עיר הגבעות: טיול רגלי בסן פרנסיסקו

השאירו את המכונית מאחור וצאו לטיול רגלי, מאתגר לעתים, ברחובותיה התלולים של סן פרנסיסקו, אחת הערים היפות בארצות הברית. בין גבעות לים, ועם הרבה נוף נפלא, אין כמו להכיר את העיר דרך הרגליים

הדרך הטובה ביותר להכיר עיר זרה היא פשוט להסתובב ברחובותיה, להריח את ריחותיה ולצפות בחיי היומיום של אנשיה. הסיור הרגלי המוצע כאן נמשך כשלוש שעות, ובמהלכו ייחשפו בפניכם אורותיה, צליליה וריחותיה של סן פרנסיסקו.

המסלול הבא מצריך כושר גופני לא רע: הוא עובר בכמה גבעות וכולל כ-12 קילומטר של טופוגרפיה קשה ביותר. כמובן, הקושי הוא לא רק חסרון – בטיול מאתגר זה תוכלו בעת ובעונה אחת לעבור אימון כושר מצוין, ליהנות מכמה משכונותיה הציוריות ביותר של סן פרנסיסקו ולראות נופים נהדרים. נעלו את נעלי ההליכה הנוחות והעמידות ביותר שיש לכם, שתו הרבה מים וזִכרו לעשות חימום לפני תחילת המסלול ותרגילי שחרור בסיומו.

נופים מכל עבר
נקודת המוצא שלנו היא בפינה הצפונית-מערבית של פארק אלטה פלזה (Alta Plaza Park) הנמצא בהצטלבות הרחובות סקוט (Scott) וג'קסון (Jackson) שבשכונת פסיפיק הייטס (Pacific Heights). הפארק חביב על זוגות, בעלי כלבים ותושבי השכונה, הבאים להשתזף כאן. מרחוב סקוט פונים מזרחה ברחוב ג'קסון. חוצים את רחוב פירס (Pierce) , הממשיך צפונה, אל הים. שימו לב לנוף של אזור המרינה שמתחתיכם ולמפרץ סן פרנסיסקו שמצפון לה. ממשיכים מזרחה ברחוב ג'קסון, ופונים ימינה (דרומה) ברחוב אוקטביה (Octavia). ממשיכים במעלה הגבעה, לאורך בלוק אחד. משמאלכם תבחינו במבנה מפלצתי בן 55 חדרים, ה-Sperckels Mansion, שהוקם ב-1913. כיום משמש המבנה כביתה הפרטי של דניאל סטיל, סופרת הרומנים רבי המכר.

ממשיכים ברחוב אוקטביה דרומה, עוברים בראש הגבעה, חוצים את רחוב וושינגטון (Washington) ופונים ימינה, כדי להיכנס לפארק לאפייט (Lafayette Park), המסמן את הקצה המערבי של שכונת נוב היל (Nob Hill). חפשו את השביל העובר בין מגרש המשחקים לבין השירותים הציבוריים ומוביל דרומה. המשיכו בשביל זה לאורך כל הפארק, בכיוון דרום ודרום-מערב. בפינת הרחובות סקרמנטו (Sacramento) ואוקטביה פונים שמאלה (מזרחה) ברחוב סקרמנטו. כשאתם הולכים במורד הגבעה, שימו לב לבית הוויקטוריאני הזעיר המקסים הניצב ברחוב סקרמנטו, בקטע שבין הרחובות גוך (Gough) ופרנקלין (Franklin). קטע זה של המסלול מאפשר הצצה לשכונת נוב היל. מדובר באחת משכונות המגורים היוקרתיות של סן פרנסיסקו, והגבעה שבה מתנשאת לגובה של 103 מטר מעל המפרץ. ממשיכים ברחוב סקרמנטו מזרחה. בדרך חוצים את רחוב פולק (Polk), אזור קניות תוסס, וממשיכים הלאה מזרחה, במעלה גבעת הקתדרלה (Cathedral Hill), שמבטיחה נקודות תצפית מרהיבות.

בפינת הרחובות סקרמנטו וג'ונס (Jones) יתגלה לעיניכם המראה עוצר הנשימה של קתדרלת גרייס (Grace Cathedral); של מלון מארק הופקינס אינטר-קונטיננטל (Mark Hopkins Inter-Continental), הנראה מכאן רק בזווית, שכן הוא מוסתר חלקית על ידי הקתדרלה; ושל המבנה המונוליתי של Bank of America, הנמצא ברובע העסקים (Financial District) הסמוך, לב-ליבם של חיי המסחר בעיר.

