תפריט עמוד

סוף שבוע בירוחם – הפתעה במדבר

מתי בפעם האחרונה חשבתם לנסוע לחופשה בירוחם? מטיילים רבים, גם אלה שנוסעים דרומה, נוטים לפסוח על ירוחם, מה שמתגלה כהחמצה עצומה. העיירה המדברית, שעברה בשנים האחרונות מתיחת פנים רצינית, עם שיפוץ של רבים מבתי השיכון הישנים, בניית שכונות וילות חדשות ופתיחתם של פארקים חדשים ומושקעים, מתגלה כהפתעה נעימה באמצע המדבר. המיקום של ירוחם, בפתחו של המכתש הגדול, הופך אותה לבסיס מצוין לטיולים בנופים המדבריים המרהיבים של האזור. מלון הבוטיק אירוס המדבר שנפתח פה ממש לאחרונה היווה תירוץ מצוין להגיע לאזור, ולולא היינו מגיעים אליו היינו עשויים להחמיץ כמה מהאתרים הנפלאים של האזור.

בקצת פחות מ-24 שעות ביקרנו בכמה מהאתרים הבולטים באזור ונשארנו עם טעם של עוד והבטחה לשוב בקרוב. הנה כמה מקומות שלא כדאי להחמיץ כשנמצאים עם הילדים באזור:

המכתש הגדול
המכתש הגדול, המכונה גם מכתש חתירה, הוא אחד מסדרת המכתשים באזור הר הנגב, שנחשבים לתופעה ייחודית לאזור שלנו ולא ניתן לראותם בשום מקום אחר בעולם, מלבד חמשת המכתשים בישראל ושניים נוספים בסיני. המכתש הגדול נמצא במרחק 10 דקות נסיעה בלבד מירוחם. למרות שמו, הוא דווקא השני בגודלו במכתשי הנגב, אחרי מכתש רמון, והוא גם לא נהנה מאותם יחסי ציבור מפוארים, אבל לטעמי, הוא לא פחות מרשים ודרמטי, במיוחד כשיורדים לתוך המכתש הסגור במצוקים, שבקירותיו רואים אבני חול בשלל צבעים.  גם העובדה שלא תראו המון מכוניות שנוסעות בכביש שחוצה את המכתש ומרבית הסיכויים שתהיו בכביש לגמרי לבד, תורמת לתחושה הבראשיתית במקום. במכתש הגדול יש כמה מסלולי טיול רגליים, אבל בשל ההיריון המתקדם של כותבת שורות אלה, הסתפקנו בנסיעה במכונית בכביש החוצה את המכתש, תוך התרשמות מהנוף הירחי המהפנט של המקום, ובביקור באתר החולות הצבעוניים, שהוא חוויה מדהימה בפני עצמה. אתר החולות הצבעוניים שוכן בסמוך לחניה, מה שמאפשר גם למשפחות עם ילדים קטנים ולמוגבלים בתנועה ליהנות מהמקום, ויתרונו בגדול בכך שיש בו מגוון רחב של חולות בשלל צבעים שמפוזרים בשטח קטן יחסית. כדאי להגיע מצוידים מהבית בבקבוקים, ופשוט לטייל ברגל בין הגבעות ולהתחיל לאסוף חול בצהוב, חום, אדום, ירוק, צהוב, כתום, ורוד ולבן. מומלץ במיוחד להגיע בשעת בין ערביים, כשכבר לא חם והשמש השוקעת מאירה את האזור בתאורה רומנטית.


המכתש הגדול. עשר דקות נסיעה מירוחם ואתם בלב היופי המדברי המיוחד הזה | צילום: שאטרסטוק

איך מגיעים? מירוחם נוסעים בכביש 225 בעקבות השילוט לכיוון המכתש הגדול. הכביש עובר בתוך המכתש ושם תראו שילוט גם לאתר החולות הצבעוניים מצד שמאל.

פארק ירוחם
בכניסה לירוחם נמצא פארק ירוחם, שהתגלה כהפתעה ירוקה ונעימה באמצע המדבר. אפילו סופת החול שהתחוללה בזמן שהותנו במקום לא פגעה בהנאה, וגם לא עשרות בני הנוער שהגיעו למקום במסגרת מחנה פסח. בפארק יש חורשות של עצי אורנים ועצים נוספים, שולחנות פיקניק והיצע גדול של מתקני שעשועים לילדים, אבל גולת הכותרת שלו היא האגם. האגם המלאכותי נוצר בראשית שנות החמישים לאחר סכירת נחל רביבים, במטרה לאגור מי שיטפונות לשימוש חקלאי. בשל מיעוט הגשמים באזור המשימה הזו לא הצליחה, ובהמשך הוחלט לפתח את האזור כאתר תיירות. סביב האגם יש דשא, ספסלים ופינות מוצלות, ומראה המים באמצע המדבר משובב נפש. באגם שטים ברווזים, וסביבו ניתן לראות עופות מים רבים, במיוחד בעונת הנדידה. האגם גדול וסביבו יש הרבה פינות שמזמינות לשבת ולצפות בנוף בשלווה. גם דייגים מגיעים לפה ומנסים את מזלם. הרחצה במי האגם אסורה.


