תפריט עמוד

סיציליה – יפהפייה דרומית

הנוף הים תיכוני, הכפרים הקטנים בהרים, עיירות הדייגים, העתיקות מרתקות, הר הגעש הפעיל ביותר באירופה וקבוצת איים מופלאים במרחק הפלגה קצרה - כל אלה הופכים את הביקור בסיציליה למלא עניין וקסם. הנה כמה אתרים שלא כדאי להחמיץ

נושקת לקצה המגף האיטלקי נמצאת סיציליה, האי הגדול ביותר בים התיכון והמחוז הגדול ביותר באיטליה. הנוף הים תיכוני, הכפרים הקטנים בהרים, עיירות הדייגים שעל חוף הים, האתרים הארכיאולוגים המרתקים והר געש פעיל במיוחד – כל אלה הופכים את הביקור בסיציליה למעניין להפליא. אפשר לבלות חופשת בטן-גב מהנה, אבל כדאי מאוד גם להיפרד מהחופים לטובת טיול ברחבי האי היפה, להכיר את אתריו הידועים והנסתרים ולטעום מהמטבח הסיציליאני המשובח. הנה, על קצה המזלג, כמה אתרים נבחרים ברחבי סיציליה:

פלרמו: כיכרות, כנסיות ושווקים
פלרמו (Palermo), בירת סיציליה והיישוב הגדול בה, רועשת והומה ולמרות שרבים ממהרים לצאת ממנה לחופים ולאתרים שברחבי העיר, כדאי להקדיש זמן מה לטיול בה. מרכז העיר העתיקה של פלרמו הוא "ארבע הפינות" – Quattro Canti – צומת הדרכים בה נפגשים שני הרחובות הראשיים Via Maqueda ו-Vittorio Emanuele, בכיכר Piazza Vigliena מהמאה ה-17. כל אחת מארבעת פינותיה של הכיכר מעוטרת במזרקות ובפסלים, כאשר כל אחת מהן מייצגת את אחד מארבעת פטרוני העיר. ליד קואנטו קאנטי שוכנת פיאצה פרטוריה (Piazza Pretoria), כיכר עם מזרקה מרשימה מאמצע המאה ה-16 ובית העירייה מהמאה ה-15. כיכר נוספת בסביבה היא פיאצה בליני (Piazza Bellini), עם כנסיית לה מרטוראנה, שיש בה פסיפסים ביזנטיים יפים, כנסיית סן קטלדו, בעלת שלוש כיפות אדומות וכנסיית סנטה קתרינה הרנסנסית.

הקתדרלה של פלרמו | צילום: Maurobrock, flickr

אחד האתרים המרתקים והפופולריים בעיר הוא ארמון המלוכה ריאלה הנורמני (Palazzo Reale o dei Normanni) בפיאצה פרלמנטו. הארמון נבנה במאה התשיעית על הריסות רומאיות ופיניקיות, והוא כולל את קפלת פלאטינה מהמאה ה-12 ובה עבודות פסיפס נהדרות. שוק ווצ'יריה (La Vucciria) הוא המוצלח בשווקי פלרמו. הוא נמתח לאורך רחובות צרים בין ויטוריו עמנואל לוויה רומא, ליד פיאצה סן דומניקו. השוק פועל בימים שני עד שבת משעות הבוקר המוקדות ועד שעות הצהריים. לבילוי ערב תרבותי, קנו כרטיסים לתיאטרון מסימו הניאו-קלאסי בכיכר ורדי, בו מועלים מופעי בלט ואופרות.

לא רחוק מפלרמו, באמצע הדרך לצ'פאלו, נמצאת שמורת הטבע מאדונה (Parco (della Madonie, ובה מסלולי הליכה וכן עיירות, כפרים, חוות וכרמים.

טאורמינה: היהלום שבכתר
טאורמינה (Taormina), עיר נעימה במיוחד בצפון-מזרח סיציליה, מושכת אליה מבקרים רבים מרחבי העולם. לא רק תיירים מגיעים אליה, גם כוכבי קולנוע הוליוודים, סופרים בינלאומיים וידוענים – כולם עברו כאן במהלך השנים. קל לראות את הסיבה: זוהי עיר יפהפייה, עם בתים עתיקים וציוריים, גנים וגלריות, הבנויה על שיפולי מצוק – מצד אחד, בתי העיר משקיפים אל הים הכחול, ומצד שני, אל ההר אטנה (עוד על ההר בהמשך). המיקום המצוין והתשתית התיירותית המפותחת הופכים את טאורמינה לבסיס נוח ליציאה לטיולים באזור.


