תפריט עמוד

מסביב לעולם בירושלים: הפנים הפחות מוכרות של ירושלים

היא ענקית, מורכבת, מגוונת ומסובכת, וגם אם הייתם בה עשרות פעמים, ירושלים תמיד מפתיעה. רשמים מטיול בן כמה ימים בירושלים, דרך שכונות חילוניות וחרדיות, בין דוכני שוק ומסעדות שף, בבתים של נשים מקומיות, על חומות העיר העתיקה ובטחנת הקמח שחזרה לפעול. כל העולם כולו בעיר אחת

קשה לחשוב על עוד עיר ישראלית מורכבת ומסובכת כמו ירושלים, עיר שחיים בה חרדים וחילוניים, יהודים, מוסלמים ונוצרים, עשירים מופלגים ועניים מרודים, ששכונותיה שונות כל כך זו מזו עד שלעיתים נדמה כי גבול של ממש חוצץ בין אחדות מהן. יש פעמים שהקהילות השונות זולגות זו לתוך שכונתה של זו, בפעמים אחרות הן נשארות מסוגרות בתחום השכונה. לעיתים המעבר בין שכונה לשכונה אינו מורגש, ולפעמים הוא חד ומפתיע. אל המורכבות האתנית, הדתית, החברתית, המעמדית והפוליטית מצטרפת גם מורכבות גיאוגרפית – אין עוד עיר בישראל, המשתרעת על שטח גדול כל כך, שכולל בחובו הרים, גאיות ועמקים.

אך טבעי, אם כן, שטיול בירושלים שונה מאוד מטיול בכל יישוב אחר בארץ, והוא טומן בחובו מסע מסחרר בין קהילות, ערים ואפילו ארצות. הכי חו"ל בישראל, לאו דווקא חו"ל ירוק, רגוע ושליו, אלא סוער, מורכב, לא פשוט ומלא הפתעות.

סמטה בימין משה

סמטה בימין משה (למעלה) וכביסה תלויה ברחוב בנחלאות. ההבדלים בין השכונות הירושלמיות עצומים | הצילומים בכתבה: רותם בר כהן

סמטה בימין משה (למעלה) וכביסה תלויה ברחוב בנחלאות | הצילומים בכתבה: רותם בר כהן

הנה כמה דברים שעשיתי, ראיתי, חוויתי וטעמתי במהלך שלושה ימים של טיול בירושלים, בקיץ שאיש מאיתנו לא היה יכול לדמיין שכמותו, קיץ בעידן הקורונה.

סיורים מיוחדים בירושלים

לרוב אני מעדיפה לטייל באופן עצמאי, אבל דווקא בגלל גודלה ומורכבותה של ירושלים, אני ממליצה להצטרף לפחות לסיור מודרך אחד, שיאיר צדדים של העיר שאולי לא הכרתם. קבלו המלצות לשני סיורים כאלה:

סיור גרפיטי

אמנות רחוב הפכה בשנים האחרונות מצורת ביטוי מחתרתית לכלי אמנותי שמושך הרבה תשומת לב ועניין. אני יוצאת לסיור גרפיטי בשכונת נחלאות עם דודי בר סלע, מדריך טיולים והבעלים של חברת "ירושלים מחוץ לקופסה". מיד בתחילת הסיור, שהוא קורא לו 50 גוונים של ירושלים, דודי מבהיר שלא נפגוש ציורי קיר מהסוג שנפוץ בשכונת פלורנטין התל אביבית או באזור שוק הפשפשים ביפו. "אפשר לראות את המגוון האנושי של ירושלים דרך הקירות: חרדים, חוזרים בתשובה, שמאל, ימין…", הוא אומר ומסב את תשומת לבי לכיתוב אדום מתחת לציור קטן של חוליות מתפתלות: "שלשלאות ירושלים על ליבי". גרפיטי נוסף שתראו רק כאן: "אם אשכחך ירושלים זה בגלל ניו יורק". ויש גם את השבלונה הפיוטית, ליד שוק מחנה יהודה – "מוקדש לאוהבים והאוהבות בימי הבינתיים" בניקוד מלא ועם חתימה של נחי וייס, מוזיקאי ומשורר שנולד ברובע היהודי והוא עצמו ראוי לכתבה נפרדת.

