תפריט עמוד

סיור יקבים בשפלת יהודה

גבעות עגלגלות, ישובים כפריים, שדות וכרמים - הנופים הפסטורליים של שפלת יהודה משמשים תפאורה מושלמת לסיור יקבים וטעימות מהיינות המקומיים. לכבוד פסטיבל היין במטה יהודה יצאנו לביקור בחמישה יקבי בוטיק מקומיים. היה טעים ומשמח

עונת הבציר כבר תמה, הענבים מצויים בעיצומו של תהליך התסיסה, ובמקביל, משיקים יינות חדשים. ביקבי מטה יהודה חוגגים את פסטיבל היין השנתי, היחיד מסוגו בארץ. במהלך 18 שנות קיומו, הפסטיבל משקף את הדרך היפה שעושה ענף היין באזור: נטיעות חדשות של כרמי גפנים ממגוון זנים ויקבים שמספרם מגיע כבר ל-35, ולכל יקב סיפור וייחוד משלו.

בכל עונות השנה, אזור מטה יהודה מהווה קרקע פורייה לטיולים בחיק הטבע ובנוף הכרמים, שניתן לשלבם בתרבות, אוכל ויין. בארבעת סופי השבוע בהם מתקיים הפסטיבל, המטיילים מוזמנים ליהנות ממגוון אירועים מיוחדים המתקיימים ביקבים. אם לרשותכם יום אחד בלבד או סוף שבוע ארוך, כדאי לכם לתכנן מסלול טיול שיעבור בין מספר יקבים ולגוון בין יקב משפחתי קטן שעדיין מגבש את זהותו, להקשיב לספור האישי המרגש או לבקר ביקב עתיק של נזירים שמזמן אווירה אירופאית, לעצור לפסק זמן ביקב שפתח מסעדה ולקנח בתצפית על מרתף חביות המבוקר בטכנולוגיה מהמתקדמות בעולם היין. כל זאת, תוך כדי לגימות ונהג אחד אחראי שנמנע משתייה.

היינן דורון רב הון מיקב ספרה בודק את הגפנים בכרם | צילום: איציק שפירא

הנה כמה לגימות קטנות מחמישה יקבים במטה יהודה:

יקב Sphera
בתערוכת "סומלייה" האחרונה התרשמתי, מלבד מהיין, גם מעיצובו הנקי והמינימליסטי של הלוגו החדש של יקב Sphera, שמשקף את תפישת העולם של היינן דורון רב הון אשר מתמחה ביינות לבנים. הביקור ביקב, שעבר למשכנו החדש, מזמן חוויה מענגת במיוחד לחובבי היין הלבן, שמספרם עולה בשנים האחרונות.


יקב ספרה. עולם שכולו לבן | צילום: איציק שפירא

הדלת בחזית הלבנה של המבנה החדש היא פתח לעולם שכולו לבן, דרך עיצוב מוקפד ומושקע שמוכיח עד כמה עשירה פלטת הגוונים הלבנים, וכל זאת כרקע לטעימת היינות. הריזלינג זכה לשבחים של מומחים גרמניים ואף נכלל בין חמשת יינות הריזלינג הטובים בעולם. שתי סדרות נפלאות הן גאוות היקב השנה: White Concepts, סדרת דגל של יינות לבנים בהם זניים , בלנדים ומבעבעים, ומהדורה ממוספרת של סדרת ,White Signature, שהיינן רואה בה את שיא העשייה של השנה.
איפה? גבעת ישעיהו, טלפון: 02-9998950, אתר אינטרנט 

משק יין הנס שטרנבך
סוכת הגפנים המרווחת משקיפה אל נוף אופייני של כרמים וחורש טבעי. "אנחנו משלב חקלאי-תיירותי", מגדיר גדי שטרנבך את החלום שאותו הוא מגשים בשלבים: כרמים, יקב ומסעדה. כמצופה ממסעדה ביקב, מנות הדגל מבושלות ביין. מתקיימים כאן אירועים קטנים, ארוחות וטעימות, והגינה האורגנית כבר בתכנון.


