תפריט עמוד

עמק הנהר הנעלם – מנה הגונה של שלווה

כשמטיילים בסבך הצמחייה, לצד פלג מים מפכה ומפלונים קטנים, השלווה משתלטת ומגרשת את כל הדאגות. עמי בן-בסט פילס את דרכו בעמק הנהר הנעלם שבקיבוץ הגושרים, בעמק החולה, ובילה לילה רגוע במיוחד במלון הסמוך

נהר קדום שנעלם, עצי צפצפה עתיקים, עשבים אקזוטיים המכונים שבטבטים וארמון פאר, אקזוטי לא פחות – אלה, פחות או יותר, היו ההרהורים שחלפו במוחי בעודי מפלס דרכי בתוך הסבך הצפוף של מה שמכונה עמק הנהר הנעלם. עמק הנהר הנעלם הוא השם שנתן בזמנו אורי דימנד, מדריך הטבע ואחד מוותיקי קיבוץ הגושרים למסלול הזה שתווה, כמעט במו ידיו, ממש בגדה השמאלית של המלון הגושרים. זוהי שמורת טבע קטנה, שמרכזה הוא ערוץ נחל קורן. אין כאן חיות טורפות או אשדי מים גדולים שמעלים קצף, אבל זהו חורש קטן ויפיפה עם נביעות ומפלי מים קטנים, וגם פלג מקסים שמפכה בסבך השרכים וצמחיית המים.

המקום, אצבע הגליל, ואם תרצו הגדרה רחבה יותר, עמק החולה – חלקו הצפוני של מה שידוע כבקע הירדן. הסביבה הזאת כפי שנראית לעיננו כיום הינה חלק מנוף שעוצב ונחרט כתוצאה מתהליכים גיאולוגים מגוונים שהתרחשו באזור לאורך מאות אלפי ואפילו מיליוני שנים. ראשיתו, בסדרה של קמטים וההעתקים בתקופות קדומות, לרבות התרוממות טקטונית שהביאה, בסופו של דבר, ליצירתו של אגם ענק שעומק מימיו הגיע בתקופת השיא, לפני כ-300,000 שנים, לכ-200-150 מטר, ומפלס המים עד לגובה של כ-200 מטר מעל פני הים. עם השנים, האגם הקדום הלך והצטמצם, בעיקר כתוצאה מסחף נהרות, עצירת גשמים, ומוצא הירדן שהלך והעמיק והזרים מים לכנרת. חלקים גדולים של האגם הקדום יבשו, חלקם הפך לביצות, עד לייבושו המלאכותי של שארית האגם שנותר בדרומו, בשנות ה-50 של המאה הקודמת.

סביר להניח שבעתיד הרחוק תמונת הנוף תשתנה שוב, אולי ללא היכר. הטבע אינו נח לרגע. אני מתיישב על ענף עץ הנמצא על הקרקע ומקשיב לקולות. מרחוק מגיעים הדי דיבור, כנראה מאחת המרפסות של המלון. אבל הקולות הדומיננטיים הם של החרקים והציפורים ורחש העשב וזרימת המים. עמק החולה כולו עשיר בפלגים ואפיקי מים שמקורם במי הגשמים והמעיינות, ונהרות גדולים כמו החצבני והבניאס שיוצאים ממרגלות החרמון, ונחל דן שמגיע ממעיין הדן. אחד מפלגי הדן זרם בזמנו לכאן, לעמק הנהר הנעלם, אלא שבצוק העיתים הזרימה פסקה ומקור המים העיקרי של הנחל הקטן הזורם במקום הוא מעיין הנקרא קורן.

בדרך לשבטבטים

הסבך כאן מרתק. על רקע צמחי המים, התאנים והגפנים והצפצפות המכסיפות, נמצאים כאן גם שרכים ייחודיים הידועים – שבטבטים גדולים. אלו הם עשבים רב שנתיים שנראים כמו עצי אורן קטנים. אני למד כי עמק הנהר הנעלם הוא כמעט המקום היחיד בישראל בו נמצא השבטבט הזה, שהוא בעצמו מעין מאובן קדום, שריד לקבוצה של צמחים ועצי שרכים שגדלו בכדור הארץ לפני כ-270 מיליוני שנים וחלקם הפך, עם הזמן, למרבצים עצומים של פחם שנכרה בעולם גם בימים אלה.

