תפריט עמוד
עונה מומלצת: כל השנה.
התאמת המסלול: לכל המשפחה.
קושי המסלול: מסלול מעגלי קצר וקליל.
אורך המסלול: כשלושה קילומטרים.
משך המסלול: כשלוש שעות.
מפה: מפת סמ"ש מספר 1 "החרמון, הגולן ואצבע הגליל".
דרך ההגעה: מכביש 90 נפנה מערבה בצמת כוח ונטפס אל רכס רמים דרך כביש הצפון (מס' 899). לפי השילוט נפנה צפונה לכיוון מצודת ישע (או כוח, בשמה האחר). נחנה את הרכב במגרש החניה.
• נדרשת הקפצת רכבים

הפעם נצא למסלול בחורש טבעי סבוך ומוצל שראשיתו בתצפית מרשימה על עמק החולה ומורדות הגולן. מהרחבה שנמצאת בסמוך למצודת כוח, הנמצאת היום באחריות משמר הגבול, נשקף הנוף מזרחה: שמורת החולה ושטחי ההצפה החדשים נראים בבירור. אפשר גם לראות את קו התלים – הרי הגעש המזדקרים בצורתם הקונית מעל מישורי רמת הגולן.

מצודת כוח הייתה בעבר מבנה משטרה בריטי שנקרא נבי יושע (קברו של יהושע בן- נון, לפי מסורת מוסלמית) החולש על צומת דרכים חשובה. סיפורה הידוע של המצודה כרוך במלחמת העצמאות. עם פינוי הבריטים את הארץ ב-15.4.48 נעזבה גם המצודה ונתפסה על ידי ערבים. כוחות גולני ופלמ"ח ניסו לכבשה עוד באותו יום, אך נכשלו ונסוגו. כיוון שסברו שבמשטרה יושב אויב מועט וחלש, לא תוכנן המבצע לפרטיו. הכוחות עלו באוטובוסים לכיוון המצודה, אך נחשפו לירי עז של האויב. ארבעה נהרגו ואחרים נפצעו. לאחר ניסיון זה חזקו הערבים את המצודה וביצרוה.

הניסיון השני היה בליל 20 באפריל וכלל כוחות רבים ביניהם הטעיה וריחוק. כוח הפריצה שעלה מכיוון החולה גילה ברגע קריטי, כאשר ניצב למרגלות קירות המצודה, ששכח את הדרגש עליו ייעדו להניח את מטען חומר הנפץ לפיצוץ הקירות. תוך שהחיילים החלו לערום אבנים הם התגלו. אש עזה נפתחה עליהם ועד בוקר נאלצו לסגת. מנין ההרוגים הגיע ל-22.

בליל 16-15 במאי תקפו את המצודה בשלישית במסגרת מבצע "יפתח". לא היה די חומר נפץ לפרוץ את הביצורים ולכן צרו על המצודה. בלילה הטיל מטוס פצצות בעירה אשר הבהילו את הלוחמים הערבים שבמקום והם החלו לסגת. למחרת פרצו כוחות פלמ"ח למצודה ומצאוה נטושה לחלוטין. פגז שנורה פגע בחצר והרג שני לוחמים ובכך הגיע מנין כלל ההרוגים בקרבות ל-28. מכאן מקור השם מצודת כוח (כח).

לאחר שנעמוד על הקרבות הטראגיים שאירעו במקום, נקיף את המבנה ממזרח. שביל ברור יוליך אותנו לאורך השלוחה לכיוון דרום מערב ובנקודה מסוימת יתחיל להשתפל מטה. הירידה תלולה מעט ובסופה נמצא בערוץ הדרומי מבין שניים היוצרים בהמשך, לאחר התלכדותם, את נחל קדש. המדרונות והאפיק עצמו מכוסים בצפיפות בחורש טבעי מפותח שנדיר לראותו בארץ. כאן נוכל ליהנות מצל העצים, מציוץ הציפורים ומאוושת הרוח בעלים.

נמשיך לרדת בערוץ עד למפגשו עם הערוץ הצפוני יותר. במפגש נפנה שמאלה ונתחיל לטפס במעלה הנחל. בסוף עליה תלולה אך קצרה נמצא בצד כביש 866 – כביש אצבע הגליל, כ-500 מטר צפונית לצומת ישע. אפשר להשאיר במקום רכב מראש, אך אפשר גם לצעוד דרומה לאורך הכביש, לפנות שמאלה (מזרחה) בצומת ישע ולשוב בדרך זו לחניה שבמצודת כוח. נוכל גם להמשיך אל חניון האלות האטלנטיות מדרום לצומת ישע או לשרידים ההלניסטים המרשימים למרגלות תל קדש.

כדי להגיע אל קדש העתיקה יש להמשיך בכביש הצפון (899) מרחק של 1.6 קילומטרים לכיוון מערב. מימין נראה שלט רעוע ורשת עצים קטנה. נחנה את הרכב ונלך בעקבות המסלול הכבוש. כעבור מרחק הליכה קצרצר נמצא סרקופאגים – ארונות קבורה מעוטרים מוסתרים בין הקוצים והצמחייה היבשה. מעליהם יתנשאו שרידי קירותיו של מקדש הלניסטי, מהמרשימים בארץ. בקירותיו משולבים תגליפי אבן עדינים. חניון האלות האטלנטיות, המשולט בבירור מדרום לכביש הצפון הוא נקודה טובה לסיים את הטיול בפיקניק.

לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגליל עליון ועמק החולה

צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות
צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות

הסמטאות של צפת מתמלאות בימים אלה בנגנים חדשים וותיקים, נגנים אשר גומעים קילומטרים רבים בסמטאות העיר ועושים שמח. אולם פסטיבל הכלייזמרים, לדברי המדריך, "הוא לא רק קשור לנגינה. יש בו מסר של פשטות. כולנו מוזמנים להגיע, לפשוט מעלינו ...

מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה
מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה

סמטה מוצלת מובילה אל הבית המוקף בבוסתן המשתלב בגינת ירק ועשבי תיבול שהשף קוטף ומלקט מהם היישר למטבח. נוף פנורמי גלילי והחרמון באופק. בבית שני חדרי אוכל מרווחים. החללים והקירות משמשים רקע לאוסף חפצי אמנות וטעם משובח. השף ...

מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין
מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין

"בעיצומו של קיץ, בחום יולי אוגוסט עליתי מהגליל התחתון אל הגליל העליון. הובלתי את הקרוואן בכביש הצר המטפס דרך הכפר ראמה, חלפתי על פני בית ג'אן וחרשים, ונכנסתי אל פקיעין". רונן רז חונה בגליל העליון, מכיר שכנים יהודים ...