תפריט עמוד

נפאל – עבודה במפעל לבנים

ברחבי נפאל יש כ-900 מפעלי לבנים בהם עובדים למעלה מ-170,000 נפאלים, מתוכם 60,000 ילדים. העבודה מפרכת, המחלות והפציעות כתוצאה מן העבודה רבות והשכר זעום. רוני מרגלית ומיקי אלון מספקים הצצה לחייהם של העובדים במפעל לבנים בנפאל

כבר בירידה מהאוטובוס כולנו מכסים את פנינו ומנסים להגן על העיניים והפה מכמויות האבק שנישאות באוויר. אנחנו במפעל לבנים שאינו דומה לאף מפעל שראיתי בחיי. בשדה פתוח, ניצבות ערימות ערימות של לבנים אדומות. הן יוצרות הפרדה בין השטחים השונים, מחלקות את השטח רחב הידיים לחללים קטנים יותר. במרכז המפעל מתנשאת אל השמיים ארובה גבוהה שפולטת עשן שחור וסמיך, שמתפזר ברוח ובזיהום האוויר שעוטף את עמק קטמנדו. תחת הארובה הגדולה נראות הדמויות קטנות וכפופות- נשים, גברים וילדים נושאים לבנים ומתרוצצים ממקום למקום.

במרכז המפעל מתנשאת אל השמיים ארובה גבוהה שפולטת עשן שחור וסמיך, שמתפזר ברוח ובזיהום האוויר שעוטף את עמק קטמנדו

רצועת בד סביב המצח מחוברת אל סל קש עמוס בלבנים והגב כורע תחת המשקל. רגליים קטנות מבצבצות מתחת לסל ענק, שגודלו פי שניים מהילד שנושא אותו. 60 אלף ילדים עובדים במפעלי לבנים בכל רחבי נפאל. ילדים בכל הגילאים מתרוצצים הלון ושוב, מעמיסים אבנים מן הערימות המסודרות ומעלים אותן אל המשאית. בצד עומד אדם עם סמרטוט מאובק קשור לראשו. ידיו שלובות והוא עומד יציב מבלי לנוע. רק עיניו עוקבות אחרי הילדים עליהם הוא מפקח. על כל ערימה של עשר לבנים שהעמיסו הם מקבלים פיסת נייר ובסופו של יום העבודה יקבלו את סכום הכסף על פי החישוב. על כל אלף לבנים שיסחבו ישתכרו 140 רופי, סכום השווה לפחות משבעה שקלים.

60 אלף ילדים עובדים במפעלי לבנים בכל רחבי נפאל

בחלק אחר של המפעל, מכינים את הלבנים בקבוצות של 4-5 אנשים, לרוב משפחות. חוצבים את הבוץ ודורכים עליו ברגליים בטרם מתחילים לייצר את צורת הלבנים. בחור בן 19 שחוצב באדמה הקשה אינו מפסיק מעבודתו כשהוא מספר לנו שהוא עובד כ- 14 שעות ביום. על עבודה מאומצת מארבע בבוקר עד תשע בערב הוא ישתכר פחות מעשרה שקלים.

RK BRICK FACYORY ממוקם באיזור פתאן, דרומית לקטמנדו. בעמק קטמנדו יש כמאתיים מפעלים כאלו, ובנפאל כולה יש כ-700 מפעלים נוספים. אפשר לראות אותם לצידי הדרך בזמן הנסיעה באוטובוס, אבל כדאי להיכנס אל תוך המפעלים האלה כדי לקבל מושג אמיתי על חייהם של 176 אלף נפאלים שעובדים בעבודה שבחצי המערבי של הכדור כבר לא קיימת, או נכון יותר לומר- לא מבוצעת על ידי אנשים.

