תפריט עמוד

מסלולי טיול בגליל התחתון

בין אם אתם מחפשים טיול פריחה משפחתי, מסלול אופניים מאתגר ועתיר נופים או הליכה לאורך ערוץ נחל שופע מים, לגליל התחתון יש מה להציע לכם. שלושה מסלולי טיול נפלאים בגליל התחתון – למשפחות, לרוכבי אופניים ולאוהבי הליכה

הגליל התחתון הוא אחד מאזורי הטיול הפסטורליים בארץ, ובמיוחד בחורף ובאביב, כשהכל ירוק ופורח. הנופים פה פסטורליים ושלווים – גבעות עגולות, יערות אלונים, שדות מעובדים, כרמים ונחלים. הגליל התחתון נחשב ל"צפון הקרוב" וקרבתו היחסית למרכז הארץ הופכת אותו ליעד מושלם לטיולים. אז אם אתם רוצים לצאת לטיול בגליל התחתון, הנה שלושה מסלולים נהדרים, שכל אחד מהם מתאים לסוג שונה של טיול:

מסלול משפחתי: שמורת אלוני אבא

נקודת התחלה וסיום: מגרש החניה של שמורת אלוני אבא (מסלול מעגלי)

אורך מסלול: כ-1.5 ק"מ

רמת קושי: קלה מאוד

למי מתאים? משפחות עם ילדים (אך לא לעגלות)

מתי? כל השנה, ובעיקר בחורף ובאביב

איך מגיעים? מכביש 75 (חיפה – נצרת) פונים בצומת אלונים לכביש 7513, כביש הגישה לאלוני אבא ובית לחם הגלילית. כ-200 מטר לפני הכניסה ליישוב אלוני אבא, רואים מצד שמאל את שלט הכניסה לשמורה.

יער אלוני אבא. מושלם לטיול משפחתי חורפי | צילום: יעקב שקולניק

יער אלוני אבא. מושלם לטיול משפחתי חורפי | צילום: יעקב שקולניק

שמורת אלוני אבא, הסמוכה לבית לחם הגלילית, היא יעד נהדר לטיול משפחתי כל השנה, ובמיוחד בין ינואר למאי, כשהשמורה מתכסה במרבדי פריחה. בין השאר תוכלו לראות פה פריחה של רקפות, כלניות, נוריות, עיריות, נרקיסים, סביונים, צבעונים ועוד. על גבעות הקירטון המעוגלות צומח יער אלונים טבעי, שריד ליערות האלונים שכיסו בעבר את האזור כולו ואשר נכרתו בתקופת השלטון התורכי. לצד אלוני התבור אפשר לראות עצים נוספים, בהם אלון מצוי, אלה ארץ ישראלית, כליל החורש, ליבנה רפואי וחרוב מצוי. הנופים היפים, העשב הירוק והרענן אחרי הגשם, הפריחה העונתית והמפגש האקראי עם פרות וציפורים – היש מושלם מזה לטיול משפחתי?

המסלול, שאורכו כקילומטר וחצי, מתחיל במגרש החניה של השמורה, סמוך לשלט. השביל לא מסומן אבל הוא תחום באבנים משני צידיו, ועל הסלעים מופיע מפעם לפעם חץ המורה את המשך הדרך. אחרי הליכה קצרה ביער, מגיעים לקרחת יער נהדרת, המוקפת בעצי אלון תבור מרשימים. אם אתם רוצים לעצור לפיקניק, זה המקום. אחרי קרחת היער נכנסים שוב לאזור מיוער וסבוך יותר. אחרי הגשם יש סיכוי טוב לראות הרבה פטריות. מכאן השביל מתעקל בחדות ימינה ומוביל לתצפית יפה על מושב אלוני אבא ועמק יזרעאל. המשכו של השביל מוביל לאחו ירוק, שבחורף ובאביב מכוסה במרבדי פריחה. לא נדיר לפגוש כאן פרות המלחכות עשב. מהאחו ממשיכים בשביל לכיוון שלולית החורף, מקום נוסף שכדאי לעצור בו. מהשלולית ממשיכים במורד השביל דרך ואדי קטן עד שחוזרים בחזרה לחניון.

מהלך הטיול בשמורת אלוני אבא יש סיכוי טוב לפגוש פרה או שתיים...

במהלך הטיול בשמורת אלוני אבא יש סיכוי טוב לפגוש פרה או שתיים… | צילום: שאטרסטוק

מסלול אופניים: סינגל יער בית קשת

נקודת התחלה וסיום: רחבת הכורכר בכניסה לדרך נוף יער בית קשת, כ-300 מטר לפני שער הכניסה ליישוב.