סוכת הגפנים במשק יין הנס שטרנבך | צילום: שירי קושניר

היקב קרוי על שם הנס שטרנבך, אבי המשפחה, והכרם הראשון ניטע ב-1996. כרמי נחל חכליל, למרגלות חרבת ג'נבא המיוערת, נהנים ממיקרו אקלים המאופיין בלילות קרירים גם בקיץ. בימים אלה הושקו יינות ג'נבא 2013 ונחל חכליל 2013 וכן לה ג'נבא – יין הפרימיום. על התווית נקודה אדומה עליה מצוין "יין נטו", שמה של אגודת ייננים ישראלים חדשה, שדוגלת ביין אזורי ובהתערבות מינימלית בשלבי הייצור, בהשוואה ליינות העולם החדש.
איפה? גבעת ישעיהו, אתר אינטרנט

יקב מוני
מסוכת הגפנים של שטרנבך עוברים לסוכת גפנים נוספת שמשקיפה אל נוף עמק שורק המרהיב, הנטוע בכרמי היקב, וסופגים את האווירה. משפחת ערטול עקרה מהגליל במטרה לעבד את השטחים החקלאיים של מנזר דיר ראפאת. בשנים הראשונות נמכרה כל תוצרת הענבים ליקבים באזור וב-2001 הוחלט להקים יקב ולהרחיב את נטיעת הכרמים. למעלה מ-20 זני ענבים גדלים בכרמים בעלי מיקרו אקלים מגוון, עם דגש בטיפוח זנים ים תיכוניים. לצד היינן ששון בן אהרון (בעבר יקב בנימינה) עובד הבן שאקיפ, שלמד ייננות בצרפת.


יקב מוני במנזר דיר ראפאת | צילום: שירי קושניר

היקב מייצר שלוש סדרות עיקריות: הסדרה הבסיסית M – יין פשוט וזול במחירו (טעמנו קולומבר שמספק תמורה טובה למחיר), סדרת נחל רזרב שמיוצרת בעיקר מזנים ים תיכוניים ולכן גם זניים (מלבק 2014 זכה במדלית זהב בסומיליה האחרון), ושמשון ודלילה – שני יינות מסדרת העל היוקרתית מבלנדים של זנים אדומים. מ-10,000 בקבוקים בתחילת הדרך, היום מייצרים 400,000 בקבוקים, חלקם ליצוא, בעיקר לארה"ב.

מרתף היקב הוא מערה שנחצבה בידי הנזירים לפני מאות שנים. בכניסה יש חנות שמשווקת מלבד היינות גם שמן זית, זיתים כבושים וגבינות. היקב כשר, אך החנות, כעסק נפרד, פתוחה בשבת.
איפה? מנזר דיר ראפאת (בצומת צרעה בכביש 38 פונים לכביש 3835 אל המנזר), אתר אינטרנט

סדרת רזרב של יקב מוני | צילום: רז אטיאס

יקב נבות ומבשלת בירה פפו
היין המתוק הביתי שייצרה סבתו נצרב בזיכרונות הילדות של מוטי בוהדנה, עד שהגשים את החלום כשהגיע למושב צלפון לפני 17 שנה כדי להקים יקב. "לא ידענו לגדל ענבים והיין הראשון הזכיר יותר חומץ", הוא מספר. בזכות התמדה ואמונה, לצד רכישת ידע וניסיון, הם מגדלים היום שלושה זני ענבים: מרלו, קברנה סוביניון וקברנה פרנק (טעמנו קברנה פרנק 2011 משובח שהתיישן יפה), ומייצרים 5,000 בקבוקים בלבד בשנה. אביו של מוטי, פפו, אמן עץ, מבשל תשעה סוגי בירה ובנוסף מייצרים כאן סיידר עונתי מדובדבנים או מתפוחים.

אנו יושבים במתחם שהיה פעם לול והיום כולל מסעדה ובר בסגנון כפרי שיצאו להם מוניטין. בימי שישי המקום פתוח לקהל לארוחת ברנץ' חלבית עשירה מכל טוב (גם דגים) משעות הבוקר ועד כניסת השבת ומלווה במבחר היינות והבירות. "אני לא מוכר יין ולא בירה ולא אוכל, אני מוכר חוויה", מסביר מוטי בוהדנה את גישתו. "כל מי שיעז לעשות את מה שהוא אוהב, זה יפרנס אותו כל חייו. אנו נהנים לייצר וגם לארח אנשים", מסכם בוהדנה את סוד ההצלחה.
איפה? התאנה 49, צלפון, טלפון: 054-7597159

"אני לא מוכר יין ולא בירה ולא אוכל, אני מוכר חוויה", אומר מוטי בוהדנה מיקב נבות | צילום: רז אטיאס

יקב קסטל
את ענבי בציר 2015 כבר פרקו ברחבה הענקית המרוצפת במרכז מתחם היקב החדש ביד השמונה. הפנינה הארכיטקטונית המרשימה היא פסגת השאיפות של הייננות הישראלית. טרם התקנת תקרת המרתף העצום בגודלו, הוצבו בו מכלי בטון ענקיים שהובאו מאיטליה, בעלי תכולה של 7,000 עד 25,000 ליטר. לדברי המקצוענים, הבטון עמיד לשינויי טמפרטורה והמכלים מיועדים ליישון יין אדום בצורה חיננית, ובאוויר מורגש ניחוח חזק של יין.

