תפריט עמוד

עד הלום: מסלול טיול

קל לשכוח אך מפחיד להיזכר - עד הלום הגיעו הכוחות המצרים במלחמת השחרור. עד כאן הגיעו ונעצרו, 34 קילומטר בלבד מתל-אביב. מדוע ולמה? לא לגמרי ברור. יותם יעקבסון לוקח אותנו למסלול רגלי קצר במהלכו ננסה לברר מה באמת קרה שם

עונה מומלצת: כל השנה.
התאמת המסלול: לכל המשפחה.
קושי המסלול: קל מאוד.
אורך המסלול: קילומטר עם אפשרות להארכה.
משך המסלול: שעה.
מפה: מפת סימון שבילים מס' 10, "תל אביב גוש דן וחוף פלשת"
.
הגעה מהמרכז: נוסעים מזרחה על כביש תל-אביב-ירושלים (מספר 1) עד למחלף השבעה. במחלף פונים דרומה (ימינה). נוסעים דרומה בכביש מספר 4 עד לפניה ימינה (מערבה) לכניסה הדרומית לאשדוד. נחלוף על פני הפניה שמאלה לתחנת הרכבת של אשדוד ונפנה בפניה הראשונה ימינה. כעבור 500 מטר נבחין בשילוט ברור שיוביל אותנו אל חניון רחב ידיים. מכאן נמשיך רגלית.
• מסלול מעגלי, אין צורך בהקפצת רכבים.
• מקום חביב לעצור בו על אם הדרך עם קצת תוספות היסטוריות.

עד הלום
ממגרש החניה נמשיך בשביל ברור המוליך לעבר עמדת פילבוקס ישנה מבטון שלצדה רחבת תצפית על ערוץ נחל לכיש והגשר. למחרת הכרזת העצמאות פלשו צבאות מדינות ערב אל המדינה שאך הוקמה. מצרים פלשה מדרום ונעה בשני צירים. הצבא המצרי שעט לאורך מישור החוף לעבר תל אביב. בדרכם צפונה נאלצו המצרים לחצות את הנחל. קודם להתקדמותם היו נטויים על הערוץ שני גשרים, האחד למכוניות והשני לרכבת, אולם שניהם פוצצו מבעוד מועד בניסיון לעכב את האויב.

מול התנועה הערה, החולפת על פני הגשר החדש שהוקם תחת קודמו, יהיה די קשה לדמיין את הגשר הרוס ואת הצבאות המצרים ששעטו כמעט ללא עיכובים, נעצרים לפתע מול יחידות קטנות של צה"ל שניצבו על הגדה הנגדית, מצפון. הפילבוקס, כעמדות זהות אחרות הפזורות ברחבי המדינה נבנה על ידי הבריטים בין השנים 1936-1939, במהלך המרד הערבי הגדול.

ככל הנראה מכלול של סיבות הביא את המצרים לעצור. ראשית, הם לא תכננו שהגשרים יפוצצו ואלמנט מפתיע זה שחייב אותם להסתייע ביחידות ההנדסה שנותרו מאחור עיכב אותם. שנית, השמועות גרסו כי יתר חילות מדינות ערב לא התקדמו כמצופה ונותרו מאחור. המצרים חששו מאד שמא יימצאו בלב לבה של ישראל ללא כל סיוע. שלישית, לראשונה בתולדות צה"ל נעשה שימוש במטוסי מסרשמיט. ארבעה כאלו הגיעו במשלוח רק יום קודם לכן. הם הורכבו עוד באותו לילה ולמחרת יצאו למתקפה שהותירה את המצרים מופתעים ביותר.

אחד הטייסים היה עזר וייצמן ז"ל שכתב על המטוס: "כפוי טובה ובועט. זה היה מטוס בלתי סמפטי ובלתי חברותי וקמצן נורא בחיוכים. לא היה נעים להטיסו… מטוס רע שאם אתה עושה טעות קטנה – בועט בך כאילו עשית טעות גדולה ולכן כאשר אתה עושה טעות גדולה, הוא דואג שזו תהיה טעותך האחרונה, הסופית".

מעמדת התצפית על נחל לכיש ממשיך השביל דרך גן ציבורי בחזרה לעבר הרכבים. מבין מיני הצומח בולטים בעיקר עצי השקמה הגדולים, מתחת לחלקם שולחנות וספסלים למנוחה. בסמוך לרכב נמצאת אנדרטה מיוחדת, דמוית אובליסק מצרי עתיק. מבט מקרוב ילמדנו שמדובר באנדרטה מצרית לזכר חללי מצרים. זוהי אחת מבין שתי אנדרטאות מצריות (אחת נוספת נמצאת ליד חמי יואב) שהוקמו לאחר החזרת סיני במסגרת ההסכמים להותיר על כנן שלוש אנדרטאות ישראליות בתחומי מצרים.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות משפלת יהודה ומישור החוף הדרומי

פסטיבל האוכל הכפרי ה-23 במטה יהודה: המלצות טעימות
פסטיבל האוכל הכפרי ה-23 במטה יהודה: המלצות טעימות

בראנץ' על טהרת הסלואו פוד, יין ומאפים מול נוף כרמים, ארוחה אתיופית צמחונית בחווה חקלאית וארוחה קוצ'ינית בבית במושב - אלו הן רק כמה המלצות טעימות במיוחד לפסטיבל האוכל הכפרי שיתקיים במהלך מרץ בפעם ה-23 במטה יהודה. כל ...

כתובת ארמית בלכיש שנחשבה עתיקה התגלתה כתרגיל לתלמידים
כתובת ארמית בלכיש שנחשבה עתיקה התגלתה כתרגיל לתלמידים

לראשונה בארץ: נחשפה כתובת חשובה ונדירה הנושאת את שמו של המלך הפרסי דריווש הראשון, אביו של אחשוורוש. את החרס בן 2500 השנה שעליו נחרטה הכתובת בכתב ארמי, גילו מטיילים במקרה, בגן לאומי תל לכיש * נראה שמדובר ב"פתק" ...

טיול באשדוד – על המתוק, המלוח ומה שביניהם
טיול באשדוד – על המתוק, המלוח ומה שביניהם

תושבי אשדוד התקבצו אליה מכל קצות תבל והפסיפס האנושי המרתק הזה אחראי, בין השאר, למבחר קולינרי מפתה. אל שלל הטעמים המתוקים והמלוחים מצטרפים מקומות מסקרנים של אמנות ותרבות. קפצנו לביקור באשדוד וחזרנו שמנמנים ומרוצים