תפריט עמוד

מסלולי טיול באיזור ים המלח

נופים מדבריים, נאות מדבר שופעות מים ומפגש עם יעלים - הצעה לארבעה מסלולי טיול באזור ים המלח, שמתאימים מאוד למשפחות חובבות טבע. ובסופו של יום טיולים מדברי, אפשר ללון בעין גדי או למרגלות המצדה במקומות נעימים ונוחים, מול הנוף, במחיר שווה לכל נפש

אזור ים המלח ומדבר יהודה הוא אחד היפים והייחודיים בארץ. בנוסף לים המלח המופלא, האזור אידאלי למטיילים חובבי טבע, עם נופים של מצוקים וקניונים, נאות מדבר, נחלים ומפלים, וגם אפשרות לראות מקרוב בעלי חיים כמו שפני סלע ויעלים. בשל תנאי השטח והאקלים, הרבה מהמסלולים מתאימים למטיבי לכת, אבל גם משפחות עם ילדים ימצאו מסלולי טיול מתאימים באזור. בחרנו ארבעה מסלולים קלים, שמאפשרים למטיילים בכל גיל ליהנות מיופיו הנדיר של האזור. ובסוף יום טיולים, תוכלו ללון באחד משני מקומות נעימים ונוחים, מול הנוף, במחיר משתלם מאוד.

חווארי מצדה

נקודת התחלה וסיום: חניון הדקלים, בסמוך לגן לאומי מצדה

אורך: כשני ק"מ

למי מתאים? משפחות

איך מגיעים? נוסעים בכביש 90 (סובב ים המלח) ובצומת מצדה פונים מערבה לפי השילוט לגן הלאומי מצדה. וחונים בחניה המזרחית של הגן הלאומי מצדה.

חווארי מצדה. מראות שמסעירים את הדמיון | צילום: טל גליק

חווארי מצדה. מראות שמסעירים את הדמיון | צילום: טל גליק

טיול קליל, מושלם בליל ירח מלא, אך מהנה מאוד גם ביום (כיוון שהמסלול חשוף לשמש, מומלץ לא לטייל כאן בימי קיץ חמים). המים והרוח גילפו בסלע הלבן נקיקים, סדקים, גבעות ותצורות ייחודיות שמסעירות את הדמיון, והשביל עובר ביניהן. המסלול מתחיל בחניון הדקלים, משם יורדים בשביל המסומן שחור לערוץ נחל קטן, ובהמשך עולים ויורדים איתו בגבעות החוואר הלבנבנות. ממשיכים עם השביל כחצי קילומטר עד שמגיעים למפגש שבילים שחור-ירוק, ממשיכים עם השביל השחור. ככל שמתקדמים הערוץ מתרחב למעין אמפיתאטרון טבעי ועוד ועוד צורות ייחודיות שהטבע פיסל נגלות מול העיניים. כאשר מגיעים למפגש שבילים נוסף המסומן בירוק-שחור חוזרים עם השביל הירוק בחזרה לחניון.

עין בוקק

נקודת התחלה וסיום: רחבת החניה במתחם מלונות עין בוקק

אורך המסלול: שני ק"מ

למי מתאים? משפחות

איך מגיעים? נוסעים בכביש 90 לחוף ים המלח. באזור ריכוז המלונות של עין בוקק פונים מערבה לעין בוקק בהתאם לשילוט וחונים בחניון הקטן בצדו המערבי של הכביש.

 

מפל בעין בוקק. מים במדבר

מפל בעין בוקק. מים במדבר | צילום: שאטרסטוק

מסלול נהדר, קל להליכה ועם שפע של צל ומים. מרחבת החניה במתחם מלונות עין בוקק יוצא שביל מסומן בשחור, שחוצה את כביש 90 במעבר תת-קרקעי. הולכים עם השביל במעלה הערוץ, המנוקד בעצי אשל. בהמשך מתווספת צמחיית נחלים מתחילים לראות את המים, אשר זרימתם הולכת ומתגברת ככל שמתקדמים. אחרי הליכה קצרה מגיעים לסדרת מפלי מים, אפשר להמשיך בהליכה בתוך המים או לפנות שמאלה במסלול המסומן שחור, שעולה על המדרון. כך או כך, בסוף מגיעים לאותה נקודה – פינת חמד יפהפייה עם מפל מים שנופל לתוך בריכה מוקפת צמחייה. מכאן אפשר לחזור בחזרה לחניון באותה הדרך.

