תפריט עמוד

מסלול הליכה נחלי עזגד-אשלים

תיאור המסלול הקניוני הארוך והיפה נחל אשלים במדבר יהודה, פרק מתוך הספר החדש "קניוני מדבר יהודה" המציג את תיאורם של 72 הנחלים הבולטים ביותר במדבר יהודה, בין נחל אוג בצפון לנחל צפית בדרום

נחל אשלים הוא ערוץ קניוני ארוך שתחילתו במישור רותם וסופו בחוף דרום ים המלח. הנחל יורד מאזור הנחיתה הצפוני של קמר חצרה, מהקמרים הגדולים והבולטים ביותר בנגב. בחלקו הגבוה ביותר של הקמר התפתח המכתש הקטן ומשם הוא נמשך לצפון־מזרח כשהוא הולך ומנמיך (נוחת) עד קצהו שבאזור המנוקז על ידי נחל אשלים. הטופוגרפיה המתונה שנוצרת על ידי מבנה הקמר גורמת להתחתרותו של נחל אשלים בקניון אחד ארוך, ולא רק בקניון הנוצר בחציית מצוק ההעתקים.

חלקו העליון ביותר של הנחל מנקז את צפון־מזרח מישור רותם, שם הוא ערוץ פתוח שכמעט ואינו נראה בנוף. כיום בחלק זה ניצבים מתקני תעשייה המטשטשים לגמרי את תוואי הערוץ. ממישור רותם נמשך הנחל מזרחה ומעמיק בקניון רדוד, רחב ומתון. הקניון הולך ומעמיק, ובמרכז הנחל הוא כבר בולט ממש. גדות הקניון מורכבות ממדרגות מצוקיות ובאפיקו חתורים מעוקים ארוכים. בחלקו התחתון נופל הקניון במפל גבוה המסמן את תחילת חצייתו של מצוק ההעתקים. בדומה לקניונים אחרים במדבר יהודה, גם פה התפתח קניון גדול ובולט, אלא שנחל אשלים מתחבר ברצף עם הקניון העליון שנוצר מחציית צפון קמר חצרה.

הקניון התחתון של הנחל דומה במבנהו הכללי לקניוני מדבר יהודה. הוא מורכב מתעלה עמוקה התחומה בגדות מצוקיות המתנשאות לגובה מאות מטרים. בתוך הקניון חתורים מעוקים ונקיקים שביניהם נגלים גבים ומפלים. על אף מבנהו הדומה ליתר נחלי מדבר יהודה, הנקיקים בנחל מפורסמים במיוחד ונחשבים מהיפים ביותר שבמדבר יהודה.

התיאור כאן מתמקד בחלקו התחתון של הנחל, החלק המתפתח בחציית מצוק ההעתקים. כיוון שהנחל מוסדר לטיול ומבקרים בו מטיילים רבים, התיאור כאן מובא בצורה כזו שתוכל לסייע להתארגנות לטיול בנחל. עם זאת אין לראות בדברים המלצה לעבור בנחל ואין להסתמך לגמרי על הפרטים. כפי שנכתב בהקדמה לספר, הקניונים נתונים לשינויים תכופים, והפרטים כאן לא תמיד יתאימו למציאות בשטח. האחריות על התארגנות נכונה ועל הנעשה בטיול עצמו מוטלת על המטיילים בשטח.

אורך המקטע המתואר: כ־14 ק"מ (מעגלי).

מפלים עיקריים: שניים. הגבוה שבהם מתנשא לכ־80 מ'.

התחלה וסיום של המקטע המתואר: חניון הלילה מישור עמיעז.

בתוך הקניון חתורים מעוקים ונקיקים שביניהם נגלים גבים ומפלים

בתוך הקניון חתורים מעוקים ונקיקים שביניהם נגלים גבים ומפלים. צילומים: בועז לנגפורד