שבטבטים, צמחים שיודעים להרגיע

בעלי חיים אוכלי עשב בורחים מהשבטבט בגלל הצורן שבעלים שגורם לשחיקת השיניים. ובכל זאת, אתרי טבע ורפואה אלטרנטיבית יוצאים מגדרם על מנת לתאר את הסגולות הרפואיות שלו, שמגיעים דווקא בגלל הצורן וחומרים אחרים כגון אשלגן, חומצות ואלקלואידים שונים המצויים בו. על פי הטענה, הגבעולים ועלי השבטבט יודעים להרגיע, לעצור דימומים, לחטא כוויות, לטפל בזיהומי חיידקים, אבנים בכליות ודרכי השתן, בצקות, ועוד ועוד.

מעבר לסגולותיהם האחרות, השבטבטים מעניקים שלווה נפלאה למטיילים ביניהם

היתרון הבריאותי העיקרי שאני מוצא בצמחים הללו, ובכלל, בעמק הנעלם הזה הוא מנה הגונה של שלווה. אני נדחק לי באיטיות דרך שער קטן ויוצא מהמסלול אל הדרך הסלולה שתחזיר אותי למלון. גם המלון עצמו הוא סוג של הד וזיכרון לימים עברו, בהיותו ניצב על חורבותיו של ארמון החורף המפואר שנבנה כאן בתחילת המאה העשרים על ידי האמיר פע'ור, השליט העות'מאני של צפון עמק החולה ורמת הגולן.

איפה לנים?
הגושרים מלון בטבע דוגל ומקדם אורח חיים בריא וגישה ירוקה ואקולוגית, למען שמירת הטבע ואיכות הסביבה. יש בו 184 חדרים בסגנונות שונים המותאמים לזוגות ומשפחות ואגף בוטיק חדש. במתחם המלון מרכז ספורט ובריאות גדול, מוקף כרי דשא מוריקים, הכולל חדרי כושר, שתי בריכות, האחת מקורה ומחוממת והשנייה חיצונית. מסעדת המלון מעניקה חוויה קולינרית גלילית בריאה, על טהרת חומרי הגלם המשובחים והבריאים של הגליל.

פינוקים גליליים: הגושרים מלון בטבע | צילום: עדי פרץ

פרטים נוספים והזמנות בטלפון 6816001- 04 ובאתר האינטרנט 

הצילומים בכתבה: עמי בן-בסט, הגושרים מלון בטבע

הבלוג של עמי בן בסט: abenba121.com

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגליל עליון ועמק החולה

צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות
צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות

הסמטאות של צפת מתמלאות בימים אלה בנגנים חדשים וותיקים, נגנים אשר גומעים קילומטרים רבים בסמטאות העיר ועושים שמח. אולם פסטיבל הכלייזמרים, לדברי המדריך, "הוא לא רק קשור לנגינה. יש בו מסר של פשטות. כולנו מוזמנים להגיע, לפשוט מעלינו ...

מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה
מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה

סמטה מוצלת מובילה אל הבית המוקף בבוסתן המשתלב בגינת ירק ועשבי תיבול שהשף קוטף ומלקט מהם היישר למטבח. נוף פנורמי גלילי והחרמון באופק. בבית שני חדרי אוכל מרווחים. החללים והקירות משמשים רקע לאוסף חפצי אמנות וטעם משובח. השף ...

מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין
מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין

"בעיצומו של קיץ, בחום יולי אוגוסט עליתי מהגליל התחתון אל הגליל העליון. הובלתי את הקרוואן בכביש הצר המטפס דרך הכפר ראמה, חלפתי על פני בית ג'אן וחרשים, ונכנסתי אל פקיעין". רונן רז חונה בגליל העליון, מכיר שכנים יהודים ...