים, מבשלות בירה קטנות, מחלבות, מאפיות, מסעדות כפריות והמון בשלנים שיוצרים דברים מופלאים מכל הטוב של האזור ופותחים את ביתם בפני המבקרים. אחד הדברים שמייחדים את האזור הוא המגוון האנושי  – תמצאו פה בשלניות כורדיות, ערביות, מרוקאיות, תימניות וקוצ'יניות, גברים שמכינים בשרים, לחם ויין, וצעירים שהחליטו לפרוש מהמירוץ ולגדל את ילדיהם קרוב לטבע ופתחו בתי אוכל קטנים של פיצות ופוקצ'ות, מרקים ואוכל טבעוני. מה שמשותף למרביתם, מלבד התשוקה לאוכל, הוא השימוש בחומרי גלם מקומיים ועונתיים ובשיטות גידול ובישול מסורתיות, והניסיון להישאר קטנים, בלי יומרות לגדול ולהתרחב.

בתקופה הזו של השנה, אזור שפלת יהודה ירוק ופורח

בתקופה הזו של השנה, אזור שפלת יהודה ירוק ופורח

פסטיבל האוכל הכפרי של מטה יהודה, המתקיים כאן כל שנה, תרם במידה רבה לפריחה הקולינרית של האזור. הוא מאפשר הצצה ליוזמות הקולינריות האזוריות, כאשר בשלנים רבים פותחים את בתיהם לאורחי הפסטיבל. לארוחות הביתיות מצטרפות ארוחות מיוחדות במסעדות, לצד שלל פעילויות קולינריות: סיורים ביקבים, סיורי ליקוט, ירידי אוכל, מופעים מוזיקליים ועוד. השנה הפסטיבל חזר לחודש מרץ, וזהו זמן נפלא לטייל באזור הירוק, המכוסה במרבדים של כלניות, נרקיסים ותורמוסים. המבחר בפסטיבל עצום והבחירה קשה. ההמלצה שלנו היא לא להתמקד במקום אחד, אלא לסייר בכמה תחנות ואפילו להגיע במשך כמה סופי שבוע.

Chez Natalie: פתיחה מושלמת ליום

איפה שלא תבקרו במהלך פסטיבל האוכל הכפרי, אל תוותרו על פתיחת היום בפטיסרי של נטלי במושב נחושה. נטלי, שלמדה בישול בקורדון בלו, הגיעה לארץ מצרפת ב-2002, כדי להעניק לבנה חינוך יהודי וציוני. מאז נולדו לה עוד ארבעה ילדים, וכולם גרים ביחד עם עזים ותרנגולות במושב נחושה.

הצצה לצד המתוק בברנץ' המנצח של נטלי במושב נחושה

הצצה לצד המתוק בברנץ' המנצח של נטלי במושב נחושה

לפני כמה שנים נטלי פתחה קייטרינג שסיפק אוכל לאירועים באזור, אבל תמיד היא חלמה לארח במקום משלה. בפסטיבל נטלי פותחת בשישי בבוקר לבראנץ', והשאיפה להפוך את הבראנץ'. בהחלט שווה להגיע לכאן מרחוק: על השולחן מונחים קישים נפלאים, לחמים שזה עתה נאפו לצד מטבלים, סלטים רעננים, קרפים מגולגלים במילוי של גבינת שמנת וסלמון, תפוחי אדמה מוקרמים, ביצה עלומה וסלמון מעושן על מצע של לחם, אספרגוס בוויניגרט וניוקי מבצק רבוך עם שמנת ופטריות פורטובלו. באגף המתוקים: טארט תותים, עוגת שמרים, בריוש, קרם ברולה וטירמיסו נפלא, כשבהכל ניכר שנטלי לא חוסכת בחומרי גלם טריים ואיכותיים. אפשר לשבת בפנים או לצאת לדק ולאכול מול הנוף.  יש להזמין מקום מראש. טלפון: 055-6670749

החיים נראים יפים על הדק של נטלי במושב נחושה

החיים נראים יפים על הדק של נטלי במושב נחושה

סיור ליקוט וארוחה טבעונית אצל נורה במושב מטע

אחרי כל האוכל, כדאי לאזן את הגוף במשהו בריא. זה בדיוק הזמן לבקר את נורית הרץ (נורה) במושב מטע. נורית היא מורת דרך ושפית צמחונית, אשר מדריכה סיורי ליקוט ביער הסמוך לבית. היא לקחה אותנו לסיור קצר בין הצמחים האכילים, שרבים מהם אפשר לפגוש גם בשדות פתוחים ליד הבית (למי שעוד יש כאלה)  – חוביזה, מרור הגינות, גזר קיפח, קידה שעירה, חרדל, גדילן ואפילו חרצית, שאפשר לקלף את הגבעול שלה ולאכול את תוכו.