אורך מסלול: 22 ק"מ

רמת קושי: בינוני

למי מתאים? רוכבים מנוסים

מתי? כל השנה, ובמיוחד בחורף ובאביב (אך לא מיד אחרי גשם)

איך מגיעים? מכביש 65, בין כפר תבור לצומת גולני, פונים לכיוון קיבוץ בית קשת. לאחר כ-1,200 מטר פונים בעקבות השילוט לדרך נוף יער בית קשת וחונים ברחבת החנייה מצד ימין.

סינגל יער בית קשת הוא הסינגל הראשון של קק"ל בצפון, ולא במקרה דווקא לו ניתנה זכות הבכורה. זהו מסלול יפהפה ומאתגר, המציע נופים נפלאים לכל אורכו, בין אם רוכבים ביער אלונים או אורנים אפוף מסתורין, בשטח פתוח המכוסה במרבדים של פריחה, מעל נופי השדות והמטעים של הגליל התחתון או מול פסגתו העגולה של התבור. בחורף ובאביב האזור מתכסה בפריחה של רקפות, כלניות, אירוסים, סחלבים ועוד. אורכו של השביל כ-22 ק"מ, מתוכם כ-12 בסינגלים. גובה הטיפוס המצטבר הוא 500 מ'. הרכיבה בסינגל היא בכיוון אחד, נגד כיוון השעון, והמסלול מסומן על הסלעים על ידי איור של טיפות שבתוכן רוכב אופניים – הצד הצר של הטיפה מצביע על כיוון הרכיבה.

סינגל יער בית קשת

המסלול מתחיל ברכיבה בעלייה מתונה בכביש לאורך כקילומטר וחצי עד שמגיעים לסינגל עצמו. הרכיבה נמשכת במגמת עלייה, כשעל המאמץ מפצים הנוף הפתוח ומרבדי הפריחה היפים בעונה. לאחר רכיבה של כ-4.2 ק"מ חוצים את דרך הנוף ונכנסים למקטע רכיבה ביער ולאחריה הרכיבה ממשיכה בעלייה בשטח פתוח. בסוף העלייה אפשר לעצור וליהנות מתצפית על הנוף. מכאן מצפה לכם רכיבה של כקילומטר בדאבל (שביל רחב שמתאים לשני רוכבים או יותר), עד שפונים שמאלה להמשך הסינגל לרכיבה ארוכה, נופית ומגוונת, הכוללת רכיבה ביער ובשטח פתוח. לקראת סיומו של הסינגל הזה מצפה עלייה מאתגרת נוספת עם הרבה סלעים, בסיומה מחכה לרוכבים דאבל באורך כשלושה קילומטרים אשר בסופו של דבר הוא מתחבר אל דרך הנוף.

פריחה ביער בית קשת

פריחה ביער בית קשת | צילום: שאטרסטוק

בדרך הנוף פונים שמאלה וממשיכים כ-300 מטר עד שמגיעים למצפור הר תבור. אם עוד לא עשיתם שימוש בתרמוס ובכריכים שהבאתם אתכם, התצפית הנהדרת הזו היא הזדמנות מצוינת לעשות זאת. כדאי לאגור כוחות כי מיד לאחר מכן הסינגל פונה ימינה לקראת ירידה מאתגרת ומידרדרת בשטח טרשי. בסופה של הירידה מגיעים לדאבל המוביל לערוץ נחל דבורה, לאחר מכן פונים שמאלה לסינגל נוסף בעלייה. כדאי לנשום עמוק: מדובר בעלייה איטית של כקילומטר, אשר בסיומה מצפה ירידה מהנה ומתגמלת במורד הסינגל. הירידה כוללת מפגש עם דרך רחבה, בה פונים שמאלה ואז ימינה בהמשך הסינגל, לרכיבה של 900 מטרים נוספים בירידה מסחררת עד שמגיעים לדרך כורכר. בדרך הכורכר פונים שמאלה ואז ימינה להמשך הסינגל, שמהווה חגיגה לכל רוכב מנוסה – ירידה תלולה, עמוסה בשיפועים, סלעים וצמחייה צפופה. בסיום הירידה הסינגל נפגש שוב עם דרך כורכר, בה פונים שמאלה ורוכבים עד לנקודת ההתחלה.

שימו לב: הכביש חוצה כמה פעמים את דרך נוף יער בית קשת, הקפידו לעצור לפני נקודות החצייה כדי לוודא שהדרך פנויה.

מסלול למיטיבי לכת: נחל תבור

נקודת התחלה וסיום: חניית העפר שליד קיבוץ גזית

אורך מסלול: 8 ק"מ

רמת קושי: בינוני

למי מתאים? משפחות מיטיבות לכת

מתי? בחורף ובאביב, אך לא בימות גשם מחשש לשיטפונות

איך מגיעים? מכביש 65 פונים בצומת גזית מזרחה לכביש 7276 ונכנסים לקיבוץ גזית. חוצים את הקיבוץ ויוצאים מהשער האחורי בדרך עפר כ-800 מטר עד לפנייה ימינה לדרך עפר המסומנת אדום, שם נמצאת נקודת ההתחלה של המסלול.

