תפריט עמוד

מטה יהודה: יין, פריחה, ארוחה

פריחות אביביות משגעות הן סיבה מצוינת לצאת לטיול באזור מטה יהודה. היקבים, הבשלנים והאומנים המקומיים מהווים סיבות נוספות, מושכות לא פחות. הצעה לטיולים וטעימות באחד האזורים היפים במרכז הארץ

בימים אלה, בעת ששוטטנו בין מרבדי תורמוס ההרים בתל שוכה ובגבעת הרקפות ביער ישעי, שני פרחים מוגנים, שקעתי בזיכרונות שהובילו אותי שנים רבות לאחור בזמן. כמורה בראשית דרכה, עמדתי בראש מגמה לחינוך סביבתי בתיכון ויצאתי נלהבת עם תלמידי להעתיק מאות צבעונים וכלניות מגבעות חוליות ברמת אביב ג', דקות לפני שהדחפורים עלו ליישר את השטח לבנייה. עיריית תל אביב הקצתה לנו שדה בור בשכונת צהלה, שם שתלנו מחדש את הפרחים שנהנו לפרוח כמה עונות נוספות עם סוף עגום ידוע מראש.

במטה יהודה תכניות בנייה (עדיין) אינן מאיימות על הפרחים והמטיילים נוהרים בהמוניהם ליהנות מהיופי המרהיב. אל תחכו שמישהו יכריז באופן רשמי על בוא האביב. למרות שקיטרנו לא מעט על  החורף השחון שפקד אותנו, הפריחות המרהיבות מלמדות אחרת וטוענות אותנו  במצב רוח אופטימי והנאה צרופה.

ורוד על ורוד: פריחת רקפות במטה יהודה ויין של כרם ברק | צילום: עומר הרפז

ורוד על ורוד: פריחת רקפות במטה יהודה ויין של כרם ברק, כרם בוטיק במושב בקוע | צילום: עומר הרפז

להלן כמה טעימות מסיורים מודרכים (בתשלום וברכבים פרטיים) שתפרו בתיירות מטה יהודה לכבוד הפריחות, שעושות חשק לצאת אל הטבע ולהכיר את האנשים שמאחורי הקלעים ביקבים, במחלבות, במסעדות ובבתי האמנים. כל סיור יכלול טיול רגלי באתרי הפריחה, ביקור באחד מיקבי הבוטיק באזור בשילוב ארוחה קלה וטעימות יין מודרכות ואירוח חוויתי אצל אחד מאמני האזור.

בין בקוע לטל שחר

האם תעיזו לטעום יין בצבע של מיץ אשכוליות? פתוחים לטעום יין כתום? בכרם ברק  מחכים לכם עם הפתעות טעימות ואירוח חם עם סיפור מרגש.

בקצה הדרך העולה למושב בקוע מתגלה מבנה כפרי מוקף בכרם ענבי יין ובחזיתו השלט כרם ברק, ששמו והלוגו שלו מנציח את זכרו של ברק, הבן הבכור של משפחת רוזנברג שנפטר בגיל 18. בעלי היקב, יוסי ויעל, הקימו את החווה ב-2011. יוסי למד ייננות ומאז הוא נהנה לצאת להרפתקאות בין החביות ולהפתיע ביינות פרועים ונועזים ובלנדים מקוריים.

בחלל המרכזי החמים, המשמש כמרכז מבקרים, מוגשת בימי שישי ארוחת בוקר-ברנץ' מפנקת הבנויה ממזנון עשיר בלחמים, פוקצ'ות ושאר מאפים, סלטים טריים וגבינות כבשים ולבנה בסגנון מנצ'גו, קממבר וקשקוול מתוצרת המקום. דלת אחת מובילה למטבח בו שוקד דור הטבח החייכן על הכנת הבצק לקישים וללחמי מחמצת שיש להיערך לאפייתם יומיים מראש. דלת אחרת נפתחת לחדר החביות האפוף בניחוחות יין. לאחרונה נטעו כרמים חדשים ומתגבשת תכנית להרחבת הייצור.

במטבח של יקב ברק, דור הטבח מכין בצק לקישים וללחמי מחמצת

במטבח של יקב ברק, דור הטבח מכין בצק לקישים וללחמי מחמצת | צילום: יעל עופר

ביקב שלוש סדרות של יינות אדומים: ים תיכון, אדום וסדרת הדגל דראגון באני מענבים ייחודיים במהדורה מוגבלת. היין כתום מיוצר מענבים ירוקים ובימים אלה נערכים להצגת היין הכתום בתערוכה מקצועית ביפן. כדי להתחבר לראש היפני מיתגו אותו בתווית חדשה ובה מוצגת דמות נוספת מעזבונו של ברק שהתמחה בציורי קומיקס. כדאי לטעום מבקבוק sur lie (על השמרים), יין לבן לא מסונן שמזכיר מיץ אשכוליות רענן ולכן יש לנערו לפני הפתיחה.

סגול-ורוד: יין ורוד של יקב ברק על רקע פריחת התורמוסים | צילום: עומר הרפז

האירוח משלב טעימות מהיינות הייחודיים של היקב. הבראנץ' מוגש מ-9:00 ועד 16:00 בהזמנה מראש. במקום מקיימים סדנאות להכנת גבינה ביתית ולחמי מחמצת לקבוצות (בהזמנה מראש) ומארחים קבוצות מאורגנות לארוחה וטעימות יין במהלך השבוע. פעמיים בחודש, בערבי רביעי, מתקיימים ערבי מוזיקה חיה, אוכל ושתייה. האוכל כשר עם תעודה. היין לא כשר.