טאורמינה, העיר התיירותית ביותר בסיציליה | צילום: Andrew Holmes, flickr

נעים ללכת במדרחוב החוצה את העיר, קורסו אומברטו, שלאורכו חנויות, מסעדות ובתי קפה. ברחוב מצויים גם בניינים מעניינים כמו פלאצו קורבג'ה, שהיה מקום משכנו של הפרלמנט הסיציליאני במאה ה-14 ומגדל השעון הימיביניימי. בכיכר דואומו יש מזרקת שיש עתיקה, שנבנתה ב-1635, ולידה הקתדרלה של טאורמינה. החומה שהקיפה בעבר את העיר נהרסה ברובה, אך ניתן לבקר בשניים משעריה: שער מסינה ושער קטניה.

התיאטרון היווני העתיק הוא האתר הפופולרי בטאורמינה. זהו התיאטרון השני בגודלו בסיציליה (הגדול ביותר שוכן בסירקוזה). בקיץ מתקיים כאן פסטיבל האמנות של טאורמינה, הכולל אירועי קולנוע, תיאטרון, בלט ומוזיקה. זהו אינו התיאטרון העתיק היחיד בעיר – האודיאון נבנה על ידי הרומאים ונתגלה במקרה ב-1892, על ידי נפח שחפר בחצר ביתו. הוא מאוד דומה בארכיטקטורה שלו לתיאטרון היווני, אך בקנה מידה קטן יותר.

כדאי לקפוץ לביקור גם בכפר הציורי קסטלמולה (Castelmola) המוקף נוף נהדר, כשלושה קילומטרים מצפון-מערב לעיר. באזור ניצב הר טאורו, שבראשו שרידי טירה וממנו נשקפת תצפית נהדרת. החוף הפופולרי הוא לידו מזרו (Lido Mazzaro), שבהמשכו שוכנת שמורת הטבע איסולה בלה (Isola Bella).


חוף בטאורמינה. בתי העיר משקיפים על הים
מצד אחד, ומנגד – על אטנה

הר אטנה: לא מפסיק לגעוש
23 ק"מ מטאורומינה, במזרח האי, שוכן הר אטנה (Mount Etna), הר הגעש הגבוה והפעיל ביותר באירופה ואחד האתרים המרהיבים בסיציליה. ההר התפרץ פעמים רבות לאורך השנים, ויתכן שבעת הביקור שלכם באי תוכלו להבחין בענן עשן המיתמר מהלוע (ואולי אפילו בהתפרצויות של לבה רותחת שמאירות את שמי הלילה). בשל ההתפרצויות הבלתי צפויות נאסר הטיפוס אל הלוע, אך אפשר לצאת לטיול רגלי מודרך או לטיול ברכבי שטח במורדות ההר, באזור בו צומחים מטעי אגוזים, גפנים ועצי הדר. למרגלות ההר פועל שירות מיניבוסים, ומומלץ מאוד לנסוע באחד מהם. המיניבוסים מטפסים לגובה 3,000 מטר, שם אפשר לטייל ברגל ולהתרשם מהמראות המיוחדים ומהנוף הנפלא שנפרש למטה. ואם אתם מבקרים בעונה המושלגת, תוכלו לעשות סקי במדרונות – חוויה מיוחדת במינה.


אטנה בזריחה. פסגה מושלגת ולוע מעשן | צילום: Josep Renalias, GFDL

סירקוזה: מקדשים וחופים
העיר סירקוזה (Siracusa) שוכנת לחופו המערבי של דרום האי, כתשעים קילומטר מדרום-מערב לקטניה. העיר נוסדה בשנת 734 לפני הספירה, ובתקופת השלטון היווני הייתה מהערים היווניות החשובות בעולם. בעיר השתמרו עתיקות מאותה תקופה, ואלה מהווים את האטרקציה המרכזית בה.

החלק העתיק והמעניין בעיר הוא רובע אורטגיה (Ortegia), הממוקם על אי קטן. בכיכר פנקלי שבאורטגה שוכן מקדש אפולו מהמאה השישית לפני הספירה. במרוצת השנים שימש המבנה לצרכים שונים בתכלית, בהם כנסייה ביזנטית ומסגד. בכיכר דואומו הסמוכה שוכן מקדש נוסף, מהמאה החמישית לפני הספירה.
באורטגיה נמצא גם מעיין ארטוזה (Fonta Aretusa). האגדה מספרת כי אלפיאוס, אל הנהרות, רדף אחרי הנימפה ארטוזה, עד אשר אלת הציד דיאנה הפכה אותה למעיין. אלפיאוס לא ויתר והפך את עצמו לנהר המזין את המעיין.


