תפריט עמוד

• עונה מומלצת: כל השנה.

• התאמת המסלול: למשפחות.

• קושי המסלול: קל.

• אורך המסלול: כשני קילומטרים (עם אפשרות הארכה למורד הנחל).

• משך המסלול: שעתיים.

• מפה: מפת סימון שבילים מס' 10, גוש דן וחוף פלשת, או עמוד ענן.

• הגעה מהמרכז: נוסעים דרומה על כביש החוף (מס' 4). עד מחלף גן רווה, בו פונים לעבר נס ציונה ורחובות. כקילומטר וחצי אחרי הפניה מגיעים למחלף עין הקורא ובו פונים ימינה לעבר גן שורק ופלמחים. הכביש מתפתל, חולף תחת כביש החוף (4) וממשיך מערבה אל החולות. קילומטר וחצי אחרי המעבר תחת הגשר מגיעים אל חורשת אקליפטוסים משמאל (נוסעים עד הכיכר וחוזרים מעט לחניה ליד החורשה).

• המסלול הלוך חזור, אין צורך בהקפצת רכבים

• הכניסה לשמורת נחל שורק אינה בתשלום!

• ציוד נדרש: נעלי הליכה, כובע, שני ליטרים מים לאדם, קרם הגנה, משקפי שמש, צידה לדרך.

הפעם נצא לטיול קליל בחולות פלמחים ונבי רובין, שנשתמרו בצורה יפה ולא התקלקלו מתנופת הבנייה באזור המרכז. שטחי החולות הפתוחים אינם חיוניים לשם שמירת טבע בלבד, אלא גם לצורך חלחול מי גשם דרכם אל אקוויפר החוף, שהולך ומתדלדל במהירות בגלל בנייה מואצת האוטמת את הקרקע במקביל לשאיבת יתר. כיום משמשים החולות גם כשדות חלחול למי הקולחין של השפד"ן. מי השופכין המחומצנים מוחדרים לקרקע כחלק מתהליך הטיהור השלישוני, שהופך אותם למים טובים להשקיה חקלאית.

חורשת האקליפטוסים נקראת גם 'חורשת הצנחנים'. היא נטעה על ידי קק"ל בשנות החמישים ובוודאי תזכיר לצנחנים שבינינו נשכחות מהימים בהם ערכו כאן אימוני צניחה. בחולות שמדרום לחורשה נערכים גם היום תרגילי הצניחה הראשונים של יחידות הצנחנים.

שביל ברור, מסומן כחול, יוצא מהחורשה מזרחה לאורך ערוץ נחל שורק. נחל שורק הוא הנחל הגדול ביותר המנקז את הרי יהודה מערבה. משך שנים זרם בו הביוב של ירושלים וערים נוספות שלאורכו, אך כיום נבנה מפעל טיהור גדול לטיפול בבעיה והנחל הולך ומשתקם. כיום זורמים בנחל מי שיטפונות, מים מנביעות מעטות ומי תהום המתנקזים לאפיק וקולחין (שפכים מטוהרים) שלא נוצלו להשקיה חקלאית.

עד לפני מספר שנים נהגו לחסל מדי קיץ את צמחיית הגדות, כדי למנוע את התרבות יתושים. כתוצאה מכך לא התפתחו שורשים שאחזו את גדות הנחל והן נסחפו במהלך השיטפונות. לצד הפסקת הזרמת הביוב בערוץ, כלל שיקום הנחל גם שתילה מחדש של צמחית גדות, חידוש אזורי הטלה לאוכלוסיית הצב הרך ויצירת אזורי קינון לציפורים.

השביל המסומן כחול מתרחק מעט מערוץ הנחל ופונה אל עבר החולות. בחולות פלמחים ישנה אוכלוסיה קבועה של חזירי בר, צבאים ארצישראליים, ארנבות שדה, קיפודי חולות ומכרסמים רבים, בהם הירבוע וגרביל החולות. בין הזוחלים בולט הכוח אפור, שאורכו מטר ואף יותר מכך, הגדול בזוחלי ישראל; נחושית ושנונית חולות – לטאות קטנות; נחש ארבע קו מצוי ונחש חולות. בין העופות בולט הכרוון, עוף דוגר קרקע. לכרוון, שמוסווה כאן היטב, יש שלוש אצבעות רחבות בכף הרגל, המונעות שקיעה בחול. גם מגוון הצמחייה מעניין.

