לא מעט כתרים נקשרו לסן דייגו. העיר השביעית בגודלה בארה"ב, העיר עם מזג האוויר הנעים ביותר במדינה, העיר הכי נעימה לטיול עם ילדים, העיר שאוהבת ילדים ומקבלת אותם בשמחה. אחרי שחזרנו, אני וזוגתי, יחד עם ילדינו עינב ואלון מטיול של שלושה שבועות בקליפורניה, שבמהלכו בילינו עשרה ימים נפלאים בסן דייגו, אני יכול לומר בביטחון שכל הדברים הללו נכונים.

ממערב לסן דייגו, העיר הכי דרומית בחוף המערבי של ארצות הברית, שוכן האוקיינוס השקט, ממזרח לה משתרע מדבר ומדרום נמצאת מקסיקו. השילוב הזה יוצר בעיר שלווה קליפורנית נינוחה, עם ניחוח מקסיקני.

משפחתנו חובבת טבע, בעלי חיים, פארקי שעשועים ומוזיאונים פעילים. את כולם מצאנו בסן דייגו או במרחק נסיעה קצר ממנה. הנה כמה אטרקציות שאהבנו במיוחד.

פארק בלבואה ( Balboa Park)

פארק עירוני ובו גנים ומדשאות, מגרשי משחקים, גן חיות (ראו בהמשך) ואף 15 מוזיאונים, בהם מוזיאון לאמנות, מוזיאון המטוסים, מוזיאון כלי רכב ומוזיאון
ההיסטוריה של סן דייגו.
אנחנו התחלנו את הביקור בפארק במוזיאון הטבע (San Diego Natural History Museum), שם ראו הילדים תערוכה מרשימה של דינוזאורים. אחר כך ביקרנו במוזיאון המדע (Reuben H. Fleet Science Center), אתר חובה בביקור עם ילדים. תוך רגעים ספורים החלו הילדים, ולמען האמת גם המבוגרים, לערוך ניסויים מדעיים קצרים, להשתעשע בתעתועי ראייה, לגעת ולשחק.
רכישת PASS לכל המוזיאונים, אשר תקף לשבוע, מונעת את ההתלבטות באיזה מוזיאונים לבקר ומאפשרת להיכנס למוזיאונים קטנים ומשעשעים בלי לחשוב פעמיים. אנחנו הגענו לסיכום שכל אחד מבני המשפחה יכול לבחור מוזיאון או אטרקציה אחרת לפי התור. אני בחרתי את מוזיאון רכבות הצעצוע, זוגתי העדיפה גן יפני מעוצב, שמתהדר בבריכת דגי נוי מרהיבים, והילדים בחרו במוזיאון האדם, שעוסק בהתפתחות בני האדם מאז האדם הקדמון.
משך הביקור המומלץ: יום שלם או שני חצאי ימים.

פארק בלבואה. מדשאות, מגרשי משחקים ומוזיאונים | צילום: ג'יימס בלנק, באדיבות לשכת התיירות של סן דייגו

גן החיות של סן דייגו

גן חיות ענק זה בנוי על גבעה בתוך פארק בלבואה. הגן הוותיק מתמקד בשימור ובתצוגה של חיות בסכנת הכחדה. גאוות הגן היא על הפנדות שחיות בו. הילדים שלנו והילדים שבנו התרגשו דווקא מתצוגת הקיווי. העוף הניו-זילנדי המוזר, שפעיל בלילה, מוצג בחדר חושך מיוחד, בו ניתן לראות אותו בפעולה. כדאי לבקר גם בתצוגה של ההיפופוטמים ודובי הקוטב, המאפשרת לצופים מבט הן מעל והן מתחת למים. גם תצוגת העופות, בתוך יער ירוק בו מתעופפות הציפורים, מומלצת.

פנינה שאין להחמיץ כשבאים עם ילדים הוא גן החיות של הילדים, שמאפשר מפגש קרוב עם גורים מסוגים שונים. בנוסף מתקיימים כאן מופעים; אנחנו צפינו במופע משעשע במיוחד שהיה כרוך במפגש עם חרקים. המנחה, לבוש בכובע נוצות עצום, הזמין את הילדים להחזיק ביד תיקנים נושפים (שהם למעשה ג'וקים ענקיים).