סיור ליקוט עם נורה ממושב מטע

סיור ליקוט עם נורה. הגזר הקיפח שהיא מחזיקה משמש להכנת סלטים ומאפים, ואפשר גם סתם לנשנש

בתום הסיור הגענו לחצר ביתה של נורית, שם נהנינו מארוחה שכולה מקומית ועונתית, וזו לא קלישאה – כל המנות, על טהרת הצומח, מבוססות על הצמחים שנורית מלקטת. טעמנו סלט עלים, עם המון עלים שלא תמצאו בסופר, מקושט בפרחי קלנדולה (האכילים גם הם, כמובן) ומתובל בוויניגרט הדרים טעים להפליא. עוד חיכו לנו לחם מחמצת, עלי גפן ממולאים, פטאייר עם תרד בר שלצידו טחינת עגבניות ופסטו סלק, והדובדבן שבקצפת – רביולי סלק ממולא בגבינת שקדים טבעונית, ששבה גם את מי שלא נמנה על חובבי הסלק. ויש גם קינוח נהדר: שערות קדאיף עם קרם שקדים, תותים, סירופ הדרים והל. במהלך הפסטיבל יהיה בכל שבת סיור ליקוט ביער ולאחריו ארוחה בת שש מנות בחצר של נורית. התענוג נמשך כשלוש שעות ועלותו 240 שקל. יש להזמין מקום מראש בטלפון 052-8333844.

רביולי של סלק במילוי גבינת שקדים אצל נורה במושב מטע

רביולי של סלק במילוי גבינת שקדים אצל נורה במושב מטע

חגיגת בשרים בנתיב הל"ה

ממושב מטע המשכנו לנתיב הל"ה, למקום שעל פניו נראה ההיפך הגמור – נפלאות הגריל הארגנטינאי. למה על פניו? כי למרות שהדגש פה הוא על בשר, גם כאן זהו אירוח ביתי ואינטימי של אנשים שיודעים מה עושים, אוהבים לעשות זאת ועושים זאת היטב. במשך שנים יעל ואבי, שהיה בעבר המנהל של אל גאוצ'ו בירושלים, אירחו לארוחות גריל ארגנטינאי בחצר ביתם בשריגים, אבל המכוניות הרבות שהגיעו וריחות העשן הפרו את השלווה במושב ולאחרונה הם עברו לארח בקיבוץ נתיב הל"ה, בלול תרנגולות אשר הוסב למסעדה כפרית, שמחלונותיה הגדולים נשקף הנוף היפה של עמק האלה.

אבי מנפלאות הגריל הארגנטינאי מטפל בבשר

אבי, מנפלאות הגריל הארגנטינאי, מטפל בבשר

התפריט הוא תפריט קבוע במחיר אחיד, הכולל נתחי בשר עסיסיים שנצלים על הגריל הענק: אסאדו עגל חלב, סינטה, אנטריקוט, שייטל, פרגיות ועוד. בזמן שהבשרים נצלים על הגריל, אפשר ליהנות מסלטים נהדרים, מעשה ידיה של יעל, ירקות בתנור, צ'וריסוס וכנפיים ברוטב מיוחד. המחיר, 170-140 שקלים לסועד, כולל גם שתייה קלה וקינוח. יש להזמין מקום מראש. טלפון: 054-5987231, 054-4341282.

לצד הבשר יחכו לכם בנפלאות הגריל הארגנטינאי המון ירקות

לצד הבשר יחכו לכם בנפלאות הגריל הארגנטינאי גם המון ירקות

עזים שמחות וגבינות נפלאות בטל שחר

נסיעה קצרה מובילה מנתיב הל"ה למושב טל שחר. טל שחר הוא מהמקומות האלה שגורמים למבקרים בהם לקנא במי שהחליטו להוריד הילוך ולעבור לגור פה. אחד מהם הוא אלון צבן ממחלבת עיזה פזיזה. את הדיר הקימו לפני כ-15 שנה הוריו ואחיו של אלון, אשר שהה אז בפינלנד ועסק במחקר תפוחי אדמה במסגרת לימודי התואר השני. אלון חזר לארץ עם רות, אשתו הפינית, בעקבות העזים והחלום להתפרנס מחקלאות. הוא למד גיבון והפך לגבן הראשי של המחלבה. היום הוא קם כל בוקר בחמש לחלוב את העזים ונראה שהוא ואשתו מאושרים לגדל את חמשת ילדיהם קרוב לטבע ולעבוד במה שהם אוהבים. המחלבה נותרה עסק משפחתי קטן, בדיר יש רק כ-60-50 עזים חולבות ושמחות, החיות בתנאים שרוב העזים בארץ יכולות רק לחלום עליהן. לא מפרידים את הגדיים מאמותיהם והם ממשיכים לינוק כל זמן שהם חפצים בכך.