תיאור דרך

אפשרות גישה אל הקניון התחתון של נחל אשלים היא דרך הקניון התחתון של נחל עזגד. ציר זה משלב בין שני הקניונים ויוצר מסלול מעגלי. הגישה אל נחל עזגד אפשרית דרך מישור עמיעז. ניווט פשוט בדרכי העפר החוצות את מישור עמיעז יוביל בסופו אל חניון הלילה מישור עמיעז. דרך עפר המסומנת בסימון שבילים שחור נמשכת למערב, ולאחר כמה מאות מטרים יורדת אל אפיק חלקו התחתון של נחל עמיעז. לאחר מקטע קצר באפיק נחל עמיעז, פונה הדרך לדרום ומטפסת אל גדת הנחל. לאחר כמה מאות מטרים מגיעה דרך העפר לצומת. סימון השבילים השחור נמשך מערבה ב'מעלה עזגד', בעוד דרך העפר הנמשכת לדרום מסומנת בסימון שבילים אדום. הסימון האדום יורד ומתחבר אל חלקו התחתון של קניון נחל עזגד. שביל מסומן (ירוק) מלווה את האפיק ועולה מערבה תוך עקיפת מפלים וגבים שלאורך הקניון. 4 ק"מ לאחר תחילתו מסתיים הסימון הירוק בצומת שבו שביל מסומן נוסף (אדום) חוצה את נחל עזגד לרוחבו. פנייה דרומה ועלייה לאורך השביל מובילות לתצפית דרמטית אל עבר קניון נחל אשלים. מנקודה זו יורד השביל במקטע ארוך מול הנוף של מורד אפיק נחל אשלים. באזור זה חתור הנחל  במעוק עמוק שהירידה אליו דורשת אחיזה בידיות מתכת שהותקנו במקום. קצה המעוק מעט ממזרח לנקודת הירידה אליו, שם יורד המפל הגבוה של הנחל (מפל א). גובה המפל 80 מ', חלקו העליון אנכי ומרביתו שלילי. שפת המפל נראית כמרפסת רחבה הצופה אל מורד הנחל. מעט לאחר המפל מופיע בנחל מפל נוסף (מפל ב). גובהו 15 מ' ומתארו אנכי. השביל המסומן (אדום) עוקף את שני המפלים. המעקף מתחיל במעלה המעוק, ממערב למפל הגבוה, שם הוא מטפס ועולה אל גדתו הדרומית של הנחל. בראש הגדה מתחבר השביל המסומן עם נתיב מסומן נוסף (כחול) המגיע ממעלה הנחל, ומנקודה זו נמשך מזרחה ויורד בתלילות עד מתחת למפלים. מתחתית המפלים נמשך קניון הנחל מזרחה ובאפיקו חתורים כמה נקיקים ארוכים. גבי מים גדולים ומפלים נמוכים מופיעים לאורך הנקיקים ומקשים מעט על הירידה בהם. לאחר שיטפונות, כאשר גבי המים מלאים, חצייתם אפשרית בשחייה בלבד. כאשר הגבים ריקים, הירידה אליהם או היציאה מהם דורשת סיוע הדדי. חבל עזר יכול לסייע.

סדרת הנקיקים מסתיימת כ־2 ק"מ לאחר צמד המפלים הגבוהים. בקצה הנקיק התחתון ישנו קידוח מים שאליו מובילה דרך עפר מסומנת. במקטע זה חתור הנחל בתעלה רדודה התחומה במצוקי קונגלומרט. כ־1 ק"מ לאחר קצה סדרת הנקיקים נחצה הנחל על ידי דרך עפר המסומנת בסימון שבילים אדום. פנייה צפונה בעלייה אל גדת הנחל, מובילה חזרה אל חלקו התחתון של נחל עזגד, משם ניתן לשוב באותה הדרך אל חניון הלילה נחל עמיעז.

נחל עזגד

נחל עזגד

עוד בנחל עזגד

עוד בנחל עזגד

יתדות בירידה לנחל אשלים

יתדות בירידה לנחל אשלים

קניון נחל אשלים

קניון נחל אשלים

בירידה לנחל אשלים

בירידה לנחל אשלים

הגבים בעומק הנחל

הגבים בעומק הנחל

צילום: רונן קלימי

צילום: רונן קלימי

הערות:

  • אין להיכנס לנחלים כאשר יש חשש לשטפונות
  • הירידה בנקיקי נחל אשלים היא מאותם מקטעים אשר 'לא נגמרים עד שהם נגמרים'. מומלץ להיכנס אל הנחל בשעה מוקדמת מספיק ולהימנע משהייה בו בחושך בשל עיכוב לא מתוכנן באזור הגבים.
  • כאשר גבי המים מלאים במים חצייתם דורשת שחייה (יש לבדוק מראש את מצב הגבים).
  • אף שלאורך הנחל ישנם נתיבים מסומנים בסימון שבילים ומותר לטייל בו, אין לראות בתיאור כאן המלצה או הנחיה לעבור בנחל. אין להסתמך על הפרטים הכתובים כאן, וכדאי להתכונן מראש לתרחישים שונים.
מפת עזגד-אשלים

מפת עזגד-אשלים

תרשים חתך גובה עזגד-אשלים

תרשים חתך גובה עזגד-אשלים

ספר קניוני מדבר יהודה

הספר מציג את תיאורם של 72 הנחלים הבולטים ביותר במדבר יהודה, בין נחל אוג בצפון לנחל צפית בדרום. זהו הספר המקיף ביותר שפורסם עד היום בנושא. הספר סוקר את הקניונים באופן שיטתי ומציג מידע מפורט אודותיהם, במטרה להקנות לקורא מידע אודות הקיים בשטח. בספר תמצאו תיאור של הנחלים, המעיינות והגבים, יחד עם מפות טופוגרפיות וחתכים של כל נחל ונחל.

נכתב על ידי רונן קלימי, בעריכת בועז לנגפורד

הודפס ב-2023

מחיר מומלץ: 110 ₪

מבצעים: לרוכשים ינתן ספר קניוני צפון אדום ב-50 ₪ בלבד (במקום 110 ₪).

לפרטים והזמנה לחצו כאן

 

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.