אמנות רחוב בנחלאות

גרפיטי ברחוב אגריפס

גרפיטי בעברית ובערבית בנחלאות

ציורי קיר וגרפיטי בשכונת נחלאות. אמנות הרחוב הירושלמית שונה מאוד מזאת בתל אביב

ציורי קיר וגרפיטי בשכונת נחלאות. אמנות הרחוב הירושלמית שונה מאוד מזאת בתל אביב

בין הכיתובים המבודחים או הפיוטיים וציורי הקיר הססגוניים ומלאי הפתוס של סולומון סוזה, אמן רחוב בריטי שמוכר בעיקר בציורים שלו על תריסי החנויות בשוק מחנה יהודה, דודי מספר סיפורים מרתקים על ירושלים, שכונותיה ותושביה החרדים והחילוניים.

פרטים על הסיורים של דודי בר סלע תמצאו בקישור הבא >>

ביס מסביב לגלובוס

לצד סיורים של אמנות רחוב, הסיורים הפופולריים ביותר, לא רק בירושלים, הם סיורים קולינריים. אחד המיוחדים שבהם נקרא סיבוב טעימות בינלאומיות של אברהם טורס, מבית אברהם הוסטל (ראו בהמשך, בסעיף הלינה בירושלים). את הסיור שבו אני משתתפת מוביל אלכס זפרודסקי, עולה חדש מארצות הברית. הפרט הזה מעניין במיוחד, שכן הסיור עובר במסעדות, בתי קפה ודוכני אוכל שפתחו עולים חדשים אשר הגיעו לירושלים, התאהבו בה והחליטו להביא אליה את הטעמים מהבית. במשך כשלוש שעות אנחנו אוכלים ומטיילים, מטיילים ואוכלים בשלל מקומות המייצגים מטבחים מרחבי העולם, והכל ברדיוס של פחות משני קילומטרים רבועים.

פאוור קפה ברחוב אגריפס, בית קפה ומקום לקליית קפה שפתחו זוג עולים מדרום אפריקה

פאוור קפה ברחוב אגריפס, בית קפה ומקום לקליית קפה שפתחו זוג עולים מדרום אפריקה

את הבוקר אנחנו פותחים בשוט של אספרסו מחוזק באיריש קרים (יש גם גרסה עם ויסקי) בפאוור קפה, בית קפה מקסים של זוג מדרום אפריקה ברחוב אגריפס. משם אנחנו נכנסים לסמטאות של שוק מחנה יהודה, לשתי טעימות שונות מאוד: כנפיים מתובלות (באפלו ווינגס) בדוכן של עולים מארצות הברית ואמפנדס במגוון מילואים מפתיעים, בדוכן של שף ארגנטינאי שנמצא דווקא באזור השוק העיראקי. למי שצריך בשלב הזה קצת מתוק כדאי להמשיך הלאה, לבית קפה שפתחה משפחה של עולים ותיקים מצרפת ברחוב קינג ג'ורג', שם  התלבטנו בין קרואסון חמאה לקרואסון שוקולד (שניהם מצוינים), ומשם הלאה – לפיצרייה בסגנון רומאי, עם פיצות מרובעות שמכינים שני עולים חדשים מאיטליה במדרחוב בן יהודה. רגע לפני שנפלנו שדודים, הגיע תורם של הטאקוס הנהדרים של לואיס, שעלה ממקסיקו לישראל בעקבות האהבה. יש מקום בבטן, אין מקום בבטן, על הטאקוס שהוא מכין במסעדה הקטנה שלו ברחוב שלומציון המלכה פשוט אל תוותרו.

שוק מחנה יהודה

דוכנים בשוק מחנה יהודה

דוכנים בשוק מחנה יהודה

הסיור מסתיים פה, ועכשיו תוכלו לעשות אחד משני דברים: להמשיך לשבת במסעדה של לואיס, על כוס מרגריטה מרעננת ולאגור כוחות, או לחזור לשוק מחנה יהודה כדי להצטייד בחלבה תמרים או שקדים מופלאה בממלכת החלבה. כך או כך, אני מתארת לעצמי שגם אתם תרגישו כמוני – לפחות ברגע הזה ובמקום הזה, החיים שלכם דבש…

פרטים והרשמה לסיבוב טעימות בינלאומיות תמצאו כאן >>; לסיורים נוספים של אברהם טורס לחצו כאן >>

על חומותיך ירושלים

החומה המרשימה המקיפה את העיר העתיקה של ירושלים נבנתה במחצית המאה ה-16 על ידי סולימאן הראשון, סולטן האימפריה העות'מאנית. היא נבנתה על שרידי חומות עתיקות יותר, ואם תסתכלו בחלקה התחתון תוכלו לראות אבנים בגדלים שונים ובסיתות אחר,  רמז לחומה שבנה הורדוס לפני כ-2,000 שנה. אבל אני מרימה מבט דווקא כלפי מעלה, אל החלק העליון של החומה, זה שעוד מעט אטייל עליו.