משך הביקור המומלץ: יום שלם.
טיפים: ניתן לקחת סיור מודרך באוטובוס בתוך גן החיות, שמאפשר עלייה וירידה בכמה נקודות במשך כל היום. ישנם דוכנים רבים לממכר אוכל ושתייה, וכדאי לקנות כוס שתייה מיוחדת של גן החיות, אותה ניתן לשוב ולמלא כל היום ללא תוספת תשלום.

תצוגת ההיפופוטמים בגן החיות של סן דייגו מאפשרת מבט מעל ומתחת למים | צילום: יובל גוז'נסקי

עולם הים (Sea World)
שילוב של פארק שעשועים בנושא הים עם אקווריום מרהיב. בעולם הים יש שמונה איצטדיוני הופעות שונים, כך שכדאי לתכנן את הביקור בפארק בהתאם ללוח ההופעות. ההופעות המפורסמות ביותר הן של הלווייתנים. מי שיושב מספיק קרוב, כמונו, זוכה למטר של מי ים שמשפריצים הלווייתנים. הילדים התרגשו במיוחד בבריכת כוכבי הים, שם ניתן היה לגעת ביצורים היפים ולהרים אותם. הם גם אהבו את פינת ההאכלה של כלבי ואריות הים.

לא כדאי להחמיץ את תצוגת העולם הארקטי, הכוללת טיסה בסימולטור של מסוק לאנטארקטיקה וביקור בתחנת מחקר ארקטית, בה ציוד המחקר מפוזר בין תצוגות של דובי קוטב, ניבתנים, ולווייתנים לבנים. הטמפרטורה יורדת בהתאם.

בתצוגת הכרישים עברנו בתעלה תת מימית, כאשר הכרישים שחו מעלינו. אין כמו לראות את שיני הכריש עוברות סנטימטרים אחדים מעל לראשך.
משך הביקור: בילוי של יום שלם.
טיפים: לכו לראות את ההופעות הפופולריות מוקדם, אז פחות צפוף. אסור להכניס מזון לשטח הפארק, אך אפשר לשכור ארונית בשער ולצאת לאכול באזור הפיקניק.

העיר העתיקה (The Old Town)
פארק היסטורי פתוח, שעומד במקום של ראשית ההתיישבות האירופאית בחוף המערבי של ארה"ב. באזור כמה רחובות שמשחזרים את הבתים ההיסטוריים של סן דייגו. יש כאן חנויות עם טעם של פעם, מסעדות ומוזיאונים, והרבה פעילויות. מעט מסחרי, אבל נעים ומהנה. בחנות הממתקים ראינו איך מכינים סוכריות טופי, אחר כך נכנסנו לבית הספר הראשון בחוף המערבי – Mason Street School, רכשנו עותק של עיתון ישן וגם ראינו את משרד השריף ובית הכלא הקטנטן. במקום יש גם שוק מקסיקני קטן והופעות של ריקוד מקסיקני עממי.
משך הביקור: בילוי של חצי יום בתוך העיר.

שייט במפרץ
סן דייגו שוכנת לחופו של אחד המפרצים הטבעיים הגדולים בעולם. ה-Big Bay משמש גם כבסיס צבאי ענק לצי האמריקאי, כך ששייט של שעה או שעתיים במפרץ מבטיח צפייה בהרבה אוניות קרב. אנחנו יצאנו לשייט בן שעתיים, אשר מקיף את כל חלקי המפרץ. בחלק הדרומי שלו עוברים מתחת לגשר עצום, שמחבר בין סן דייגו לאי קורנאדו הסמוך. ניתן להסתפק בשייט בן שעה, לחלק הצפוני של המפרץ, בו ניתן לראות מקרוב אריות ים הרובצים על רפסודות מעץ, קוראים בקול גדול ולעתים אף שוחים ליד הספינה.
אם נוף אוניות הקרב במהלך השייט לא הספיק לכם תוכלו גם לעלות לסיור על נושאת המטוסים Midway, שאחרי 47 שנות שירות בצי האמריקאי משמשת היום כמוזיאון.
אם ממשיכים דרומה לאורך קו המים, מגיעים ל-Seaport Village, אזור שוקק שבו חנויות, מסעדות רבות והופעות רחוב.