נחל דוד תחתון

נקודת התחלה וסיום: הכניסה לשמורת עין גדי – נחל דוד (חשוב לשים לב לשעות הפתיחה והסגירה של השמורה).

אורך המסלול: כ-1.5 ק"מ

למי מתאים? משפחות

איך מגיעים? נוסעים על כביש 90 ממצדה לים המלח. כקילומטר מצפון לכניסה לקיבוץ עין גדי יש לפנות שמאלה בהתאם לשילוט המוביל לשמורה.

 

מפל שולמית בנחל דוד. פיסה קטנה של גן עדן

מפל שולמית בנחל דוד. פיסה קטנה של גן עדן | צילום: שאטרסטוק

מסלול משובב נפש שמתאים מאוד לעשות אותו גם עם ילדים קטנים וגם ביום חם. זהו נווה מדבר אמתי עם שפע של מים וצמחיה והרבה יעלים ושפני סלע. המסלול מתחיל בשביל מונגש ורחב, שמתאים גם לעגלות ולכסאות גלגלים, ועובר בצל עצי שיטה רחבים. כעבור כ-300 מטר השביל מגיע למפל התחתון של נחל דוד (שם מסתיים השביל הנגיש לעגלות). אל תוותרו על ירידה בגרם המדרגות הקטן לבריכה הרדודה שבתחתית הנחל לטבילה מרעננת. אחרי שחוזרים לשביל ממשיכים לטפס במדרגות החצובות בסלע במעלה אפיק נחל דוד, כשלאורך הדרך יש מפלונים קטנים ובריכות שכשוך. אחרי כ-200 מטר מגיעים לפיצול שבילים, פונים שמאלה דרך מערה הסגורה מלמעלה אך פתוחה מצדה השמאלי היישר אל מפל מים הנופל לבריכה שקירותיה מכוסים בשרכים – פיסה קטנה של גן עדן!

מכאן אפשר לחזור לצומת השבילים ולהמשיך לטפס במעלה הנחל, כשבדרך נהנים מתצפית מרשימה על מצוק ההעתקים. ממשיכים עם השביל עוד כ-300 מטר, כשבדרך עוברים במנהרת קנים, עד שמגיעים למפל שולמית (המוכר גם כמפל דוד). המפל נופל מגובה 30 מטר לתוך בריכה יפה, ואפשר לבלות כאן זמן רב – לטבול במים, להקשיב למפל ולצפות בכל היופי הזה. כשיגיע הזמן לחזור, חזרו עם השביל לגדה הדרומית של הנחל והמשיכו לכיוון דרום-מזרח עד היציאה מהשמורה.

נחל סלוודורה

נקודת התחלה וסיום: רחבת חניה קטנה בין הקילומטר ה-250 לבין הקילומטר ה-251 על כביש 90, כ-4.8 ק"מ אחרי מצפה שלם.

אורך המסלול: 1.4 ק"מ

למי מתאים? למשפחות, המסלול כולל עליות תלולות וטיפוס בעזרת יתדות, לא מתאים לפעוטות או ילדים צעירים.

איך מגיעים? נוסעים על כביש 90 לאורך ים המלח. אם מגיעים מצפון, מאפסים את מד המרחק בפנייה למצפה שלם ולאחר 4.9 ק"מ פונים למפרץ החניה בעקבות השילוט לנחל סלוודורה. אם מגיעים מדרום, הכניסה לנחל סלוודורה נמצאת כ-6.1 ק"מ מצפון לפנייה לשמורת נחל דוד.

