תפריט עמוד

מתח גבוה – כיצד להתמודד עם לחץ

כמה פעמים ביום אתם אומרים את המלה לחץ? בעבודה, בבית, בבית הספר, במכונית, אף אחד כבר לא מטיל ספק בעובדה שאנו חיים במציאות לחוצה מאוד. כולנו הרי רוצים להצטיין בעבודה, כבני זוג, במטבח, במיטה, בגן השעשועים, ואפילו במכון הכושר. מה זה לחץ? איך הוא משפיע עלינו ואיך אפשר להתמודד איתו?

רגעי לחץ, מסבירים הרופאים, מקבילים במובנים רבים למצבי סכנה אליהם נקלעים בעלי חיים. בדרך כלל הפתרונות האפשריים במצבים כאלה הם להילחם או לברוח, אלא שבחיי היומיום של רובנו זה לא מצב אפשרי. יתר על כן, עבור רובנו לא מדובר במצב רגעי חולף, אלא במצב שנמשך לפעמים כמה שעות, ובמקרים הבעייתיים במיוחד, אפילו לאורך היום כולו. במצבים כאלה לאורך זמן, הגוף שלנו דרוך ואיש אינו סבור שזה מוסיף לנו בריאות.

1. מה קורה בגוף שלנו במצב לחץ?
כמה תופעות מתרחשות במקביל. שרירי

כולם מודעים לכך שלחץ ממושך עלול לגרום לבעיות במערכת החיסון ולירידה ביכולת הגוף להתמודד עם מחלות

הגוף מתכווצים, פעימות הלב הופכות תכופות יותר כדי לספק לנו אנרגיה, אנחנו חשים צמא, הנשימה נעתקת ואנחנו לא נושמים נשימות עמוקות, אלא נשימות שטחיות. כאשר זה קורה לאורך זמן הדבר פוגע בנו. הגוף שלנו מנסה לחסוך באנרגיה, לכן מערכת העיכול מאיטה את הפעולה שלה או אפילו עוצרת אותה לחלוטין. במקרים רבים מתגלות תופעות של שלשול והטלת שתן מרובה. החוקרים מסבירים תופעות אלה בכך שזו דרכו של הגוף להקל על עצמו בעת הבריחה מהאויב או הלחימה שאליה הוא מתכונן. לעתים קרובות אנחנו נקלעים למצב של חוסר ריכוז. תופעת לוואי מוכרת נוספת היא חוסר שינה או בעיות שינה והתעוררות מוקדמת מאוד.

2. מה הנזק שנגרם לגוף בעקבות התמודדות ממושכת עם מצבי לחץ?
אין ספק שמצבי לחץ חריפים יגרמו

צילום: מארק אוונס

למחלות. הבעיות השכיחות שמתעוררות בעקבות לחץ ממושך הן: יתר לחץ דם והתקפי לב; בעיות במערכת העיכול – כיבים, תסמונת המעי הרגיז; בעיות שמתעוררות במערכת הנשימה כמו ברונכיטיס או אסטמה; בעיות שרירים כעוויתות, כאב ותשישות; בעיות במפרקים; בעיות עור; בעיות אימפוטנציה אצל גברים; פגיעה בסדירות ותקינות מחזור הווסת אצל נשים.
באופן כללי, כולם מודעים לכך שלחץ ממושך עלול לגרום לבעיות במערכת החיסון ולירידה כללית של יכולת הגוף להתמודד עם מחלות. באופן טבעי נגרמת גם הדרדרות ביכולת הלמידה, הקליטה, הריכוז והזיכרון.

3. מה אפשר לעשות כדי להתמודד עם הבעיות שקשורות בלחץ?
התשובה הפשוטה ביותר היא שכל פעילות גופנית משחררת את הלחץ, מנתבת את האנרגיה למקומות אחרים, ובאופן כללי מרגיעה.
לצד ההמלצה הכללית על פעילות גופנית, ממליצים המטפלים על דרכים שונות, קצת יותר ממוקדות, כדי להתמודד עם הלחץ. טיפולים כשיאצו או רפלקסולוגיה מרגיעים את הגוף והנפש ומורידים מתח. בדרך כלל מקובל לראות בכל מסאג' דרך טובה להרגעה ולהרפיית לחץ. ברוב המקרים המסאג' מלווה במנוחה, בטבילה באמבט חם, בילוי זמן מה בסאונה או בבריכת ג'קוזי. כל אלה עוזרים כמבון להפיג מתחים ו"לכבות" את כפתור המחשבות שמציק לנו ללא הרף אי שם בראש. המחשבות המתרוצצות, אלה שאינן עוזבות אותנו גם ביום וגם בלילה, נחשבות לאחת הסיבות העיקריות ללחץ ומתח מזיקים. מטפלים רבים ממליצים על  נשימות מרגיעות. זו נחשבת לשיטה יעילה ביותר להורדת רמת האדרנלין בדם. איך עושים את זה? שואפים שאיפה

המטפלים בבעיות שינה ממליצים על צפייה בטלוויזיה, האזנה למוזיקה וקריאה של חומר משעשע

קצרה ועמוקה, עוצרים את הנשימה לכמה שניות ואחר כך משחררים נשיפה ארוכה ואיטית, עד שאין עוד אוויר בריאות.
הצעה נוספת היא הרפיית שרירי הגוף המכווצים בעזרת תרגילי כיווץ ושחרור. המטפלים בבעיות שינה ממליצים בעיקר להשקיע זמן להרגעות לפני השינה. הטכניקות פשוטות – צפייה בטלוויזיה, האזנה למוזיקה, קריאה של חומר משעשע וכדומה.
בעיה מוכרת נוספת היא צריכה עודפת של קפאין וסוכר. מדובר בהשפעה אישית. יש אנשים שקפאין משפיע עליהם באורח דרמטי, אחרים רגישים פחות. ההמלצה המקובלת היא להגביר צריכת מזונות המכילים פחמימות מורכבות, המביאות לעליית חומרים מרגיעים במוח, בעיקר בשעות הערב. דרך טובה אחרת היא שימוש בצמחי מרפא לפי ייעוץ אישי של מומחה תזונה או נטורופת, לדוגמה, שתיית ספל תה פסיפלורה לפני השינה.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.