רובע אורטגיה בסירקוזה | צילום: Alan Withaker, flickr

בפארק הארכיאולוגי ניאפוליס, שמחוץ לרובע, אפשר להתרשם מעתיקות יווניות ורומיות, בהן התיאטרון היווני, האמפיתיאטרון הרומאי, מחצבת גן עדן ועוד. קילומטרים ספורים ממערב לעיר נמצאת טירת איוריאלוס (Euryalus Castle) מהמאה החמישית לפני הספירה. בקיץ, כשהטמפרטורות עולות, מוקד המשיכה העיקרי הוא החופים, ובמיוחד חוף פונטנה Fontane Bianche.

אגריג'נטו: עמק המקדשים

העיירה אגריג'נטו (Agrigento) וסביבותיה מהווים את האטרציה המרכזית לאורך החוף הדרומי של סיציליה. האזור יושב עוד בתקופה הפרהיסטורית, ובמאה השישית לפני הספירה ייסדו היוונים במקום את העיר אקרגאס (Akragas) על רמה המשקיפה אל הים. במרוצת השנים השתנה שמה פעמים אחדות על ידי כובשיה, עד שהפכה לאגריג'נטו בשנות העשרים של המאה הקודמת.

עמק המקדשים באגריג'נטו. מקדשים מרשימים מהמאה השישית לפני הספירה

בחלק העתיק של העיר שרדו מבנים שונים מימי הביניים, בהם הקתדרלה שנבנתה במאה ה-14 ועברה שחזורים ותוספות בנייה במהלך הזמן – שימו לב לתקרת העץ היפהפייה. שאר אתריה של אגריג'נטו מצויים במרחק נסיעה קצרה מחוץ לעיר, אל "עמק המקדשים" (Valle dei Templi) ואקרגאס העתיקה.

אקרגאס העתיקה נוסדה במאה השישית לפני הספירה, נחרבה ונבנתה שוב ושוב מחדש. למרות תלאות הזמן, חלק ממקדשיה, רחובותיה ובתיה שרדו עד ימינו. המשורר היווני פינדר (522–443 לפני הספירה) כינה אותה "העיר היפהפייה ביותר של בני התמותה", וגם בזמננו היא זכתה להכרה והוכרזה כאתר מורשת עולמית. כדאי לטפס אל מדרגות מקדש ג'ונו, מאמצע המאה החמישית לפני הספירה, ממנו נשקפת תצפית על כל העמק. מקדש קונקורד השתמר יפה, אולי בזכות העובדה ששימש ככנסייה במאה השישית לספירה. הגדול במקדשים הוא מקדש זאוס. במקום יש גם אמפיתיאטרון קטן ומוזיאון ארכיאולוגי.

פיאצה ארמרינה: פסיפסים מרהיבים
העיר פיאצה ארמרינה (Piazza Armerina) שוכנת על רמה בגובה 700 מטר מעל פני הים. רוב המבקרים בה ממהרים אל הווילה הרומית הנמצאת כחמישה קילומטרים מחוץ לעיר, אולם גם לפיאצה ארמרינה עצמה יש מה להציע. ברובע הימיביניימי נעים ללכת בין הכנסיות העתיקות, שהמרשימה שבהן היא הדואומו הממוקמת בנקודה הגבוהה ביותר בעיר. פנים הקתדרלה מרווח ובו עבודות אמנות יפות.


פיאצה ארמרינה. נעים לשוטט ברובע העתיק ולהשקיף על הנוף

כאמור, הווילה הרומית היא האטרקציה המרכזית באזור. הווילה נבנתה במאה הרביעית לספירה על חורבותיה של וילה אחרת. גולת הכותרת הן עבודות הפסיפס המרהיבות, המהוות את אוסף הפסיפסים הגדול והמרשים ביותר בעולם מתקופת רומא המאוחרת. בציורים מתועדים בעלי חיים, צמחים, סצנות מחיי היום-יום ומהמיתולוגיה.