תצפית על נחל תבור ממצפור אורן ליפשיץ |צילום: יעקב שקולניק

תצפית על נחל תבור ממצפור אורן ליפשיץ | צילום: יעקב שקולניק

נחל תבור, המתחיל בהרי נצרת וזורם לכיוון דרום-מזרח עד שהוא נפגש עם הירדן, הוא אחת מפינות החמד היפות של הגליל התחתון, במיוחד בסוף החורף ובראשית האביב, כשהנחל נמצא בשיא זרימתו וסביבתו מתכסה בפריחה סגולה של תורמוסים. ההליכה ברובה ברמת קושי בינונית ומתאימה למשפחות מיטיבות לכת, כאשר בסיומו של המסלול יש עלייה תלולה.

המסלול מתחיל בירידה תלולה של כשניים וחצי קילומטרים בדרך שטח, שבסיומה מגיעים אל ערוץ הנחל, שם פונים שמאלה ומתחילים ללכת במעלה הנחל בעקבות סימון השבילים הכחול. לאורך השביל יש עצי אשל, ערבה ושיזף וצמחיית נחלים, בחורף ובאביב מצטרפת פריחה נהדרת של כלניות, עיריות, פרגים ונוריות, והכוכב הגדול של נחל תבור – תורמוס ההרים, שמכסה את גדות בנחל במרבדים כחולים-סגולים. גולת הכותרת של המסלול היא קניון הבזלת, נקיק צר באורך כקילומטר וחצי עם קירות בזלת זקופים. בחורף יש בקניון זרימה יפה עם מפלים קטנים שנופלים לבריכות מים. מומלץ לא לרחוץ במים, אבל אפשר לשכשך רגליים. ההליכה בקניון דורשת טיפוס קל עם תמיכה של ידיות אחיזה. עם קצת מזל, אפשר לראות באזור הנחל צבי ארץ ישראלי.

מטיילים בבריכת נחל תבור

מטיילים בבריכת נחל תבור | צילום: אריה טננבאום, אתר פיקיוויקי

אחרי היציאה מהקניון ממשיכים באפיק הנחל. בסמוך ניתן לראות את תל רכש, תל מרשים המתוארך לתקופת הברונזה הקדומה – ארכאולוגים מזהים את התל עם העיר המקראית אנחרת שנזכרת בספר יהושע. מכאן ממשיכים צפונה עד שמגיעים לפיצול שבילים: פונים שמאלה עם השביל המסומן כחול. כאן מצפה עלייה תלולה, אשר בסיומה נמצאת נקודת תצפית על שם אורן ליפשיץ, בן קיבוץ גזית שנהרג במלחמת לבנון השנייה. זהו מקום נהדר לנוח בו אחרי העלייה המאומצת, עם נוף מרהיב על הנחל, הר תבור וכוכב הירדן. מהמצפור ממשיכים ללכת במסלול הכחול, אשר מתחלף בהמשך לדרך עפר המסומנת שחור ולשביל המסומן באדום עד שחוזרים לנקודת ההתחלה.

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהגליל התחתון

מבוא לנדודים 47: ערבים רוקדים
מבוא לנדודים 47: ערבים רוקדים

צעדים ספורים מובילים מבית הקרוואן שלי בחצרה של עדינה אל המצפור של הר כמון, הגבוה בהרי הגליל התחתון. במבט דרומה אני צופה אל בקעת סכנין. נוף ירוק של חורש ים תיכוני עוטף את הבקעה ואת הגבעות התמירות שבה. ...

מבוא לנדודים 46: גליל תחתון – חלק ראשון
מבוא לנדודים 46: גליל תחתון – חלק ראשון

בשלהי האביב הגיע רונן רז עם הג'יפ והקרוואן אל היישוב כמון השוכן על הפסגה הגבוהה ביותר של רכסי הגליל התחתון. "הגעתי עם כוונה להכיר את הגליל התחתון על הרכסים והבקעות שביניהם", הוא מספר. בדרך בין הנופים והכפרים חיפש ...

נצרת וציפורי – טיול גלילי רב קסם
נצרת וציפורי – טיול גלילי רב קסם

נצרת מספקת למטיילים בה אינספור חוויות, מפגשים מרתקים, טעמים נהדרים ומקומות לינה ייחודיים. ואחרי הטיול העירוני, אפשר לקפוץ למושב ציפורי הסמוך, ולהירגע עם יין מיקב בוטיק, שמני זית איכותיים מבית בד אורגני או טיול סוסים על גבעות ירוקות. ...