תפריט עמוד
עונה מומלצת: כל השנה.
התאמת המסלול: לכל המשפחה.
קושי המסלול: קל מאוד.
אורך המסלול: כקילומטר.
משך המסלול: כשעה.
הגעה מצומת עמיעד: ממשיכים בנסיעה צפונה בכביש מס' 90 עד לצומת כוח, ופונים שמאלה (מערבה לעבר כביש הצפון, מס' 899). בסוף העלייה התלולה מגיעים אל צומת ישע, בה ממשיכים ישר. כעבור קצת פחות משני קילומטרים, בראשית העיקול ימינה, ישנה פנייה ימינה אל מגרש חניה שבו שלט ברור: פארק לאומי תל קדש. הכניסה חופשית.
מפה: מפת סימון שבילים מס' 1 – "החרמון, הגולן ואצבע הגליל" (מהדורה אחרונה ומעודכנת הודפסה בשנת 2004).
• המסלול מעגלי, אין צורך בהקפצת רכבים.

מצדו הימני של מגרש החניה, בסמוך לשלט, יוצא שביל ברור מזרחה. כעבור מרחק קצר נגיע אל מספר אבני שיש צחור גדולות ומסותתות בקפידה. כשנתקרב עוד נגלה שפניהן החיצוניים מכוסים בעיטורים בדוגמאות של מחרוזות, פרחים, כדים וקשקשים או נוצות. נוכל גם להבחין שחלק מהאבנים עשויות כתיבה גדולה שבתוכה חלל בגודלו של אדם שוכב, ושחלקן עשויות כמכסה התואם בגודלו את התיבות. האבנים על שני חלקיהן הן סרקופאגים מהתקופה הרומית. פירוש המילה סרקופאג הוא "אוכל בשר". בתוך הסרקופאג נהגו להניח את גופת המת, ותוך זמן קצר זו התכלתה ונותר רק השלד. מובן שלא כל אדם יכול היה להרשות לעצמו סיתות ארון קבורה כה מפואר. סרקופאגים מהסוג שאנו רואים כאן, מהגדולים שנמצאו בארץ, היו נחלתם האחרונה של העשירים בלבד. בעבר ניצבו הסרקופאגים בתוך מוזוליאום – מבנה קבורה גדול. הזכר היחיד שנותר לו הוא חלקים מהבמה המוגבהת, שבעבר הייתה המסד שלו, וכן מספר אבנים מחלקם התחתון של הקירות.

קדש מוכרת לנו עוד מהמקרא. היא מוכרת כאחת הערים שנכבשו בתקופת ההתנחלות. מאז שנתנה לשבט נפתלי היא מוכרת יותר בשמה קדש נפתלי. לימים הוכרה כאחת מאותן ערי מקלט, בדומה לגולן שבבשן. ערי מקלט היו מקום מחסה לפושעים ולנרדפים, ערים שכל הנמלט אליהן זוכה להגנה, ככתוב: "וממטה נפתלי את עיר מקלט הרצח את קדש בגליל ואת מגרשה" (יהושע, פרק כ"א, 32). לפי חלק מהמסורות, מקום זה הוא גם אותה קדש שבה נולד ברק בן אבינועם, מי שיצא לקרב נגד סיסרא בהשראתה של דבורה הנביאה והביא ניצחון גדול.

מהסרקופאגים ממשיך השביל הלאה, חולף על פני מספר אלות אטלנטיות יפות, אל עבר קיר בנוי אבנים גדולות. בערבית נקרא המקום שיח' הליס, שהוא ככל הנראה שיבוש של הליוס – שמו של אל השמש היווני. לרוב מתואר הליוס כגבר הרוכב על מרכבה רתומה לסוסים לבנים, הגוררת אחריה את השמש לאורך השמים – ממזרח לפאתי מערב. ומה לאל השמש ולמקום זה? הקיר מהווה את אחד מקירותיו של מקדש גדול לכבודו, ולכן הוא פונה מזרחה, לעבר השמש העולה. אם נעבור דרך השער המרכזי ההרוס חלקית, נוכל להתרשם מהיופי הרב בו עוטרו קירותיו החיצוניים של המקדש. בקיר משולבות אבנים שבהן תגליפים נהדרים ורבים נוספים כאלו נמצאים על גבי חלקי המקדש, שהתמוטטו ברבות הזמן וכיום פזורים סביב. בולטות במיוחד הכותרות הקורינתיות, העשויות בדוגמת עליו של צמח האכנטוס (בעברית – קוציץ סורי). אם נחפש, נמצא גם שרידי משקוף שעליו מגולף עיט גדול (היום בולטת בעיקר צורת הכנפיים, הגוף עצמו נפגע). אתר נוסף אותו ניתן לפקוד הוא עין קדש, הנמצא מעברו האחר (הדרומי) של הכביש, בסמוך לפנייה לפארק הלאומי. המעין נובע משך כל ימות השנה.

במידה ונרצה לסיים את הטיול באתר פיקניקים נחמד – יש כזה בנמצא. נשוב בכביש בו הגענו לעבר צומת ישע, ובערך במחצית הדרך נעקוב אחר שילוט ימינה המורה לעבר חניון האלה. האתר, שהוכשר על ידי הקק"ל, חובק בתוכו כמה עצי אלה אטלנטית גדולים במיוחד. כשרואים את גודלו של העץ ניתן להבין בקלות מדוע בימי קדם סגדו בני הארץ לו ולאלון (ששמות שניהם, כבני זוג, נגזר מאותו שורש קדום – אל, שממנו נגזרת גם המלה אלוהים). לא פלא שבעץ כזה הסתבכו שערותיו של אבשלום והוא נותר תלוי מבדיו, בזמן שפרדתו המשיכה בדהירתה.

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגליל עליון ועמק החולה

צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות
צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות

הסמטאות של צפת מתמלאות בימים אלה בנגנים חדשים וותיקים, נגנים אשר גומעים קילומטרים רבים בסמטאות העיר ועושים שמח. אולם פסטיבל הכלייזמרים, לדברי המדריך, "הוא לא רק קשור לנגינה. יש בו מסר של פשטות. כולנו מוזמנים להגיע, לפשוט מעלינו ...

מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה
מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה

סמטה מוצלת מובילה אל הבית המוקף בבוסתן המשתלב בגינת ירק ועשבי תיבול שהשף קוטף ומלקט מהם היישר למטבח. נוף פנורמי גלילי והחרמון באופק. בבית שני חדרי אוכל מרווחים. החללים והקירות משמשים רקע לאוסף חפצי אמנות וטעם משובח. השף ...

מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין
מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין

"בעיצומו של קיץ, בחום יולי אוגוסט עליתי מהגליל התחתון אל הגליל העליון. הובלתי את הקרוואן בכביש הצר המטפס דרך הכפר ראמה, חלפתי על פני בית ג'אן וחרשים, ונכנסתי אל פקיעין". רונן רז חונה בגליל העליון, מכיר שכנים יהודים ...