תפריט עמוד

פנינה חקלאית בלב פתח תקווה

במרכז ההומה של פתח תקווה שוכנת חווה חקלאית יפהפייה שהוקמה בשנות השלושים של המאה שעברה. במקום, המתפקד כיום כבית ספר להוראת מדעי החקלאות והסביבה, נערכים מדי פעם סיורים לקהל הרחב ומומלץ בחום להצטרף וללמוד על הצמחים, הפרחים והעצים ועל שיטות של מיחזור ושמירה על הסביבה

ככל הנראה לא רבים יודעים, אבל מי שגדל בפתח תקווה בטח שמע על כך שממש במרכז ההומה אדם של העיר, מוסתרת אחרי שיחי בוגונביליה ועצי דקל ותיקים, בין הבניינים המתנשאים מעליה, שוכנת לה שנים רבות, החל משנות השלושים של המאה העשרים, החווה החקלאית של פתח תקוה, אתר שימור מורשת ומקום מקסים מהרבה בחינות.

הכניסה לחווה החקלאית בפתח תקווה וכמה מהבוגרים המפורסמים, בהם יצחק רבין ונתן יהונתן

הכניסה לחווה החקלאית בפתח תקווה וכמה מהבוגרים המפורסמים, בהם יצחק רבין ונתן יהונתן | הצילומים בכתבה: יאנה דודלר

היא התחילה את דרכה בשנת 1934 כבית הספר המחוזי "גבעת השלושה", בסמוך לקיבוץ גבעת השלושה הישן, והיום היא מתפקדת כבית הספר העירוני להוראת מדעי החקלאות והסביבה לילדי פתח תקווה, אשר דואג לשמר את החזון של מייסדי העיר – "עובד אדמתו ישבע לחם" – ולהעבירו לדורות המשך.

במסגרת הסיור בחווה אפשר להכיר, להתבונן ולהריח את הצמחים

במסגרת הסיור בחווה אפשר להכיר, להתבונן ולהריח את הצמחים

הכניסה לחווה היא מרחוב קפלן, כל מי שמגיע לסיור עובר דרך שדרת הוושינגטוניות היפה, ובורח מעולם העירוני הסוען לעולם הטבע השלו והנפלא. המקום מתוחזק בצורה יוצאת מן הכלל, לכל דבר קיים שלט עם הסבר או מסר היסטורי או חינוכי. עושה רושם שאנשים המלווים את הסיור הינם חברי משפחה גדולה אשר פועלת ברוח החלוציות, כמו זאת שהייתה למייסדי החווה, מתוך רצון טוב, התלהבות, מסירות ואמונה הם ממשיכים לחנך את דור הצעיר לעבודה ויצירה, במטרה להעמיק את הקשר בין האנשים לבין הטבע והמולדת.

חממה בחווה

חממה בחווה

במסגרת הסיור ניתן לטייל בשטח החווה, להתבונן, להריח, לגעת ולהכיר את הצמחים, לראות איך הם גדלים ומה היא צורת תחזוקתם. לעתים, באישור הצוות, ניתן גם לקטוף מהירקות (גזר, כרוב, תפוחי אדמה ותירס) או לקטוף את הפרחים היפים ולקחתם הביתה. בכל מקום נתקלים במתקנים אשר פועלים בשיטות מיחזור וחיסכון במים. קיים מתקן לייצור קומפוסט, חממות ושדות עם ירקות, צמחי נוי ועשבי תיבול משתרעים ברוב שטחי החווה.

ייצור קומפוס

ייצור קומפוס

מסלול הסיור עובר בין חלקי המתחם השונים, הבנויים בהתאם לתכנון המקורי, המבקרים נחשפים למידע אודות  תולדות המקום המוצג על גבי השלטים שהוצבו על ידי המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל. אי אפשר לפספס גם את העצים העתיקים המרשימים ביופיהם האצילי שהחווה שומרת עליהם.

מומלץ מאוד להצטרף לסיור בחווה

מומלץ מאוד להצטרף לסיור בחווה

קיים אזור של כוורות דבורים ובו מתקן לא רגיל אשר מהווה חלק מהסיפור המעניין שכל מבקר בחווה זוכה להכיר. מדובר בפרויקט "מתחברים לשורשים", שמייצג את החיבור של בני הקהילה האתיופית למורשת הישראלית. המבקרים נחשפים למלאכת הקדרות ושיטות עיבוד חקלאיות מסורתיות של הקהילה ולשילוב תרבותה במורשת ישראל.

מתחברים לשורשים, האזור המוקדש ליהדות אתיופיה

מתחברים לשורשים, האזור המוקדש ליהדות אתיופיה

שדות חקלאיים נושקים לשכונות מגורים

שדות חקלאיים נושקים לשכונות מגורים

כדאי מאוד להגיע לחווה במהלך שנת הלימודים ולהכיר את המקום. מובטחת חוויה מיוחדת, מלאה באוויר נקי, יופי אסתטי ומשמעות חשובה. לקבלת מידע ועדכונים על האתר ועל הסיורים הנערכים בו ניתן לשלוח הודעה בעמוד הפייסבוק של החווה "החווה החקלאית פתח תקוה" או דרך הקישור הבא.

יפו החדשה ישנה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מתל אביב וגוש דן

מלון סינמה בתל אביב: לילה מהסרטים
מלון סינמה בתל אביב: לילה מהסרטים

מצלמות ומסרטות ישנות וכרזות קולנועיות בלובי, מוזיקה מפסקולים ברקע ואפילו פופקורן לכל אורח - מלון סינמה בכיכר דיזנגוף בתל אביב מציע לאורחיו חוויה קולנועית יוצאת דופן. יחד עם המיקום המנצח בכיכר דיזינגוף והנשנושים והאלכוהול שמוגשים בגג המלון בשעות ...

מפגש פסגה של הצלמים הטובים בעולם
מפגש פסגה של הצלמים הטובים בעולם

במסגרת פסטיבל הצילום הבינלאומי יתקיים מפגש פסגה מרתק בהשתתפות כמה מהצלמים המובילים בעולם. אנחנו מזמינים אתכם להכיר את הצלמים ואת יצירותיהם. לא תוכלו להישאר אדישים

מאחורי הקלעים: הצצה למלון בקסטייג'
מאחורי הקלעים: הצצה למלון בקסטייג'

כמעט מאה שנה אחרי שקבוצת תיאטרון האהל הוקמה, ושמונים שנים אחרי שזכתה במשכן קבע משלה, מלון בייקסטייג' נפתח במבנה ההיסטורי של תיאטרון האהל. החזית הלבנה והמעוגלת בגבה של כיכר דיזנגוף שוחזרה לימי הזוהר, החלל הפנימי הפך למלון בוטיק ...