תפריט עמוד
הכתבה שהתפרסמה ב"מסע אחר" בנושא מיחזור מי הגשמים כמו חלצה שד מבקבוק ושחררה מועקה ותסכול של רבים נוכח המרזבים השוצפים בימי הגשם. מאות טלפונים והודעות בדואר האלקטרוני שלי חזרו בנוסח זה או אחר על המשפט: "קראנו וירד לנו האסימון". בתי ספר נוספים התעניינו בהפעלת פרויקט מחזור מים כמו זה בבית הספר רמת שרת בירושלים. שלושה בתי ספר ירושלמיים משתחררים השנה מהתלות במקורות בזכות קרן דבורה ובסיוע הקרן החדשה לירושלים. גורמים במחלקת החינוך של עיריית תל אביב שואפים לאמץ את המודל הירושלמי וליישמו בשנים הקרובות בכל בתי הספר שלהם, וגם מועצות אזוריות בגליל מתעניינות בפרויקט.
הנחת העבודה היא שבכל בית ספר במרכז הארץ וצפונה ניתן לאסוף די מי גשמים מהגג על מנת לספק את רוב צריכת המים במשך חמישה מתוך תשעה חודשי לימודים. כך יכולים להיחסך עד עשרות אלפי שקלים לבית הספר ועשרות אלפי מטרים מעוקבים למאגרי המדינה. מעבר לחיסכון במים ובכסף, פרויקט מחזור מים בבתי הספר יוצר הזדמנות לעיצוב תודעתי עמוק בנושאי ניצול/בזבוז משאבים ולהעמיק בשאלות עקרוניות וערכיות של יחסים בין האדם לסביבתו.
בדיון מסכם בקרב התלמידים ברמת שרת הועלו הנקודות הבאות: ניתן להוזיל משמעותית את עלות הקמת הפרויקט אם מביאים בחשבון את שאלת ניצול המים בשלב תכנון בית הספר; בשנה הבאה יכינו התלמידים תוכנית להקמה נכונה יותר של בית הספר, והמודל שיציעו יהיה נר לרגליהם של מתכנני בתי ספר חדשים; יש להמליץ על ביצוע מיידי של הפרויקט בכל בית ספר (בתוך שנתיים־שלוש הוא עשוי להחזיר את העלות). כמו כן רבים מהתלמידים לקחו על עצמם ליזום בביתם או בבתי ספר שבהם ימשיכו פרויקט דומה בשנים הבאות.

להפריד ולאגור
מיליוני אירופים אוספים וממחזרים מי גשמים בביתם. ראוי לקדם יוזמה זו גם בארץ. בשנתיים האחרונות הופתעתי לגלות שאין אירוע גשם אחד דומה למשנהו, ורק אירועים בודדים במהלך החורף עשויים לספק מי שתייה באיכות טובה. את גשמי הבוץ בעקבות סופות האבק ניתן לפסול באופן אוטומטי כמקור למי שתייה. תכולתם הכימית ומספר החיידקים שהם נושאים פוגעים קשה בטעמם ובאיכותם. רוב סופות הגשם מכילות חלקיקים אלו, אם כי בכמויות קטנות יותר. למרות תכולתם, מספקים לנו גשמי החורף הרגילים מים באיכות טובה לכלל שימושי הבית, כולל שתייה, אך אינם טובים דיים לטווחי אגירה ארוכים.
במערכת ביתית אופטימלית לאיסוף גשם יש להפריד בין מי השתייה שאותם אוגרים ממספר מצומצם של אירועי גשם נקיים ובין יתר המים הנאספים בכמויות גדולות בהרבה לכל השימושים האחרים.  את מכלי השתייה יש למלא בעזרת מסנן לפחות 24 שעות אחרי שקיעת המרחפים במכלי האיסוף. איטום יעיל מאור ומחרקים מאפשר לשתות את המים לאורך זמן ללא הכלרה ומבלי שייפגע טעמם.

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.