תפריט עמוד

ניצנה: מה שקורה לדברים בספר האחרון

בפתחת ניצנה, הספר האחרון של ישראל, יש הרבה הפתעות: מגדל מים של תחנת רכבת תורכית, מגדל להפקת אנרגיה מן השמש והרוח, אזבסטון מעוטר פסיפס ואפילו ספסל המתנה למשיח

יש לו בסיס אליפטי, קירותיו עשויים אבן ירושלמית, אין בו כמעט חלונות ואפילו דלת של ממש לא פעורה בו. בעצם לא מדובר בתעלומה כל כך גדולה. זהו מגדל המים של תחנת רכבת תורכית ששימשה את הצבא בימי מלחמת העולם הראשונה. מסילת ברזל צרה הובילה מכאן רכבות מיוחדות אל קוי החזית בדרום. כל זה לא הועיל. תורכיה הפסידה במלחמה, הגנרל האנגלי אלנבי כבש את הנגב ואת ירושלים. הכול מתועד, מצולם, מובן. בכל זאת הבניין נראה מסתורי מאוד וגם קצת מצחיק. ברחוב הרמב"ם 34 בבאר שבע ניצב אפילו מגדל זהה. אבל כאן, בלב השממה, הוא משגע במיוחד.

זה מה שקורה לדברים כשהם מגיעים לפתחת ניצנה, קצהו המבודד של כביש מדברי ארוך וריק למדי, המתכבד להיות הסְפר האחרון של ישראל. כל פרט כאן תובע רגע של גירוד הפדחת, אפילו גבול ישראלמצרים הישר כסרגל, שמצדו האחד, המצרי, מתנשאות דיונות ומצדו האחר: גבעות של מדבר מוצק, כאילו הכתיבו חוקי שתי המדינות את התנהגות הקרקע.

הסיבה להבדל פשוטה: מצרים מאפשרת לבדווים לרעות את צאנם בשטחי צפון סיני. באות העיזים ומכרסמות את הצמחייה המשמרת את קשיחות שכבת העפר העליונה. צה"ל, לעומת זאת, מנצל את הנגב כשטחי אש ובכך משמר את נוקשותם של פני השטח.

שבטים נודדים הותירו בימי קדם ציורי בעלי חיים על אבנים כהות בשממה, היום מעורבות יצירותיהם בחיקויים בני זמננו העשויים באותו סגנון ממש. לטאה וציפור בנות אלפי שנים פוגשות בטנק צעיר. זאת ניצנה.

העין לא יודעת למה לצפות בבואה לאזור. למען האמת, היא לא מצפה להרבה ובטח לא לארובה מעט עקומה, מפוספסת באדום ולבן, כשל אוניית קיטור. זהו "מגדל אוסטרי", אמצעי משוכלל להפקת אנרגיה משולבת מן השמש ומן הרוח. המגדל הוקם בכפר הנוער ניצנה כחלק מפארק סולארי, שאולי ימשוך לכאן מבקרים. מלבד הארובה מציע הפארק עושר של מכשירים לא מתקבלים על הדעת: קערות מכוסות במראות המדמות צלחות לוויינים, כדורים כתומים וירוקים, ומיני מנופים מורכבים.

[banner]

בגב הפארק מתנשא כפר הנוער וברומו אזבסטון עטור כולו בפסיפס יפהפה, מעשה ידיה של תושבת המקום מיכל פלג. האזבסטון נועד לשמש כאתר המִחזור של הכפר ולחנך בדבר חשיבותו של הנושא, אבל ניכר שתודעת המחזור קיימת במקום בלאו הכי. על לוח שחמט ענק בכניסה למעונות התלמידים ניצבים רק שני חיילים של המשחק, האחד שחור, השני לבן. חיילים אחרים ניתן למצוא במדשאות שבין הביתנים כשהם צבועים בירוק או מעוטרים בפרחים. לצד ביתן אחר תלוי שלט נאה המציין שזו "כנסייה מזרחית". השלט הובא לכאן מתל ניצנה הסמוך, שם ציין אתר ביזנטי.

דוגמה טובה למוזרות האזור מעניק האוטובוס הנושן של אגד שהגיע ליישוב המבודד עזוז. אייל שיינפלד, תושב המקום, כיסה אותו בשכבה של טיח צבעוני מעשה בית, התקין על ראשו סכך, והכשיר אותו כ"צימרבוס" למטיילים המזדמנים לסביבה. בחזית האוטובוס ניצבת תחנה קטנה: ספסל ולידו שלט המציין שכאן "מחכים למשיח" ומבטיח: "זמן הגעה – בקרוב." השכן אבי הקים את ביתו משני קרונות רכבת שחוברו זה לזה ונצבעו בכחול. מכאן הם כבר לא ייסעו לשום מקום.

איפה היינו?
פתחת ניצנה נמצאת בקצה כביש מס' 211 המדרים מצומת טללים שבנגב התיכון. מרחק הנסיעה מבאר שבע – כשעה וחצי. כביש מס' 10, המוליך מממערב הנגב דרומה לכיוון אילת, נראה מרשים ופעיל על המפות, אך למעשה סגור ברובו לתנועה אזרחית. כביש ללא שם מוליך דרומה מן התל העתיק, חולף על פני תחנת הרכבת התורכית ומגיע לעזוז. את ציורי הסלע אפשר לראות על גבעה מבודדת כשני קילומטרים ממערב ליישוב.

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהר הנגב

מבוא לנדודים 53: השביעי בספטמבר
מבוא לנדודים 53: השביעי בספטמבר

נסענו בנוף מטורף של שלושה הרים חרוטיים שליוו את נחל סרפד. שורות של אבנים פילסו חלקות חקלאיות והעידו על נוכחות אנושית בצפיפות היסטורית. שפע של מאגורות נחפרו בסלעי הקירטון ותעלות חפורות הזינו אותן במים. השעה מתאחרת, השמש שוקעת, ...

מבוא לנדודים 52: עזוז – על גמלים, אנשים ואבנים
מבוא לנדודים 52: עזוז – על גמלים, אנשים ואבנים

רונן רז נודד בעקבות חלום ילדות – להקים חווה לטיולי גמלים. בחאן בארותיים שבאזור עזוז הוא פוגש את עופר וגלי שהגשימו את חלומו בעשר אצבעותיהם, מטייל במדבר עם הג'יפ ופוגש גמלים צעירים, עדויות מרשימות לנוכחות הנבטים – מערכות ...

מבוא לנדודים 40: דרך איש במדבר
מבוא לנדודים 40: דרך איש במדבר

רונן רז נודד עם הקרוואן לפארן כדי לטייל עם גדעון במדבר: מדובר בטייל מושבע וחוקר נלהב בכל אמותיו, גידיו ונשמתו. בשנות התשעים גדעון עבר קורס מדריכי מדבר שהשתלב היטב עם אהבתו לצבור ידע ולהעביר אותו הלאה. הידע הנרחב ...