אני מצטרפת לסיור מודרך של פמ"י, החברה לפיתוח מזרח ירושלים, בטיילת החומות הצפונית. אורכה הכולל של הטיילת הוא כארבעה קילומטרים וחצי והיא מקיפה את רוב העיר העתיקה (פרט לאזור הר הבית). הטיילת נחלקת לשניים: הטיילת הדרומית, משער יפו ועד שער ציון, והטיילת הצפונית, משער האריות לשער יפו. אפשר לטייל באופן עצמאי בחלק אחד או בשניהם ואפשר גם להצטרף לסיור מודרך, הכולל הסברים מרתקים על העבר והווה של החומה וגם כניסה לכיכר הרומית המסקרנת, שבתקופת הקורונה סגורה למבקרים עצמאים. כדאי להתעדכן באתר של פמ"י לגבי סיורים מודרכים המוצעים בתקופה שבה אתם מטיילים בירושלים.

מבט על העיר העתיקה מטיילת החומות

טיילת החומות: מבט על גגות העיר העתיקה (למעלה) ולעבר העיר החדשה. חוויה מיוחדת ומרתקת

טיילת החומות: מבט על גגות העיר העתיקה (למעלה) ולעבר העיר החדשה. חוויה מיוחדת ומרתקת

בין אם תטיילו על החומות באופן עצמאי או בסיור מודרך, חשוב לדעת כמה דברים: הטיילת נמצאת בראש החומה, זהו שביל צר, שמצדו האחד יש קיר אבן עם חרכי ירי ופתחים נוספים, ומן הצד השני גדר מתכת. אם אתם סובלים מפחד גבהים חריף יתכן שתרגישו שלא בנוח. בנוסף, הטיילת אינה מונגשת לנכים או לעגלות תינוקות והליכה בה כוללת עליות וירידות לא מעטות במדרגות תלולות ולא מסותתות. אבל מי שיטפס למעלה ויצעד לאורך המסלול, ייהנה מנוף יוצא דופן משני צדי החומה – מהצד האחד הגגות, הצריחים, הכיפות וחצרות הבתים של העיר העתיקה, ומנגד, העיר החדשה שמשתרעת על הרים ובעמקים. שני הצדדים מציעים מראות מרתקים מזווית לא שגרתית וזוהי חוויה יוצאת דופן ומומלצת מאוד.

טיילת החומות פתוחה בין 9:00 ל-17:00 בקיץ ועד 16:00 בחורף, בימי שישי עד 14:00 (בשישי הטיילת הצפונית סגורה). כרטיס עולה 20 שקל למבוגר. פרטים נוספים באתר.

קרמיקה ארמנית, קצת אחרת

בימים לא שגרתיים אלו, סמטאות העיר העתיקה ריקות כמעט מאדם: התיירים לא הגיעו בקיץ הנוכחי וגם הישראלים ככל הנראה לא חשים בנוח ומדירים את רגליהם מכאן. ובכל זאת, אני ממליצה בחום לצעוד את המרחק הקצרצר בין השער החדש לסדנת הקרמיקה של ג'ורג' סנדוריני ברובע הארמני.

ג'ורג' ואשתו דורין יוצרים יצירות מרהיבות של קרמיקה ארמנית, שמשלבות בין מסורות מהבית לאמנות מודרנית. בזמן שדורין משרטטת במכחול דק ציורים על קערה גדולה, ג'ורג' מראה לי את התנור שבו הם שורפים את הכלים, מספר לי על משפחתו ומצביע על הרימונים האדומים, עיצוב לא שגרתי שנולד אצלם באטלייה והיום אפשר לראותו במקומות אחרים ברובע.

