תפריט עמוד
אזור פטגוניה, המקיף כשליש משטחן של ארגנטינה וצ'ילה, כולל יותר מ־600 אלף קילומטר רבוע בחלקה הדרומי של יבשת אמריקה. האזור, המאוכלס בדלילות, כולל שטחי בור רחבים, יערות גשם בתוליים וקרקעות הנמכרות לכל המרבה במחיר. בצד היותו מוקד משיכה לתיירים, הוא גם טרף קל ליזמים ולחברות ענק מהמערב. דאגלס טומפקינס, ממקימי חברת האופנה "אספריט", הוא אחד השחקנים המרכזיים במגרש, אבל בניגוד לאנשי עסקים אמריקאים אחרים השועטים בו, טומפקינס הוא בשורה טובה, כמעט גאולה, למי שחרד לגורלו של אחד משטחי הפרא הגדולים שנותרו על פני כדור הארץ. "התאהבתי במקום", הוא אמר, ויצר שטח רציף של 11 פארקים שמורים, המשתרעים על פני שמונה מיליון דונם לאורך צ'ילה וארגנטינה.
במרכז השטחים של טומפקינס נמצא פארק פומלין (Pumalin) בדרום צ'ילה, הכולל כשלושה מיליון דונם של יער גשם בתולי. איש האופנה מסן פרנסיסקו החל ברכישת השטח ב־1991, ועבר לגור בו יחד עם אשתו זמן קצר אחר כך. הוא שילם עבור גן העדן

פארק פומלין – נקודת אור בדרום צ'ילה. הכניסה חינם צילום : באדיבות Proyecto Parque Pumalin

הפרטי יותר משלושים מיליון דולר. בדצמבר האחרון הוכרז הפארק כשמורת טבע בטקס שנערך בסנטיאגו, בירת צ'ילה. ההסכם שנחתם בין טומפקינס לשלטונות צ'ילה מעניק לשטח הגנה, אוסר על פיתוח הקרקעות ומאפשר הנחות מס. במסגרתו תועבר השליטה בפארק לדירקטוריון שבו חברים אזרחי צ'ילה.
מחוץ לשטחי השמורה של טומפקינס נוגס הונם של אמריקאים בשטחים פתוחים וביערות. יריבו האידיאולוגי הגדול של טומפקינס הוא ג'ורג' סורוס, מיליארדר מניו יורק, בעליו של שטח מרעה לבקר בהיקף שמונה מיליון דונם ומנהל פרויקטים רבים בענף הבנייה. על גורלו העתידי של האזור אפשר ללמוד מפגישה שנערכה בין סורוס ובין נשיא ארגנטינה, שבה ביקש הנשיא מהמיליארדר להמשיך ולפתח את מפעליו בארגנטינה.
הניצול הזר של פטגוניה החל לפני כמאה שנה, כשמתיישבים מהמערב הגיעו לאזור ועסקו בגידול צאן. מאז השתלטו על האזור חברת הבגדים "בנטון", עם יותר משמונה מיליון דונם של שטחי מרעה המוקדשים לייצור צמר, ענקי התקשורת טד טרנר וצ'רלי לואיס, בעלי הזיכיון להפעלת רשת המסעדות "פלאנט הוליווד" בדרום אמריקה, וכן חברות הפעילות בשוקי הנפט והזהב.
לאחרונה ניכרים בברילוצ'ה (Bariloche), בירת המחוז הארגנטינית, ניצני התנגדות לכך שזרים מתעשרים על גב המקומיים החיים בעוני מחפיר. מפגינים חסמו את הכביש המוביל לשדה התעופה המקומי, שבו חונים מטוסי סילון פרטיים של משקיעים מהמערב. עיתון מקומי יצא בהאשמות כבדות כלפי "העובדה המצערת, לפיה פטגוניה נגזלת מהמקומיים".

הרצאת וידאו: פטגוניה המסעירה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.