אלון צבן מעיזה פזיזה מדגים ייצור ביתי של גבינה צ'רקסית

אלון צבן מעיזה פזיזה מדגים ייצור ביתי של גבינה צ'רקסית

עיזה פזיזה היא מחלבת בוטיק, שהגבינות שלה נמכרות רק במקום וגודלה מאפשר לייצר את הגבינות בשיטות ידניות. התנאים בהן גדלות העזים ושיטות הייצור המסורתיות מתבטאים בטעמן המשובח של הגבינות. מוכרים כאן גבינה צ'רקסית וגבינה צפתית וגבינות קשות, כמו פקורינו, רוני (הגרסה המקומית למנצ'גו) ומורגנטל (הגרסה המקומית לאמנטל). יש גם לבנה ויוגורטים, כולל יוגורטים בטעמים – דוגמת יוגורט תאנים, וריבת חלב מופלאה מחלב עזים. אפשר לאכול כאן ארוחות על טהרת הגבינות ולהשתתף בסדנאות גיבון שבסופן אתם יוצאים עם גבינה מעשה ידיכם. אל תוותרו על ביקור בדיר, בעיקר בעונת ההמלטות (מהחורף ועד סוף האביב). העזים ידידותיות מאוד ותמיד שמחות לליטוף. טלפון: 052-2589900.

העזים של עיזה פזיזה יוצאות למרעה. התנאים בהן חיות העזים תורמים לטעמן המשובח של הגבינות

העזים של עיזה פזיזה יוצאות למרעה. התנאים בהן חיות העזים תורמים לטעמן המשובח של הגבינות

יין, בירה ושמן זית

מקום נוסף ששווה לבקר בו בטל שחר הוא משק עיני – יקב פאר. המשק הוקם ב-1964 ונקרא גם פאר על שם היישוב היהודי הקדום שהיה פה בעבר. במקום מייצרים יין, בירה ושמן זית. יש שתי סיבות טובות להגיע לפה אשר לא קשורות לתוצרת. הראשונה היא המבנה, הגדוש כולו בפריטי אספנות של שלמה, אחד מבני המשפחה. השנייה היא הנוף של כרמי הזיתים ושל הרי יהודה שנשקף מהחלונות הגדולים, בעיקר בשעת השקיעה. במהלך כל השנה אפשר להגיע ולקנות את התוצרת, בתקופת הפסטיבל כדאי לבוא בימי חמישי ושישי וליהנות מיקב פתוח ומארוחות.

בירות בוטיק המיוצרות במבשלה הקטנה של משק עיני - פאר

בירות בוטיק המיוצרות במבשלה הקטנה של משק עיני – פאר

בימי חמישי בערב פועלת במקום המעשנה, ותמורת 150 שקל אפשר לשבת ליד האח הבוערת וליהנות מפלטת בשרים ומסלטים של השף אלי מזרחי (שפתח את מסעדת כתית המיתולוגית בכפר רות יחד עם השף מאיר אדוני). 50 שקלים נוספים יקנו לכם יין ללא הגבלה. בימי שישי בבוקר אפשר ליהנות מבראנץ' עם שקשוקות, לחמי מחמצת, סלטים, חומוס, פלאפל ועוף בגריל. את הארוחה בשישי אפשר לשלב עם סיור והדרכה במשק, ביקב, במבשלת הבירה ובכרמי הזית. יש להזמין מקום מראש בטלפון 052-7827234.

____

  • הערה חשובה: הכתבה מתייחסת לפסטיבל האוכל הכפרי בשנת 2019, הפסטיבל מתקיים כל שנה, וגם בשאר הימים אפשר לבקר אצל בשלניות ובשלנים ביתיים וכמובן ולעצור במסעדות, מבשלות בירה ויקבים באזור. פרטים נוספים על הפסטיבל ועל האזור באופן כללי באתר של תיירות מטה יהודה.
לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות משפלת יהודה ומישור החוף הדרומי

פסטיבל האוכל הכפרי ה-23 במטה יהודה: המלצות טעימות
פסטיבל האוכל הכפרי ה-23 במטה יהודה: המלצות טעימות

בראנץ' על טהרת הסלואו פוד, יין ומאפים מול נוף כרמים, ארוחה אתיופית צמחונית בחווה חקלאית וארוחה קוצ'ינית בבית במושב - אלו הן רק כמה המלצות טעימות במיוחד לפסטיבל האוכל הכפרי שיתקיים במהלך מרץ בפעם ה-23 במטה יהודה. כל ...

כתובת ארמית בלכיש שנחשבה עתיקה התגלתה כתרגיל לתלמידים
כתובת ארמית בלכיש שנחשבה עתיקה התגלתה כתרגיל לתלמידים

לראשונה בארץ: נחשפה כתובת חשובה ונדירה הנושאת את שמו של המלך הפרסי דריווש הראשון, אביו של אחשוורוש. את החרס בן 2500 השנה שעליו נחרטה הכתובת בכתב ארמי, גילו מטיילים במקרה, בגן לאומי תל לכיש * נראה שמדובר ב"פתק" ...

טיול באשדוד – על המתוק, המלוח ומה שביניהם
טיול באשדוד – על המתוק, המלוח ומה שביניהם

תושבי אשדוד התקבצו אליה מכל קצות תבל והפסיפס האנושי המרתק הזה אחראי, בין השאר, למבחר קולינרי מפתה. אל שלל הטעמים המתוקים והמלוחים מצטרפים מקומות מסקרנים של אמנות ותרבות. קפצנו לביקור באשדוד וחזרנו שמנמנים ומרוצים