אגם ירוחם. מראה המים בלב המדבר מלבב | צילום: ד"ר אבישי טייכר, פיקיוויקי 

בצריף של בן גוריון
במרחק כעשרים דקות נסיעה מירוחם נמצא איזור שדה בוקר, ובו לא מעט אתרי טבע נפלאים ואתרים היסטוריים מרגשים. אחד משיאי הביקור באזור הוא ללא ספק עין עבדת, קניון תלול עם מפלים, בריכות מים והרבה צמחייה. לצערנו, עם הגיענו לאתר, התברר לנו שהוא סגור, מאחר והנשרים שבמקום הורעלו והיה צורך לחלצם. עובדת רשות הטבע והגנים הציעה לנו כמה חלופות, וביניהן ביקור בצריף של בן גוריון. דווקא בת ה-7  הפגינה התלהבות וביקשה לנסוע לשם, למרות הספקנות שלנו. המקום הזה התגלה כהפתעת הטיול. המתחם כולל למעשה מרכז מבקרים, גן גדול שברחביו אפשר לראות חקוקים את ציטוטיו של בן גוריון, וכן שני מבנים שבאחד מהם מוקרנים סרטים ובשני יש פעילויות אינטראקטיביות לילדים שעוסקות בבן גוריון ובחזון שלו, כולל שולחנות משחק ממוחשבים. גולת הכותרת היא הצריף שבו התגורר בן גוריון, מקום שמשאיר הרבה חומר למחשבה, בעיקר לנוכח אורח החיים של נבחרי הציבור בימינו. 

הצריף של בן גוריון. אורח החיים הצנוע מעורר מחשבות על נבחרי הציבור של ימינו

בצריף, בו התגורר ועבד בן גוריון, אפשר להתרשם מהחיים של האיש הצנוע הזה. הצריף כולל את חדר האורחים, חדר העבודה עם הספרייה (בין שלל הספרים ההיסטוריים אפשר למצוא ספר אחד צבעוני באנגלית שעוסק ביוגה), חדר השינה של פולה, חדר השינה של בן גוריון ואפילו המטבח והמקלחת. מעבר לאפשרות להציץ באופן כה אינטימי לחייו של ראש הממשלה, הביקור במקום הוא תענוג לכל חובבי הנוסטלגיה. כל אחד ימצא פה משהו שיזכיר לו את הבית של סבו או סבתו המנוחים, כמו שולחן העץ הגדול עם משטח הזכוכית שתחתיו מניחים את התמונות של בני המשפחה, פריט שנראה שהיה נוכח בכל בית לפני כמה עשורים.  הילדים פשוט ישמחו לדעת איך חיו פעם. כדי שהביקור יהיה מעניין יותר עבורם, הם מקבלים דף ובו צילומים של פריטים שונים המצויים בבית, כשהם מחפשים את הפריטים בין החדרים השונים. הילדה שלנו התרוצצה בהתלהבות בין החדרים, וגם אחרי שהמשימה הושלמה היא לא רצתה ללכת.

עוד בסביבה
במקומות שהוזכרו פה ביקרנו במהלך סוף שבוע קצר (רק לילה אחד), אבל האזור שופע מסלולי טיול ואטרקציות נוספות לכל המשפחה. יש פה אתרים עונתיים, כמו שמורת חלמוניות ירוחם השוכנת בסמוך לעיירה, ובה אפשר לראות בסתיו ריכוזים גדולים ומרשימים של החלמונית הגדולה; או שמורת אירוס ירוחם, שבחודש מרץ אפשר לראות בה פריחה יפה של אירוסים. בנוסף יש פה מסלולי טיול יפים רבים, כמו המסלול בבורות חצץ ונחל דרוך, טיפוס להר צין ומסלול נהדר בנחל חתירה שכולל טבילה בעין ירקעם, גב מים שמתמלא במי שיטפונות. בנוסף, במרחק נסיעה קצרה אפשר לבקר בחוות הבודדים שעל כביש 40, שברבות מהם יש עניין תיירותי – בחלקן פועלים יקבים, כמו בחוות רוטה ובחוות כרמי עבדת, באחרות מייצרים גבינות עזים, כמו בחוות נאות ובחוות נחל הרועה, ובכולן מעניין לשוחח עם בעלי המקום וללמוד משהו על חלוציות ועל החיים במדבר.

