תפריט עמוד

פסטיבל דרום אדום: לא רק כלניות

פסטיבל "דרום אדום" יוצא לדרך זו השנה ה-18. מלבד פריחה משגעת של כלניות, במהלך הפסטיבל תוכלו ליהנות מעוד המון חוויות: אירועים מיוחדים, סיורים ברגל ובאופניים, הופעות חיות, פעילויות לכל המשפחה וחוויות קולינריות. הנה טעימה ממה שיש לאזור להציע בתקופת הפסטיבל

מדי שנה, בחודש פברואר, מגיעים לנגב הצפוני והמערבי המוני מטיילים כדי לחזות בפריחת הכלניות. בחודש הזה מתקיים גם פסטיבל דרום אדום, עם שלל אירועים, סיורים, חוויות קולינריות ופעילויות לכל המשפחה. חלק מהפעילויות מזכירות שכדאי להגיע לאזור המקסים הזה כל השנה ולא רק בתקופת הפסטיבל.

איפה אפשר לראות כלניות?

הכלניות כאמור נמצאות בשיא פריחתן בחודש פברואר, ולמרות שיש עוד מקומות בישראל בהם ניתן ליהנות מפריחה, הריכוז בנגב הצפוני והמערבי מרשים במיוחד. יש לזה סיבה טובה- ביערות האזור רועות כבשים רבות, כחלק מניסיון של קק"ל להפחית את השרפות באזור על ידי אכילת חומרי הבערה. כתוצר לוואי של זה התגלה שהן אוכלות את העשב שמתחרה עם הכלניות, מה שמאפשר לכלניות לפרוח בכאלה כמויות גדולות. בנוסף, הצרכים של הכבשים, מסתבר, הן דשן מצוין לאדמה.

אחד המקומות הטובים ביותר לראות בהם מרבדי פריחה מרהיבים הוא יער שוקדה שבמערב הנגב. רבים בוחרים להגיע באופן טבעי לחניון הכלניות, אבל ביער יש עוד כמה חניונים בהם ניתן ליהנות מריכוזי פריחה מרהיבים, כמו חניון מרווה וחניון באר מרווה. אם אתם לא מסתפקים בפיקניק, תוכלו לרכב על אופניים בשבילי האופניים שהאזור מרושת בהם. השנה, רגע לפני הפסטיבל, נחנך באזור שביל אופניים חדש ומונגש, היחידי מסוגו בדרום, שמיועד לאופני יד. זהו שביל מעגלי באורך שמונה ק"מ והמשמעות שלו היא שרוכבי אופני יד לא ייאלצו להסתפק בתצפית מרחוק ויוכלו לטייל בין הכלניות כמו כל אחד אחר.

האזור מרושת בשבילי אופניים בהם ניתן לדווש וליהנות מהפריחה | צילום: רפי בביאן

האזור מרושת בשבילי אופניים בהם ניתן לדווש וליהנות מהפריחה | צילום: רפי בביאן

נקודות נוספות בהן אפשר ליהנות מפריחת כלניות יפה: בתרונות רוחמה, יער בארי, פארק נחל גרר, גבעת הכלניות שמול חוות שקמים ועוד.

ציבור המטיילים בפסטיבל מתבקש לשמור על הטבע ועל הניקיון באזור. חברת "נגב אקולוגיה", המפעילה עשרות אתרי מחזור וטיפול בפסולת ברחבי הארץ, התנדבה להציב פחי אשפה במוקדי טיול מרכזיים באזור. לאורך כל ימי הטיול תפנה נגב אקולוגיה את הפחים באופן תדיר ותעבירם למיון ומחזור בפארק למחזור וחינוך סביבתי דודאים בנגב. הקפידו להשליך את האשפה לפחים ואם הם מלאים, אספו את הפסולת אתכם.

לכל המשפחה

האזור מציע המון פעילויות לכל המשפחה, בתקופת הפסטיבל אך לא רק בו. מלבד מסלולי טיול ואתרי פריחה, תמצאו פה פעילויות חקלאיות כמו קטיף תותים וירקות, חוות בהן מגדלים כבשים ועזים, מרכזי מבקרים, טיולי סוסים, השכרת אופניים, סדנאות אמנות ויצירה ועוד.