פונים שמאלה (צפונה) ברחוב ג'ונס, וממשיכים ישר לאורך שישה בלוקים. מיד אחרי מפגש הרחובות ג'ונס וגלובר (Glover) פונים ימינה במעלה רחוב ואלֶחו (Vallejo). רחוב זה הוא אתר צילומים נפוץ בסרטים שעלילתם מתרחשת בסן פרנסיסקו, וזאת הודות לגבעת הדשא שבקצהו, שממנה יש נופים משגעים. מכאן ניתן לראות את ברקלי, אוקלנד ואת פארק הר דיאבלו (Mt. Diablo State Park) הרחק במזרח; את הקטע הראשון של גשר מפרץ סן פרנסיסקו (San Francisco Bay Bridge), המוביל לאוקלנד; את גורדי השחקים של מרכז העיר, ובהם מלון מנדארין (Mandarin), על שני צריחיו התאומים; ואת הפירמידה המפורסמת של בניין טרנסאמריקה (Transamerica Pyramid), שהוקם ב-1972. המבנה הזה, אחד המפורסמים ביותר בעיר. הוא מתנשא לגובה 65 מטר, ויש בו 48 קומות.

רחוב בשכונת פסיפיק הייטס | צילום: Christopher Beland

מראה מראש המגדל
בשלב זה המסלול נהיה מעניין יותר. הקטע של רחוב ואלחו שבין רחובות ג'ונס וטיילור (Taylor) הוא גרם מדרגות. ממשיכים מזרחה וחוצים את רחוב טיילור, עד למקום שבו רחוב ואלחו שב להיות רחוב רגיל. ממשיכים ברחוב ואלחו מזרחה, במורד הגבעה, מהלך עוד שני בלוקים, עד לפינת הרחובות ואלחו ופאוול (Powell). פונים בזה האחרון שמאלה (צפונה). זוהי נקודת הגבול בין השכונות צ'יינה טאון (China Town), ראשֶן היל (Russian Hill) ונורת' ביץ' (North Beach).

ממשיכים במורד רחוב פאוול, לאורך ארבעה בלוקים. שימו לב לעבודות הכסף המוצגים בבית המלאכה Delluchi Sheet Metal, שבין רחוב ואלחו לבין רחוב גרין (Green), הידוע גם כ"שדרות ביץ' בלנקט בבילון" (Beach Blanket Babylon Boulevard). ממשיכים צפונה, ומיד אחרי שחוצים את רחוב יוניון (Union) תוכלו להבחין מצד שמאל ב-Washington Square Bar & Grill, אחת המסעדות המפורסמות בסן פרנסיסקו. מעט צפונה משם חוצה רחוב פאוול את שדרות קולומבוס (Columbus Ave.), הנתיב הראשי של שכונת נורת' ביץ'.
חוצים בזהירות את שדרות קולומבוס (נשארים ברחוב פאוול), ומיד פונים ימינה ברחוב גריניץ' (Greenwich). מטפסים במעלה התלול של הרחוב עד שאין עוד מעבר, ואז ממשיכים ימינה בגרם המדרגות המוביל למגדל קויט (Coit Tower). מטפסים במדרגות הבטון, אל השביל המרוצף המוביל לראש הגבעה.

המגדל, המתנוסס לגובה 64 מטר, ניצב בפסגה של שכונת טלגרף היל (Telegraph Hill). המגדל נבנה כאות הוקרה למכבי האש של סן פרנסיסקו, והוא מקושט בעשרות ציורי קיר, המתארים את החיים בסן פרנסיסקו בשנות השלושים של המאה העשרים, ובהם יצירות של לוסיין לאבוט (Lucien Labaudt), ג'ון לנגלי הווארד (John Langley Howard) ואחרים. הנוף הנשקף מצפון למגרש החנייה של המגדל עוצר נשימה. כדאי לנסוע במעלית עד לראש המגדל, המאפשר תצפית פנורמית מלאה של 360 מעלות. בעומדכם מתחת לפסלו של כריסטופר קולומבוס, תוכלו להבחין (משמאל לימין) בגשר שער הזהב; במרין הדלנדס (Marin Headlands); בעיירה סאוסליטו (Sausalito); באי אנג'ל (Angel Island), הגדול באיי במפרץ סן פרנסיסקו; באי אלקטראז (Alcatraz), שבו היה בעבר בית כלא גדול; בגשר סן רפאל (San Rafael Bridge) שבחלק הצפוני המרוחק של המפרץ; באי המלאכותי הקטן המכונה "אי המטמון" (Treasure Island); בברקלי, באוקלנד ובגשר המפרץ. יופי של מראה!

רחוב לומברד. ששת סיבוביו כיכבו בסרטים רבים | צילום: נפתלי הילגר

הרחוב המפותל בעולם
לאחר מנוחה קצרה, חוזרים באותה הדרך במורד הגבעה, אבל הפעם לא פונים ברחוב גריניץ', אלא ממשיכים צפונה, עד שמגיעים לפינת רחוב לומברד (Lombar; כדאי לעקוב אחר המכוניות). פונים שמאלה (מערבה) במורד רחוב לומברד, שכיכב בסרטים רבים. בפינת שדרות גרנט (Grant Ave) תעברו ליד המסלול המסומן המפורסם, Barbary Coast Trail. מערבה משם, מהלך בלוק אחד, בפינת הרחובות לומברד וסטוקטון (Stockton), תוכלו לשמוע מאות אריות ים נובחים, שקולותיהם מהדהדים מרציף הדייגים.