לגולנד
פארק שעשועים, יפהפה שבנוי כולו על טהרת לבני לגו, ומיועד לגילאים הצעירים יותר. כל המתקנים בפארק בנויים מאבני לגו: החל מרכבות ההרים (המתונות יחסית ומתאימות לילדים צעירים), דרך דגמי חיות ספארי מלגו ועד דגמי מיני של ערים בארצות הברית. אחת האטרקציות המומלצות נמצאת באזור "חופי הפיראטים", שם שטים בסירת פיראטים ומתיזים סילוני מים על ספינות אחרות. אטרקציה מומלצת אחרת היא אזור לימוד הנהיגה. הילדים (בגילאי 13-6) נוהגים בעצמם בכלי רכב קטנים על פני רחובות, עם רמזורים ותמרורים. הילדים ירדו ממכוניות הלגו מאושרים וביציאה הם אפילו קיבלו "רישיון נהיגה".
בביתן בו ניתן לבנות דגמי לגו שקענו אני ואלון בבניית דינוזאור, בעוד זוגתי ועינב צפו בסרט תלת מימד המבוסס על דמויות לגו.
טיפים: רצוי לא להגיע בסוף השבוע. כדאי להביא בגדי ים ומגבות לילדים, כדי שיוכלו להיכנס למתקנים הרטובים.

נהגים צעירים בפארק לגולנד. בסוף מקבלים רשיון נהיגה | צילום: יובל גוז'נסקי

לה הויה (La Jolla)

לה הויה, היהלום של סן דייגו, היא עיירת נופש מקסימה, ששוכנת מעט צפונית לסן דייגו, בקצה מפרץ קטן, על חוף האוקיינוס. חופי הים של לה הויה נחשבים לחופים הידידותיים במיוחד למשפחות. אחר הצהריים כדאי ללכת בטיילת המקסימה שלאורך החוף, שמגיעה עד למערה של לה-הויה. בתצפית מעל למערה הטבעית זכינו לראות אריות ים רובצים על הסלעים, שקנאים אפורים וקורמורנים שמגיעים ללינת לילה על הסלעים. בגלל שביקרנו לקראת ערב לא נכנסנו למים. אך שימו לב: הים פה קר מאוד גם במשך היום, למי שרגיל למימי הים התיכון. את הערב קינחנו באחד מבתי הקפה הרבים הפזורים בעיירה.
באזור סן דייגו חופי רחצה רבים, בעיקר מצפון לעיר. אחד החביבים שראינו היה חוף הגולשים, שמצוי ב-Solana Beach, שם ראינו גולשי גלים בני כל הגילאים: מגיל 7 ועד גיל 77. אין חוויה מעודדת כמו זקן כסוף שיער, בבגדי גולשים, נושא את הגלשן שלו ויורד אל חוף הים. כל החיים עוד לפנינו.
טיפים: מי שרוצה להיכנס לים, כדאי להגיע בשעות הצהריים. בערב הבילוי המועדף הוא טיול נעים. צריך לזכור שבארצות הברית בתי הקפה נסגרים מוקדם, רצוי להגיע עד השעה שמונה בערב.

קו החוף של לה הויה, היהלום של סן דייגו | צילום: ג'ואן דיבונה, באדיבות לשכת התיירות של סן דייגו

אמנם לא בסן דייגו עצמה, אבל במרחק של כשעה נסיעה ממנה נמצא פארק השעשועים המפורסם דיסנילנד. על הפארק עצמו תוכלו לקרוא בכתבה על לוס אנג'לס, אבל הנה כמה טיפים מניסיון אישי: רצוי לא לבוא בסופי שבוע, כדאי להגיע מוקדם וללכת קודם כל לאטרקציות הפופולריות. כדי להימנע מעט מהתורים, ישנה אפשרות להצטייד בחלק מהאטרקציות בכרטיס שנקרא FastPass, שמאפשר לדלג על התור בחלק מהאטרקציות. האתר מאוד ממוסחר, ולכן מומלץ להחליט מראש על תקציב לכל ילד, אם אתם לא רוצים לבזבז את כל כספכם על מוצרי דיסני.