תפריט עמוד

מערת פער: אל לב הבולען

מסלול מעגלי קליל של כשעה, מתאים לכל המשפחה. אידיאלי כהפוגה במהלך נסיעה בכביש הצפון. רצוי להצטייד בפנסים.

עונה מומלצת לטיול: אביב או סתיו. בביקורים בחוף יש להיזהר מהחלקה, ובשום פנים ואופן אין להיכנס למערה בזמן שיורד גשם.

אופן הגעה: מכביש נהריה-צפת (מס' 89) נפנה בצומת סאסא צפונה אל כביש הצפון (מס' 899). כעבור קילומטר אחד נראה לצד הדרך שילוט חום שמאלה למערת פער. מימין לכביש ימצא מגרש חניה.

לאחר שנחצה בזהירות את הכביש נוכל להלך בכל אחד מהשבילים. כולם יובילו אותנו בסופו של דבר אל הבולען (ובלעז: דולינה). בפי הערבים ניקרא המקום על שמו של שיח' וואהיב. בזכות קדושתו לא נכרתו עצי האלון המצוי, אלון התולע והעוזרר. הם צומחים גם היום, כאי טבעי בלב שטחי הכרמים והמטעים של קיבוץ סאסא. השבילים יוליכו אותנו אל שקערורית גדולה בקרקע שבתחתיתה מערה, זהו הבולען. קשה להבחין בבור ממרחק מכיוון שהוא מוסתר על ידי הצמחייה העבותה.

יש משהו מפחיד במלה "בולען", כאילו פוערת האדמה את פיה ובולעת כל מה שעומד בדרכה. טכנית, זה פשוט בור. אמנם אין זו מהדורה מלוחה של המפלצת מלוך נס, אבל מדובר בבור גדול, שנפער באופן לא צפוי ואכן יכול לגרוף איתו כל מה שבסביבה.

סביב מערת פער והבולען נרקמו אגדות רבות. מסופר שחפצים שנפלו פנימה או אנשים שהושלכו לתוכו הגיחו בריאים ושלמים ממעיינות מרוחקים. באגדות אלו ישנו שמץ של אמת שכן המים הרבים שנעלמים בבטן האדמה דרך הבולען מעשירים את מי התהום ושבים ופורצים בנקודות אחרות.

איך זה קורה? בולען נוצר כתוצאה מקריסת גג מערה, שהומסה בתהליך קארסט. כשמתרחשת קריסה כזו נוצר שקע בנוף אליו מתנקזים מי הנגר הזורמים מכל האזורים הגבוהים מסביב. לעיתים נוצר בבולען אגם או שלולית.

הבולען של סאסא מוקף הרים גבוהים (הר סאסא, הר חירם, הר אדיר) וכמות המים הזורמים אליו בחורף רבה מאוד. לכן מפליאה העובדה שלא נאגרים בו מים. התשובה לכך נמצאת בתחתית השקערורית.

בתוך בולען סאסא ישנו סדק, שהורחב כתוצאה מהמסה קארסטית. כשהסדק הורחב נוצרה מערה והיא מכונה מערת פער. המערה הולכת ומורחבת מידי חורף. הכניסה אליה אפשרית. המעבר נעשה צר יותר ויותר ככל שמעמיקים ללכת. מהנקודה בה לא ניתן להתקדם עוד יש לחזור באותה דרך החוצה.

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגליל עליון ועמק החולה

צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות
צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות

הסמטאות של צפת מתמלאות בימים אלה בנגנים חדשים וותיקים, נגנים אשר גומעים קילומטרים רבים בסמטאות העיר ועושים שמח. אולם פסטיבל הכלייזמרים, לדברי המדריך, "הוא לא רק קשור לנגינה. יש בו מסר של פשטות. כולנו מוזמנים להגיע, לפשוט מעלינו ...

מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה
מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה

סמטה מוצלת מובילה אל הבית המוקף בבוסתן המשתלב בגינת ירק ועשבי תיבול שהשף קוטף ומלקט מהם היישר למטבח. נוף פנורמי גלילי והחרמון באופק. בבית שני חדרי אוכל מרווחים. החללים והקירות משמשים רקע לאוסף חפצי אמנות וטעם משובח. השף ...

מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין
מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין

"בעיצומו של קיץ, בחום יולי אוגוסט עליתי מהגליל התחתון אל הגליל העליון. הובלתי את הקרוואן בכביש הצר המטפס דרך הכפר ראמה, חלפתי על פני בית ג'אן וחרשים, ונכנסתי אל פקיעין". רונן רז חונה בגליל העליון, מכיר שכנים יהודים ...