השאיפה למצוינות, שמאפיינת את גישתו של היקב בייצור היינות שלו, מתבטאת גם בתכנון ובביצוע. כשאוחזים בכוס היין ומתבוננים אל נוף הרי ירושלים מתעוררת מיד התחושה שתכנון המקום מתחשב בנוף ומבטא את המוטו של הבעלים המייסד, אלי בן זקן.


יקב קסטל. השאיפה למצוינות מתבטאת לא רק ביינות אלא גם בתכנון ובעיצוב | צילום: רוית תורכיה

כ
שאלי בן זקן ייסד את היקב המשפחתי הקטן ברמת רזיאל הוא בחר לייצר יינות בסגנון בורדו קלאסי אלגנטי, שעומדים בקריטריונים של טובי היינות בעולם. בתום יום של סיור טעימות בחרתי בטעימה אחת: Castel Grand Vin בלנד בסגנון בורדו, יין הדגל הוא אכן יין גדול בכל שנת בציר.
איפה? יד השמונה, טלפון: 02-5358555, אתר אינטרנט

פסטיבל היין במטה יהודה
פסטיבל היין ה-18 במטה יהודה מתקיים לאורך ארבעה סופי שבוע, עד 19 בנובמבר. במהלך סופי השבוע יתקיימו מגוון אירועים ייחודיים ביקבים השונים, כמו ערבי השקה ליינות חדשים, מנות שבושלו ביין, מוזיקה חיה, סדנאות טעימה והרבה יין חופשי. מורי הדרך במטה יהודה יובילו סיורים מודרכים בין היקבים, בשילוב הסטוריה, מורשת, טבע ויין.
בין היקבים המשתתפים בפסטיבל: יקב טפרברג, יקב מוני, יקב צרעה, יקב פלם, יקב שמשון ודלילה, יקב נבות, יקב כרם ברק, יקב שורק, יקב כרמי יוסף ברבדו, יקב נבו, יקב סוסון ים, יקב בר גיורא, יקב עדולם, משק יין הנס שטרנבך, יקב שריגים, יקב עגור, יקב ספרה, יקב לטרון ויקבים רבים נוספים. 

ניתן להזמין מקומות ולאכול בתיאום מראש בבתי הבשלנים, וגם לשלב ביקור במבשלות הבירה במהלך סופי השבוע. במהלך הפסטיבל כמה מלונות וצימרים באזור מציעים חבילות אירוח במחירים מיוחדים.

פרטים נוספים בטלפון: 8108* או 02-9958650, באתר האינטרנט ובעמוד הפייסבוק – הלב הירוק תיירות מטה יהודה. 

צילום תמונה הפותחת: ענבל רוז

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות משפלת יהודה ומישור החוף הדרומי

פסטיבל האוכל הכפרי ה-23 במטה יהודה: המלצות טעימות
פסטיבל האוכל הכפרי ה-23 במטה יהודה: המלצות טעימות

בראנץ' על טהרת הסלואו פוד, יין ומאפים מול נוף כרמים, ארוחה אתיופית צמחונית בחווה חקלאית וארוחה קוצ'ינית בבית במושב - אלו הן רק כמה המלצות טעימות במיוחד לפסטיבל האוכל הכפרי שיתקיים במהלך מרץ בפעם ה-23 במטה יהודה. כל ...

כתובת ארמית בלכיש שנחשבה עתיקה התגלתה כתרגיל לתלמידים
כתובת ארמית בלכיש שנחשבה עתיקה התגלתה כתרגיל לתלמידים

לראשונה בארץ: נחשפה כתובת חשובה ונדירה הנושאת את שמו של המלך הפרסי דריווש הראשון, אביו של אחשוורוש. את החרס בן 2500 השנה שעליו נחרטה הכתובת בכתב ארמי, גילו מטיילים במקרה, בגן לאומי תל לכיש * נראה שמדובר ב"פתק" ...

טיול באשדוד – על המתוק, המלוח ומה שביניהם
טיול באשדוד – על המתוק, המלוח ומה שביניהם

תושבי אשדוד התקבצו אליה מכל קצות תבל והפסיפס האנושי המרתק הזה אחראי, בין השאר, למבחר קולינרי מפתה. אל שלל הטעמים המתוקים והמלוחים מצטרפים מקומות מסקרנים של אמנות ותרבות. קפצנו לביקור באשדוד וחזרנו שמנמנים ומרוצים