דורין סנדרוני בעבודה

כד מצויר באטלייה של סנדרוני

באטלייה של ג'ורג' ודורין סנדרוני. בתמונה למעלה - דורין בעבודה, מתחת - שתי יצירות קרמיקה מרהיבות

באטלייה של ג'ורג' ודורין סנדרוני. בתמונה למעלה – דורין בעבודה, מתחת – שתי יצירות קרמיקה מרהיבות

מחוץ לאולם התצוגה הקטן, נשענות על קיר, אפשר לראות עבודות קרמיקה ממוסגרות שנעשו בהשפעת ציורים של פיקאסו, בהחלט הפתעה לא צפויה. "כמו שג'אז שבר מוסכמות בזמנו והיום זאת כבר קלאסיקה, כך גם אנחנו שוברים מסגרות צרות, אבל נשארים עם הרוח", הוא אומר. והרוח אכן שורה על העבודות המורכבות והיפות שיוצאות תחת ידיהם, לכו להתרשם ואולי גם לקנות.

האטלייה של סנדרוני נמצא ברחוב השער החדש 25 בעיר העתיקה, טלפון: 02-626-3744.

הטחנה של מונטיפיורי שבה לחיים

יש אנשים שמסתפקים בחלומות, אחרים לא שוקטים עד שהם מגשימים את החלומות הללו. יוסי גרייבר שייך לסוג השני. אני פוגשת אותו ליד החלום שהגשים, מתחם טחנת הקמח. למרגלותינו משתרעת משכנות שאננים, השכונה היהודית הראשונה מחוץ לחומות, מעבר לה גיא בן הינום ומעליו – העיר העתיקה. מראה מהפנט שאי אפשר להסיר ממנו את העיניים. מרתק לא פחות הוא סיפורה של טחנת הקמח ושיפוצה.

הנוף הנשקף ממתחם טחנת הקמח. אי אפשר להסיר ממנו את העיניים

הנוף הנשקף ממתחם טחנת הקמח. אי אפשר להסיר ממנו את העיניים

בשנת 1858 הקים משה מונטיפיורי טחנת קמח שפעלה בכוח הרוח, מיזם כלכלי שהיה אמור לספק תעסוקה ולמשוך יהודים מהעיר העתיקה הצפופה ומוכת המחלות אל מגורים ועבודה בשכונת משכנות שאננים המרווחת והמודרנית (במושגים של מחצית המאה ה-19). 18 שנה פעלה טחנת הקמח הירושלמית עד שטכנולוגיה מתקדמת יותר שהביאו הטמפלרים מגרמניה – הקיטור – גרמה להשבתתה. במשך שנים ארוכות עמדה הטחנה שוממה, עד שבשנת 2017 הקרן לירושלים, עיריית ירושלים וגופים נוספים החליטו שהגיעה העת להפוך את המקום למתחם תיירותי. כנגד כל הסיכויים, יוסי ושותפיו לחברת zuzu תיירות זכו במכרז, שבו התחרו יזמים גדולים בהרבה. "יש לי גנים של פורצי דרך", הוא צוחק ומתכוון לסבא-רבא שלו, ממייסדי שכונת הבוכרים. תחת השרביט שלהם הטחנה קיבלה כנפיים חדשות, שחזור מדויק של הכנפיים המקוריות, הם עברו קורס מפעילי טחנות רוח ולמדו את השיטות המדויקות של טחינת קמח במאה ה-19.

טחנת הקמח חזרה לעבוד והכנפיים המרשימות שוב נעות ברוח

טחנת הקמח חזרה לעבוד והכנפיים המרשימות שוב נעות ברוח

טחנת הקמח חזרה לעבוד והכנפיים המרשימות שוב נעות ברוח

בכל יום, מלבד בשבת, בין השעות 10:00 ל-12:00 הכנפיים העצומות של הטחנה מופעלות והן מסתובבות בכוח הרוח, חולשות על הנוף הנפלא. וגם בשאר הזמן מומלץ מאוד לבוא לבקר כאן: בתוך הטחנה יש מרכז מבקרים קטן של יקב ירושלים, שמציע טעימת יינות, ומוקרן סרט על ההיסטוריה של הטחנה והסבר כיצד טוחנים בה קמח. במתחם עצמו מתקיימות סדנאות נחמדות לילדים (למשל, סדנה להפעלת כנפי טחנת קמח), אפשר לשחק במשחק בריחה משפחתי בעקבות האוצר של מונטיפיורי, לצאת לסיורי סגוויי ועוד. ואם אתם פשוט רוצים רגע של רוגע ושלווה, תוכלו לקנות קפה, משקה קל או כוס יין (במחיר משתלם במיוחד) בעגלת קפה שמדמה את הכרכרה של מונטיפיורי. כל שנשאר לכם לעשות עכשיו הוא לשבת על כיסא בר גבוה, לשתות לאט לאט ולא לשבוע מהנוף.