אחת הפעילויות שלא כדאי לפספס היא ירי בחץ וקשת בקיבוץ עלומים. קיבוץ עלומים הוא פנינה תיירותית קטנה שאם היה ממוקם בצפון מזמן הייתם שומעים עליה. יש בו אתר היסטורי – אתר בארות הנגב, גן שמנציח את זכרו של הדר גולדין וחדרי אירוח, המבקרים במקום יכולים ליהנות מסיור ברכבת קטנה בקיבוץ של פעם. בקיבוץ נמצא גם קפה המשולש שמציע מאפים משובחים, ואפשר להשתתף בו גם בפעילות של ירי בחץ וקשת בהדרכת טל דודאי ורותי זינדר, מוסמכות מטעם איגוד הקשתות הישראלי. הירי במקום הוא בקשת מסורתית  אינסטינקטיבית, ללא עזרים מיוחדים. ברגע שמתחילים מגלים שזה ממכר, ורוצים עוד ניסיון ועוד אחד. אחד היתרונות הוא שזה ספורט שמתאים לכולם, גם לבטטות כורסה. הוא דורש הרבה ריכוז ועבודה של המוח, הפידבק הוא מיידי (נהדר למי שמתקשים בדחיית סיפוקים) ויש בו משהו ממקד, מרגיע ומדיטטיבי, שעוזר להיות נוכחים ברגע. במהלך פסטיבל "דרום אדום" תתקיים במקום פעילות בימי שלישי וחמישי. המחיר הוא שלושים שקלים לשישה חיצים וארבעים שקלים לעשרה חיצים. בימי שלישי יש הנחה של 50 אחוז בחסות בנק הפועלים.

חץ וקשת בקיבוץ עלומים. ממקד, מרגיע ומהנה | צילום: רותי זינדר

חץ וקשת בקיבוץ עלומים. ממקד, מרגיע ומהנה | צילום: רותי זינדר

אזור הנגב הדרומי והמערבי גדוש בחוות חקלאיות ואחת המעניינות שבהן היא חוות הר שמש שביער להב, בסמוך לקיבוץ דביר. זוהי חוות בודדים שהוקמה ב-1992 על ידי משה ושולמית שמש, ציונים נלהבים שעלו לארץ מארצות הברית. לבני הזוג תשעה ילדים, חמישה מהם נולדו בחווה, והמשפחה מתגוררת בקרונות עץ הפזורים ברחבי החווה ומנהלים אורח חיים שמזכיר קצת את בית קטן בערבה – כולל חיי הפשטות, הריחוק מהכל והקשיים שאורח חיים כזה מזמן, כמו גניבות רבות. ביקור בחווה מהווה לא רק הזדמנות לשמוע את סיפורה של המשפחה ולהכיר אורח חיים אחר – כאן אפשר לסייר בדיר, לפגוש את 350 הכבשים שגדלות בחווה (מגזע דורפר, גזע דרום אפריקאי שנועד להתמודד עם תנאי מזג אוויר קיצוני), להאכיל את הטלאים המתוקים וליהנות מתצפית נוף מרהיבה. הפעילות מתקיימת בימי שלישי בשעות 17:00-14:00 ובימי שישי מ-13:00-10:00. המחיר לרכב פרטי – 30 ש"ח עד חמש נפשות ו-50 ש"ח עד שבע נפשות.

טלה בן יומו בחוות הר שמש

טלה בן יומו בחוות הר שמש

חוויות קולינריות

האוכל הוא חלק בלתי נפרד מחוויית הטיול והבילוי, ובאזור הנגב הצפוני והמערבי מבינים זאת היטב. האזור גדוש באנשים מוכשרים שפצחו בשלל יוזמות קולינריות –  עגלות קפה ומזון, מסעדות ובתי קפה, סלי פיקניק, סיורים קולינריים – מכל אלה תמצאו באזור בשפע.

