תפריט עמוד

נתחיל את הטיול בכניסה לכפר הנוער ניצנה, משם נשים פעמינו לכיוון מזרח – אל עבר תל ניצנה. הרכיבה תתבצע לאורך החורשות שלצד הכביש. את תל ניצנה ניתן לזהות מרחוק – תל הנישא מעל לסביבתו, ועליו מבנה חרב. אל התל ניתן לעלות מהכיוון ממנו הגענו.

ניצנה זוהתה כעיר נבטית עוד בסוף המאה ה-19 על ידי חוקרים בריטים ואחרים. ניצנה הוקמה כאחת משש תחנות דרכים שהקימו הנבטים ברחבי הנגב וקיבלה את מימיה משטפונות החורף של נחל ניצנה הנמצא לרגלי התל. בהמשכה התפתחה ניצנה כישוב רומי וביזנטי, וכיום ניתן לראות באזור הרבה שרידים מתקופת העות'מאנים, כגון בית החולים הניצב בראש התל, שרידי תחנת הרכבת למרגלות התל ועוד.

בניצנה נערכו חפירות ארכיאולוגיות מספר פעמים, האחרונה שבהן על ידי משלחת מאוניברסיטת בן-גוריון בשנים 1987-1993. בחפירות נמצאו 195 פפירוסים המורכבים מ-13 ספרים וקטעי ספרים מן הספרות הקלאסית והכנסייתית וכן תעודות פרטיות ומשפטיות מסוגים שונים.

למרגלות התל ניתן לראות את בארות המים העמוקות אשר שימשו את יושבי העיר בתקופות שונות. פרט מעניין נוסף שניתן לראות למרגלות התל הוא האנדרטה לזכר חללי חטיבה 8 שנפלו בקרב באזור במלחמת העצמאות.

מתל ניצנה נמשיך לכיוון מערת ניצנה וחמוקי ניצנה בכביש העולה לכיוון דרום, פניה ימינה מהכיוון ממנו אנו מגיעים. לאחר כמה דקות רכיבה נמצא את סימון השבילים האדום המוביל אותנו בדרך עפר צרה אל מערת ניצנה. המערה הינה מערה חצובה ככל הנראה מימי הנבטים. סימון השבילים האדום יוביל אותנו חזרה אל הכביש עליו רכבנו קודם. נמשיך ברכיבה על הכביש עד שנגיע אל שלט המכוון אותנו שמאלה אל חמוקי ניצנה. יש לשים לב לרדת לחניון ולהשאיר את האופניים בצד ולא להיכנס איתם לאזור החמוקיים כדי לא ליצור קוליסים. במקום יתגלה לפנינו נוף ירחי מקסים של מחשופי קירטון רכים.

מחמוקי ניצנה נרכוב בערוץ שתחילתו בשלט המוביל לתל ניצנה. הערוץ כיוונו לצפון – הכיוון ההפוך לחמוקי ניצנה – וסימן מזהה לכיוון הנכון הוא השטח החקלאי של מושב קדש ברנע אותו ניתן לראות באופק. לאורך הערוץ הזה ניתן לראות שרידים של טרסות קדומות וחדי העין יבחינו גם בעצי זית עתיקים – זכר לפעילות החקלאית של העות'מאנים באזור. בשביל הזה נרכב עד לחורשת סלה. החורשה מושקית במים מליחים, ואדוארד, כוורן החי במושב קדש מזין את הדבורים שלו מעצי האקליפטוס שבחורשה (מומלץ בהמשך הסיור להגיע לביקור במכוורת).

נמשיך ברכיבה עד שנגיע לפסל השלום – הפסל הסביבתי של האמן דני קרוואן. הפסל מורכב ממאה עמודים, הראשונים שבהם במצרים, בכל עמוד של הפסל מופיעה המילה שלום בשפתו של אחד העמים שעברו או התגוררו באזור. תחילה אנו נפנה שמאלה לאורך הפסל עד שנגיע לגבעת ארבעת העמודים הצופה אל מעבר הגבול עם מצרים ולטרמינל הסחורות הנמצא שם. ניתן להבחין גם בכרמים של אלון צדוק בסמוך למושב קדש מהם מייצר אלון יין משובח. את דרכנו חזרה נעשה לאורך פסל השלום, לכיוון תל ניצנה.

בדרך נעבור גם בחורשת הפסל השוכב – העמוד שהושאר שוכב בשלבי בניית הפסל לזכר המהנדס שבנה את הפסל ונפטר טרם סיום הבנייה.

הרכיבה תוביל אותנו אל הכביש, לאורך מטעי הרימונים המושקים גם הם ממים מליחים ומהם מפיקים רימונים מתוקים במיוחד. נרכב עד שיתגלה מולנו מעבר תת קרקעי בכביש, ומשם נחזור אל הכניסה לכפר הנוער ניצנה.

את המסלול ניתן להאריך כדי לבקר בקדש ברנע על האתרים המעניינים בה – מכוורת דבש, מפעל ליצור מוצרים ורטבים שונים מעגבניות, היקב של אלון צדוק והשטחים החקלאים. מקדש ברנע אפשר לרכוב בכביש הגישה הפנימי המחבר בין קדש לכמהין – ומיד לאחר חציית נחל ניצנה נתחבר לדרך עפר שתוביל אותנו חזרה לאורך הנחל אל הכביש הראשי. לאחר חציית הכביש נתחבר בדרכי עפר חזרה אל תל ניצנה.

בכפר הנוער ניצנה ניתן לתאם מראש ביקור בפארק הסולארי ובבריכה המחוממת ולקבל הסברים נוספים על מסלולי האופניים.

הר הנגב – העמוד הראשי>>

לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהר הנגב

מבוא לנדודים 53: השביעי בספטמבר
מבוא לנדודים 53: השביעי בספטמבר

נסענו בנוף מטורף של שלושה הרים חרוטיים שליוו את נחל סרפד. שורות של אבנים פילסו חלקות חקלאיות והעידו על נוכחות אנושית בצפיפות היסטורית. שפע של מאגורות נחפרו בסלעי הקירטון ותעלות חפורות הזינו אותן במים. השעה מתאחרת, השמש שוקעת, ...

מבוא לנדודים 52: עזוז – על גמלים, אנשים ואבנים
מבוא לנדודים 52: עזוז – על גמלים, אנשים ואבנים

רונן רז נודד בעקבות חלום ילדות – להקים חווה לטיולי גמלים. בחאן בארותיים שבאזור עזוז הוא פוגש את עופר וגלי שהגשימו את חלומו בעשר אצבעותיהם, מטייל במדבר עם הג'יפ ופוגש גמלים צעירים, עדויות מרשימות לנוכחות הנבטים – מערכות ...

מבוא לנדודים 40: דרך איש במדבר
מבוא לנדודים 40: דרך איש במדבר

רונן רז נודד עם הקרוואן לפארן כדי לטייל עם גדעון במדבר: מדובר בטייל מושבע וחוקר נלהב בכל אמותיו, גידיו ונשמתו. בשנות התשעים גדעון עבר קורס מדריכי מדבר שהשתלב היטב עם אהבתו לצבור ידע ולהעביר אותו הלאה. הידע הנרחב ...