מתחם טחנת הקמח. אין כמו לשבת עם כוס יין מיקב ירושלים אל מול הנוף של גיא בן הינום והעיר העתיקה

מתחם טחנת הקמח. אין כמו לשבת עם כוס יין מיקב ירושלים אל מול הנוף של גיא בן הינום והעיר העתיקה

עוד על מתחם טחנת הרוח ועל הפעילויות המתקיימות בו – לחצו כאן >>; פרטים על הסיורים והפעילויות המיוחדות של חברת zuzu תיירות תמצאו בקישור הזה >>

נשים וסיפורים בירושלים

קשה לחשוב על דרך מעניינת ומקרבת יותר לעולמות המגוונים של ירושלים מאשר ביקור בבתים פרטיים, המאפשר לשוחח ולשמוע, לטעום ולהתרשם. זה בדיוק מה שמציע הפרויקט "נשים וסיפורים בירושלים", יוזמה של אורלי בן אהרון, יועצת ראש העיר לקידום מעמד האישה. בפרויקט משתתפות עשרות נשים ירושלמיות – יהודיות וערביות, חרדיות, דתיות לאומיות וחילוניות, בנות עדות שונות, כאלה שמשפחותיהן חיות בעיר מזה דורות רבים ואחרות שעלו לישראל מארצות אחרות. ביקור בבתים שלהן מאפשר הצצה לתרבות, למסורת, לסיפורי החיים ולאוכל של הנשים הללו, שיחד מרכיבות את הפסיפס הירושלמי המיוחד כל כך.

במהלך השהות שלי בירושלים ביקרתי בבתים של שתי נשים המשתתפות בפרויקט, יש כמובן עוד אפשרויות רבות, ואני ממליצה בחום על החוויה.

דלילה שמש – החצר הירושלמית, אל קורטיז'ו

ביתה המקסים של דלילה שמש נמצא צעדים ספורים מרחוב אגריפס, ומיד בכניסה אליו נעלמת ההמולה של הרחוב הסואן. דלילה, שמשפחתה גרה בירושלים דורות רבים, מחכה לי בפתח ביתה, שתריסיו צבועים בתכלת ועציצים פורחים בחזיתו. בפנים אני מגלה בית יפהפה, עמוס בחפצים היסטוריים ותמונות משפחתיות, ובתווך דלילה עצמה – אישה מלאת חיים, סוערת ודרמטית, לבושה בשמלה פרחונית ארוכה.

דלילה שמש בחצר ביתה, אל קורטיז'ו, מביאה את סיפורן של דמויות ירושלמיות ססגוניות

דלילה שמש בחצר ביתה, אל קורטיז'ו, מביאה את סיפורן של דמויות ירושלמיות ססגוניות

מהמטבח יוצאים לחצר הפנימית, אל קורטיז'ו, מקום מושלם להאזין לסיפורים הירושלמיים של דלילה. בליווי אביזרים מתאימים ותלבושות תקופתיות, היא מספרת על דמויות ירושלמיות מהעבר, על שבתות וחגים, מנהגים מקומיים, אהבות גדולות ועוד. אפילו השם שלה נולד בדרמה: אמה נתקפה בצירי לידה בזמן שצפתה בסרט "שמשון ודלילה" בקולנוע ציון, ואביה בחר לקרוא לתינוקת הרכה, בת חמישית ברצף, דווקא על שם הדמות התנ"כית שבגדה בשמשון. לצד הסיפורים, השירים וההמחזה התיאטרלית, מוגש כיבוד שהכינו דלילה וכרמל בעלה – בורקסים, קרקרים ביתיים, ירקות ופירות עונתיים ועוד. טלפון לתיאום ביקור: 050-8679877

שולחן מלא בכל טוב מעשה ידיהם של דלילה ובעלה כרמל

שולחן מלא בכל טוב מעשה ידיהם של דלילה ובעלה כרמל

רבקה ברנדווין – שכונת הבוכרים

רבקה ברנדווין מקבלת אותי בחיוך כל כך שובה לב, שבין רגע נעלמים ההבדלים בין שתינו ואני נעטפת בחמימות הביתית של הדירה בשכונת הבוכרים. בסלון עומדות ספריות עמוסות בכתבי קודש ועל הקירות תלויות תמונות של רבנים ומלאכות יד של רבקה, שבונה עולמות קסומים מחרוזים צבעוניים.