בסתיו, בסוף אוקטובר – תחילת נובמבר, החלמוניות בשמורת חלמוניות ירוחם פורחות | צילום: שרון גרינברג 

איפה ישנים?
מלון אירוס המדבר בירוחם הוא מלון חדש שנפתח ממש לאחרונה. המלון מתגאה בהיותו המלון החברתי הראשון בישראל – כל העובדים הם תושבי ירוחם ויותר ממחצית מהרווחים מועברים לטובת חינוך ילדי ירוחם, וזו כבר סיבה טובה להגיע לכאן. המלון מהווה בראש ובראשונה בסיס מצוין לטיולים באזור, ומבחינתנו מדובר ביתרון עצום שכן על חלקם היינו עלולים לוותר לולא הלינה במקום, מה שהיה מהווה פספוס עצום. מעבר לכך, זהו מלון נעים עד מאד שתענוג ללון בו.

מלון אירוס המדבר בירוחם. אווירה נעימה ורגועה | צילום: אסף פינצ'וק

המלון חדש, נקי ומצוחצח, כשהחדרים והשטחים הציבוריים מעוצבים בצבעים בהירים ועליזים ומשרים אווירה נעימה ורגועה. החדרים שוכנים במבנים חד קומתיים שביניהם מדשאות מטופחות והרבה צמחייה. כל החדרים הם למעשה סוויטות מרווחות ומעוצבות שמתאימות למשפחות, עם סלון (שניתן להלין בו ילדים), חדר שינה, מרפסת שמש פרטית והרבה תשומת לב לפרטים הקטנים – שטיחים בעבודת יד מאזרבייג'ן, מסכי LCD, חדר רחצה רחב ידיים, חלוקי רחצה ונעלי בית שממתינים לאורחים על המיטות. יש גם סוויטות לזוגות בלבד ששוכנות בקומה השנייה של המבנה המרכזי ואורחיהן נהנים גם ממכונת אספרסו. לאלה יש להוסיף את השירות האדיב ואת האוכל המצוין והמגוון בארוחת הבוקר ובארוחת הערב. המלון מושך קהל מאוד מגוון – בזמן שהותנו במקום היו בו זוגות שהגיעו לטייל באזור, משפחות עם ילדים קטנים, משפחות דתיות שהגיעו בהרכב מורחב וגם תיירים רבים שבאו לטייל באופניים במסלולים הרבים של האזור. האורחים, אגב, יכולים לשכור אופניים במקום. בקרוב ייפתחו במלון בריכת שחיה, מועדון ילדים, חדר כושר וספא, מה שיהפוך אותו לא רק לבסיס לטיולים באזור אלא גם למלון נופש ראוי בפני עצמו. אתר אינטרנט 

בתמונה הפותחת: המכתש הגדול, כמעט במרחק נגיעה מירוחם | צילום: globetrottergirls

הכותבת היתה אורחת מלון אירוס המדבר

 

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהר הנגב

סופשבוע בשדה בוקר: גן עדן מדברי
סופשבוע בשדה בוקר: גן עדן מדברי

שדה בוקר ומדרשת בן גוריון מציעים כל מה שצריך לסופשבוע מדברי גדוש בנופים, טבע, הרפתקאות ואפילו קצת היסטוריה. הצעה לסופשבוע קצר עם תצפיות נוף, טיולים רגליים, טיםוס קירות, ספארי לילה, אוכל טוב והמון יעלים

מבוא לנדודים 53: השביעי בספטמבר
מבוא לנדודים 53: השביעי בספטמבר

נסענו בנוף מטורף של שלושה הרים חרוטיים שליוו את נחל סרפד. שורות של אבנים פילסו חלקות חקלאיות והעידו על נוכחות אנושית בצפיפות היסטורית. שפע של מאגורות נחפרו בסלעי הקירטון ותעלות חפורות הזינו אותן במים. השעה מתאחרת, השמש שוקעת, ...

מבוא לנדודים 52: עזוז – על גמלים, אנשים ואבנים
מבוא לנדודים 52: עזוז – על גמלים, אנשים ואבנים

רונן רז נודד בעקבות חלום ילדות – להקים חווה לטיולי גמלים. בחאן בארותיים שבאזור עזוז הוא פוגש את עופר וגלי שהגשימו את חלומו בעשר אצבעותיהם, מטייל במדבר עם הג'יפ ופוגש גמלים צעירים, עדויות מרשימות לנוכחות הנבטים – מערכות ...