עוד בסביבה: כ-30 ק"מ צפונה מפיאצה ארמרינה נמצאת העיירה הנעימה אנה (Enna). ממבצר קסטלו די לומברדיה, הנקודה הגבוהה ביותר באזור, נשקף נוף עוצר נשימה, עם הר אטנה באופק. לא רחוק משם נמצא אגם פרגוסה (Pergusa) היפה. העיירה ההררית קלטגירונה (Caltgirone) נמצאת מדרום-מזרח לפיאצה ארמרינה, ומפורסמת בשל יצירות הקרמיקה שלה. זהו מקום מצוין לקנות בו עבודות וכלי קרמיקה למזכרת.

האיים האאוליים: הרי געש בלב ים
שבעת האיים האאוליים, הנקראים גם האיים הליפאריים, נמצאים מצפון לסיציליה ויש אליהם שירות מעברות סדיר. האיים, שהם למעשה הרי געש, מציאים נופים יפהפיים, חופים שחורים מאפר וולקני, מעיינות חמים עם מי גופרית, אמבטיות בוץ ועוד. בגדולים שבהם יש גם מלונות נעימים, הקטנים מתאימים לביקור של כמה שעות. האיים האאוליים נכללים ברשימת נכסי הטבע העולמיים של אונסק"ו, בזכות היותם תופעת טבע וולקנית יוצאת דופן.


סטרמבולי. האיים האאוליים הם תופעת טבע וולקנית יוצאת דופן

הגדול בקבוצת האיים הוא ליפארי (Lipari), שבעיר היחידה שבו, הנקראת באותו שם, יש את התשתית התיירותית הגדולה ביותר בקבוצת האיים. מהצוקים הסלעיים שבצפון-מערב האי נשקפים נופים נהדרים של האיים סאלינה, אליקודי ופיליקודי. סטרומבולי (Stromboli) הוא האי הגעשי המפורסם והמרהיב בחבורה. ניתן לטפס אל הר הגעש הפעיל, באמצעות סיור מודרך, ולהציץ אל לועו המעשן. כדאי לטפס גם לראשו של הסלע הבזלתי המתנשא לגובה 43 מטר, סטרומבוליצ'יו (Stombolicchio), ממנו נשקף נוף פנורמי יפה. כדאי לצאת לשיט לילי כדי לצפות בנתיב האש של השיארה דל פואוקו (Sciara del Fuoco) שבצפון-מערב האי. מחזה התפרצות הלבה מלועו של הר הגעש מרגש ובלתי נשכח. באי וולקאנו (Vulcano) פועלים אתרים רבים של מעיינות מרפא, מרחצאות מים חמים ואמבטיות בוץ. מפסגת גראן קראטרה, בגובה 418 מטר מעל פני הים, נשקפים נופים מרהיבים.

על האוכל הנהדר של סיציליה – בכתבה הבאה:

סיציליה: טעם החיים
סיציליה: טעם החיים
בסיציליה נפגשות תרבויות שונות, והאוכל מגלם זאת באופן מושלם. שווקים צבעוניים, פסטה נפלאה לצד קוסקוס מרוקאי, קינוחים מושקעים וגלידה מהחלומות

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מסיציליה

סיציליה: טיול בעקבות המאפיה הסיציליאנית
סיציליה: טיול בעקבות המאפיה הסיציליאנית

המאפיה הסיציליאנית זכתה לפרסום עולמי בשל הספר "הסנדק" והסרט שנעשה בעקבותיו, אבל המציאות מפתיעה אפילו יותר. בוקי נאה מוביל סיור מרתק בין שני חלקיו של האי סיציליה: הכפרים באזור קטניה, שם צולם הסרט, ופולרמו והסביבה, מחוז השליטה של ...

אטרקציות מובילות בפלרמו
אטרקציות מובילות בפלרמו

פלרמו, בירת סיציליה, היא אמנם עיר היסטורית, עמוסה בארמונות, כנסיות ומבנים מרשימים מתקופות שונות, אבל היא בהחלט לא חיה בעבר. לצד האתרים ההיסטוריים המרשימים תמצאו כאן שווקים תוססים, אווירה עליזה ואוכל משובח. הנה כמה מהמקומות שלא כדאי להחמיץ ...

סיציליה: מסלול של שבוע באי
סיציליה: מסלול של שבוע באי

מסלול טיול מעגלי, שמתחיל ומסתיים בקטניה, נותן הצצה לכל הטוב של סיציליה: עיירות מקסימות ומלאות אווירה, מקדשים עתיקים, עמקים ירוקים, חופים יפים, כשמעל הכל חולש הר הגעש אטנה