רבקה נולדה וגדלה בשכונת מאה שערים ואחרי שהתחתנה עברה עם בעלה לדירה של 45 מ"ר בשכונת הבוכרים, אז קו התפר בין ישראל לירדן. כאן היא גידלה 10 ילדים, והיום, אחרי שכולם בגרו, התחתנו והקימו משפחות משלהם, הם מתאספים בכל שבוע לארוחת שבת רבת משתתפים.  בשאר ימות השבוע רבקה מארחת מבקרים מבחוץ, שבאים להכיר עולם שונה ומרתק ולשמוע ממנה על החיים במשפחה חרדית. היא מספרת על שידוכים, חתונה, גידול ילדים, החיים בין בני הזוג, מקומה של האישה במשפחה ועוד. וכיוון ש"אוכל מקרב לבבות", כמו שרבקה אומרת, את הסיפורים היא מלווה במאכלים מעשה ידיה, כמו קוגל ירושלמי או צ'ולנט. טלפון לתיאום ביקור: 054-8456771.

קוגל ירושלמי שהכינה רבקה. הביקור בביתה בשכונת הבוכרים פותח צוהר לחיים של משפחה חרדית ירושלמית

קוגל ירושלמי שהכינה רבקה. הביקור בביתה בשכונת הבוכרים פותח צוהר לחיים של משפחה חרדית

הביקורים בבתי הנשים הירושלמיות מתאימים לקבוצות ולמשפחות (כיום, עם ההגבלות של הקורונה, גם זוגות מתקבלים בברכה), הוא כרוך בתשלום ומצריך תיאום מראש. פרטים על כל המשתתפות בפרויקט תמצאו בקישור הבא >>

איפה אוכלים? הגן הקסום

ירושלים מציעה מגוון אדיר של מסעדות, בתי קפה ודוכני אוכל רחוב, כך שאין חשש שתרעבו. אבל אם אתם רוצים לפנק את עצמכם בחוויית אוכל מיוחדת, כזאת שתשכיח את הצרות והלחצים הנוכחיים ותעיף אתכם באחת לעולם אחר, קסום ורגוע מאוד – אני ממליצה בחום על בר הקיץ של מלון אמריקן קולוני. על המלון המדהים הזה, שבעת כתיבת שורות אלה עדיין סגור בשל הקורונה, נספר בהזדמנות אחרת, הפעם נתמקד בגן היפהפה שלו, שם פזורים שולחנות תחת כיפת השמיים, מרוחקים זה מזה, חלקם חבויים בפינות נסתרות. כל זה מאפשר לסעוד בפרטיות, תוך הקפדה על הוראות משרד הבריאות ותקן התו הסגול. לא רק התפאורה נעימה ביותר, גם הסועדים מהווים תערובת אנושית מלבבת – דיפלומטים זרים, תיירים ישראלים ותושבים של  מזרח העיר, שם נמצא המלון. המוניטין של מזג האוויר הירושלמי לא אכזב וכך מצאתי את עצמי באמצע אוגוסט מצטערת שלא הבאתי ז'קט קל…

הגן הקסום: בר הקיץ באמריקן קולוני | צילום שרה אייכלר

הגן הקסום: בר הקיץ באמריקן קולוני | צילומים שרה אייכלר

את הארוחה מומלץ לפתוח בקוקטייל, אחד מעשרות רבות שבתפריט, או בכוס יין, או ליתר דיוק קנקן אישי קטן עם יין, שתכולתו רבה מהמקובל במסעדות אחרות. שתי האופציות מלוות בצלוחית של שקדים ופיסטוקים וצלוחית עם מלפפונים וגבינה מלוחה, ליווי מושלם לאלכוהול. וזאת רק ההתחלה. בתפריט תמצאו סלטים שונים, בהם סלט הבית עם גבינת עיזים חמה; מנות בשריות כמו המבורגר עם טבעות בצל, או פילה בקר (300 גרם) שנצלה על הגריל, ומבחר פיצות. אני בחרתי במנת דג, שמשתנה בהתאם למה שהגיע באותו יום למטבח, במקרה שלי זה היה דג לברק שלם על הגריל עם ירקות קלויים. מנה נדיבה וטעימה מאוד. בין הקינוחים יש כמה אופציות שוקולדיות וגלידות ביתיות, אבל אם אתם כמוני, ללא ספק תבחרו בפאי תפוחים חם, עם בצק דקיק וכדור של גלידה וניל. סיום מתוק לערב מושלם.