 

נחל סלוודורה

נחל סלוודורה, מצפון לעין גדי מתחתר בחלקו המזרחי של מצוק ההעתקים וגולש מהמצוק בסדרת של מפלים יבשים, למרגלות האחרון שבהם נובע מעיין שכבה קטן. את שמו קיבל הנחל מעץ סלוודורה פרסית הסמוך למפל התחתון.  מרחבת החניה יורדים ממזרח לכביש לשפך הנחל, ועוברים במעבר בנוי מתחת לכביש. המסלול מתחיל בנקיק צר ומהר מאוד מגיעים למפלונים יבשים שיש לטפס בהם – בראשון בעזרת יתדות ובשני בעלייה תלולה. בהמשך הנחל מתרחב וכולל סלעי ענק והרבה צמחייה. ממשיכים ללכת במסלול הירוק בין הסלעים, עד שמגיעים למפלון נוסף שיש לטפס בו. אחרי הליכה נוספת מגיעים לפיצול שבילים – שביל ירוק ושביל כחול. ממשיכים עם השביל המסומן ירוק לכיוון המפל הגדול והמעיין, אותו ניתן לזהות לפי הצמחייה שסביבו. בעלי חיים מגיעים למעיין לשתות ועם קצת מזל תראו יעלים ושפני סלע. מכאן חוזרים לפיצול השבילים והפעם בוחרים בשביל הכחול, שאיתו מגיעים לנקודת ההתחלה.

איפה ישנים?

אכסניית אנ"א עין גדי היא המקום המושלם להתעורר בו לבוקר של טיולים באזור, גם בגלל הקרבה לכל המסלולים המוזכרים כאן ולמסלולים רבים נוספים, וגם בגלל הנוף המקסים של ים המלח עליו היא משקיפה. החדרים נוחים, נעימים וממוזגים, בכולם יש חדר רחצה צמוד, מקרר מטיילים, טלוויזיה וערכת קפה. באכסניה יש גם חדרי מעונות שמתאימים לקבוצות. באכסניית עין גדי הוקם האגף הראשון בארץ שמונגש כולו למטיילים עם מוגבלויות שונות. באגף זה כולל 18 חדרים עם דלתות רחבות, מעברים נוחים לכיסאות גלגלים ואבזור המותאם לאנשים עם מוגבלויות. אורחי האכסניה נהנים מ-Wi-Fi ללא תשלום, מגרש כדורסל, לוקרים ובית כנסת. ארוחת בוקר ישראלית עשירה ומגוונת כלולה במחיר הלינה. בהזמנה מראש ניתן ליהנות מארוחות ארוזות לטיול. לפרטים נוספים לחצו כאן »

אכסניית אנ"א עין גדי משקיפה על ים המלח

אכסניית אנ"א עין גדי משקיפה על ים המלח

אכסניית אנ"א מצדה מהווה בסיס אידיאלי לטיולים באזור מצדה וים המלח והיא גם מקום נהדר לבלות בו בסופו של יום טיולים. האכסניה, שמציבה רף אירוח גבוה במיוחד, שוכנת במבנה מרשים המשתלב בסביבתו המדברית, מול נוף עוצר נשימה של חווארי מצדה וים המלח. 91 החדרים הנעימים ממוזגים ומאובזרים עם שולחן כתיבה, ארון בגדים, חדר רחצה פרטי, טלוויזיה, מקרר וקומקום חשמלי. החדרים מתאימים לזוגות או למשפחות, ויש גם חדרי מעונות.

אכסניית אנ"א מצדה. עיצוב המשתלב להפליא בנוף המדברי

אכסניית אנ"א מצדה. עיצוב המשתלב להפליא בנוף המדברי

אורחי האכסניה נהנים מ-Wi-Fi  בחינם, ארוחת בוקר עשירה, מגרש כדורסל, בית כנסת ומרפסת גדולה שמשקיפה לנוף. גולת הכותרת של האכסניה היא בריכת שחייה גדולה, אידיאלית לשחייה מרעננת אחרי טיול בנופים המדבריים. לפרטים נוספים לחצו כאן »

בריכת השחייה של אכסניית אנ"א מצדה. להתרענן מול נופי מדבר

בריכת השחייה של אכסניית אנ"א מצדה. להתרענן מול נופי מדבר

הנהר הסודי של ים המלח

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.