בהמשך רחוב לומברד מערבה, בפינת רחוב מייסון (Mason), תבחינו בציור קיר נחמד על קיר בריכת השחייה העירונית. שניים מעסקי הקעקוע הטובים בעיר פועלים בצומת של רחוב לומברד ושדרות קולומבוס. מדובר ב-Lyle Tuttle וב-Ed Hardy’s. אתם נמצאים עכשיו בלב שכונת נורת' ביץ', ובטח מריחים את השום והפוקצ'ות שרק יצאו מהתנור.

ממשיכים ישר, בעלייה התלולה של רחוב לומברד, שיביא אתכם אל גרם המדרגות החובק את ששת הסיבובים של הרחוב, הידוע כ"רחוב המפותל ביותר בעולם". כשהולכים כאן, אפשר בהחלט להרגיש כמו דג סלמון השוחה במעלה הזרם, כשאיתכם וממולכם המון תיירים. הרגליים שלכם, על כל פנים, לא ישכחו לעולם את תרגיל הכושר הזה!

כשתגיעו לפסגה קחו פסק זמן להתרעננות ולתצפית במגדל קויט, שממנו באתם זה עתה, הניצב היישר מולכם במזרח. כאן תראו גם את הקרוניות המופרסמות של העיר מיטלטלות לאטן במעלה או במורד הרחוב.

קרונית במורד רחוב תלול | צילום: Thomas Bachmann, GNU FDL

אל הים
פונים ימינה (צפונה) ויורדים ברחוב הייד (Hyde). שימו לב למבנים של פארק המים(Aquatic Park), המשתקפים במימי המפרץ. בצומת עם רחוב ביי (Bay) פונים שמאלה (מערבה), והולכים לאורך שני בלוקים. פונים ימינה (צפונה) ברחוב פולק, והמשיכו לכל אורכו, עד למוזיאון הימי של סן פרנסיסקו (San Francisco Maritime Museum).

המוזיאון הימי הוקם ב-1936 ועוצב בצורת ספינה. הוא מכיל מוצגים העוסקים בבניית אוניות. בפארק המים שסביבו נמצא אחד האוספים הגדולים בעולם לספינות עתיקות, ובהן הבלקלותה (Balclutha), שנבנתה ב-1886; מעבורת יוּריקה (Eureka) מ-1890; והאונייה אלמה(Alma), שנבנתה ב-1891. הכניסה חינם. בעת הביקור במקום תוכלו להבחין ברציף הדייגים, הנמצא רחוק מצד ימין.

ממשיכים מערבה, מצידו השמאלי של המוזיאון הימי, ויורדים בגרם המדרגות הקצר שמימין. פונים שמאלה (מערבה), וממשיכים בשביל שלאורך קו החוף, אשר מגיע בסופו של דבר עד לרחוב ופונה ימינה, לעבר המזח. פונים שמאלה בדרך מקדאוול (McDowell Road), שלרגלי המזח. מטפסים במעלה הגבעה, ועוברים על פני אכסניית הנוער (Fort Mason Youth Hostel) שמשמאל וביתני פורט מייסון (Fort Mason), המחנה הצבאי שהפך לשטח ציבורי פתוח, מימין. בראש הגבעה, ממשיכים ללכת לאורך הקצה הימני של הפארק. כאן ייפתח לעיניכם מראה של 180 מעלות על השכונות הצפוניות של העיר. ממשיכים בשביל ימינה, עד לפינת הרחובות לגונה (Laguna) וביץ' (Beach).

הולכים ברחוב ביץ' מערבה, עד אחרי נמל היאכטות. ממשיכים לאורך מרינה גרין (Marina Green), כשהכיוון הוא כל הזמן מערבה, לעבר גשר שער הזהב. המבנים שמשמאלכם מעוצבים בארכיטקטורה מעורבת של בנייה ספרדית וסגנון מודרני. בתים רבים ניזוקו כאן ברעידת האדמה של 1989. מרינה גרין הוא מקום נפלא להעיף בו עפיפונים, לצפות בספינות, או להתבונן בעוברים ושבים העושים את דרכם ברגל, על אופניים או על רולר בליידס.

ממשיכים מערבה לאורך המרינה, ופונים שמאלה (דרומה) ברחוב סקוט. אזור זה, הידוע כשכונת המרינה, הוא מוקד משיכה לצעירים ולרווקים של סן פרנסיסקו, המגיעים בהמוניהם לברים ולמכוני הבריאות שבמקום כדי לראות ולהיראות. רחוב צ'סטנאט (Chestnut), המצטלב עם רחוב סקוט אחרי שישה בלוקים, הוא מקום מצוין לביגוד ולעיצוב עכשוויים, ויש בו גם בתי קפה יאפיים רבים. אחרי שיטוט ברחוב צ'סטנאט, חוזרים לרחוב סקוט וממשיכים בו דרומה. הרחוב, המטפס במעלה שכונת פסיפיק הייטס, יחזיר אתכם אחרי שמונה בלוקים נוספים לנקודת ההתחלה של המסלול, בפינת הרחובות סקוט וג'קסון.