תפריט עמוד

סיציליה – איטליה, אבל אחרת

סיציליה היא ערב רב של השפעות כובשיה, מורכבות תרבותה וההיסטוריה הארוכה שלה. המטיילים בה יפגשו נופים הרריים פראיים אל מול עמקים מעובדים, מקדשים יווניים לצד מסגדים וכנסיות, וכל אלה ביחד יוצרים את הפסיפס הייחודי שנקרא סיציליה

"לראות את איטליה מבלי לראות את סיציליה זה לא לראות את איטליה בכלל, שכן סיציליה הינה המפתח לכל", כתב הסופר והוגה הדעות הגרמני גתה, במהלך ביקור בסיציליה בשנת 1787

שבוע לאחר שחזרנו מסיציליה התפרץ הר האטנה. הר הגעש הפעיל והגבוה ביותר באירופה (3,300 מטר) ואחד הפעילים בעולם לא נח הרבה. בעשור האחרון ישנן התפרצויות קטנות של לבה מספר פעמים בשנה והתפרצות גדולה יותר מידי כמה שנים. זה לא משכנע את תושבי הכפרים סביבו לעקור מבתיהם, על אף שיש עליהם לחץ לעשות זאת, כי אדמתם פורייה מדי; זה לא מפריע גם לתיירים לנפוש בעיר השכנה קטניה, ולטייל במרחבי סיציליה (ואף לעלות להר ולצפות בלוע). חבל שההר היה מנומנם כאשר הייתי קרוב אליו. אתנחם בעובדה שהוא נראה מעשן, כהרגלו. המיתולוגיה מספרת כי ההר הוא מקומו של אל האש, וולקן.

סיציליה היא מקום חם במלוא מובן המילה. מזג אוויר חם יחסית לאירופה ולשאר איטליה ונעים גם בחורף, התושבים "חמי מזג" והרי הגעש פעילים ויורקים לבה רותחת לעיתים תכופות. עכשיו סיציליה מוצעת לישראלים כיעד תיירות חם המשנה את פניו מול התדמית הוותיקה שדבקה בו – המחוז העני והמוזנח, הדרום הרחוק. אפילו המאפיה המפורסמת הפכה להיות "מוצר" של תיירות רומנטית.


העיירה צ'פאלו במערב סיציליה. סיציליה הפכה ליעד תיירות חם, בכל המובנים | צילומים: גיל אל עמי

מצד שני, וזוהי אחת האניגמות של סיציליה, מוזר שאין היא מחוברת עדיין בגשר מהיבשת. המרחק מהמגף לסיציליה הוא שלושה קילומטרים בלבד במיצר מסינה. מנהרות וגשרים ארוכים יש בכל מקום. כמה פעמים (מאז ימי הרומאים) כבר הוחלט לבנות גשר, אך בפעם האחרונה בפברואר 2013 החליט שוב הפרלמנט האיטלקי לבטל את הפרויקט. הסיציליאנים טוענים לאפליה. רומא לא תשכח, כך סבורים תושבים, את הפניית העורף של ממלכת סירקוזה שבסיציליה לרומא במלחמה הפונית השנייה נגד קרתגו. רק שזה היה לפני יותר מ-2,200 שנים.


ניקיון נוסח סיציליה

סיציליה היא האי הגדול והמאוכלס ביותר בים התיכון והמחוז הגדול ביותר באיטליה. שטחה גדול יותר ממדינת ישראל (אבל זה לא קשה) – 25,780 קמ"ר. צורתה דומה למשולש, שבסיסו פונה כלפי מעלה (צפונה) – לים הטירני. הצלע המזרחית פונה לים היוני, והדרום מערבית לים התיכון, לכיוון צפון אפריקה.

סיציליה היא ערב רב של השפעות כובשיה, מורכבות תרבותה וההיסטוריה הארוכה שלה. מטיילים יפגשו נופים הרריים פראיים אל מול עמקים מעובדים, מקדשים יווניים לצד מסגדים וכנסיות, וכל אלה ביחד יוצרים את הפסיפס הייחודי שנקרא סיציליה.