השביל מגיע אל חאן ומסגד ממלוכי גדול, שנבנה במאה ה-15 מאבני כורכר מקומיות. האתר נקרא נבי רובין על שמו של ראובן בן יעקב, אחד מאבות השבטים, שהמסורת מראה את קברו ליד המסגד. המסגד הוקם במאה ה-15, ועד מלחמת העצמאות היה אתר מרכזי של עלייה לרגל. עד 1948 שכן ליד המסגד הכפר נבי רובי, אז גורשו תושביו ועל אדמותיו הוקמו קיבוץ פלמחים ומושב גן שורק. המסגד ממוקם בתוך חומת כורכר פרוצה, שתחמה בעבר את חצר המסגד שבה צמח עץ תות גדול. כיום מעטים פוקדים את המקום, ואת עץ התות מקיפים בעיקר רוכבי טרקטורונים פרועים. מגיעים לכאן מעט מתפללים יהודיים ותימהונים, שמקדשים את האתר. לא אחת מותירים המבקרים מהגיגיהם כתובים במקום. במח'ראב, גומחת התפילה של המסגד, היה מי שטרח לאחרונה לכתוב את סורת אל-פתיחה, הפרק הראשון בקוראן, לכתוב את הסורה בתעתיק עברי וגם לתרגמה לעברית. כיפת קברו של ראובן צבועה כחול. מעל הפתח כתובת חקוקה באבן: "בשם אללה הרחמן, הרחום. ציווה לבנות הקבר המבורך הזה, הוד מעלתו הנעלה סייף א-דין תמראז אלמודי אלאשרפי, מושל מחוז עזה, על נביא אללה – רובין, השלום". מנבי רובין אפשר לחזור לחורשת הצנחנים באותה דרך בה באנו או בדרך עפר מסומנת ירוק המוליכה חזרה אל נקודת ההתחלה דרך החולות.

  • בחניה ליד החורשה דוכן מלבי – סיום נאה לטיול (סגור ביום א')

הארכת המסלול:

במורד הנחל שורק

* מסלול זה אינו מעגלי, השביל מגיע עד למרגלות קיבוץ פלמחים וחוף הים

מהחניה ליד חורשת האקליפטוס יוצא שביל שחור שעובר בחורשה ונכנס מתחת לגשר בו עובר הכביש, מערבה לאורך שפת הנחל לכיוון הים.
לאחר כ-500 מ' נוכל להשקיף על 'אי הצבים', שנבנה על ידי רשות שמורות הטבע והגנים הלאומיים בשנת 2002. הוא נועד לשפר את תנאי חיותו של צב ביצות, החי כאן דרך קבע. אוכלוסיית צב הביצות שרדה בנחל שורק משום שהצליחה להתקיים במים המזוהמים. אוכלוסיית הצב הרך, קרובו הגדול ממנו, נכחדה ורק בשנים האחרונות הושבה לנחל. להבדיל מצב הביצות, שאורך גופו המקסימלי הוא כשלושים סנטימטר, אורך גופו של הצב הרך מגיע ל-1.2 מטרים ומשקלו עד חמישים קילוגרם. בעבר היה הצב הרך נפוץ בכל נחלי החוף, אך בשל זיהום הנחלים הוא נכחד ברובם.
• השביל הסלול המסומן שחור, מהחורשה עד סכר הסלעים, מותאם למעבר כיסאות גלגלים.

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות משפלת יהודה ומישור החוף הדרומי

פסטיבל האוכל הכפרי ה-23 במטה יהודה: המלצות טעימות
פסטיבל האוכל הכפרי ה-23 במטה יהודה: המלצות טעימות

בראנץ' על טהרת הסלואו פוד, יין ומאפים מול נוף כרמים, ארוחה אתיופית צמחונית בחווה חקלאית וארוחה קוצ'ינית בבית במושב - אלו הן רק כמה המלצות טעימות במיוחד לפסטיבל האוכל הכפרי שיתקיים במהלך מרץ בפעם ה-23 במטה יהודה. כל ...

כתובת ארמית בלכיש שנחשבה עתיקה התגלתה כתרגיל לתלמידים
כתובת ארמית בלכיש שנחשבה עתיקה התגלתה כתרגיל לתלמידים

לראשונה בארץ: נחשפה כתובת חשובה ונדירה הנושאת את שמו של המלך הפרסי דריווש הראשון, אביו של אחשוורוש. את החרס בן 2500 השנה שעליו נחרטה הכתובת בכתב ארמי, גילו מטיילים במקרה, בגן לאומי תל לכיש * נראה שמדובר ב"פתק" ...

טיול באשדוד – על המתוק, המלוח ומה שביניהם
טיול באשדוד – על המתוק, המלוח ומה שביניהם

תושבי אשדוד התקבצו אליה מכל קצות תבל והפסיפס האנושי המרתק הזה אחראי, בין השאר, למבחר קולינרי מפתה. אל שלל הטעמים המתוקים והמלוחים מצטרפים מקומות מסקרנים של אמנות ותרבות. קפצנו לביקור באשדוד וחזרנו שמנמנים ומרוצים