אחת מהחוויות שלא תרצו להחמיץ היא סיור קולינרי במושב נתיב העשרה. זהו מושב של מפוני סיני, שתושביו מכירים זה את זה עשרות שנים ותחושת הקהילתיות והערבות ההדדית בו חזקה במיוחד.  עדי רוזן, תושבת המושב, מדריכה סיורים קולינריים באזור הדרום, שמציעים חיבור לא רק לטעמים אלא גם לאנשים שמאחורי הטעם. אחד מהסיורים האלה נערך במושב שלה ובו מבקרים נשים מעוררות השראה, עם חזון וחיבור חזק למקום.  אנחנו זכינו לפגוש בסיור את נעמה גילר מחוות גילר. עד לפני כמה שנים נעמה  ובעלה היו הייטקיסטים, אבל אז הם החליטו לעשות שינוי ולבלות יותר זמן עם המשפחה במקום על הכביש, בנסיעות לעבודה באזור תל אביב.  השניים הפכו לחקלאים והקימו את חוות גילר. בתור חקלאים הם עובדים לא פחות קשה, אבל קשה להתחרות ברוגע שמספק הנוף לשדות והחיבור לאדמה. בחווה עוסקים בחקלאות מודרנית, בפיתוח זני ירקות והפריות פרחים. הם מגדלים עזים, שמהחלב שלהן הם מייצרים גבינות נהדרות. כרגע הם מייצרים בעיקר גבינות רכות, אבל בהמשך יהיו גם גבינות קשות שדורשות הבשלה ארוכה. מלבד זאת, הם מגדלים עגבניות, דלועים מהמון סוגים וכן גידולים ייחודיים לבני שבט המנשה שחיים באזור, ובהם מלפפון מר, חציל מר, עלי חרדל בטעם ווסאבי, פלפלים מאוד חריפים ושעועית תאילנדית. הם מגדלים גם פיטאיה, ממנה הם מכינים ריבה מופלאה שכמוה עוד לא טעמתם – ריבה פיקנטית של פיטאיה עם פלפל חלפיניו. החווה פתוחה באמצ"ש לסיורים, וכן למבקרים פרטיים בתיאום מראש, וניתן לרכוש בה מתוצרת החווה. ב"דרום אדום", בנוסף לסיורים הקולינריים של עדי רוזן, יתקיימו במקום פעילויות למשפחות, ובהן סיורים בחווה וסדנאות להכנת גבינות.

ירקות וגבינות מתוצרת חוות גילר

ירקות וגבינות מתוצרת חוות גילר

תחנה נוספת בסיורים של עדי רוזן היא הבית של אתי שקד. אתי עבדה במשך שנים כאחות במיון ובטיפול נמרץ בברזילי. כשפרשה לגמלאות החליטה להגשים את החלום ללמוד צורפות, והיום היא יוצרת תכשיטים יפים. ידי הזהב של אתי מכינות לא רק תכשיטים אלא גם קובנות נפלאות. סוד הקסם של הקובנות של אתי הוא בסמנה  – חמאה מסוננת שאתי מבשלת במשך שעות ביחד עם ענף דודניה מעושן שמעניק לחמאה ארומה מיוחדת. במהלך הסיור נהנים מקובנה נהדרת, מקפה עם חוויג' ומשיחה מעשירה עם אתי ועם בעלה שייקה, חקלאי שמגדל עגבניות מלאות טעם.

הסיור הקולינרי בנתיב העשרה נמשך כשלוש-שלוש וחצי שעות וכולל שש תחנות, את חלקן עדי שומרת כהפתעה שתגלו תוך כדי סיור.

הסיור הקולינרי של עדי רוזן בנתיב העשרה כולל ביקור אצל אתי ושייקה שקד, עם עגבניות מלאות טעם וקובנה מופלאה | צילום: עומר הרפז

הסיור הקולינרי של עדי רוזן בנתיב העשרה כולל ביקור אצל אתי ושייקה שקד, עם עגבניות מלאות טעם וקובנה מופלאה | צילום: עומר הרפז

אחרי שהבטן מרופדת, אפשר ללכת לשתות יין, וזה בכלל לא משנה אם השעה היא רק 11 בבוקר. ב"ארגמן – בית לאנשים ויין" שבקיבוץ ניר עם מבינים שכל שעה טובה ליין ופתוחים גם בצהריים, קונספט שכדאי לכל בר יין תל אביבי לאמץ. את בר היין הקים עופר, מנהל החקלאות של קיבוץ ניר עם וחובב יין מושבע. מה שמייחד את המקום, מלבד האווירה הנעימה, הוא החיבור שלו למקומיות. כאן לא מתגאים ביינות מצרפת או איטליה. כל מה שתשתו ותאכלו במקום מיוצר בארץ, כאשר עופר בוחר את הדברים המובחרים ביותר ושמח במיוחד להכיר לקהל שלו מותגי יין חדשים שהוא עדיין לא שמע עליהם. "ההצלחה הכי גדולה – כשנכנס לקוח ואומר לי "אני לא מכיר אף יקב", הוא אומר. את היינות מביא עופר מיקב רמות נפתלי, יקב כרמים, יקב כרם ברק, יקב גלאי ויקב לה פורה בלאנש.  הגבינות שמלוות את היין מגיעות מהמחלבה של קיבוץ בארי, הירקות מהשדות של ניר עם, הממרחים של איש הזית משדה עוזיה ואת הלחמים אופה אשתו של עופר. המקום אסתטי, משובץ בפריטים ייחודיים כמו מדפי עץ שתרצו לאמץ הביתה, וניכרת בו חשיבה על הפרטים הקטנים, כמו כרבוליות לערבים קרירים. המקופ פתוח בימי חמישי בשעות 24:00-18:00, בימי שישי בשעות 18:30-12:00 ובשבתות בשעות 24:00-13:00.