כביסה נתלת מחלון בפלרמו

"ישנן הרבה סיציליות", אמר הסופר בולינו, ואי אפשר לראות את כולן ביחד. בוודאי לא בטיול קצר אחד. כאן הבאנו כמה טעימות.

מהר מהר אבל לאן?
ישנן הרבה אוטוסטרדות באירופה, והאוטוסטרדה בכלל היא מילה איטלקית והמצאה רומאית. אבל האוטוסטרדות הישרות והמשוכללות שנבנו בסיציליה מרשימות ועומדות לכאורה בניגוד גמור לנוף הפרוע ולחופים המפורצים, ובעיקר לתדמית הענייה והאיטית משהו של האי. מיהרנו לפלרמו הבירה, דרך האוטוסטרדה הצפונית שהיתה כמעט ריקה. תוך כדי תהייה על מה החמצנו בכביש הצר והמפותל שעובר קרוב לחוף, דהרנו דרך שורה ארוכה ורצופה בת עשרות קילומטרים של גשרים ומנהרות. שום נקיק או מצוק לא הפריעו לכביש להיות ישר כמו פלס – על כולם הוא דילג מעל, או נעלם בתוך מנהרה. בהמשך הבנתי שלא מדובר רק בהתגברות על איתני הטבע. אולי ההפך: יש גם גשרים ארוכים ביותר מעל שדות או "סתם" נופים פתוחים, תוך כדי שמירה על הסביבה הטבעית או המעובדת על ידי בני אדם. האוטוסטרדה הזו היא במידה רבה התחשבות בנוף הטבעי והאנושי, יחד עם השגת המהירות והנוחיות. במקום להוציא להמוני תושבים המתפרנסים מאדמתם צווי פינוי, בונים את הכביש מעליהם. מה מפסידים בדרך, זו כבר שאלה אחרת.


לפי כל כללי הטקס. מלצרים מעונבים בבית קפה מקומי

פלרמו הבירה
את פלרמו הקימו הפיניקים וקראו לה "זיז", אולי על שם ה"בליטה" בחוף, אבל היוונים קראו לה "פנורמוס", כלומר "נמל הכל", בשל הנמל הטבעי, ומכאן התגלגל שמה הנוכחי. פלרמו היא כיום עיר גדולה (החמישית באיטליה) ואחת הערים הגדולות לחוף הים התיכון: תוססת, עם מרכז שמור, חנויות מהודרות, שווקים, מסעדות וחיי לילה.


נוסעים ומסמסים: זוג על אופנוע ברחובות פלרמו

מדגם אתרים מעניינים לביקור בין שפע האתרים בפלרמו:

קתדרלת פלרמו – מרשימה ובעלת היסטוריה ארוכה של שינויים. הוקמה ב-1185, הוסבה בעברה למסגד.


קתדרלת פלרמו. היסטוריה ארוכה של שינויים | צילום: שאטרסטוק

קטקומבות הקפוצ'ינים – מערות קבורה עם למעלה מ-8,000 בני המעמד העליון של פלרמו מהמאה ה-16 ועד תחילת המאה ה-20, חנוטים בבגדיהם.
תיאטרון מסימו – התיאטרון הגדול באיטליה והשלישי באירופה. מרשים מאוד, עם אקוסטיקה מצויינת ו-1,387 מקומות. אפשר לבקר גם ללא הופעה ולראות תלבושות לאופרות מפורסמות. הסצנה האחרונה של הסנדק 3 צולמה כאן.
תיאטרון פולטיאמה נבנה ב- 1864 אחרי איחוד איטליה, כקונטרה לתיאטרון שם ישבה המאפיה הסיציליאנית.
הרובע היהודי – שיכן קהילה מפוארת. תור הזהב נפסק באחת עם גירוש היהודים (והמוסלמים).
לה ווצ'ריה – שוק, וכיום מרכז חיי הלילה של פלרמו.
וילה ג'וליה – גנים ציבוריים, מפלט מהחום של פלרמו.
מונראלה (Monreale, ההר המלכותי) – מנזר וכנסייה מעל פלרמו עם תצפית יפה על העיר. קתדרלה נפלאה.