כרם ברק, חוות רוזנברג, בקוע. אתר אינטרנט

כטוב ליבנו באוכל וביין, ארבע דקות נסיעה עם נהג צמוד שאינו שותה ואנחנו במושב טל שחר, חוצים את מסילת הברזל וחנים מימינו של יער מסקרן ומסתורי. בשולי היער בצל העצים פורחות הרקפות באין סוף גווני סגול וורוד וגונבות את ההצגה. באנו לתת כבוד לרקפות והתבלבלנו מרוב פריחה של עשרות פרחים שונים. בטל שחר מומלץ לבקר במחלבה ובחנות של משק 42 ובדיר התיירותי של עיזה פזיזה.

רקפות פורחות בשולי היער

רקפות פורחות בשולי היער | צילום: רחל הראל

עמק האלה

עמק האלה הוא עמק קטן מדרום לבית שמש, עשיר בתילים ארכיאולוגים ובשכיות חמדה. תל שוכה המפורסם מקרב דויד וגולית (הפלישתים נערכו בשוכה והעברים מכאן ועד לעזקה) זכה לעדנה בשל פריחת תורמוס ההרים הכחול והמרשים. ככל שתעפילו במעלה הגבעה כך תצאו נשכרים ממראה התורמוסים ומתצפית הנוף. הצבע הכחול מאפיל מעט על פרחים אחרים וכדאי לתת כבוד גם לעיריות, הרקפות והכלניות.

יין מסדרת Ella Valley של יקב עמק האלה

יין מסדרת Ella Valley של יקב עמק האלה | צילום: אביב רון

החצר המטופחת של יקב עמק האלה משדרת אלגנטיות של אחוזה אירופאית. מרכז המבקרים המרווח מקרין אווירת אירוח חמימה ומקצועית בו זמנית. צוות היקב ערוך לטעימת יין מודרכת משולבת בסיפורו של היקב היושב בטרואר נפלא. בבעלות היקב 550 דונם של כרמים באזור, מה שמאפשר השקעה בנטיעות זנים ותיקים וחדשים לטווח ארוך וקבלת החלטות עצמאית, ללא תלות בחקלאים אחרים.

יקב עמק האלה. אלגנטיות של אחוזה אירופאית

יקב עמק האלה. אלגנטיות של אחוזה אירופאית | צילום: איל גוטמן

הטעימה כאן מורכבת משלוש סדרות היין: סדרת Everred הקלה והנגישה במחיר לכל נפש, סדרת Ella Valley , הסדרה העיקרית וגאוות היקב, וסדרת Vinyards Choice מבציר 2012. ניתן להזמין ארוחה קלה שתלווה את הטעימות.

שיתוף פעולה בין העסקים באזור הוא תמיד מבורך. שתיל הגפן על זמורתה וקנוקנותיה המעטרת את הקיר במרכז המבקרים של יקב עמק האלה הוא מעשה ידי אמן הברזל משה כץ הפועל בגבעת ישעיהו. בסטודיו הוא פותח לנו צוהר לעולמו ומלהטט דמויות מפסולת ברזל. כמעט כל החיות, העופות והרמשים בחצרו ובביתו עשויים מברזל שהפיח בהם חיים.

הכניסה לסטודיו של משה כץ

הכניסה לסטודיו של משה כץ | צילום: יעל עופר

תל שוכה – איך מגיעים?

סעו מבית שמש דרומה, פנו שמאלה בצומת האלה ואחרי כ-2.5 ק"מ ימינה לדרך עפר ליד הגבעה. שביל מסומן כחול עולה לגבעה מצדה הדרום-מזרחי ויורד צפונה אל הכביש. ניתן לטייל בזהירות גם במספר שבילים צרים, לא מסומנים, העולים לראש הגבעה. שימו לב: הגבעה פופולרית מאוד בעונה זאת ומומלץ להגיע ביום חול או מוקדם בשבת, אחרת לא תמצאו חניה בדרך העפר.

בתמונה הפותחת: פריחת תורמוסים בעמק האלה | צילום: הרצל חובב
לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות משפלת יהודה ומישור החוף הדרומי

פסטיבל האוכל הכפרי ה-23 במטה יהודה: המלצות טעימות
פסטיבל האוכל הכפרי ה-23 במטה יהודה: המלצות טעימות

בראנץ' על טהרת הסלואו פוד, יין ומאפים מול נוף כרמים, ארוחה אתיופית צמחונית בחווה חקלאית וארוחה קוצ'ינית בבית במושב - אלו הן רק כמה המלצות טעימות במיוחד לפסטיבל האוכל הכפרי שיתקיים במהלך מרץ בפעם ה-23 במטה יהודה. כל ...

כתובת ארמית בלכיש שנחשבה עתיקה התגלתה כתרגיל לתלמידים
כתובת ארמית בלכיש שנחשבה עתיקה התגלתה כתרגיל לתלמידים

לראשונה בארץ: נחשפה כתובת חשובה ונדירה הנושאת את שמו של המלך הפרסי דריווש הראשון, אביו של אחשוורוש. את החרס בן 2500 השנה שעליו נחרטה הכתובת בכתב ארמי, גילו מטיילים במקרה, בגן לאומי תל לכיש * נראה שמדובר ב"פתק" ...

טיול באשדוד – על המתוק, המלוח ומה שביניהם
טיול באשדוד – על המתוק, המלוח ומה שביניהם

תושבי אשדוד התקבצו אליה מכל קצות תבל והפסיפס האנושי המרתק הזה אחראי, בין השאר, למבחר קולינרי מפתה. אל שלל הטעמים המתוקים והמלוחים מצטרפים מקומות מסקרנים של אמנות ותרבות. קפצנו לביקור באשדוד וחזרנו שמנמנים ומרוצים