סלט הבית עם גבינת עיזים חמה בבר הקיץ אמריקן קולוני | צילום: מיכאלה ברוסטו

סלט הבית עם גבינת עיזים חמה בבר הקיץ אמריקן קולוני | צילום: מיכאלה ברוסטו

מסעדת בר הקיץ נמצאת ברחוב לואי ונסן 1 במזרח ירושלים. המסעדה פתוחה שבעה ימים בשבוע, בשעות 19:00 עד 20:30. טלפון: 02-62979777, אתר. לא כשר.

איפה ישנים? מלון חמישה כוכבים או אכסניה ידידותית

אפשרויות הלינה בירושלים רבות ומגוונות כמו כל דבר בעיר הזאת. אני לנתי בשני מקומות שונים מאוד, ממש הפוכים לחלוטין זה מזה, שכל אחד מהם מתאים לסוג אחר של מטיילים.

מלון ענבל

מלון ענבל נמצא ליד גן הפעמון, במרחק הליכה קצרצרה ממשכנות שאננים וימין משה, שתי שכונות מקסימות לשיטוט רגלי. המלון, המדורג בחמישה כוכבים דלוקס, אירח לאורך השנים מנהיגים, אנשי רוח וידוענים מרחבי העולם. את הבניין תכנן האדריכל וחתן פרס ישראל יעקב רכטר, בהשראת האדריכלות הביזנטית של העיר העתיקה. לאחרונה המלון עבר מתיחת פנים מקיפה, שכללה הוספה של חדרי סוויטות, עיצוב מחודש של החללים הציבוריים, חידוש בריכת השחייה, ספא מפנק עם מוצרי טיפוח של אהבה ועוד.

החדרים החדשים, בעיצובו של מיכאל אזולאי, משקפים את הקשר למקום – עם אבן ירושלמית, שטיחים באריגה מקומית, אגרטלים בעבודת יד ועוד. החדרים שונים זה מזה בעיצוב והם מרווחים ומצוידים בכל מה שצריך לחופשה מוצלחת. ממרפסת הגג של טרקלין העסקים יש נוף מרהיב של העיר העתיקה וזהו מקום מושלם לכוסית יין בשקיעה.

מלון ענבל

מלון ענבל. שימוש באלמנטים ייחודיים לירושלים | צילום אסף פינצ'וק

מלון ענבל. שימוש באלמנטים ייחודיים לירושלים | צילומים: אסף פינצ'וק

ולמרות שבזמנים רגילים מתארחים כאן תיירים מחו"ל, אנשי עסקים וזוגות בחופשה רומנטית, בתקופה הנוכחית, כשמקומות פופולריים לחופשה משפחתית, דוגמת רודוס או קפריסין לא רלוונטיים, מלון ענבל מספק הרבה אפשרויות מוצלחות גם למשפחות. איפה עוד הילדים יוכלו ליהנות מבילוי בבריכת שחייה המשקיפה אל נופים ירוקים, במרחק קצרצר מהאטרקציות הירושלמיות הרבות?

בקומת הלובי ממוקמת מסעדת O2 הנהדרת, של השף נמרוד נורמן, ואני ממליצה בחום לאכול בה, בין אם אתם מתארחים במלון על בסיס חצי פנסיון (אופציה שווה ביותר) או שאתם מטיילים בעיר ומחפשים מקום מוצלח לארוחה רומנטית. יש שולחנות בפנים, אבל הכי כיף לשבת בחוץ, במרפסת רחבת ידיים המוארת באורות זעירים, עם נוף מרחיב לב ומעורר תיאבון.

