תפריט עמוד

עונה: כל השנה כמעט, לאחר הגשמים נחל סער זורם בעוז והמראה נפלא שבעתיים

אורך המסלול: כ- 3 ק"מ

דרגת קושי:
בינוני

אופי הטיול:
לאוהבי לכת

כניסה: ללא תשלום

חשוב:
המסלול אינו מעגלי, צריך להשאיר רכב בנקודת הסיום בצומת נחל סער

איך מגיעים?
משאירים את אחד הרכבים בצומת נחל סער – נקודת סיום המסלול, ונוסעים לכיוון עין קיניה לתחילת המסלול. כק"מ אחרי נקודת הק"מ ה-19, מגיעים ל"גשר הידידות".

נחל סער משנה את פניו במהלך עונות השנה: בחורף הוא זורם בשצף קצף ויוצר מפלים מרשימים, ואילו בקיץ הוא יבש וחרב לגמרי. מקור מי הנחל הוא בעין סער, ליד הכפר הדרוזי מג'דל שמס. הנחל מנקז את בקעת יעפורי ומעיינותיה, ממשיך לבריכת רם, פונה מערבה לכיוון הכפר מסעדה ונשפך אל נחל חרמון. נחל סער עובר בתפר הגיאולוגי שבין סלעי הגיר והדולומיט של מורדות החרמון לבין אבני הבזלת של הגולן, והוא נחשב לגבול הגיאוגרפי בין הגולן לחרמון. בערוץ הנחל שני מפלים גבוהים: מפל רסיסים הנמצא כקילומטר ממזרח לגשר הידידות בכביש לכיוון עין קיניה, ומפל סער הנמצא מערבית לגשר סער בכביש העולה לכיוון נווה אטי"ב.


נחל סער שוצף בחורף, מבט מגשר הידידות | צילום אתי בן שמעון

נחל סער היה נחל איתן, שמימיו זרמו כל השנה, אך מכיוון שלפני שנים רבות השתמשו תושבי הסביבה במי המעיינות של בקעת יעפורי, הידלדלו מי הנחל והוא הפך לנחל אכזב. בשנות ה-80 התחילו לשאוב בחורף מים מהנחל כדי למלא את בריכת רם לצורכי השקיה ומאז עוצמת זרימת המים קטנה מאוד.

המסלול מתחיל דרומית לכפר הדרוזי עין קיניה, בגשר הידידות. במלחמת ששת הימים פוצצו הסורים את הגשר כדי לעכב את כוחות צה"ל. לאחר המלחמה, וכדי לייצב את הקשר עם דרוזים, בנתה ישראל מחדש את הגשר, ומכאן שמו.

החרוצים יוכלו לפנות מזרחה לתצפית על מפל רסיסים, שמימיו מכים בעוז על הסלעים ומשפריצים רסיסים לכל עבר, ואחר כך יחזרו לאותה נקודה לתחילת המסלול.


פריחה אביבית בנחל סער | צילום: עלי אבו אסמאעיל, ויקישיתוף

מהגשר יורד השביל לגדה הדרומית של נחל סער, בין עצי לבנה רפואי ועוזרר קוצני, ומגיע לשרידי טחנת קמח. האמה שהוליכה מים לראש ארובת הטחנה נותרה במצב טוב. לטחנה זו ארובה כפולה שהפעילה שני זוגות אבני ריחיים. מול כרם הזיתים, שנמצא בגדה הצפונית, מתכנס נחל סער לערוץ בזלת צר ובו שני מפלים קטנים, סמוכים זה לזה. השביל הגבוה מהערוץ, משקיף על הנחל ממרומי גדה תלולה. במחשופי הסלע מתגלים משושי הבזלת שנוצרו בהתקררות הלבה שזרמה באזור. בהמשך, השביל מתרחק מהערוץ, עובר בין מטעי עצים נשירים ונצמד לכביש המוביל לכפר הדרוזי מסעדה. בשלב מסוים השביל חוזר לערוץ הנחל לקטע קניוני מרהיב. בחורף, לאחר הגשמים, זורמים המים בנחל בעוצמה רבה. השביל חוצה את הכביש המוליך לנווה אטי"ב (כביש 989) ומגיע למפל סער – נקודת הסיום של הטיול.

מפת המסלול:


הצג את במפה גדולה יותר

לחצו להגדלה

 

לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגולן וחרמון

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...

מבוא לנדודים 61: הקיקלופים באים הרפאים באים
מבוא לנדודים 61: הקיקלופים באים הרפאים באים

"מתחת לחורשה המשקיפה לכנרת בה חונה הקרוואן שלי כבר חמישה חודשים תמימים, לא רחוק מעין תאנה ומעל נחל סמך, מתנוססת גבעה זעירה חסרת שם, מוקפת בחומה קיקלופית קדומה, שורה של אבני שדה גדולות, עד שלושה נדבכים גובהה. הקיקלופים ...

מצפה השלום – נוף בלי סוף
מצפה השלום – נוף בלי סוף

כפר הנופש מצפה השלום מציע את הנוף הכי יפה בארץ, מסלולי טיול במרחק הליכה מהבקתה, ארוחות מפנקות וטיפולי מים מרגיעים להשלמת חוויה. באמת שלא צריך יותר מזה לחופשה רגועה