בר היין ארגמן. רק תוצרת מקומית

בר היין ארגמן. רק תוצרת מקומית

תחנה נוספת שלא כדאי להחמיץ היא הפונדק בניר עקיבא. זהו מקום מלא קסם, עם פינות זולה שמשקיפות למטעי זיתים ולשדות חיטה, והרבה אנרגיות חיוביות מדבקות שתקבלו מהבעלים, יואב ואלינור רוזן. עוד לפני שתתחילו לאכול כבר תרגישו את תחושת הרוגע מתפשטת בגופכם ותתחילו לחשוב על רילוקיישן לניר עקיבא. הפונדק פועל זו השנה הרביעית ומגיש סלטים נהדרים, אנטיפסטי, פוקאצ'ות מצוינות ופיצות בעבודת יד. בקיץ יש הופעות אינטימיות של אמנים צעירים על הבמה הקטנה שבחצר. הפונדק פתוח בימים ג'-ה' ושבת בשעות 23:00-18:00 ובימי שישי בשעות 14:00-10:00.
מה עוד ? במהלך הפסטיבל יתקיימו באזור סיורי ליקוט, סיורים קולינריים, סדנאות של הכנת פרנה ואסאדו וסדנת טעימת בירות.

שולחן גדוש בפוקאצ'ות, אנטיפסטי וסלטים בפונדק בניר עקיבא | צילום: עומר הרפז

שולחן גדוש בפוקאצ'ות, אנטיפסטי וסלטים בפונדק בניר עקיבא | צילום: עומר הרפז

 

עוד בפסטיבל

במהלך הפסטיבל יתקיימו כמה אירועי שיא מיוחדים, ובהם מרוץ הכלניות המסורתי שיתקיים בתאריכים 10-8 במרץ ביער שוקדה. המסלול כולל מסלולים באורך 2, 5 ו-10 ק"מ  ועובר בין שדות ירוקים, חורשות ומרבדי כלניות. אירוע שיא נוסף הוא צעדת הכלניות שתתקיים ב-17-15 בפברואר, בין גבעות מוריקות באזור יער רוחמה ושמורת בתרונות רוחמה. בנוסף יתקיימו בפסטיבל סיורי פריחה מודרכים של קק"ל, הופעות חיות (ובהן הופעות של דיוויד ברוזה, יובל דיין, רמי קליינשטיין, עמיר בניון, אדיר מילר, שלומי שבן ועוד), פעילות חקלאית, פעילויות ניווט, השכרת אופניים, סדנאות, שווקים וירידים ועוד. מי שישתתף באירועי הפסטיבל בימים א'-ד', ייהנה גם מעד 50% הנחה למגוון פעילויות, בחסות בנק הפועלים. פרטים מלאים באתר פסטיבל דרום אדום.

לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מנגב צפוני ומערבי

פריחת הכלניות: טיול בנגב הצפוני
פריחת הכלניות: טיול בנגב הצפוני

למרות הטלטלה שעברה על האזור, גם בחורף הזה הכלניות פורחות בשיא הדרן ועסקים קטנים מתחילים להיפתח מחדש. טיילנו בין יערות למרבדי פריחה, בין אמנים לבשלנים וגילינו כמה מרגוע יש כאן ללב ולנשמה. השנה, יותר מתמיד כדאי לטייל באזורים ...

מבוא לנדודים 56: החווה של דנדן ולילך
מבוא לנדודים 56: החווה של דנדן ולילך

בין נתיבות ואופקים פניתי אל דרך עפר שחצתה את המישור, התכנסה אל בין נחל גרר ויובלו נחל פטיש. הגעתי אל חוות בולוטין של דנדן ולילך, החבוקה בין שני קניוני הלס. דנדן הגיח מתוך כרם זיתים על גבי טרקטורון. ...

מבוא לנדודים 55: החולות בין עזה לעזוז
מבוא לנדודים 55: החולות בין עזה לעזוז

מדבר החולות המתחיל בדרך מעזוז אל עזה, נמצא גם בצפון סיני ובמצרים, והלאה אל לוב אלג'יר ומרוקו. חולות עגור נוגעים בחולות חלוצה שמשתלבים עם חולות נחל סכר, ותרבות של עמים שלמים, סוחרים חקלאים ורועים, מכוסה בשמיכת החול הגדולה. ...