הקתדרלה במונראלה

אוכל סיציליאני – מבחר דוגמאות
• ארנצ'ינו – קציצה גדולה עשויה מריזוטו
• פסטה סרדה – עם סרדינים, ופסטה נורמה – עם חצילים
• גבינות מיוחדות
• דג חרב (עם פסטה! ברור)
• שילובים של אוכל איטלקי קלאסי עם צפון אפריקאי (כמו קוסקוס עם סרדינים)
• בריוש – עוגת השמרים (מקורה בפלרמו) עם גרניטה של קפה וקצפת
• קסטה סיציליאנית עם יין מרסלה
• קנולי – גלילי בצק פריך ממולאים בריקוטה, וניל, שוקולד
ואם לא די בכל אלה, סיציליה טוענת להמצאת שלושה מטעמים איטלקיים חשובים: פסטה, פיצה (מחיטת דורום, כמובן) וגלידה.
עוד על אוכל בסיציליה >>


ממחר דיאטה… מעדן סיציליאני: בריוש ממולא בגרניטה של קפה וקצפת

בסביבות פלרמו

מונטה פלגרינו
גבעה המתנשאת מעל מפרץ פלרמו, ועליה כנסיה השומרת את זכר הקדושה רוזליה, פטרונה של פלרמו. רוזליה היתה נצר למשפחת אצולה שפרשה מחיי התענוגות והפכה לנזירה במערה שעל הר פלגרינו.

סג'סטה
מקדש יווני ענק שהוקדש לאל אפולו. לא הושלם ונשאר "פיל לבן".

צ'פאלו CEFALU
עיירת דייגים יפה ממזרח לפלרמו. כיכר הדואומו, הסמטאות, שער הדייגים, המכבסה הגדולה, בתים שהיו ארמונות, מהמאות 16-15.


עיירת הדייגים היפה צ'פאלו, ממזרח לפלרמו

עוד כמה מקומות נפלאים באי:
וילה רומאנה (VILLA ROMANA DEL CASALE) היא סיבה מספקת לדעתי לבוא לסיציליה. דרומית לעיר אנה (ENNA) ובקרבת העיירה פיאצה ארמרינה, במרכז האי, נמצאת הווילה הרומאית המפורסמת. היא מתוארכת לתחילת המאה הרביעית לספירה, והיא אחת מאתרי המורשת העולמית של אונסק"ו. בנה אותה אחד מאנשי משפחת הקיסר הבכירים, הרחק מהציוויליזציה. אולי לצרכי רומנטיקה סודית? לא ברור. הסיבה הרשמית לבניה דווקא כאן, עמוק בפנים הארץ, מוסברת בקרבה לנחל מלא מים (בעבר) ממנו נאספו המים באקוודוקט למרחצאות.

הווילה מרוצפת בפסיפסים עצומים ומרהיבים המספרים את סיפור המקום: חיי יום יום, ציד, סיפורים מיתולוגיים, בילויים במרחצאות ועיסויים. באחד החדרים נראים פסיפסים מצויירים שמורים היטב הקרויים רשמית "עשר הבתולות", ובאופן לא רשמי – "נערות הביקיני", וזאת כי הנערות לבושות במעין בגד ים שני חלקים, ש"הומצא" לכאורה רק אלפי שנים לאחר מכן, באמצע המאה ה-20.


מי המציא את הביקיני? רצפת פסיפס בווילה רומאנה

ישנם גם חדרי מגורים וחדרי אוכל, אך לא נמצאו שימושים ייצוריים או מסחריים, כלומר הווילה שימשה לנהנתנות רומאית בלבד.

תקופה לא ארוכה לאחר שנבנתה (כנראה פחות מ-150 שנים) ננטשה הווילה והמקום נזנח למאות שנים. במאה ה-12 כוסה האתר במפולות בוץ, ורק ב-1929 החלו עבודות החשיפה של המקום. עד היום נחשף רק חלק קטן (אבל מרשים!) של הווילה, והעבודות נמשכות. רעידת אדמה גדולה "קימטה" את הרצפות ועבודות שחזור נערכות מאז בקצב איטי, ברגישות רבה ובעדינות.