המרפסת של מסעדת O2 לעת ערב. השקיעה והנוף היפהפה מצטרפים למנות נהדרות שיוצאות מהמטבח

המרפסת של מסעדת O2 לעת ערב. השקיעה והנוף היפהפה מצטרפים למנות נהדרות שיוצאות מהמטבח

התפריט משלב בין אוכל ירושלמי עם חומרי גלם מקומיים ומטבח מודרני ועכשווי. בין המנות הראשונות אהבתי במיוחד שתיים: פלפל שושקה וקולורבי מדורה עם סומסום קלוי וטרטר פילה בקר עם צנוברים המוגש עם צנימים עשירי טעם. בעיקריות יש מנות בשריות כמו סטייק בקר, פריים ריב, סטייק פרגית ועוד, ואם אתם רוצים מנה יותר קלילה, הפילה לברק על קרם לימונים ושקדים מומלץ בחום. ויש גם מנה לצמחונים או טבעונים – בצלים ממולאים בפריקה עם פיצוחים וציר של עגבניות ולימון פרסי. בשלב הקינוחים, חובבי שוקולד יתמוגגו מקרמו שוקולד ולרונה עשיר להפליא, אבל בשבילי הקינוח האולטימטיבי הוא בסבוסה (עוגת סולת) שמוגשת עם מרמלדת פירות חמצמצה, קרם פיסטוק וקוקוס קלוי. את האוכל אפשר ללוות ביין ישראלי – לבן, אדום או מבעבע – מתוך רשימת יינות ישראלים מרשימה ביותר.

מנות פתיחה במסעדת O2 במלון ענבל

מנות פתיחה במסעדת O2 במלון ענבל

מלון ענבל, רחוב ז'בוטינסקי 3, ליד גן הפעמון, טלפון: 02-6756666. אתר; מסעדת O2, בקומת הלובי של המלון, אתר

אברהם הוסטל

בקצה השני של הסקאלה, למשפחות שמחפשות מקום מרכזי, נוח וזול, אברהם הוסטל מהווה פתרון מצוין. ההוסטל הססגוני משך לאורך שנות קיומו צעירים מכל העולם שחיפשו אכסניה מהסוג שפגשו במסעותיהם בארצות רחוקות: מיטה נוחה ללילה, בין אם בחדר משותף או בחדר פרטי, מטבח משותף שבו אפשר להכין אוכל ממצרכים שנקנו בשוק הסמוך, לאונג' צבעוני, חדר טלוויזיה ובר על הגג, עם כיסאות נוח וערסלים. הכי סטלבט במחיר הכי נוח בעיר.

חדר זוגי באברהם הוסטל בכיכר הדוידקה | באדיבות אברהם הוסטלס

חדר זוגי באברהם הוסטל בכיכר הדוידקה | באדיבות אברהם הוסטלס

עכשיו, כשתיירים לא מורשים להיכנס לישראל, אברהם הוסטל הפך לאבן מושכת לישראלים, בעיקר משפחות עם ילדים קטנים, שלא יכולים או לא רוצים להוציא הון על סעיף הלינה. כיף לשמוע קולות ילדותיים צוהלים, במקום שבו פעם נשמע בליל של שפות זרות. אם אתם פחות מתחברים לעניין המקלחות המשותפות, אפשר להזמין חדר עם שירותים ומקלחת צמודים, ויש אפילו חדרי סופריור מרווחים עם טלוויזיה משלכם.

הגג של אברהם הוסטל. את הצעירים מחו"ל מחליפות בקיץ 2020 הרבה משפחות ישראליות

הגג של אברהם הוסטל. את הצעירים מחו"ל מחליפות בקיץ 2020 הרבה משפחות ישראליות

מלבד המחירים הנוחים, אברהם הוסטל מציע שלל פעילויות ללנים בו, וגם לבאים מבחוץ – סדנאות בישול, סיורים קולינריים, סיורים של אמנות רחוב ועוד.

אברהם הוסטל נמצא ברחוב הנביאים 67, כיכר הדוידקה, טלפון: 02-650-2200, אתר, סיורים של אברהם טורס בירושלים תמצאו כאן (שימו לב: נכון לכתיבת שורות אלו, רק הסיורים בתוך העיר מתקיימים).

את ירושלים עזבתי מסוחררת ואפילו קצת מבולבלת מהמגוון האינסופי שפגשתי. אבל זה רק מחזק את ההחלטה לחזור אליה בקרוב כדי לגלות פנים חדשות ונדבכים נוספים בעיר שאין עוד כמוה בישראל.

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.