תפריט עמוד
עונה מומלצת:כל השנה, אבל במיוחד בקיץ.
התאמה: כל המשפחה.
קושי מסלול: קל.
אורך מסלול: כשלושה ק"מ.
משך מסלול: שעתיים וחצי.
מפה: מפת סימון שבילים מס' 1, "החרמון, הגולן ואצבע הגליל".
ציוד נדרש: כובעים, בגדים להחלפה, נעליים/ סנדלים להליכה במים. מומלץ לא ללכת יחפים.
הערה: מסלול מעגלי, אין צורך בהקפצת רכבים.

הגעה מצומת עמיעד: נוסעים צפונה בכביש מס' 90. בצומת מחניים פונים ימינה (מזרחה) בכביש מס' 91 לעבר גשר בנות יעקב. מיד אחרי שחולפים על פני גדות פונים שמאלה (צפונה) לעבר גונן, להבות הבשן, שמיר, כפר סאלד ועוד. זה הכביש שתוחם את עמק החולה ממזח. לאורך קטעים גדולים ממנו נטועים אקליפטוסים שנועדו להסתיר רכבים נוסעים מעיניי הצלפים הסורים עד 1967. כעבור 3 ק"מ בערך חולפים על פני גשר (גשר הפקק). כעבור 5 ק"מ נוספים נחצה גשר נוסף ומיד לאחריו פניה של דרך עפר רחבה ימינה (עם שילוט מאיר עיניים האוסר כניסת אוטובוסים) – הגענו.

לשכשך בגובה המותניים
אם אין רשותנו רכב ארבע על ארבע, עדיף שנחנה כאן, בנקודה כלשהי בתחומי רחבת העפר (מבלי שנחסום את אפשרות המעבר), ונצא לצעדה רגלית בת כקילומטר אל המים. ההליכה בשביל ללא צל רק תעצים את מידת ההשתוקקות שלנו לטבילה במים צוננים, ואילו החזרה תאפשר לנו להתייבש מעט לפני שנחזור אל חיק המכונית. כאמור, עלינו ללכת בערך קילומטר בדרך עפר.

בדרך נחצה כמה פלגי מים קטנים הזורמים ממעיינות קטנים למרגלות הגולן, אך נמשיך לעבר הגדול מכולם: עיינות נוטרה, המוכר יותר בשמו הערבי עין א-תינה (מעין התאנה, שכמותו, אגב, ישנם כמה וכמה בארצנו). סימן היכר בולט תהווה עבורנו חורשת האקליפטוסים הקטנה לפנים. בחורשה זו נעים במיוחד להינפש בצל ולערוך פיקניק, מה גם שממש מעבר לה זורם פלג המים שבו כמה בריכות שכשוך שבהן גובה המים עשוי להגיע גם למותניים.

משני צדי הנחל צומחת צמחיית גדות יפה, וחיים בעלי חיים שונים. על איכות המים המשובחת נוכל ללמוד משפע סרטני הנחלים וחלזונות השחרורית שמחייתם תלויה במים צלולים במיוחד. אחד הצמחים הבולטים ביותר הוא האירוס הענף, הנראה בתמונה שלהלן, שפרחיו צהובים חלמוניים ופורחים בין אפריל ליוני. להבדיל מהאירוסים המוכרים והמפוארים ממנו, הנמנים עם משפחת אירוסי ההיכל (שלהם פרח בודד בראש שרביט נמוך), מתהדר אירוס זה אומנם בפרחים קטנים יחסית, אך רבים יותר, המסתעפים משרביט תפרחת שגובהו עשוי להתקרב בגובהו לקומת אדם.

אם נעלה במעלה הזרם נתחיל לטפס על שיפולי הגולן הבזלתיים. כאן, מעל סלעים מקפצים במורד מימיהם של כמה מעיינות, המתאחדים לפלג שוצף. חרף התלילות, קל ומהנה במיוחד לטפס דרך פלג המים עצמו, כשסבך פטל מניב פרי נמצא משני עברינו. ברום פלג המים צפויה לנו הפתעה: קילוח מים חזק במיוחד הנראה כפורץ מתחתית התאנה המדוברת.

כשנתקרב עוד, צפויה לנו הפתעה נוספת: מפל המים הניגר מתוך… צינור. כן, כן, כך יעשה בארצנו למקור מים כה יפה. מי המעיינות כאן נאספים ומובלים בחלקם הגדול להשקיית השדות בעמק החולה הנפרש למרגלותינו. לעיתים, לא נעים לגלות, מופסקת לכמה שעות הזרמת המים מהצינור, והמבקר המאוכזב לא יגלה אלא פלג מים חרב (דבר שאינו חל על הבריכות בתחתית הערוץ, בסמוך לחורשה). כך או אחרת, עם מעט רוח ספונטנית ונכונות להימורים, המקום מומלץ ביותר לביקור.

לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגליל עליון ועמק החולה

צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות
צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות

הסמטאות של צפת מתמלאות בימים אלה בנגנים חדשים וותיקים, נגנים אשר גומעים קילומטרים רבים בסמטאות העיר ועושים שמח. אולם פסטיבל הכלייזמרים, לדברי המדריך, "הוא לא רק קשור לנגינה. יש בו מסר של פשטות. כולנו מוזמנים להגיע, לפשוט מעלינו ...

מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה
מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה

סמטה מוצלת מובילה אל הבית המוקף בבוסתן המשתלב בגינת ירק ועשבי תיבול שהשף קוטף ומלקט מהם היישר למטבח. נוף פנורמי גלילי והחרמון באופק. בבית שני חדרי אוכל מרווחים. החללים והקירות משמשים רקע לאוסף חפצי אמנות וטעם משובח. השף ...

מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין
מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין

"בעיצומו של קיץ, בחום יולי אוגוסט עליתי מהגליל התחתון אל הגליל העליון. הובלתי את הקרוואן בכביש הצר המטפס דרך הכפר ראמה, חלפתי על פני בית ג'אן וחרשים, ונכנסתי אל פקיעין". רונן רז חונה בגליל העליון, מכיר שכנים יהודים ...