לא הרחק משם נמצאת העיירה פיאצה ארמרינה, אותה הקימו תושבים שברחו מווילה רומאנה, בעקבות רעידת האדמה. בדרך כלל מטיילים רק עוברים דרכה, אבל היא שווה ביקור ובוודאי את התצפית עליה מהכניסה (נפלא בשקיעה). הרובע ההיסטורי הוא בן 650 שנה.


פיאצה ארמרינה. לכאן ברחו דיירי וילה רומאנה בעקבות רעידת האדמה

טאורמינה – טאורמינה היפה נחשבת לפנינה של סיציליה, אם כי קשה להתעלם מכך שהיא כבר לא כפר ציורי כפי שמנסים עדיין לתאר אותה, אלא עיירת תיירות ממוסחרת. המיקום שלה פנטסטי – חוף הים היוני המפורץ מצד אחד, ותצפיות לכיוון האטנה מצד שני (מערב). טאורמינה מפורסמת במצעד המפורסמים שנהגו ונוהגים לבקר בה. כמו כן נמצא בה תיאטרון יווני גדול. במרכז כדאי לשים לב לסמטה צרה – ויקולו סטרטו – שנחשבת לסמטה הצרה ביותר ביקום…

10 סיבות טובות לבקר בסיציליה
1. טאורמינה
2. הר אטנה
3. שייט לסטורומבולי
4. פלרמו, איטליה שלא הכרתם
5. וילה רומאנה והפסיפסים
6. צ'פאלו
7. אוטוסטרדות שלא הורסות את הנוף
8. הקטקומבות של הקפוצ'ינים בפלרמו
9. פסטה סרדה ושילובים מקומיים אחרים
10. האווירה היחודית, המורכבות התרבותית

סרטון וידיאו – סיציליה: סדרת TRAVEL

מפת פלרמו וסביבתה:


לחצו להגדלה
מפת סיציליה
מפת סיציליה- מסע אחר

הכותב היה אורח חברת הנסיעות אשת טורס

לקריאה נוספת:

סיציליה המושלמת עומדת להתעורר
סיציליה המושלמת עומדת להתעורר
מיכל פלג |צילום: טוביאס ג'והנסן
תחושת השקיעה המפוארת היא חלק בלתי נפרד, מאז ומעולם, מנשמתה של סיציליה. הזמנים באי מתערבבים ולצד נופים מוריקים, ארמונות ומקדשים יש ערים צפופות וקירות מתפוררים. תושבים של סיציליה מסבירים, כמו בעבר, שארצם עומדת להתעורר

עוד על טיול לסיציליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מסיציליה

סיציליה: טיול בעקבות המאפיה הסיציליאנית
סיציליה: טיול בעקבות המאפיה הסיציליאנית

המאפיה הסיציליאנית זכתה לפרסום עולמי בשל הספר "הסנדק" והסרט שנעשה בעקבותיו, אבל המציאות מפתיעה אפילו יותר. בוקי נאה מוביל סיור מרתק בין שני חלקיו של האי סיציליה: הכפרים באזור קטניה, שם צולם הסרט, ופולרמו והסביבה, מחוז השליטה של ...

אטרקציות מובילות בפלרמו
אטרקציות מובילות בפלרמו

פלרמו, בירת סיציליה, היא אמנם עיר היסטורית, עמוסה בארמונות, כנסיות ומבנים מרשימים מתקופות שונות, אבל היא בהחלט לא חיה בעבר. לצד האתרים ההיסטוריים המרשימים תמצאו כאן שווקים תוססים, אווירה עליזה ואוכל משובח. הנה כמה מהמקומות שלא כדאי להחמיץ ...

סיציליה: מסלול של שבוע באי
סיציליה: מסלול של שבוע באי

מסלול טיול מעגלי, שמתחיל ומסתיים בקטניה, נותן הצצה לכל הטוב של סיציליה: עיירות מקסימות ומלאות אווירה, מקדשים עתיקים, עמקים ירוקים, חופים יפים, כשמעל הכל חולש הר הגעש אטנה