על עבודה מאומצת מארבע בבוקר עד תשע בערב הם משתכרים פחות מעשרה שקלים

כחמישים משפחות חיות ועובדות כאן. הן מתגוררות בשטח המפעל וערימות הלבנים הן מחיצות לא מחיצות, שישמשו להם כבית לא בית. הם מגיעים מהכפרים בסביבה לתקופה שבין נובמבר למאי, למשך חמישה חודשים יעבדו בפרך ואז ישובו אל הכפר. עונת המונוסונים תחל ומכל המפעל הענק והעמוס בפרטים תיוותר רק הארובה. על האדמה יגדלו בינתיים יבול ויכשירו אותה לעונה הבאה, אז ישובו אליה המשפחות, לעבוד אותה שוב תמורת סכום זעום וכה משמעותי עבורן.

בינתיים המשפחות מנסות להרגיש בבית בין לבנה ללבנה, תחת כיפת השמיים או עלים וענפים שמשמשים להם כקורת גג. הקירות העשויים מלבנים אדומות ומכוסים לגמרי בניירות עיתון, כאילו למנוע מהאנשים לראות את הלבנים שמכבידות עליהם בכל שעות היממה. בקיר טבועה מראה קטנה והילדים שעוברים לידה מתרוממים על קצה האצבעות כדי להביט בדמותם.

בינתיים המשפחות מנסות להרגיש בבית בין לבנה ללבנה, תחת כיפת השמיים או עלים וענפים שמשמשים להם כקורת גג

באיזור המגורים התקבצו כמה ילדים יחדיו. הם חולים ואינם יכולים לעבוד. כל העובדים במפעל סובלים משיעולים כתוצאה מהעשן שפולטת הארובה והאבק שנישא באוויר. בנוסף סובלים גם מכאבי גב ושרירים, חום ופציעות. רבים מהם נפצעים בתאונות העבודה הרבות: נכווים, מתעלפים – לרוב כתוצאה ממחסור במים.

על הילדים העובדים במפעל נגזר לא ללכת לבית הספר. הוריהם רוצים שיעבדו עם המשפחה במפעל, ולכן אינם יכולים להתמיד בלימודים בכפר, מאחר וממילא הם נעדרים חמישה חודשים בשנה.

זה מתסכל לראות את העבודה הקשה הזו ולהבין שהיא לא מאמץ חד פעמי שיהיה עליהם להשקיע כדי לצאת מהמצב שנקלעו אליו. העבודה הסיזיפית היא מה שמאפשר להם לאכול באותו יום אם בכלל.

לפני שהמונסונים מתחילים ושוטפים את המשפחות חזרה אל הכפרים, כדאי לבקר במפעל כזה ולראות מראות שאין סיכוי לראות בשום מקום אחר.

נפאל – לקריאה נוספת>>

נפאל: סודות ההימלאיה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מנפאל

טרק בממלכת מוסטנג הנידחת, אי שם בצפון נפאל
טרק בממלכת מוסטנג הנידחת, אי שם בצפון נפאל

אם יש גן עדן הוא נמצא במוסטנג, מקום מושבם של טיבטים, סמוך לגבול עם סין (או טיבט, תלוי את מי שואלים), החיים את חייהם בחופש. עניין שאינו מובן מאליו מאז הסכסוך שהתעורר עם סין ובריחתו של הדלאי לאמה ...

מסע צילום במוקדי העניין בקטמנדו
מסע צילום במוקדי העניין בקטמנדו

במבט ראשון נראית קטמנדו מוזנחת, צפופה ומזוהמת, אך אל תתנו לרושם הראשוני להטעות אתכם, מדובר באחת מהערים הקסומות והמרתקות במזרח ובעולם כולו. הצלם חמי כרם חוזר בפעם החמישית אל קטמנדו למסע צילום שמתרכז דווקא בעיר עצמה, ולא בפסגות ...

בעקבות ציידי הדבש בהימלאיה בנפאל
בעקבות ציידי הדבש בהימלאיה בנפאל

מזה למעלה מ-2000 שנה גברי שבט הגורונג והמגאר, משלשלים עצמם בעזרת סולמות וחבלים מבמבוק, בין ענני הדבורים הגדולות בעולם במצוקי רכס ההימלאיה שבנפאל. לימור צדוק שהיתה בכלל עם עקבים ובדרך לטיסה, מצאה את עצמה בדרך תלולה בוצית בג'ונגל, ...